Opvoerpomp voor groot aquarium


rjoemman

Well-known member
Lid geworden
17 november 2019
Berichten
5,251
Leeftijd
54
Locatie
Maarssen
Hoi,

In mijn voorsteltopic had ik het over een 5000 l/h opvoerpomp voor op een disucusbak 250x70x70 + bioloog 150x50x40.
Bruto zo'n 1500 liter water.
5000 l/h zou dan 3,3 maal de inhoud doorpompen.
Hierbij dacht ik aan de Eheim compact 5000 wat een regelbare pomp is.

Richard noemde dat ik beter 7000-8000 l/h kan nemen.
Ik ben wat aan het zoeken geweest maar kan niet echt zo'n pomp vinden.

Heeft iemand tips?
Welk merk levert 8000 l/h als regelbare opvoerpomp?

Mijn eisen:
- redelijk stil, aquarium staat/komt in de woonkamer
- discus moet niet omvergeblazen worden, dus een regelbare pomp lijkt me wel wat.
- pomp komt in het laatste vak van de bioloog, dus onderwater


Gr
Raoul
 
Wij hadden eerst een eheimpomp maar vonden het vermogen te weinig, op advies van dit forum een jebeopomp gekocht en die bevalt veel beter, verbruikt minder energie als een eheim, is goedkoper in aanschaf, is regelbaar in hoeveelheid verplaatsbaar water en voldoet aan mijn verwachtingen (bioloog + 6 bakken met een opvoerhoogte van 2 meter) en overal een mooie volle uitstroom
 
@Nicolientje heb je de dct8000 of de dct12000?

Ik zie dat de dct12000 regelbaar is tussen 9000 en 12000 l/h, lijkt me een beetje te veel voor mij.

Ik denk dat ik dan voor de dct 8000 ga.
 
Och ik zie dat er naast een dct-8000 ook nog een dcp-8000 is.
Die schijnt nog stiller te zijn?
 
Een optie is ook de Vario AEP 9000. Elektriciteit kosten per jaar 24/7 draaien is ongeveer 135 euro.

19 euro per 10 Watt voor iets wat 24/7 in gebruik is. Voor als iemand zelf wat wilt uitrekenen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Nouja waarom ik het opperde is omdat 5000l/u bruto is, als je daar de opvoer hoogte vanaf haalt is dat naar gelang de hoogte nog maar pak m beet 3000l/u.

Neem je een wat sterkere regelbare pomp dan heb je gewoon wat meer speling.

Hier een Jebao... typenummer moet ik ff opzoeken maar doet maximaal 7000l/U (bruto).

Had eerst een Oase maar die trok dubbel zoveel vermogen en trilde als een gek (met veel resonantie geluid als gevolg)
De Jebao is veel energie vriendelijker en nihil in trillingen (en dus amper geluid)
 
Het wordt de Jebao DCP-8000, bedankt.

En zit de Jebao bij jullie rechtstreeks op het PVC of gebruiken jullie nog een stukje slang ertussen voor eventuele trillingen op te heffen?
Eventueel een spons of zo eronder?
 
Het wordt de Jebao DCP-8000, bedankt.

En zit de Jebao bij jullie rechtstreeks op het PVC of gebruiken jullie nog een stukje slang ertussen voor eventuele trillingen op te heffen?
Eventueel een spons of zo eronder?
Stuk silicone slang zit er hier tussen.
 

Terug
Bovenaan