Opties gevraagd voor Visbestand 80L 60x35x40


Aqua Tim

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2020
Berichten
247
Leeftijd
30
Hallo allemaal!

Ik ben een nieuw 80 liter aquarium aan het inrichten. Heel erg leuk! Maar ik heb nog niet echt een plan voor voor een leuk visbestand.

Het aquarium is 60x35x40 zonder licht kap.
Chihiros A2 serie led verlichting welke aan het plafond komt te hangen.

Als filter heb ik externe filter van 400 L/H met glazen lilypipes.

ik wil planten die boven uit het aquarium gaan groeien zoals een Vredeslelie. In het schaduwrijke gebied komen Anubias, mini java varen en bucephalandra. De bodem willen ik graag bedekken met Helanthium tenellum rond de stenen en in het open gedeelte Micranthemum sp. Monte Carlo.

Misschien komt er nog een mooie blikvanger zoals een kleine rode soort echinodorus, en mos wat op hout gebonden word.

Het liefst wil ik vissen die op een neutrale ph gehouden kunnen worden. Temperatuur tussen de 21/26 graden.

Ik vind een interessant gedrag belangrijk. En voor mijn zoontje wil ik graag ook wat kleurrijke vissen er in.

Ik dacht eerst aan een groepje valse neon tetra (blauwe neon tetra) Paracheirodon simulans. Maar ik lees op verschillende sites dat deze op een lage ph gehouden moeten worden klopt dit?

Ik vind dit opzich wel een leuk groepje
[BGCOLOR=rgb(45, 48, 55)]12x Nannostomus marginatus[/BGCOLOR]
[BGCOLOR=rgb(45, 48, 55)]2x Apistogramma borelli[/BGCOLOR]
Alleen kwa kleur is dat niet zo leuk voor mijn zoontje zou hier nog iets kleurijks bij kunnen?

Iemand anders misschien andere leuke ideeën voor een leuk visbestand?

Ik hoor graag van jullie

Danku voor het lezen
:c
20240320_155033.jpg
 
Ik denk dat 2 Nannostomus marginatus wat aan de lage kant is, AquaInfo adviseert een groepje van 5-7 stuks.
Op de bodem/ midden zitten je apisto's, en je nonnostomussen zullen vooral in het midden zitten. In feite heb je dan dus alleen de oppervlaktelaag over. Aangezien de meeste oppervlaktevissen springers zijn, denk ik dat je met die2 soorten aardig klaar bent.
Qua kleur zijn deze 2 soorten ook voor je zoontje mooi genoeg, lijkt me.
 
Ik denk dat 2 Nannostomus marginatus wat aan de lage kant is, AquaInfo adviseert een groepje van 5-7 stuks.
Op de bodem/ midden zitten je apisto's, en je nonnostomussen zullen vooral in het midden zitten. In feite heb je dan dus alleen de oppervlaktelaag over. Aangezien de meeste oppervlaktevissen springers zijn, denk ik dat je met die2 soorten aardig klaar bent.
Qua kleur zijn deze 2 soorten ook voor je zoontje mooi genoeg, lijkt me.
Dankjewel voor je reactie! Ik heb het over 12 Nannostomus marginatus ik denk dat je dat niet goed heb gelezen :p

Ik had hier op het forum een voorbeeld bestand gezien dat ze er 10 hadden in een 60 liter aquarium dus dacht dan kunnen er wel 12 in.

Inderdaad oppervlakte visjes lijkt me niet een goede keuze voor dit aquarium
 
De achtergrond van je voorgestelde visjes is zwart, dus inderdaad : niet goed gelezen.

Wil je naar een compleet ander bestand kijken?Want wat je nu hebt voorgesteld is het wel ongeveer voor je bak. Misschien nog een paar slakken ofzo.
 
De achtergrond van je voorgestelde visjes is zwart, dus inderdaad : niet goed gelezen.

Wil je naar een compleet ander bestand kijken?Want wat je nu hebt voorgesteld is het wel ongeveer voor je bak. Misschien nog een paar slakken ofzo.
Ik wil inderdaad kijken wat nog meer mogelijk is. Heb mijn wederhelft nog niet kunnen overtuigen :rolleyes:
 
Iets rond Rasbora galaxy?
Iets rond killivisjes? (Fundulopanchax/ Aphyosemion sp)
 
Denk dat de galaxy rasbora net te klein is om te zien voor mijn zoontje. Killi's zijn wel leuk
 
Heeft je zoontje een gezichtsbeperking? Want rasbora galaxy is wel een heel mooi visje om te zien.
 
Heeft je zoontje een gezichtsbeperking? Want rasbora galaxy is wel een heel mooi visje om te zien.
Nee dat niet, maar hele kleine visjes en garnalen heeft hij niet echt oog voor.
 
Heb toch al een mooi bakkie voor mezelf jammer genoeg pas hier geen 3 meter bak anders had ik hem wel. 3 kinderen nemen genoeg ruimte in beslag
 
Kind in de bak? Lost twee problemen op: ruimteprobleem en genoeg te zien...... :S:eek::oopss:
 
Dat word ruzie thuis.

Is er mischien iets te combineren met wat leuke guppy's. Mischien iets wat de guppen groep ook in bedwang houd?
 
Maar even zonder gekheid: is/ zijn een zoetwaterkogelvisje(s) dan misschien een idee? Die kunnen in een dergelijke bak, en zijn leuk om te zien. Is wel meer werk, ze moeten slakken gevoerd worden enzo (het fijne weet ik er ook niet van), dus daarvoor zul je wat rond moeten vragen op het forum en zoeken op internet.
Maar ze zijn erg intelligent te zijn en naar je toe te komen enzo.

Feit blijft het is een kleine bak, en daar passen nou eenmaal geen grote vissen in.
 
Dat word ruzie thuis.

Is er mischien iets te combineren met wat leuke guppy's. Mischien iets wat de guppen groep ook in bedwang houd?
Is een gup wél groot genoeg dan? Want killi's zijn in de regel groter dan guppen...
Bettaman misschien? Daar kan misschien nog wel wat bij kleine cory's ofzo?
 
"Groot" is relatief. Meer tussen de 2.5 en 6 cm is het maximale voor deze 60cm bak.
 
Is een gup wél groot genoeg dan? Want killi's zijn in de regel groter dan guppen...
Bettaman misschien? Daar kan misschien nog wel wat bij kleine cory's ofzo?
Ik zij dat kili's wel een goed idee waren. De galaxy rasbora is wat aan de kleine kant
 
Ok, dan naar de killi's toe dus?

Dan ga ik even een paar dingen neerzetten, zonder volgorde of wat dan ook.
*In Asperen is dit weekend de jaarlijkse killitentoonstelling. Daar zijn de mensen die alles weten van killi's bijeen, ik weet er wel iets van, omdat ik ze wil gaan houden, maar dat is nog maar een klein beetje van wat er te weten is.
*Killivissen zijn carnivoren, en de ene soort is makkelijker te houden (en aan te komen) dan de andere. Ik ga er maar even van uit, dat je in eerste instantie naar de Kaap Lopez gekeken hebt? Heb je nog andere soorten gezien die je aanspreken?
*Ik ga moeten uitzoeken wat bij je killi's die je aanspreken kan, daar heb ik geen pasklaar antwoord op. Zoals je misschien aan mijn handtekening al wel gezien hebt, ben ik meer van de grote bakken. Een kleine bak levert aparte uitdagingen op.
 
Ik ben ook van de grotere bakken heb zelf een 600liter "bakje" maar een aquascape in zon grote bak is vaak een grotere uitdaging een klein bakje is dat makkelijker te realiseren. Inderdaad de kaap lopez is een leuke heb verder nog niet gekeken naar andere soortjes ik weet ook wel een klein beetje iets van ze af maar mijn kennis is wat breder en niet zo specifiek naar killi's gericht. Ik weet dat ze het beste in harem gehouden kunnen worden en inderdaad carnivoren zijn. Verder heb ik het niet opgeslagen zal mjj is verder in verdiepen.
 

Als je een gekleurde vis voor een kind zoekt, zijn betta’s erg leuk. Ze komen als je voor het aquarium staat en eten uit je hand. Als je je kind leert om niet op het glas te slaan ofzo, anders worden ze schuw. En ze zijn gekleurd en geschikt voor een kleine bak.
 
Om voort te gaan op het Zuid-Amerikaanse. Ik heb zelf de Apistogramma borellii opal zitten en zijn wel mooie vissen. Daarnaast heb ik ook de Nannostomus beckfordi, Nannostomus trifasciatus, Nannostomus amaya, Corydoras elegans, Corydoras pygmaeus, Trochilocharax ornatus, Poecilia wingei, Poecilocharax weitzmani, Otocinclus vittatus, Hisonotus leucofrenatus en een Aspidoras soortje zitten. Daarnaast ben ik nog op zoek naar een Zuid-Amerikaanse killi (Laimosemion xiphidius of een Hypsolebias/Simpsonichthys soortje), extra soorten potloodvisjes (Nannostomus mortenthaleri, Nannostomus rubrocaudatus), Corydoras habrosus en Corydoras similis, Nannoptopoma sp. Peru, Otocinclus cocama, Rhinotocinclus isabelae en Duringlanis perugiae.

Ik zou je dan een van de volgende bestanden aanraden:

Poecilia wingei
Nannostomus soortjes
Apistogramma borellii
(Otocinclus en verwanten)



Poecilia wingei
Nannostomus soortjes
Poecilocharax weitzmani
(Corydoras en Aspidoras/Otocinclus en verwanten/ Duringlanis perugiae)



Poecilia wingei
Nannostomus soortjes
Zuid-Amerikaanse killivis
(Corydoras en Aspidoras/Otocinclus en verwanten/Duringlanis perugiae)

Als je verdere info wil over deze soortjes laat je het maar weten. Ik heb namelijk met de meeste soortjes al eigen ervaring opgedaan.
 
Ik zou graag dit visbestand willen iemand feedback over de aantallen en of het goed past in mijn aquarium.

Poecilia wingei 4m/4v
Nannostomus marginatus 10x
Apistogramma borellii 1m/v

20240401_205140.jpg


20240401_165619.jpg
 
Ik zou graag dit visbestand willen iemand feedback over de aantallen en of het goed past in mijn aquarium.

Poecilia wingei 4m/4v
Nannostomus marginatus 10x
Apistogramma borellii 1m/v

Bekijk bijlage 374130

Bekijk bijlage 374131
Ziet er al goed uit.

Van de Poecilia wingei zou ik wel aanraden om ofwel enkel mannetjes te houden of meer vrouwtjes dan mannetjes te houden. Als je er vrouwtjes bij wil zou ik al eerder gaan voor 3 mannetjes en minimaal 7 vrouwtjes.
Voor de potloodvisjes is het al goed om met 10 te starten, als je denkt dat er later nog bijkunnen dan kun je ze altijd later nog bijkopen. En van de Apistogramma borellii kun je best een koppeltje houden. Zoals ik in mijn vorige bericht plaatste kun je hier altijd nog een groepje van zo'n 5 tot 7 otocinclussen aan toevoegen.

De Poecilia wingei lijken mij wat sterker te zijn de gewone guppy's. Ik hou ze al jaren op osmosewater en dat lukt goed. Dus ik denk dat je hiermee wel veilig zit. Ik denk dat de dwergcichliden er wel voor zullen zorgen dat de nakweek opgegeten wordt, althans dat hoop ik voor jou. Hier zitten ze bij blue bolt garnalen en vuurgarnalen en eten ze deze ook niet op, echter zijn deze natuurlijk al volwassen.

De nannostomus marginatus heb ik zelf nog nooit gehouden, maar is normaal gezien ook geen al te moeilijk visje.

En bij de Apistogramma borellii heb ik het gevoel dat deze niet echt agressief zijn. Zoals ik al eerder schreef doen ze niets naar mijn garnalen of andere kleine diertjes zoals de Trochilocharax ornatus. De borellii's zitten best op een pH van 6,5 of lager denk ik, maar daar zit wel wat marge op. Ze zijn redelijk sterk, daarom verkies ik ze boven antennebaarsjes. Antennebaarsjes lukten zelfs niet op osmosewater, ze bleven maar snel sterven zowel bij mijn ouders als bij mij. Ik heb de borellii's nu ook op half osmosewater en half kraantjeswater. Mijn pH staat rond de 6 a 6,5. Het is altijd wel goed om wat catappa bladeren te gebruiken als natuurlijk effect en dit bevordert ook de gezondheid van de vissen. Er zijn echter verschillende andere mogelijkheden zoals een cocosnoot (deze is misschien wel de beste optie aangezien de borellii's hier wel van houden), een catappa bark (deze heeft dan weer een harder effect op de KH), elzenproppen, ...

Al deze soorten zijn geen moeilijke eters, echter raad ik je toch aan om zo nu en dan eens levend voer te geven. Dit zorgt namelijk voor meer kleur en een betere gezondheid.

Temperatuursgewijs ligt alles ook wel in dezelfde marge (zo'n 22-28°C). In de zomer kan het dan wat warmer zijn dan de winter. In zwemlagen bekeken lijkt dit me ook een goed bestand aangezien je iets meer midden tot boven de endlers hebt, in het midden dan de Nannostomus marginatus en midden tot onder de Apistogramma borellii.

Moest je er voor kiezen om otocinclussen te houden dan kan ik je uit ervaring de Otocinclus vittatus/affinis aanbevelen, echter houd ik nu ook al een tijdje de Niger dwergalgeneter. Deze lijken ook niet al te moeilijk te zijn. Ze hebben dezelfde behoeften als de Otocinclus en zijn ook niet duur in aanschafkosten. Ik heb zelf ook al eens de Nannoptopoma sp. 'Peru' gehouden maar deze zijn wat lastiger te houden. Gelijk welke soort je dan zou willen houden zet deze pas na ongeveer 7 weken in zou ik zeggen. Kijk ook zeker altijd of ze in de winkel niet te dun zijn want deze zullen meestal niet lang leven. De dikkere exemplaren zijn de gezondste dieren. Als je ze extra voedsel zou willen geven kun je ze zucchini geven (dit is namelijk wat zachter dan komkommer) of je kan zelf algen op een steen laten groeien (hierover heb ik eens iets gevonden op het internet). De zucchini heb ik al geprobeerd en dit was toch een succes bij mijn otocinclussen. Zorg er echter wel voor dat de etensresten niet blijven liggen, deze haal je best de dag nadien uit je aquarium. De methode met de steen zou je dan maar eens moeten zoeken op het internet, ik zit namelijk zelf met het idee om dat eens te testen, maar ik heb het dus nog niet gedaan.
 

Terug
Bovenaan