Wat is er nieuw

oranje puist bij een vijvervis

sjakie63

New member
Lid geworden
13 januari 2022
Leeftijd
62
Hallo allemaal, een van mijn vijvervissen heeft bij de staart en op de kop een oranje puist zitten. Heeft iemand dit wel eens gezien of weet wat het is?
IMG-20220112-WA0002.jpg

Dat lijkt op lymphocysthis.
Een 'wratachtig' gezwel, wat veroorzaakt wordt door een (irido)virus. Er bestaat geen behandeling voor. De weerstand van de vis moet het zelf doen. Daar kun je hem bij helpen door hem zo optimaal mogelijk te blijven verzorgen. Goed eten, goede waterkwaliteit, afwezigheid van stressoren. Dan bestaat de kans dat het na verloop van tijd minder wordt (of weg gaat). Als de vis door de vergroeiing gehinderd wordt bij het eten kan dat een gevaar opleveren voor z'n gezondheid, dan zou je kunnen overwegen om e.e.a. weg te laten snijden, maar zoiets is stressvol voor de vis, en stress werkt ook weerstandverlagend. Van wat ik er over begreep is het van zichzelf niet dodelijk, wel kan het secundaire gezondheidsproblemen een kans geven om te ontstaan begreep ik, zoals een bacteriële infectie.
Sommige sites adviseren om de vis apart te houden omdat het besmettelijk kan zijn als de wrat open barst. Ik heb zelf een maanvis hiermee zwemmen en deze niet apart gezet; geen van de andere vissen is ziek geworden, en de maanvis is bijna volledig hersteld inmiddels.
Beterschap aan je vis!

Bedankt Barwaz voor je uitgebreide reactie, hier heb ik wel wat aan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan