Opstarten tweedehands aquarium


D

Daniëlle_M

Guest
Goedemiddag!
Ik heb een tweedehands Superfish Home 60 over kunnen nemen met origineel bijbehorend filter en filterunits.
Ik heb 2 ongebruikte units en 1 gebruikte die uitgedroogd is maar wil hem gaan opstarten.
Is het verstandig ivm het rijpen van het water met al gebruikte dode bacteriën het op te starten met de gebruikte unit of die weg gooien en een schone nieuwe er in?
Bedankt alvast!
 
Ik ga voor een jbl 702 of equivalent en terug naar de inline oplossing 😄
 
je kan toch ook een binnenfilter doen? ze zijn kleiner en lelijker maar goedkoper!
 
je kan toch ook een binnenfilter doen? ze zijn kleiner en lelijker maar goedkoper!
Binnenfilter ben je veel beperkter qua inhoud. Zeker als je ook guppen oid wil houden zou ik zeker voor een buitenfilter gaan. Ook bij onderhoud aan filter ben je beter uit, en dan is een JBL 702 een betere optie. Als je een Eheim Classic aansluit moet je weer aan dubbele kranen denken ivm afkoppelen van het filter bij onderhoud.
 
je kan toch ook een binnenfilter doen? ze zijn kleiner en lelijker maar goedkoper!
Goedkoper zou nooit een motivatie moeten zijn als het om dierenwelzijn gaat, die interne prutsfilters zijn compleet waardeloos omdat je totaal geen massa kwijt kan qua filtermateriaal dan 1 enkel sponsje en dat is dus veel te weinig om een aquarium te filteren.
 
Binnenfilter ben je veel beperkter qua inhoud. Zeker als je ook guppen oid wil houden zou ik zeker voor een buitenfilter gaan. Ook bij onderhoud aan filter ben je beter uit, en dan is een JBL 702 een betere optie. Als je een Eheim Classic aansluit moet je weer aan dubbele kranen denken ivm afkoppelen van het filter bij onderhoud.
oke
 
en in de meeste gevallen totaal onbetrouwbaar (zeker als er Superfish op de doos staat)
Ik heb ze jaren in gebruik gehad en nu nog steeds 1 maar motorisch heb ik er nooit ellende mee gehad.
 
quasi iedere binnenfilter die ik ken, die geen afzonderlijk opvoerpompje heeft, stopt gewoon met werken bij een beetje vervuiling.
 
Ik ben zelf fan van superfish, in één bak draait er nu zelfs een binnenfilter mee waar ik de originele filtercassette heb geleegd en zelf heb gevuld met wat filterwatten en een halve liter filtermedia.
Maar dit is puur als ondersteuning. Ik zou niet snel op een binnenfilter alleen vertrouwen. Los of het een superfish is of een dure. En al helemaal niet in combinatie met de bijgeleverde casettes. Daar zit vaak actief materiaal in wat na een paar weken is uitgewerkt, terwijl dan net de bacteriën een beetje hun werk beginnen te doen..
 
quasi iedere binnenfilter die ik ken, die geen afzonderlijk opvoerpompje heeft, stopt gewoon met werken bij een beetje vervuiling.
Ja dan heb je het over het resultaat qua filtering. Het is natuurlijk een filtertje met een zeer beperkte spons dus ja bij een wat meer belastte bak kun je dan snel merken dat de spons dicht gaat zitten maar goed ik spoelde hem wekelijks om om de week licht uit en dan was dat best te doen.
Ik heb er jaren een gebruikt in een nano met 1 Betta en 6 Cory s en dat werkte dan prima. Beter is natuurlijk een buitenfilter.
 
Ik waardeer ontzettend de reacties maar ben van plan om eerst dit pompje te gebruiken en misschien daarna een beter binnenpompje.
Ik was aan het twijfelen om dat witte pomphuis waar je het pompje in kan doen en de thermostaat om dat te verwijderen maar dat ga ik niet doen aangezien er zeker ruimte is om daar extra filtermedium in te doen.
Dan hang ik de thermostaat naast dat witte filterhuis en dan watten en die porseleinen pijpjes samen met de pomp daarin.
 
En al helemaal niet in combinatie met de bijgeleverde casettes. Daar zit vaak actief materiaal in wat na een paar weken is uitgewerkt, terwijl dan net de bacteriën een beetje hun werk beginnen te doen..
Inderdaad ik heb een cassette met alleen dat zwarte spons erin en een cassette met actieve kool.
Die met spons wil ik gaan gebruiken met watten en pijpjes,die met actieve kool bewaar ik voor noodgevallen.
Spons even wat vaker uitknijpen vind ik geen probleem en heb alleen binnenpompjes gehad die het prima deden.
 
Toch al de witte behuizing eruit gehaald.
Blij dat ik het gedaan heb want ze kunnen er gewoon achter en vast komen te zitten tussen raam en die behuizing.
Cassettes van het filter kunnen ook gewoon open dus daar kan ik zelf ook mee aan de slag met filtermedium.
 
Het is allemaal wel heel erg negatief over interne filters en SF, hoor. Ik heb een Home 25 met Endlers draaien op een SF binnenfiltertje waar ik wat biomedia ipv de kool in heb gedaan en dat bakje is uitermate stabiel. Daarnaast zijn die SF filtertjes in mijn ervaring absoluut bombproof.

Natuurlijk kun je de bak voller stoppen met een buitenfilter en moet je de spons van zo'n binnenfiltertje wekelijks schoonmaken, maar om nou te roepen dat de boel de kliko in moet...
 
Het is allemaal wel heel erg negatief over interne filters en SF, hoor. Ik heb een Home 25 met Endlers draaien op een SF binnenfiltertje waar ik wat biomedia ipv de kool in heb gedaan en dat bakje is uitermate stabiel. Daarnaast zijn die SF filtertjes in mijn ervaring absoluut bombproof.

Natuurlijk kun je de bak voller stoppen met een buitenfilter en moet je de spons van zo'n binnenfiltertje wekelijks schoonmaken, maar om nou te roepen dat de boel de kliko in moet...

Je kunt er nou eenmaal niet omheen dat een binnenfilter veel minder media kan behuizen, en vaak veel minder krachtige motoren heeft. Dus, minder stroming in je bak en daardoor meer dode hoeken met stilstaand water, en een veel gevoeliger ecosysteem. Alleen al het wekelijks schoonmaken van een binnenfilter zorgt ervoor dat je elke week schommelt met je kleine eco-systeem, wat kansen op problemen doet toenemen. Dan is het ook nog eens erg afhankelijk van de vissen die je huisvest, maar heb je een beetje vervuilers dan ga je het toch echt wel lastig krijgen met een binnenfilter. Heb je alleen wat guppen zal het niet zo'n probleem zijn, maar ga je richting grotere vissen met grotere ontlasting, dan is het op een gegeven moment niet meer te doen. Tenslotte nog de vraag waarom je in vredesnaam de voorkeur zou geven aan het wekelijks schoonmaken van een binnenfilter in plaats van 1 keer per 3 tot 6 maanden een extern filter, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
 
Maar grotere vissen doe je niet in een Home 60, lijkt me. Mijn probleem met de reacties is dat je hier iemand hebt die een tweedehands bakje gekocht heeft voor wat guppen etc. Zo'n bakje kan probleemloos draaien op een SF filter met wat biomedia ipv de standaard carbon en ik vind dan roepen dat het spul maar de kliko in moet en er geïnvesteerd moet worden in een buitenfilter zwaar overdreven. Kun je ook gaan roepen dat een Home 60 te klein is voor guppen en het aquariumleven pas begint bij een meterbak omdat je daar tenminste fatsoenlijk de ruimte heb voor je guppen.

Naar mijn mening kun je deze bak prima draaien met een intern filter, mits je je bestand in de gaten houdt en voldoende beplanting hebt. En je moet er toch wekelijks bij om water te verversen, dan is zo'n filter schoonmaken echt een eitje.
 
Maar grotere vissen doe je niet in een Home 60, lijkt me.

Schreeuw dat niet te hard 🙈😁

Mijn probleem met de reacties is dat je hier iemand hebt die een tweedehands bakje gekocht heeft voor wat guppen etc. Zo'n bakje kan probleemloos draaien op een SF filter met wat biomedia ipv de standaard carbon en ik vind dan roepen dat het spul maar de kliko in moet en er geïnvesteerd moet worden in een buitenfilter zwaar overdreven. Kun je ook gaan roepen dat een Home 60 te klein is voor guppen en het aquariumleven pas begint bij een meterbak omdat je daar tenminste fatsoenlijk de ruimte heb voor je guppen.
Naar mijn mening kun je deze bak prima draaien met een intern filter, mits je je bestand in de gaten houdt en voldoende beplanting hebt. En je moet er toch wekelijks bij om water te verversen, dan is zo'n filter schoonmaken echt een eitje.

Dat is inderdaad wel wat kort door de bocht. Neemt niet weg dat ik op zo'n bakje zelf toch ook wel een extern filter zou zetten, al was het maar om toch wat meer flow te krijgen en minder vaak schoon te hoeven maken, uit gemak maar met name ook voor stabiliteit.
 
Het is mss wat kort door de bocht maar als het op m'n dieren aankomt neem ik het risico liever niet. Laat me wat meer achtergrond info geven.
Ik heb eens een sf heater gekocht...
Dat ding haalde de 22°niet, zelfs met de thermostaat op 30.
Ik heb eens een sf luchtpomp gekocht...
Dat ding maakte meer lawaai dan m'n bromfiets met een gat in de uitlaat.
Ik heb eens een sf binnenfiltertje gekocht.
Kwam ik thuis en was die gewoon uit gevallen. Vissen net niet dood.

Ik zeg niet dat alles sf rommel is, ik ben bvb prima tevreden over hun kweekbakjes die je over de rand van je aquarium kan hangen.

Maar als er een stekker aan hangt... nee dan laat ik het liggen.
 
Ik ging er nog vanuit dat guppen redelijk sterk waren maar zijn ook al te ver doorgekweekt waardoor ze erg kort leven.
Ik had anders toch alleen mannetjes gekozen.
Maar ben verder gaan inlezen en lijkt mij beter en eigenlijk leuker om nanovisjes er in te doen.
 

Terug
Bovenaan