Wat is er nieuw

Opstarten nieuwe bak

  • Onderwerp starter Onderwerp starter fibonacci
  • Startdatum Startdatum
F

fibonacci

Guest
Ik heb vandaag mijn nieuwe bak (350 liter) gevuld. Morgen ga ik van een bestaand aquarium 40 liter halen om in mijn nieuwe bak te doen. Kan dit de nitrietpiek voorkomen? En kan ik zo eerder vissen toevoegen? Het gaat om Malawi cicliden? Moet ik tijdens de eerste dagen nog water verversen?
 
Mooi formaat.
Dat beetje oude water op 350 liter gaat geen verschil uitmaken hoor,beter gewoon lekker de tijd gunnen om in te laten draaien zonder verversen.
 
Aquariumwater heb je niks aan. Een paar handen bodem uit een draaiend aquarium helpen wel wat, en de gebruikte filterinhoud (het liefst een handje keramiek) helpt ook met sneler indraaien. Beide mogen niet langer uit een draaiend aquarium zijn dan een halfuurtje. Daarna nog minimaal 3-4 weken wachten, goed water meten.

Maar als je niet het hele filter al minimaal 4 weken mee hebt laten draaien in een ander aquarium dan kunnen er sneller dan de normale indraaiperiode nog echt geen vissen in.
 
fibonacci zei:
Kan dit de nitrietpiek voorkomen?

Neen.

fibonacci zei:
En kan ik zo eerder vissen toevoegen?

Neen.

Maar je kan wel eerder vis toevoegen. Liefst niet te grote, niet te gevoelige en niet al te vervuilende vissen.

Maar dan moeten je waterwaardes het wel toelaten.

Key is dat je niet gelijk een volledig bestand erin kapt. Maar start na een week met ��n vis. Weekje wachten, zijn de waardes weer ok, kan je er weer 1 of 2 bijzetten en dit herhaal je tot je na 3 a 4 weken je nitrietpiek zou moeten gehad hebben.

Die piek komt niet altijd. Ik heb die bv. eigenlijk nog nooit echt gehad. En als ie er wel was, dan was het eerder een ongevaarlijk nitriet-heuveltje.

fibonacci zei:
Moet ik tijdens de eerste dagen nog water verversen?

Neen. Tenzij je waterwaardes je vertellen dat het moet.
 
Coulibaly zei:
fibonacci zei:
En kan ik zo eerder vissen toevoegen?

Neen.

Maar je kan wel eerder vis toevoegen. Liefst niet te grote, niet te gevoelige en niet al te vervuilende vissen.

Maar dan moeten je waterwaardes het wel toelaten.

Key is dat je niet gelijk een volledig bestand erin kapt. Maar start na een week met ��n vis. Weekje wachten, zijn de waardes weer ok, kan je er weer 1 of 2 bijzetten en dit herhaal je tot je na 3 a 4 weken je nitrietpiek zou moeten gehad hebben.

Hij gaat voor malawi heh, dan is 1 vis per keer toevoegen niet aan te raden, tenzij je zin hebt bij iedere toevoeging de bak opnieuw in te richten. Dus of dat, of gewoon 4 weken wachten, zorgen dat je filtercapaciteit in orde is en het hele bestand er in 1 keer indoen en direct regelmatig flink waterverversen indien nodig (meten).


Sowieso vind ik na een week vissen toevoegen veel te vroeg, die zijn dan proefkonijn
 
SaskiaZ zei:
Hij gaat voor malawi heh, dan is 1 vis per keer toevoegen niet aan te raden, tenzij je zin hebt bij iedere toevoeging de bak opnieuw in te richten. Dus of dat, of gewoon 4 weken wachten, zorgen dat je filtercapaciteit in orde is en het hele bestand er in 1 keer indoen en direct regelmatig flink waterverversen indien nodig (meten).


Sowieso vind ik na een week vissen toevoegen veel te vroeg, die zijn dan proefkonijn

Mja, da's een persoonlijke invulling. Je eerste vissen zijn in zekere zin altijd proefkonijn.

Er zijn voldoende goed gedocumenteerde verslagen te vinden van mensen die na ��n week al met ��n visje begonnen. Met goede afloop.

Het is niet riskanter dan pakweg de vlokkenmethode. Die laatste methode is ook geen garantie en loopt ook wel eens faliekant af.

Ik spreek me niet uit over wat beter of slechter is, zou toch een straatje zonder einde worden. Is dat trouwens wel te bepalen? Maar snel-��n-vis-erin is geen cowboypraktijk en heeft zijn doeltreffendheid in het lang en breed al bewezen.

Ik heb het zelf ook al gedaan en nada nitrietpiek gehad.

Na een week zijn de ammonium verwerkende bacteri�n aanwezig, 1 a 2 weken later zijn de nitriet verwerkers er. Als alles loopt zoals 'normaal' uiteraard. Maar dat kan je allemaal meten eh.

Het is wel een probleem wanneer je te veel vis in de afzonderlijke fases erin zou kappen. De aanwezige bacteri�n kunnen het dan niet bijwerken en dan heb je prijs.

TS heeft om ��n andere redenen de wens om snel met vis te starten. Dan lijkt het me wel kies om hem een veilige methode voor te schotelen en niet gelijk te roepen 'dat gaat niet'.
 
Ik heb ook malawi gehad en ververste wel 60% in de week, dus zo'n bak hoef je naar mijn mening niet in te draaien.
 
Ja, hoor, kan best, maar, als het toch verkeerd gaat, mag hij dan bij jou aankloppen?

geduld is een schone zaak, eerst alles goed indraaien, is het devies.

TS heeft om ��n andere redenen de wens om snel met vis te starten. Dan lijkt het me wel kies om hem een veilige methode voor te schotelen en niet gelijk te roepen 'dat gaat niet'.????

Nee, dat gaat niet, tenzij hij Malawi op zijn kopvissen wilt.
 
Marcello zei:
Ik heb ook malawi gehad en ververste wel 60% in de week, dus zo'n bak hoef je naar mijn mening niet in te draaien.


Je ververste in 1 week,??? Ja, Maar niet in de opstartfase.
dan ga je eerst bacterie opbouwen.

Hij kan wel wat Nitrivec in het filter doen, en over 3 weken meten.
 
Denk dat Saskia bedoelt dat je een Malawibestand zoveel mogelijk in 1 keer in je bak plaatst om ellende (territorium) te voorkomen.
 
En dat kan je dan oplossen, wat Saskia al zelf heeft aangegeven, door gewoon wat stenen te verplaatsen.

Dat heb ik hier ook met territoriale vissen (o.a. dwerg cichliden) moeten doen. Worked like a charm.

Een andere oplossing is er klein grut inzetten dat later als hoogwaardig voer mag dienen. Maar goed, dat wil niet iedereen.

Het is wat je zelf verkiest.
 
aquapjotr zei:
Denk dat Saskia bedoelt dat je een Malawibestand zoveel mogelijk in 1 keer in je bak plaatst om ellende (territorium) te voorkomen.

Ja, over 3 weken.

De rest zoeken ze zelf wel uit.

Stenen verplaatsen,? kan ik niet, hebben hun eigen plek.
 
Dat heb ik nu ook altijd zie.

Als ik iets niet kan of weet, dan kan niemand dat of weet niemand het.

Voor de rest ben ik niet vol over mezelf hoor. 🙂
 
Ik ook niet, ben ook niet vol lof over mijzelf.
Maar kan moeilijk 27 kg maansteen een ander plekje geven.
Oja, toch wel, omruilen,met die andere 27 kg.
 
Bertus heeft 27 kg maansteen, dus iedereen heeft 27 kg maansteen.

Bertus, je moet ze ook niet allemaal verplaatsen, een paar kilo will do. 🙂

Sta eens open voor andere manieren en methodes. Er is niks verkeerd met de vlokkenmethode, maar er bestaan oneindig veel andere opstart methodes die nog goed zijn ook.

Kan best dat je die niet kent, noch hebt toegepast, maar dat wil daarom niet zeggen dat ze per definitie slecht zijn.

Het is w�l fout om jouw methode als enige zaligmakend te verklaren.
 
Hee, wat doe jij hier, jij was weg.

Nou, staat wel wat meer in ,hoor, ong. 260 kg steen.
 
Ben er mee eens dat er meerdere wegen naar Rome leiden, maar ik zou toch ook niet mijn mooi gestapelde stenen willen verplaatsen om telkens een vis of vissen erin te zetten, laat staan dat je een gekochte of zelfgemaakte achterwand hebt instaan waar je niets aan kunt veranderen.

Het zou gaan als je enkel vissen hebt die in open water zwemmen, maar dat is misschien 1% van de Afrikaanse biotoopbakken 😉
 
luc zei:
Ben er mee eens dat er meerdere wegen naar Rome leiden, maar ik zou toch ook niet mijn mooi gestapelde stenen willen verplaatsen om telkens een vis of vissen erin te zetten, laat staan dat je een gekochte of zelfgemaakte achterwand hebt instaan waar je niets aan kunt veranderen.

Het zou gaan als je enkel vissen hebt die in open water zwemmen, maar dat is misschien 1% van de Afrikaanse biotoopbakken 😉

Je bent aan het opstarten eh Luc, er zit nog 2 keer niks vis in.

Dan een paar steentjes verzetten lukt wel hoor.
 
9rA4RZWNvj4ze583DtOQQb6BnGiaRRLe.jpeg

Deze ,plus nog een lading erboven op.

Voor de mBuna,s.

Zet je niet zomaar om,hoor.
 
Inderdaad, ben nu nog maar aan het opstarten en de stenen moet je verzetten bij het toevoegen van vis.

Ik had in mijn Tanganyikabak(leienbak)400 kg leisteen zitten(ik zou dit best kunnen doen bij een Malawibak)met een laag of 6 op elkaar, territoriumgevechten gaan niet enkel over de bovenste twee lagen 😉
je kan heel je bak overhoop zetten, want je mag gerust zijn, de vissen die onderaan hun territorium hebben vechten tot de dood om hun holletje en meer.

Stenen achterwanden veranderen is een beetje meer dan een stukje hout verleggen of een plant verzetten, het is verrekt zwaar werk, en waarom? omdat je een twee weken sneller vissen erin kunt zetten? dan wacht ik wel 6 weken als het moet 😉

Maar ik hou niemand tegen als zij na bv. twee weken rijpen heel de bak overhoop willen zetten om enkel wat vis toe te voegen, ze doen maar, maar ik kan gerust zeggen en dit zonder te overdrijven, dat ze dat maar 1 keer zullen doen. 😉 😀
 
Precies Luc, is geen doen in zo'n bak !!
 
Weet je wat ook leuk is? 'Vergeten' dat je een stuk piepschuim onder je muur hebt liggen.... Weet je wat een drijfkracht dat spul heeft, als je net teveel stenen weghaalt om je muurtje anders op te bouwen?

VOOM plaat tegen m'n neus.

*******
...
Sjips.
 
Staat bij mij zo op het glas.

Piepschuim verdrinkt ook ,hoor ,op den duur. als het verzadigt raakt.


VOOM plaat tegen m'n neus. 😀
 
luc zei:
Maar ik hou niemand tegen als zij na bv. twee weken rijpen heel de bak overhoop willen zetten om enkel wat vis toe te voegen, ze doen maar, maar ik kan gerust zeggen en dit zonder te overdrijven, dat ze dat maar 1 keer zullen doen. 😉 😀

Ik heb het liefste de hele muur al staan voor de indraai. Maar een andere optie is maar een paar stenen neerleggen, genoeg om piepschuim onder te houden en om je fundament van je muur alvast te leggen (beter liggen die stenen direct op het piepschuim, niet later als er al een zandbodem ligt). Als je het heel open houdt zou je het relatief makkelijk in 2 stappen kunnen doen. Eerst een paar visjes, dan de rest toevoegen en tegelijk de muur opbouwen.

De eerste visjes hebben dan wel maar weinig/geen schuilplaatsen, dus meer stress dan nodig.
 
Tsja, en dan lees je hier nog een ander verhaal:

Meestal raad men aan om dan een 10 tal dagen te wachten om je vissen in te brengen, maar ik vind toch dat je best een 2 tal visjes direct in je aquarium brengt nadat je aquarium op temperatuur is. Deze dan gedurende een 10 tal dagen goed voeden zo gaan je bacteri�n zich snel vermenigvuldigen zo krijg je veel sneller een biologisch evenwicht.

Na een 10 tal dagen kan je dan je vissen erin zetten waar je al lang van droomde!!

Best zet je Malawi cichliden op zo een kort mogelijke periode in je aquarium, als je na enkele weken of maanden nog een paar vissen wil bijplaatsen geeft dat meestal veel problemen,de andere vissen hebben allemaal hun plaatsje gevonden, en dulden dan meestal geen nieuwkomers meer.


http://malawies.webs.com/opstart.htm

En zo zijn er nog tig vergelijkbare en andere opstartverhalen te vinden m�t Malawi Cichliden.

Nogmaals, ik spreek me niet uit wat beter of het beste is, wel dat er andere ervaringen zijn waar mensen blijkbaar OOK goede resultaten mee weten te behalen.
 
Dat zal best wel, he.
een ieder doet het weer anders.
lees je dan ook ,dat ze elkaar de bak uitvechten?

Zie ik hier soms ook,hoor,, maar is zo over.
 
Ook met 'jouw' methode zullen er wel eens doden en gewonden vallen, Bertus.

Dat heb je nu eenmaal met deze vissen, vermoed ik.
 
Zoveel verschillende methodes, daarom ook dat onze hobby zo boeiend is, aan TS om uit te maken hoe hij/zij het wil. 🙂
SaskiaZ zei:
luc zei:
Maar ik hou niemand tegen als zij na bv. twee weken rijpen heel de bak overhoop willen zetten om enkel wat vis toe te voegen, ze doen maar, maar ik kan gerust zeggen en dit zonder te overdrijven, dat ze dat maar 1 keer zullen doen. 😉 😀

Ik heb het liefste de hele muur al staan voor de indraai. Maar een andere optie is maar een paar stenen neerleggen, genoeg om piepschuim onder te houden en om je fundament van je muur alvast te leggen (beter liggen die stenen direct op het piepschuim, niet later als er al een zandbodem ligt). Als je het heel open houdt zou je het relatief makkelijk in 2 stappen kunnen doen. Eerst een paar visjes, dan de rest toevoegen en tegelijk de muur opbouwen.

De eerste visjes hebben dan wel maar weinig/geen schuilplaatsen, dus meer stress dan nodig.

Zo kan het ook, maar ik heb nu de ondervinding dat je in een bak die draait zomaar geen 2/3de extra stenen in steekt.
De filter draait, je hebt de aan en uitvoer(die in de weg zit)al gestoken, er zit minstens 1 stabilisatiestrip in de weg.
Als je dan stenen er zet die meer dan 10 a 15 kg kunnen wegen per stuk dan weet je het wel.

Neen, eerst de bak inrichten en dan indraaien, hoelang?
Mijn takkenbak heeft 6 weken gedraaid vooraleer de eerste vis erin kwam, en mijn leienbak 2 weken vooraleer er vissen in zaten.
Nu besef ik dat die 2 weken wat te vroeg was, volgende keer zal hij telkens 4 tot 6 weken draaien.

Het is niet alleen inrichten en laten draaien, je moet er ook het geduld voor hebben.
Daarom doe ik het op mijn manier, is dit de juiste? het zal wel ��n van de juiste zijn, maakt ook eigenlijk niet uit, ik voel me er goed bij.
Hoe een andere het doet, maakt voor mezelf niet zovele uit.
Gelukkig hebben we verschillende smaken en is er voor elk wat wils 🙂
 
Coulibaly zei:
Ook met 'jouw' methode zullen er wel eens doden en gewonden vallen, Bertus.

Dat heb je nu eenmaal met deze vissen, vermoed ik.

Nou,nee, in de 7 jaar geen doden gevallen.

Ja,ik bijna, bij een lekbak.
Maar dat is een ander verhaal.


De kamerbak ,heeft na de reparatie ook 6-7 weken ingedraaid.

Toen 2 vissen erin, later nog 2. zitten er nu 4 in.
 
luc zei:
Zo kan het ook, maar ik heb nu de ondervinding dat je in een bak die draait zomaar geen 2/3de extra stenen in steekt.
De filter draait, je hebt de aan en uitvoer(die in de weg zit)al gestoken, er zit minstens 1 stabilisatiestrip in de weg.
Als je dan stenen er zet die meer dan 10 a 15 kg kunnen wegen per stuk dan weet je het wel.

Neen, eerst de bak inrichten en dan indraaien, hoelang?
Mijn takkenbak heeft 6 weken gedraaid vooraleer de eerste vis erin kwam, en mijn leienbak 2 weken vooraleer er vissen in zaten.
Nu besef ik dat die 2 weken wat te vroeg was, volgende keer zal hij telkens 4 tot 6 weken draaien.

Het is niet alleen inrichten en laten draaien, je moet er ook het geduld voor hebben.
Daarom doe ik het op mijn manier, is dit de juiste? het zal wel ��n van de juiste zijn, maakt ook eigenlijk niet uit, ik voel me er goed bij.
Hoe een andere het doet, maakt voor mezelf niet zovele uit.
Gelukkig hebben we verschillende smaken en is er voor elk wat wils 🙂

Voila, dat is het: je moet je er zelf goed bij voelen.

En soms kan het allemaal niet volgens het boekje. En dan heb ik het over het boekje van gelijk welke opstart methode.

Als ik moet kiezen tussen een visje gaan afhalen in de winkel die NIET in zijn bakken gaat, maar eigenlijk een paar dagen te vroeg in de mijne zit, dan zal ik toch voor het laatste gaan. Het is dan kiezen voor het minste kwaad.
 
Bertus zei:
Coulibaly zei:
Ook met 'jouw' methode zullen er wel eens doden en gewonden vallen, Bertus.

Dat heb je nu eenmaal met deze vissen, vermoed ik.

Nou,nee, in de 7 jaar geen doden gevallen.

Ja,ik bijna, bij een lekbak.
Maar dat is een ander verhaal.


De kamerbak ,heeft na de reparatie ook 6-7 weken ingedraaid.

Toen 2 vissen erin, later nog 2. zitten er nu 4 in.

Da's meer geluk dan kunde. Ik hoop dat je dit beseft.

Jij mag alles tiptop in orde houden en doen, breng een visje binnen met een parasiet, virus of bacterie - waar het zelf niet ziek van wordt maar gewoon drager is - en het kan h��l je bak uitroeien op een paar dagen tijd.

En in elke bak zitten er foute bacteri�n en parasieten, zelfs in de beste bakken. Gewoon wat stress om god weet wat welke reden en hopla dat ongedierte kan een ingang vinden en genadeloos toeslaan.

Ken mensen genoeg, waarvan ik weet dat ze het h��l goed doen, en ook al de nodig ellende hebben gehad.
 
Ik werk nooit volgens het boekje.
Ik werk met mijn gevoel, wat goed is.
Krijg je door jaren ervaring.

Net als timmeren, iedereen kan een spijker slaan.
Maar een hele kast maken,komt vakmanschap om de hoek kijken.

Dan geen IKEA, dat is hamer en schroevendraaier werk.
 
Iedereen kan een spijker slaan Bertus???? Ja, nou raak slaan is ook al een kunst voor sommigen hoor 😉
 
Coulibaly zei:
Bertus zei:
Coulibaly zei:
Ook met 'jouw' methode zullen er wel eens doden en gewonden vallen, Bertus.

Dat heb je nu eenmaal met deze vissen, vermoed ik.

Nou,nee, in de 7 jaar geen doden gevallen.

Ja,ik bijna, bij een lekbak.
Maar dat is een ander verhaal.


De kamerbak ,heeft na de reparatie ook 6-7 weken ingedraaid.

Toen 2 vissen erin, later nog 2. zitten er nu 4 in.

Da's meer geluk dan kunde. Ik hoop dat je dit beseft.

Jij mag alles tiptop in orde houden en doen, breng een visje binnen met een parasiet, virus of bacterie - waar het zelf niet ziek van wordt maar gewoon drager is - en het kan h��l je bak uitroeien op een paar dagen tijd.

En in elke bak zitten er foute bacteri�n en parasieten, zelfs in de beste bakken. Gewoon wat stress om god weet wat welke reden en hopla dat ongedierte kan een ingang vinden en genadeloos toeslaan.

Ken mensen genoeg, waarvan ik weet dat ze het h��l goed doen, en ook al de nodig ellende hebben gehad.

Nee, is kunde.

Geen geluk. geluk kan je niet afdwingen. Kunde wel.
Kan je aanleren. Net als die Belgische dokter.

Heeft ook geleerd.

En in mijn bakken zitten geen foute bacterie. en of parasieten.

Daar zorg ik zelf wel voor, hoe heette dat ook weer?
Oja, UV-C. he.

Jammer dat ze weer gesnoeid hebben,hier. Zeker UV-C gebruikt.

Dood je parasieten mee.
 
jessicapilon zei:
Iedereen kan een spijker slaan Bertus???? Ja, nou raak slaan is ook al een kunst voor sommigen hoor 😉

Ja, tot de helft,dan is hij krom.

Daarom beter , gaatje voorboren. in hardhout.en zachthout.
splintert het niet.
Ook voor schroeven.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: buiten lekker afgekoeld met 20 graden en amper neerslag gehad
      Terug
      Bovenaan