Opstartwormpjes


J

jannemann

Guest
Ik ging net wat onderhoud aan mijn aquarium doen (draait net een maand, nog leeg op planten na), en toen viel mij op dat deze bomvol zit met wormpjes.

Al twee dagen viel mij op dat er een soort 'stof' in het aquarium zit, miniscule witte draadjes die gedeeltelijk ronddwarrelen en gedeeltelijk op de ramen zitten. Ik dacht er eigenlijk niet veel van. Nu bij nadere inspectie zag ik een enkeling bewegen op het glas, tegen de stroom in, dus het moet wel een organisme zijn. Het zijn echt heel kleine dingetjes, vaak korter dan een millimeter en een factor twintig dunner dan dat. Het is dus lastig te zien wat voor wormpjes het zijn, maar bij de iets grotere exemplaren lijken ze vrij rond te zijn, bij wijze van spreken als een pantoffeldiertje. Dus ik denk geen planaria.

Zijn dit de zogenaamde opstartwormpjes en moet ik hier iets aan doen? Het zijn er echt idioot veel, duizendtallen. Verreweg de meeste lijken niet te bewegen, slechts een enkeling. Kan ik alsnog wat garnalen plaatsen vandaag of morgen zoals ik van plan was?
 
Kun je toch proberen om een foto ervan te maken? Planaria heeft echt een puntkop en opstartwormen zijn vaak erg dun maar kunnen soms wel 1-2cm lang worden en die zwemmen ook door je bak heen.
Vaak kunnen wormpjes geen kwaad maar zulke aantallen zijn wel veel vindt ik. Heb je gevoerd de afgelopen opstartperiode?
 
Zolang er beestjes in je aquarium zitten waarvan je niet weet wat het is en dus of ze kwaad kunnen; zou ik nog even niets toevoegen. Straks gaan je garnalen eraan dood en dan ben je teleurgesteld en kun je weer terug naar de LFS voor nieuwe. Zonde.
Een beestje dat nog geen mm lang is en 1/20e mm dik is (geen idee hoe je dat nog ziet met het blote oog overigens) zegt mij niets zo 1 2 3.
 
Ik heb geprobeerd een foto ervan te maken met duimstok ter referentie, ik hoop dat het enigszins zichtbaar is.

Ik heb weinig gedaan behalve water verversen met aqua/bacto start toevoegen, een keer per week dennerle plantagold en dagelijks easycarbo. Ik had een vermeend algenprobleem wat een soort onschadelijk slijm bleek te zijn, daarvoor heb ik toen wel wat algenmiddel toegevoegd maar dat is nu twee dagen geleden. In ieder geval geen voer
 

Bijlagen

  • IMG_20201020_140509.jpg
    IMG_20201020_140509.jpg
    371.6 KB · Weergaven: 114
Ik zou ook per direct stoppen met de Carbo, dat is eigenlijk ook een gemeen goedje waar garnalen niet altijd tegen kunnen, ik weet niet wat voor garnalen je wilt maar kijk goed dat de waterwaarden bij de kweker / leverancier ongeveer hetzelfde zijn, neem ook geen genoegen met dat ze op kraanwater zijn gekweekt, want dat kan per regio ook sterk verschillen.
 
Deze 'wormpjes' had ik ook bij opstart, ze zaten op een specifieke plek op het glas. Nadat de slakken opkwamen niet meer gezien.
 
Ik zou ook per direct stoppen met de Carbo, dat is eigenlijk ook een gemeen goedje waar garnalen niet altijd tegen kunnen, ik weet niet wat voor garnalen je wilt maar kijk goed dat de waterwaarden bij de kweker / leverancier ongeveer hetzelfde zijn, neem ook geen genoegen met dat ze op kraanwater zijn gekweekt, want dat kan per regio ook sterk verschillen.

Ja en toch is hier een bekend en gewaardeerd lid die het ook dagelijks geeft en die ook garnalen heeft. Volgens hem zou het geen kwaad kunnen als je je aan de hoeveelheden houd.
 
Moest het even opzoeken maar dat is Corne dus:

 
Ja dat kan best, maar de waarschuwing staat en het is aan janneman om wat met dat advies te doen.
 
Maar moet ik nou nog wat tegen die wormpjes doen of gewoon maar even op zijn beloop laten? Garnalen laat ik nog wel even zitten sowieso.

Ik dacht, 'ik koop zo'n handige startersset, gooi er wat visjes in en klaar is kees', maar het word zo bijna een full time baan tijdens zo'n moeizame start haha
 
Ik dacht, 'ik koop zo'n handige startersset, gooi er wat visjes in en klaar is kees', maar het word zo bijna een full time baan tijdens zo'n moeizame start haha

Wat weinig mensen zich realiseren voor er begonnen wordt aan een aquarium is dat het heel anders is dan een 'normaal' huisdier. Bij een kat, konijn of zelfs een hond schaf je een mand of kooi aan, plaats een drink en voederbakje en je bent eigenlijk klaar. Die dieren leven in onze omgeving, ademen de lucht die in huis is en de temperatuur is ook vaak prima. Bij een aquarium is dat even anders, daar ben je bezig om de hele wereld van zo'n dier zo goed mogelijk na te bootsen en dat is wat gecompliceerder dan het in eerste instantie lijkt. Planten groeien, hebben voeding nodig. Vissen poepen en plassen in het water en dat moet afgebroken en recycled worden. Een heel ecosysteem wat je aan het bouwen bent. Voor velen van ons wel ontzettend leuk maar kan mij ook voorstellen dat je niet verwacht had.

Opstartwormpjes gaan meestal vanzelf weg, niet te druk om maken.
 

Terug
Bovenaan