Wat is er nieuw

Optie paludarium

Christoph1974

Active member
Lid geworden
23 september 2023
Leeftijd
51
Mijn 2000l aquarium barstte, ik bespaar jullie het verhaal, wil er graag een paludarium van maken met 30cm waterhoogte. Het aquarium is 100cm diep en 270cm lang en is in 12mm glas gemaakt. Nu vraag ik me af of ik de 2 trekkers er niet kan uitsnijden want die verstoren het zicht. Mij lijkt 30cm niet de moeite om bovenaan op 75cm hoogte trekkers te hebben. Graag jullie mening.

Bijlagen

• 20251117_034952.jpg
    20251117_034952.jpg
    2.4 MB · Weergaven: 44
  • 17635031628804233983615336459250.jpg
    17635031628804233983615336459250.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 44
Oh nee! De horror 😱
Kan je niet helpen met je vraag,sorry.

Ik vrees dat het erg moeilijk wordt om die barst te stoppen als je bezig gaat met dat glas.

Het lek door de barst probeer ik te dichten... maar wou dus tijdelijk da waterhoogte op 30cm houden. Mijn vraag is vooral zijn de trekkers nog nodig ? De bak is in 12mm glas gemaakt omdat er 75cm water in stond. Nu ik er tijdelijk 30cm water wil in houden vraag ik me dus af of die trekkers ip de foto nodig blijven. Ze ontsieren namelijk het zicht op mijn "paludarium"

Bij dergelijk grote aquriums zijn trekkers eigenlijk altijd nodig. De druk op het midden wordt anders te hoog met alle gevolgen van dien. 30 cm water is evengoed nog een aardige hoeveelheid water, ik zou ze er niet uit halen.

Wat je mogelijk wel kan overwegen is ze te camoufleren. Met bv takken die naar beneden komen in je bak of overhangende kunststof stenen.

Christoph
Een paludarium, daar zitten voornamelijk land dieren in bijvoorbeeld gifkikkers.
Een aquarium ombouwen naar een paludarium, dan loop je tegen het feit aan van ventilatie die van onderen naar boven door de bak via de bovenzijde weer retour gaat.
Het vraagt dus om veel aanpassingen die een standaard palludarium al heeft, kijk eens online hoe ze er uit zien.
Ombouwen is volgens mij erg kostbaar, beter is om een standaard palludarium te kopen indien jou wensen daar naar uit gaan.
Om nog even terug te gaan naar de beginregel, een palludarium heeft liever geen watergedeelte.

Water en land is toch juist wat een palludarium is :juggle:
Klopt… Het woord “paludarium” is afgeleid van het Latijnse woord “palus”, wat “moeras” betekent. Een Paludarium is een leefomgeving waarin zowel water als land aanwezig is. Het is dus een gecombineerd ecosysteem waarbij je zowel een stukje water als land in huis haalt

Een terrarium heeft dan weer geen waterdeel.

Het is maar hoe je daar mee omgaat, natuurlijk is het mogelijk om een water en landgedeelte te maken, maar op de site van Dendrobatidae krijg je toch iets anders voorgesteld, wordt in het algemeen niet geadviseerd.

zonder water is het een terrarium met water paludarium. zelf heb ik de dendrobatus en phelsuma parva (kleine gekko). Ben toevallig bezig met een nieuwe bak (ben groter gegaan)

Heb me epoxy putty gekocht om het lek in de barst te dichten. Ik herinner me dat we dit op mijn werk ook gebruikten, werkt goed op vochtige ondergrond. Daarna plan ik een glasplaat te lijmen over de barst en putty.
Daarna probeer ik de trekkers te camoufleren, al lijkt me dat niet makkelijk.

• Leuk
Waarderingen: M075

Heb me epoxy putty gekocht om het lek in de barst te dichten. Ik herinner me dat we dit op mijn werk ook gebruikten, werkt goed op vochtige ondergrond. Daarna plan ik een glasplaat te lijmen over de barst en putty.
Daarna probeer ik de trekkers te camoufleren, al lijkt me dat niet makkelijk.

Ik zou proberen er een klimop of dergelijke taaie plant op te plakken en met de wortels in het water te hangen, dan is de camouflage tenminste mooi natuurlijk.

of houten takken nemen, zaag / slijp er een sleuf in dat je ze over het glas heen kunt schuiven, paar drupjes hotglue en klaar

Ik zou proberen er een klimop of dergelijke taaie plant op te plakken en met de wortels in het water te hangen, dan is de camouflage tenminste mooi natuurlijk.

of houten takken nemen, zaag / slijp er een sleuf in dat je ze over het glas heen kunt schuiven, paar drupjes hotglue en klaar
Een guf in een boomstam zagen lijkt me een goe idee, bedankt om mee te denken. Ik probeer eens voorbeelden te zoeken hoe ik het op die manier natuurlijk kan laten lijken.
Niemand die durft zeggen dat het mogelijk moet zijn zonder trekkers? 35cm waterhoogtr over een lengte van 270cm 12mm glas.

• Leuk
Waarderingen: M075
Tot 50cm waterhoogte kun je volstaan met 8mm glasdikte.
Echter, jouw aquarium is erg lang en dus is er significant minder steun voor de lange ruiten.
Daarom zou ik zeggen lekker laten zitten.
Waarom zou je zo’n groot risico willen lopen?

Misschien is het iets om een donkere rand op het aquarium te plakken zodat je de trekstrip aan het oog onttrekt?

Misschien is het iets om een donkere rand op het aquarium te plakken zodat je de trekstrip aan het oog onttrekt?
Dit begrijp ik niet. Waar zou de donkere rand dan komen ?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan