Opstartproblemen 70L tank


Suzett

Member
Lid geworden
17 januari 2023
Berichten
23
Leeftijd
29
Hoi allemaal,

Ik heb vorige week een nieuwe tank geïnstalleerd. Hij draait nu een week. Na vier dagen ofzo heb ik 2 mL bacteriën toegevoegd. De dag erna was het water groen. Zie foto’s. Nu zie ik online dat dat vanzelf weg kan gaan, maar omdat ook mijn planten nu al afsterven maak ik me zorgen. Wie weet wat het probleem is en wat ik moet doen? Als het alg is, zit het alleen in het water want op het glas zit niks. Er ligt een voedingsbodem in met grind er over.
22630AE6-31AD-43A1-BF8C-729A9B9B7D44.jpeg
2ED4AACE-7A65-4305-BD32-2CE659904CF9.jpeg
86062396-0B57-46D0-94F9-7923DEA8DAE5.jpeg
 
Verslijmende planten is tijdens een opstart vrij normaal, ook de planten moeten wennen aan de nieuwe omstandigheden.

Wat voor bodem heb je precies en wat voeg je verder toe qua voeding etc.?
 
Verslijmende planten is tijdens een opstart vrij normaal, ook de planten moeten wennen aan de nieuwe omstandigheden.

Wat voor bodem heb je precies en wat voeg je verder toe qua voeding etc.?
tetra Active substrate en een dunne laag nutriënt soil, daar over grind. Ik heb ook vloeibare plantenvoeding maar die heb ik nog niet toegevoegd omdat ik er vanuit ging dat de bodems al veel nutriënten bevatten
 
tetra Active substrate en een dunne laag nutriënt soil, daar over grind. Ik heb ook vloeibare plantenvoeding maar die heb ik nog niet toegevoegd omdat ik er vanuit ging dat de bodems al veel nutriënten bevatten
Ik zou even checken wat de voorschriften qua waterwissels is voor de verschillende bodems. Verder denk ik dat het met geduld wel goed komt.

Is je vloeibare voeding afgestemd op je bodem of gewoon random?
 
Dat kapotte blad zal inderdaad met het aanpassen te maken hebben want deze planten worden doorgaans emers gekweekt en die hebben dus even de tijd nodig.
 
Dat kapotte blad zal inderdaad met het aanpassen te maken hebben want deze planten worden doorgaans emers gekweekt en die hebben dus even de tijd nodig.
Dank! Moet ik de beschadigde stukken weg knippen?
 
Ik zou even checken wat de voorschriften qua waterwissels is voor de verschillende bodems. Verder denk ik dat het met geduld wel goed komt.

Is je vloeibare voeding afgestemd op je bodem of gewoon random?
Oké dan wacht ik af. De voeding is een random fles, Flora Growth plant fertilizer (werd wel aangeraden door man in winkel waar ik ook bodem kocht).
 
Ja die echt zijn aangetast zou ik inderdaad weghalen onderaan.
 
Oké dan wacht ik af. De voeding is een random fles, Flora Growth plant fertilizer (werd wel aangeraden door man in winkel waar ik ook bodem kocht).
Ook al heb je een voedingsbodem dien je wel plantenvoeding toe te voegen.

De flora growth plant fertilizer bevat, als ik het goed heb geen nitraat en fosfaat. Nu was het bij de ADA aquasoil juist zo dat een leandose voeding met macro's toegevoegd moest worden, maar ik heb geen idee of dat ook geldt voor de voedingsbodem die jij gebruikt.

Maar meten is weten natuurlijk, je zou de nitraat en fosfaat kunnen meten om te kijken hoeveel er in de waterkolom zit. Qua nitraat is dat echter nog even niet zinnig denk ik omdat je bak aan het opstarten is en het nitraatlevel dus niet stabiel zal zijn. @Cornelius en @benvo kunnen je hier denk ik beter over inlichten dan ik.
 
Ik lees dat de bodem een opbouw heeft van tetra Active substrate. Dat zijn water neutrale kleikorrels die geen voeding bevatten, maar wel makkelijk 'opslaan'.
Die dunne laag nutriënt soil ben ik wel benieuwd over: Welke?

Flora Growth plant fertilizer bevat geen nitraat, fosfaat en ook geen kalium. Dus kort samengevat: ik denk dat je plantjes honger hebben.
Koop een complete aqauriumbemesting, zoals de Complete van aquariumbemesting.nl
 
Ik lees dat de bodem een opbouw heeft van tetra Active substrate. Dat zijn water neutrale kleikorrels die geen voeding bevatten, maar wel makkelijk 'opslaan'.
Die dunne laag nutriënt soil ben ik wel benieuwd over: Welke?

Flora Growth plant fertilizer bevat geen nitraat, fosfaat en ook geen kalium. Dus kort samengevat: ik denk dat je plantjes honger hebben.
Koop een complete aqauriumbemesting, zoals de Complete van aquariumbemesting.nl
Dank voor je reactie. Zie afbeelding.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    316.5 KB · Weergaven: 42
Ik kan niet meer info vinden dat het een complete voedingsbodem is en dat het gemengd moet worden met 50% Superfish Plant Substraat.
Het bevat kalium, calcium, magnesium, fosfaat en ijzer. Maar de hoeveelheden die het bevat in % is niet te achterhalen. Iedergeval bevat het geen pH verlagende eigenschappen zoals bij een aquasoil.
Maar het zal ongetwijfeld voeding bevatten wat goed is bij de wortelopname. Je zal wel extra voeding moeten blijven doseren aan de waterkolom.

(het is dus géén aquasoil! Superfish lift slim mee met de term Nutrient Soil omdat het bij de leek een associatie oproept met Aquasoil. En dat is het dus niet)
 
Hoi hoi, ik weet niet of iemand dit bericht nog zal lezen, maar ik probeer het gewoon. Het water is nu, een week later, nog steeds bruinig. Moet ik water verversen? Koolstof in mijn filter stoppen? Of toch nog langer afwachten?
 
Ik zou persoonlijk wel wat vaker een stevige waterwissel uitvoeren. Misschien een zakje Purigen in het filter (als daar plaats voor is)
 

Terug
Bovenaan