Opstartende bak vol alg. Wat te doen?


Marije74

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2020
Berichten
429
Locatie
Friesland
Hallo allemaal,

Mijn Dennerle Scapers Tank staat inmiddels bijna 6 weken in te draaien. Vanaf het begin heb ik daar problemen mee helaas. Het cholla hout bleek van binnen te rotten wat veel schimmel gaf, het djati hout geeft veel verkleuring (al denk ik dat die tannines juist wel goed zijn), de planten sloegen ondanks voeding niet lekker aan (zelfs de Salvinia natans drijvers waren aan het rotten omdat ze niet allemaal lekker aan de oppervlakte konden liggen wegens stroming, denk ik) en ik heb vooral veel last van alg. Heel veel last van alg...

Afgelopen zondag heb ik de hele bak zo schoon mogelijk proberen te maken. Met een pincet alle draadalg en de rotte drijfplanten die ik kon vinden, verwijderd. De mosballen gespoeld. Het chollahout gespoeld.
Alle vuil afgezogen tijdens een ww van wel 90% om al het zweefvuil er uit te halen. Beetje vicieuse cirkel want niet lekker lopende planten levert weer zweefvuil op. Profito gedoseerd en aangevuld met kaliumnitraat (6ml op netto 30 liter, dus zou 10ppm moeten opleveren) en kaliumfosfaat 3ml (zou 0,5ppm moeten opleveren). Weer 1 Tetra Crypto in kwarten aan de crypto en echinodorus toegevoegd.
Nitriet was voor de waterwissel nog 0,1ppm. Ammoniak 0.

Nu, donderdag, ziet het er weer zo uit.

img_9133-1-jpg.320628
img_9134-1-jpg.320627


Waterwaarden: NH3/4 0, NO2 0, NO3 0, PO4 0....

Licht (Dennerle Style Led M 6W) staat nog maar een paar uur per dag in de middag aan om de planten nog een beetje te helpen. Er zit een sponsfilter met biomateriaal op een Aquael Mini Pat motor in, biomedia komt uit de goed draaiende Home 60. Stroming is ook wel een dingetje denk ik, die staat nu opzij gericht om de stroming door de bak te krijgen. Maar kan niet heel hard om golfslagbad-taferelen te voorkomen.

Ik overweeg de boel leeg te gooien en opnieuw te beginnen. Of om er een atoombom op te gooien EasyCarbo in te gooien terwijl ik eigenlijk niet zo van de chemische toevoegingen ben (ook omdat ik er graag Blue Dream garnalen straks in wil hebben).

Maar voordat ik dat doe: hoe zou ik het iets minder rigoureus kunnen oplossen? Waar zou het aan kunnen liggen? Het Christmas moss, dat ik met onderwaterlijm op de boom en op de stenen rechts voor heb gelijmd, lijkt vooral aangedaan terwijl die in vitro zijn gekweekt. De crypto's middenin doen het ondanks alg wel goed, de echinodorus is aangetast maar wil ik nog niet te hard terugsnoeien (moet minsten 3 bladeren overhouden las ik).

Er staat ook Limnophila sessiliflora in uit de grote bak waarvan ik hoop dat het als snelgroeier wat kan doen. De braziliaanse klimop heeft het wat lastig en van het koraalmos op het rvs matje aan de voet van de boom is ook niet veel over.

Iemand ideeën hoe ik hier alsnog het mooie droombakje van kan maken wat ik voor ogen had? Dankjewel! :thumbs:
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me vergissen maar dat lijkt wel Synedra wat een vorm van bruinalg is. Maar waarom heb je dat cholla er nog in als dat is gaan rotten?
Bruinalg en de Synedra ook zie je veel bij opstartende bakken door een te hoge organische belasting en ik denk dat dit ook bij jou zo is want je meet ook nog nitriet.

Edit: wss zie ik ook wat draadalg maar goed met meetbare nh3/4 in de bak heb je een trigger voor algen aanwezig gehad.
Ik zou met garnalen in elk geval geen carbo gebruiken.
 
Ik kan me vergissen maar dat lijkt wel Synedra wat een vorm van bruinalg is. Maar waarom heb je dat cholla er nog in als dat is gaan rotten?
Bruinalg en de Synedra ook zie je veel bij opstartende bakken door een te hoge organische belasting en ik denk dat dit ook bij jou zo is want je meet ook nog nitriet.

Edit: wss zie ik ook wat draadalg maar goed met meetbare nh3/4 in de bak heb je een trigger voor algen aanwezig gehad.
Ik zou met garnalen in elk geval geen carbo gebruiken.
Die cholla heb ik er uit gehaald toen ik de schimmel wel erg veel vond worden (zie mijn opmerkingen in foto-album topic: ik grapte nog dat ik in bak nummer 4 ook eindelijk eens opstartschimmel op hout had :LOL:). De buitenkant was goed, maar aan de binnenkant zat nog een massief stuk, dat was zacht en stonk. Met een metalen satéprikker alles er uit gestoken en goed afgespoeld. Die organische belasting klopt wel vanwege het zweefvuil dat zich maar blijft vormen ook.
 
Ik overweeg toch om een fles EasyCarbo te kopen. Of een fles Algol. Omdat er nu nog geen bewoners in zitten en omdat ik het anders (op helemaal leeghalen en opnieuw beginnen) ook niet weet.

Ik kan niet precies bedenken waar die algen vandaan zijn gekomen. Toch van het hout (djati hout dat ik bij de Pets Place kocht) of van de stenen (komen van buiten, wel helemaal in heet water schoongeschrobd)? Of zou de aquariumlijm die ik kocht, dat veroorzaken? Kan toch niet?
Het zit ook in delen op het filterzand en zelfs in het glazen voederschaaltje. Het is inderdaad een bruinige wolk op het christmas moss rechts, draden op het hout en vlokken op de crypto's en verder.

Vanochtend is het heel zonnig en staat de zon er op (raam op het oosten, bakje staat op zeker 4 meter er vandaan maar met deze laagstaande zon schijnt hij er recht in). De limnophila vindt dat heerlijk, ik zie dat aan het frisse groen en het feit dat hij mooi open gaat staan. De alg zal het ook wel lekker vinden.

Heeft iemand tips over de stroming van het filter? Die stond schuin naar boven gericht voor waterrimpeling, maar heb ik naar links opzij gezet voor een betere circulatie. Maar misschien juist naar beneden richten (op zijn zachtst, om de bodem niet weg te blazen) om neergedaald zweefvuil op te pikken?

Hoe pak ik het nu het beste aan? (Sorry voor de misschien wel herhaling van zetten van mijn openingspost, maar ik kan echt even wat meedenk-kracht gebruiken).
 
zou willen dat ik je kon helpen, maar helaas. Hoop dat er experts zijn die je wel op weg kunnen helpen, succes ermee
 
As het Synedra is zoals het mij deels toelijkt dan weet ik niet of carbo helpt want bruinalg is een bactere. Maar goed zonder bewoners kun je het proberen natuurlijk.
 
Dat binnenste deel in het cholla wood moet er inderdaad uit. Dat is zomaar zacht.

Heb je ook water ververst? (Vast wel, maar even naar de bekende weg vragen)

Zoveel mogelijk het zweefvuil handmatig verwijderen (afhevelen), het alg handmatig verwijderen en hopen dat het mos nog te redden is.

Als het zweefvuil op de planten neerslaat kunnen ze moeilijker groeien (blokkeerd het licht).

Aangetaste hardscape kun je goed schoonmaken onder de kraan en eventueel ontsmetten met waterstofperoxide (dood ook algen). Hou er rekening mee dat dan alle goede bacteriën op de schoongemaakte delen ook dood zijn..

Bruinalg is een opstartalg en heb je soms wat geduld mee nodig.

Heb je wel voldoende circulatie in de bak? (Zodat het zweefvuil ook opgenomen kan worden door het filter).


En nog een laatste tip: een atoombom zou ik niet doen, is zo'n gedoe. Ik zou dan voor een cobra6 gaan, die zou afdoende moeten zijn. Doe het dan wel buiten 😜 (ja ik herken het gevoel.. 🙄)
 
Laatst bewerkt:
Hahaha, Cobra's daar heb ik echt een hele nare herinnering aan (met Oud en Nieuw aan de NL-Duitse grens ;) ).
Ik heb wel de hulp van de mariniers ingeroepen, in de vorm van een legertje Neritina slakken, net gekocht bij de LFS in plaats van EasyCarbo. Die chemische wapens kunnen altijd nog.... Ik durfde dat aan omdat mijn waterwaarden ondanks vuil gewoon goed waren, ik denk dankzij de ingedraaide biomedia in mijn filter. Ze hadden ook Amano-garnalen maar dat vond ik nog even een stap te ver qua bewoning.
En ik weet niet of die lief blijven tegenover straks blauwe garnalen.

Helaas geen Hoornblad daar gevonden als snelgroeier, dus maar even kijken of het met de Limnophila ook wil. Die groeien best hard bij mij normaal gesproken.

Even kijken wat mijn nieuwe bewoners aan kunnen richten tot zondag, en als het niet hard genoeg gaat, even een handje helpen.
Zweefvuil is inderdaad een probleem want inmiddels een viciseuse cirkel aan het worden. Dat probeer ik zoveel mogelijk weg te halen. (En inderdaad dus zondag flink water gewisseld, rottende drijvers weggehaald, vuil afgeheveld etc. ) Circulatie is wat problematisch denk ik, omdat de uitstroom van de Pat Mini standaard naar voren staat. Ik ben aan het experimenteren hoe ik dat 'schepje' op de uitlaat zó draai, dat de circulatie door de hele bak gaat.
 
Ze hadden ook Amano-garnalen maar dat vond ik nog even een stap te ver qua bewoning.
En ik weet niet of die lief blijven tegenover straks blauwe garnalen.

Helaas geen Hoornblad daar gevonden als snelgroeier, dus maar even kijken of het met de Limnophila ook wil. Die groeien best hard bij mij normaal gesproken.
Ze zijn hier altijd lief tegen mijn rooie garnalen; tot etenstijd, dan jatten ze altijd de tabletjes voor zichzelf. Maar ver komen ze nooit, dus niemand lijdt honger. Het zijn extreem goeie opruimers, dus zeker in een startende bak erg behulpzaam. Otocinclus lusten overigens ook graag bruinalg.

Limnophila is ook een snelgroeier, moet dan wel goed komen :)
 
Wat me opvalt is dat je licht dis maar een paar uur brand.

Als je planten geen 6 tot 8 uur hebben in het begin dan groeien ze niet en de algen hebben daar geen problemen mee.

Ik zou alles eruit halen bodem een beetje schoonmaken en een bos snel groeiers er in zetten. Dan weer 2 week laten rijpen en dan weer rustig opbouwen intussentijd de ramen etc alg vrij houden en 30% per week verversen.

Je gaat de alg niet van de planten krijgen dus zou nieuwe kopen.

 
Wat me opvalt is dat je licht dis maar een paar uur brand.

Als je planten geen 6 tot 8 uur hebben in het begin dan groeien ze niet en de algen hebben daar geen problemen mee.

Ik zou alles eruit halen bodem een beetje schoonmaken en een bos snel groeiers er in zetten. Dan weer 2 week laten rijpen en dan weer rustig opbouwen intussentijd de ramen etc alg vrij houden en 30% per week verversen.

Je gaat de alg niet van de planten krijgen dus zou nieuwe kopen.

Licht stond in het begin wel gewoon die 8 uur per dag aan, juist voor de planten. Ik ben na het ontstaan van die algen dus juist gaan minderen. Ik was bang dat dit licht toch te fel was (ik ben de zwakke leds van de Superfish bakjes gewend :) ).

Ik heb vanmiddag gezellig naar mijn nieuwe aanwinstjes gekeken in de bak, echt leuke slakjes. En voorzichtig met een saté prikker als ‘spaghettivork’ weer wat alg verwijderd. Even aanzien hoe de slakken het gaan doen (ik hoor nog net geen gelukzalige smakgeluiden uit de bak komen; in de LFS moesten ze echt zoeken naar hun maaltje) voordat ik verdere beslissingen neem ten aanzien van de planten.
 
Licht stond in het begin wel gewoon die 8 uur per dag aan, juist voor de planten. Ik ben na het ontstaan van die algen dus juist gaan minderen. Ik was bang dat dit licht toch te fel was (ik ben de zwakke leds van de Superfish bakjes gewend :) ).

Ik heb vanmiddag gezellig naar mijn nieuwe aanwinstjes gekeken in de bak, echt leuke slakjes. En voorzichtig met een saté prikker als ‘spaghettivork’ weer wat alg verwijderd. Even aanzien hoe de slakken het gaan doen (ik hoor nog net geen gelukzalige smakgeluiden uit de bak komen; in de LFS moesten ze echt zoeken naar hun maaltje) voordat ik verdere beslissingen neem ten aanzien van de planten.
Te felle lampen betekent niet dat je dat oplost met minder branduren; dan helpt alleen dimmen/afdekken/drijvers, of co2 toevoegen. 8u is wel een must voor goede plantgroei, wat weer een must is tegen algen.
 
Dan hou ik gewoon weer lekker de lamp aan. Tegen teveel lumen had ik dus al de Salvinia natans drijvers, maar die sloegen dus gek genoeg beroerd slecht aan.
 
Dan hou ik gewoon weer lekker de lamp aan. Tegen teveel lumen had ik dus al de Salvinia natans drijvers, maar die sloegen dus gek genoeg beroerd slecht aan.
Drijfplanten houden wel van wat voeding (nitraat). Heb je dat in de bak?
Soms hebben ze last van de condens.

Je zou ook bijvoorbeeld eikenbladvaren kunnen laten drijven. Die ligt meer in het water ipv erop.
 
Zeker. Ik voeg sinds de opstart voeding toe omwille van de planten. Blijkbaar was alleen Profito toch te weinig aan nitraat voor de Salvinia, en daarom ben ik weer nitraat en fosfaat op basis van een stockoplossing gaan toevoegen. Dat wordt vakkundig opgeslurpt; de waarden zijn nu al weer 0 binnen een paar dagen, waar ik bijvoegde om op 10ppm NO3 en 0,5ppm fosfaat te komen.
 
Het is een klein aquarium en zou beslissen om alles eruit te halen.
Alg plukken uit wat nog te redden is en controle van hout/hardscape materiaal.
Zand met azijn/water in een emmer uurtje of 2 hierin laten staan en dan minstens één 5tal x goed spoelen.
Hervullen en alle bruikbaar snoeisel uit je ander aquarium gebruiken + zoveel mogelijk water uit je ander aquarium gebruiken.
Verlichting lijkt me 6a8uur ok
Voeding profito 1/2 aanbevolen dosis en je no3/po4 goed meetbaar houden.
 
@Daniel 82 heeft een heel goede tip gegeven. Je licht moet tenminste 8 uur branden om je planten groeikansen te bieden. Je blijft nu in een vicieuze cirkel draaien. Diatomeeën, waaronder ook Synedra onder valt, zoals @jessicapilon opmerkt ontstaan door vervuiling en een slechte waterkwaliteit. Die is echter bij jouw blijvend door je maatregel om je licht maar een paar uur per dag te laten branden. Planten sterven af en gaan rotten, mede een oorzaak voor je problemen. Je geeft het eigenlijk zelf al aan, je planten fleuren al op bij het zonlicht dat in je bak valt.

Regelmatig en goed schoonhouden, je licht tenminste 8 uur laten branden. Zorg voor goede plantenvoeding waaronder ook bodemvoeding. Een eerste vereiste is een goede plantengroei in je bak. Ze helpen je tegen de alg! Zorg daarbij dus ook voor een waterkwaliteit die vrij is van amoniak en nitriet
 
Zeker. Ik voeg sinds de opstart voeding toe omwille van de planten. Blijkbaar was alleen Profito toch te weinig aan nitraat voor de Salvinia, en daarom ben ik weer nitraat en fosfaat op basis van een stockoplossing gaan toevoegen. Dat wordt vakkundig opgeslurpt; de waarden zijn nu al weer 0 binnen een paar dagen, waar ik bijvoegde om op 10ppm NO3 en 0,5ppm fosfaat te komen.
Ja precies. In profito zit geen fosfaat en nitraat inderdaad. Goed dat je dat er nu apart bij doseert.
 
Ik heb die stockoplossingen op voorraad omdat de grote bak eerst niet lekker liep. En al een redelijke voorraad vloeibare voeding had zonder macro's die toch echt ook eerst op moeten. Nu in de grote bak is het evenwicht blijkbaar zo goed dat toevoegen van macro's niet nodig is. Nitraat is redelijk laag maar zie ook geen tekorten aan planten meer dus ik plaag er mijn bewoners maar niet mee, en fosfaat zal zeker ook met het voer mee komen in voldoende mate gok ik. Mijn idee: gaat het goed, niks meer aan doen.

Ook in de andere bakjes hoeft het niet meer. Heb het echt voor deze situatie weer uit de koelkast gehaald en nagemeten op waarden om daarna toe te voegen. En overweeg nu om misschien de Salvinia er even (deels) uit te halen: wel meer licht maar ook minder nitraatslurpers.
 

Terug
Bovenaan