Pas op: lang verhaal 🙂
Toen wij de eerste keer een aquarium opstarten, vonden we het helemaal fantastisch. Het liefst zouden we 3x per dag de waarden meten. Omdat het allemaal zo interessant was.
We hadden hele studies gemaakt van alles, en evengoed zou ik het nu helemaal anders doen.
Als ik antwoord geef op deze vraag, dan weet ik niet goed of ik dat antwoord nou moet geven vanuit hoe ik het nu zou doen. Want ik kan wel zeggen joh, gooi dat in je bak en wacht 4 tot 5 weken, meet helemaal niets. Maar voor jou kan dan nu helemaal het verkeerde advies zijn 🙂
Ok, mijn adviezen, in bijna willekeurige volgorde.
Kijk eerst wat je leuk vindt qua vissen en eventueel planten, en pas daar de inrichting op aan.
Veel mensen die nieuw zijn, kopen eerst een aquarium, een filter, een bodem, wat decoratiematerialen. En daarna gaan ze op zoek naar vissen en planten. En tijdens de zoektocht naar leuke vissen en planten komen ze er achter dat die vissen die ze zo leuk vinden, niet passen bij de bodem of bij de stenen of het filter dat ze hadden gekocht.
Een voorbeeld is corydorassen. Heel makkelijke en leuke en nuttige visjes, maar ze hebben specifieke wensen met betrekking tot de bodem.
Zorg voor een goed extern filter met een goede vulling daarin. Wij gebruiken met plezier de jbl 702 en 902, veel mensen gebruiken met plezier verschillende eheim filters. Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden qua merken.
Lees je heel goed in in het idee van filtering in een aquarium, en het proces van afbraak van afvalstoffen en de omzetting hiervan naar minder schadelijke voedingsstoffen.
Dat klinkt niet spannend, maar het is 1 van de voornaamste dingen. Ook voor het tegengaan van algen en voor de gezondheid van je vissen rn planten.
Wij zijn begonnen met makkelijke vissen, en vinden ze zo leuk dat ze blijven. Wij hebben gekozen voor ember tetra's, super makkelijk en gezond, nooit ziektes hier of uitval. Verder hebben we 2 honing gourami's. Erg leuke vissen, sociaal, interessant gedrag, meer dan alleen maar rondzwemmen. We hebben wat corydoras panda, een stuk of 11, om de bodem schoon te houden. Daarnaast hebben we nog japonica garnalen, citroengarnalen en veel posthoornslakken in onze bak zitten. Vooral de garnalen en de slakken zijn ideaal om de planten gezond te houden en algen onder normale omstandigheden bijna op 0 te houden. Ons aquarium is 180 liter, 1 meter lang. Het is maar om een voorbeeld te geven van wat kan qua vissen.
Algemene tips: dierenwinkels zijn soms geneigd je bepaalde typen vis te verkopen vanwege hun zogenaamde nut in de bak. Pas daar mee op.
Algeneters houden alg niet uit de bak. Het zijn vissen die vaak heel specifieke lastige eisen hebben, voor de meeste bakken ongeschikt, en ze helpen niet tegen alg.
Als je een aquarium begint, dan zal je alg krijgen. Ik durf te zeggen dat die kans 100% is. Algen komen voor vooral wanneer de bak nog niet in balans is, of wanneer de balans verstoord is geraakt door een specifieke oorzaak. De meeste algen krijg je weg door verstorende oorzaken weg te nemen en je bak daarna de tijd te geven de balans te herstellen.
Flesjes met middeltjes tegen alg doen meestal meer kwaad dan goed.
Wanneer je planten koopt voor je aquarium, dan is de kans groot dat je slakken meekrijgt. Die zie je niet wanneer je ze koopt omdat het nog eitjes zijn, maar na een paar weken zie je slakken.
Nou vind ik zelf slakken ontzettend leuk en nuttig, maar ook ik wil niet alle soorten in mijn bak hebben. Het is handig voor de koop na te denken over hoe je daar mee om wil gaan. Een advies wat veel winkels geven is het gebruik van chemische middelen om ze te verwijderen, of het gebruik van slaketende vissen als kogelvissen en botia's. Dat zijn heel specifieke vissen die veel problemen kunnen geven in een normaal aquarium. Ik zou het zelf niet doen.
Nog 1 ding. Als je planten koopt in de dierenwinkel /aquariumwinkel, dan zijn dat bijna altijd planten die boven water gekweekt worden. Ze zien er mooi uit, maar wanneer je ze in je aquarium zet, dan zullen ze zich gaan aanpassen naar de groei onder water. Soms gaan ze er zelfs heel anders uitzien. Dat is een heel forse aanpassing. Dat geeft vaak heel veel afval in het aquarium. Een dierenwinkel zal vaak zeggen dat wanneer je wat middeltjes toevoegt, je de indraaitijd van je aquarium kan verkorten van 4 tot 6 weken, naar enkele dagen tot een week.
Maar na 1 tot 2 weken, zit je met een aquarium met slechte planten die heel veel afval geven, en geen flesje kan dat voor je opvangen. Als je daar je vissen in hebt, dan zullen ze het misschien met veel noodgrepen overleven, maar blij zullen ze er niet van worden. Beter is om te wachten tot al je plantjes het goed doen en de bak in balans is of begint te komen.
En ik zou tot dat moment nog niet gaan meten.
Pas wanneer de bak in balans gaat komen. Strips lijken een makkelijke manier om te meten. Dat zijn ze niet. Ze geven onjuiste waardes aan, waardoor je een verkeerd beeld krijgt van wat er in je bak gebeurt.
Mijn advies is om een testsetje te kopen met druppels, waar liefst in elk geval no2 (nitriet), ph, kh en gh mee gemeten kan worden. Andere dingen kunnen ook handig zijn maar dit is wel een minimum vind ik.
Een tip kan zijn om te kijken of je planten/snoeiafval kan overnemen van andere mensen met een aquarium. Ik heb hier zelf altijd ladingen snoeiafval van leuke gezonde planten. Al gewend aan onder water. En volgens mij geldt dat voor veel mensen met een aquarium.
Een goede en goedkope optie voor een bodem is doorgaans filterzand. Verkrijgbaar in 0,4-0,7mm en 0,7-1,2mm. Wij gebruiken zelf liefst de laatste, maar veel mensen op dit forum gebruiken liever de fijnere. Een voedingsbodem is zelden nodig en geeft bij normale bakken vaak meer nadelen dan voordelen. Bemesting van planten kan goed via het water, en bij planten die dat nodig hebben via speciale capsules voor bij de wortels. Maar afval in het aquarium zal ook in de bodem zakken en daar een natuurlijke bemesting vormen voor planten.
Als je je aquarium wil gaan indraaien, zijn zuurstofplanten erg goed. Juist zuurstofplanten zijn meestal al gewend aan onder water groeien, maar daarnaast geven ze zuurstof 🙂 Die extra zuurstof zal je juist in het begin hard nodig hebben voor het opbouwen van de bacterie-cultuur in je aquarium en filter, voor de omzetting van afvalstoffen.
Sorry voor het lange verhaal. Ik heb geprobeerd wat dingen te noemen die ik zelf graag had geweten voor ik met een aquarium begon 🙂