opvoerpomp voor aquariumstelling


jurjen13

Well-known member
Lid geworden
6 november 2022
Berichten
243
Leeftijd
47
Locatie
Leiden
Okay, ik heb een beetje een impulsaankoop gedaan, ik heb een tweedehands aquariumstelling gekocht... Er zit een sump onderin, alle afvoerleidingen zitten er bij, alleen de opvoer moet ik zelf opnieuw bouwen.

Nu ben ik dus op zoek naar een opvoersysteem dat (het liefst) 1 pomp naar twee verschillende niveaus kan verpompen. Als ik gewoon een buis van de pomp naar de eerste en tweede verdieping maak, dan zal al het water volgens mij alleen naar de onderste verdieping verpompt worden, want minder opvoerhoogte is veel minder weerstand/druk.

Hebben jullie ervaringen met het verpompen van water naar twee niveaus en hoe hebben jullie dit gedaan?

Alvast bedankt.

mvg Jurjen
 
of zou het handiger zijn om in iedere aquarium een HMF te bouwen (Hamburger Matten Filter)?
 
Oppompen naar het bovenste deel en daar de overloop naar het onderste level.
In deze situatie heb je dus geen quarantaine mogelijkheid tussen de verschillende levels
 
dat klopt, dat heb je met een gedeelde sump volgens mij nooit toch? Dat had ik ook al via iemand anders begrepen. Daarom zit ik nu toch te kijken of ik in ieder aquarium mattenfilters kan plaatsen, dan kan ik ieder aquarium apart filteren en het scheelt ook in de energiekosten (4x3W of 1x30W).

Dan moet ik dus alleen de bestaande doorvoeren weer dichtmaken.
 
Je berekening gaat nat op verwarmingskosten.

1 element in het bioloog of 4 elementen afzonderlijk in elke bak
 
Je berekening gaat nat op verwarmingskosten.

1 element in het bioloog of 4 elementen afzonderlijk in elke bak

De aanschafkosten zullen inderdaad hoger zijn, maar de energiekosten zijn hetzelfde, zelfs iets lager want ik hoef de sump niet op temperatuur te houden. Gelukkig heb ik nog 2 elementen liggen, dus dat scheelt in ieder geval al in de aanschaf.
 
Ik bedoel meer het gebruik.
1 element van bijvoorbeeld 300w in de sump.
Of in elk van de vier bakken een element van 100w.
 
ik snap dat maar ze moeten nog steeds evenveel water verwarmen, dus in beide gevallen moet er evenveel energie in voor een graad verwarming. Of dat nou met 4x100watt elementen gebeurd of met 1x 300w element dat maakt niks uit voor het energie verbruik. 1x300w zal meer aanstaan dan 4x100w, het energieverbruik zal hetzelfde zijn.
 

Terug
Bovenaan