Opstelling e701


P

papegaai01

Guest
Ik heb een Juwel bak van 81cm en ga een e701 externe filter gebruiken. Nu heb je 2 mogelijkheden voor de outflow.

een spraybar en een “outflow wide”.

Welke is het beste om te gaan gebruiken?
 
Aangezien de gaatjes van een spraybar makkelijk dicht slibben (ik weet dat sommige de gaatjes wat groter boren voor een rustigere beweging in het water (oppervlak) vind ik de outflow wide een betere oplossing.
 
Die breedstraler.

In- en uitlaat in dezelfde hoek plaatsen werkt doorgaans het beste.
 
Ik gebruik toch altijd de spraybar en met het dichtslibben valt het wel mee. Bij het onderhoudt prik ik die even door met een heel klein schroevendraaiertje of sateprikker.
 
Hier een tijd de breedbek gebruikt maar daarmee kreeg ik de stroming niet optimaal, dat kan aan de inrichting van de bak gelegen hebben (stukken hout) maar in de tegenover liggende hoek bleef veel vuil op de bodem liggen.
Nu gebruik ik de spraybar, in mijn bak werkt dat veel beter.

Ik zou zeggen probeer het uit en kijk wat in jouw bak het beste werkt.
 
Dat had ik ook Nicole en in de straal van die bek gingen alle hoge snelgroeiers in de buurt platliggen dus dat ding er snel uit gehaald.
 
Moet erbij zeggen dat de spraybar die er nu op zit extra grote gaten heeft. Die gaten kun je groter boren maar ik heb ze erin gesmolten met een oud soldeerijzer.
 
Moet erbij zeggen dat de spraybar die er nu op zit extra grote gaten heeft. Die gaten kun je groter boren maar ik heb ze erin gesmolten met een oud soldeerijzer.
Dan wel knijper op de neus zetten :sorry::D:D
 
Nu snap ik waarom Nicole zo vaak planten koopt. De oude zijn gaan hemelen met al die giftige gassen in huis:D:D
Haha ja, dat zal het zijn.
Als ik een gat moet maken in plastic smelt ik dat gat er heel vaak in, gewoon in de keuken, onder de afzuigkap die ik niet heb.
 
Dat herken ik en ik doe dat vaak voor de tuindeur die ik dan niet open zet:D:D, En ik snap dan echt niet waarom de huisgenoten gaan schelden:juggle:
 
Alles hangt af, dat zou de uiteindelijke doelstelling moeten zijn, van het creëren van een juiste water distributie. Deze stroming moet zorgdragen voor het vervoer van je meststoffen naar, zo mogelijk, alle hoeken en gaten. Daarom heb ik gekozen voor een spraybar over de gehele achterkant van mijn aquarium. Licht onder het water oppervlak naar beneden ingesteld zorgt deze ervoor dat het water na de uitstroom kaatst tegen de voorruit en naar beneden gedrukt wordt en over de bodem naar achter gaat en daar weer boven komt. Omdat de aanzuiging rechts zit verloopt e.e.a. spiraalgewijs naar die zijde en bereikt aldus zoveel mogelijk plaatsen.
 
Voor iedere bak zul je dus moeten kijken wat het beste werkt lijkt me zo toe;)
 
Merk zelf dat ik met een opgeboorde spraybar (wel rekening houden met aantal gaten en inwendig oppervlak van de buis om wat druk op de uitstroom te houden) toch moeite heb met wat stroming bij de achterwand. Wat waterpest heeft daar toch al meerdere keren zijn voeten bruin losgelaten.

hierdoor overweeg ik een horizontale HMF te plaatsen oid.
 
Gebruik je CO2? Dan beter niet de spraybar(ivm meer oppervlaktebeweging, dus een groter oppervlak, dus kunnen gassen makkelijker uitwisselen. En omdat er in hetwater meer CO2 zit, zal dit uit het water 'trekken'). Wil je veel stroming, dan wel de spraybar, en wil je geen stroming dan niet de spraybar.

Dus ligt aan je aquarium, net als Ben zegt:daisy:
 
Spraybar kan natuurlijk prima in combinatie met CO2 zolang de spraybar maar onder water zit en de oppervlakte niet al te gek in beweging brengt (maar da's een kwestie van goed plaatsen en afstellen).
 
Ik gebruik vloeibaar CO2 en heb de spraybar in 2 delen onder water. het eerste deel ongeveer 20graden naar beneden voor een diepere doorstroming en het laatste deel iets naar boven om de kaamlaag weg te spoelen. Plantjes groeien goed genoeg voor mij niet te snel muv de waterpest die is ca 80cm lang gemiddeld.

Kan hier nu niet in snoeien omdat er een jonge Roodvinzalm in opgroeit en omdat ik wat meer oppervlakte beschutting wil (gedempt licht voor de Diamantzalmpjes) en ik heb een grotere bak klaar staan die groen moet hebben om in te draaien.Nu heb ik nagenoeg geen slakken dus wil ik ze niet weggooien en nieuwe halen...
Voordat de bak dichtgroeide merkte ik al dat de achterwand, vooral in de hoeken, niet veel stroming krijgt waar ik niet zo snel een oplossing voor weet muv een hele lage spraybar of mischien op halve hoogte naar boven gericht?

Mischien is dit een reden om een HOB filter(of 2) te overwegen voor een vallende stroom maar vrees dat een pot of HMF wat bodem EN oppervlakte stroming niet samen kan oplossen.
Ik heb ook wel eens een dubbelle aanzuigkorf overwogen (horizontaal, een duimdik hoog boven het grind) en zo ook de stroming niet te hoog te krijgen.

Een powerjet erin gooien vind ik niet mooi maar is ook snel overkill.
 
Wellicht een wat langere spraybar nemen (bijvoorbeeld over de gehele breedte van het aquarium). Alles hetzelfde richten (naar voren, tikje naar beneden wellicht). Je zou dan een ronddraaiende beweging in de hele bak moeten krijgen.
 

Terug
Bovenaan