Wat is er nieuw

Opzoek naar nieuw kleiner aquarium

Rick.J

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2022
Hallo, helaas ben ik genoodzaakt om mijn huidige aquarium rio180 te verkopen omdat ik hier geen goede plaats meer voor heb. Hij staat na de verhuizing in het donker in een hoek en kijk er nog geen 5 minuten per dag naar. Dit is natuurlijk zonde (en ook van alle investeringen in de bak) en wil eigelijk nog geen afscheid nemen van de hobby. Ik zit dus in een dubio, deze bak laten staan er er elke week veel werk aan hebben en er niets voor terug krijgen, de bak verkopen met tegen zin en dan maar hopen dat mijn vissen goed terecht komen. Of toch een stuk kleinere bak kopen voor op mijn bureau of kast zodat ik nog iets kan behouden van wat ik heb en deze leuke hobby kan voortzetten. Vind de bakken van biorb erg mooi (60l) maar deze zijn dan weer rond en hoor hier wisselende verhalen over. Nu is mijn vraag wat ik nog met mijn vissen bestand kan in een kleinere bak en ik hoor graag wat advies over kleinere “design” aquariums en wordt er bij kleinere bakken ook gewerkt met co2? Ik heb nu eenmaal een mooie set waar ik waarschijnlijk amper iets voor krijg.

Visbestand:
Kardinaal terta 15x
Corydoras sterbai 3x
Corydoras stripe groen en oranje
Otocinclus 7x
Regenboog haai 3x
Rainbow shiner 1x
Clown barbeel 3x
Ancistrus goud albino 2x

(Woon je in regio zuid limburg, stuur me een bericht als je eventueel wat van dit visbestand wilt overnemen. Heb meer vertrouwen in de leden van dit forum dan willekeurige marktplaatskoper)

Goh wat jammer. Waarom kijk je er niet meer naar? Kun je niet iets verzinnen om daar lekkerder te zitten? Of bijvoorbeeld de tijd anders in te stellen?

Hij staat nu in de kelder, niet een opslag kelder maar meer “feest” kelder met loungebanken en staantafels. Niet echt een ruimte waar ik ga zitten normaal. In de keuken en woonkamer is helaas geen plaats voor een 1m aquarium. De slaapkamer wil ik liever ook niet ivm lichte brom. Daarom vindt ik het zonde om mijn hobby op deze manier voor te zetten omdat ik er alleen heen ga om eten te geven.

Heb zelf ook mijn Rio 180 de deur uit gedaan kort geleden. Vissen was ik zo kwijt via MP aan betrouwbaar adresje.
Had er teveel werk aan voor de beschikbare tijd.
Nu weer de Rio 125 die ik nog had staan, met binnenfilter, en ga voor low tech. Was wel klaar met planten in de turbo stand en wekelijks moeten snoeien en waterwissels etc..
Ik heb de CO2 set nog niet weg gedaan, kan altijd nog.
En om antwoord te geven op je vraag; CO2 kan ook in kleine bak uiteraard.

Heb zelf ook mijn Rio 180 de deur uit gedaan kort geleden. Vissen was ik zo kwijt via MP aan betrouwbaar adresje.
Had er teveel werk aan voor de beschikbare tijd.
Nu weer de Rio 125 die ik nog had staan, met binnenfilter, en ga voor low tech. Was wel klaar met planten in de turbo stand en wekelijks moeten snoeien en waterwissels etc..
Ik heb de CO2 set nog niet weg gedaan, kan altijd nog.
En om antwoord te geven op je vraag; CO2 kan ook in kleine bak uiteraard.

Ik denk dat dit voor mij ook beter is om voor een kleinere bak te gaan voor op het bureau of dressoir. Vind zoals ik al zei de biorb’s erg mooi. Maar zou graag de mening van meer forum leden willen horen. Vind de berperkingen van de verlichting in kleine bakken zelf wel een nadeel.

Er wordt juist vaak met kleine bakken aan aquascape gedaan en dat kunnen prachtige bakjes zijn. En dan wordt dat vaak gecombineerd met nanovisjes/ garnalen. Verder ben ik meer van de grote vissen, dus kan je daar niet echt verder mee helpen. Maar er zijn wel enkele aquaforumleden die daar wel intensief mee bezig zijn.
En juist op aquascapebakjes zitten alle toeters en bellen die je voor mooie planten nodig hebt.

Wat m'n voorganger zegt, bv een klein nanobakje van 30L met een leuke scape en een groepje garnalen dan heb je toch nog iets in de woonkamer staan wat in een klein hoekje kan.😉
Dat kan gewoon zonder speciale techniek, sponsfiltertje en een lampje is genoeg.

Ik zou ook voor een nano of 54 liter bak kiezen met leuke garnalen.

Ik ben er nog niet helemaal over uit. Vind veel kleine bakken zoals die van fluval of superfish niet heel erg mooi. Je ziet de pomp en verwarming vaak ook goed zitten wat mij niet aanspreekt.

Als je er de plaats voor hebt, kun je ook bij zo'n klein bakje voor een buitenfilter gaan.

17312401271336574421606822061656.jpg

Ik ben er nog niet helemaal over uit. Vind veel kleine bakken zoals die van fluval of superfish niet heel erg mooi. Je ziet de pomp en verwarming vaak ook goed zitten wat mij niet aanspreekt.
Dat zie je inderdaad bij haast alle plug en play bakjes van 60cm. Een buitenfilter is vaak lastig omdat de kap geen inkepingen heeft. In jou geval kun je ook een kale 60cm kopen en dan zelf led erbij kopen en een buitenfilter.

https://www.hornbach.nl/p/marina-aq...W8JsXbqbZE9anl2-4DuNRqYRXUc53SZcaAuMiEALw_wcB

In sommige kappen kun je gewoon een gat maken voor een buitenfilter. Hangt (uiteraard) van het materiaal af en hoe handig je bent. Maar ik heb in de kap van mijn Juwel (hard plastic) een extra gat gemaakt.

Ze zijn wel makkelijk.
met het dunne glas en wat ledlicht weegt het maar weinig, zo een superlage lichtkap is ook leuk.
Achterin zit zo een filter, pomp en verwarming cassette die is goed gecamoufleerd

Vandaag nog op internet gekeken. Nijg naar biorb 60 classic (kom van d50cm) dan ga ik geen gebruik maken van het luchtfiltersysteem. Koop de oase smart thermo 100 met een mooie glazen inlaat. Hier wil ik dan wel co2 bij gebruiken. Dus werken met een kleine reactor en de ph meter verwerken in de slangen. Wil het aquarium dan op een tafeltje zetten in zit of woonkamer en onder de tafel de techniek verbergen. Vraag me wel of dit past. Alles bij elkaar opgeteld vind ik het wel een grote investering dus kan goed zijn dat als de rio weg is er geen komt hoe jammer ik het ook vind.

Je kunt een leuk bakje met mooie planten en bewoners zonder CO2 ed hebben, alle toeters en bellen zijn niet noodzakelijk! Je moet alleen je plantkeuze aanpassen.

Tja ik vindt het zonde om zoveel geld voor zo n kom uit te geven maar goed dat is aan jou.

Je kunt een leuk bakje met mooie planten en bewoners zonder CO2 ed hebben, alle toeters en bellen zijn niet noodzakelijk! Je moet alleen je plantkeuze aanpassen.
Heb 3 jaar geleden heel lang problemen gehad met algen ivm zon en co2 te kort. Wist toen sowieso nog amper iets van vissen houden dus dat speelde ook wel mee met alle opstartproblemen. Later co2 gaan gebruiken en toen ging het stuk beter. Daarom wil ik er niet vanaf stappen.

Tja ik vindt het zonde om zoveel geld voor zo n kom uit te geven maar goed dat is aan jou.
Ja dat vind ik zelf eigenlijk ook, maar vind het merk wel erg mooi

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan