oranje vissen, maar welke?


F

Funkycorsa

Guest
574589funkycorsa_0_82_20130917_193334.jpg


Wie kan mij aan de naam van deze vissen helpen?
 
Jones zei:
Barbus schuberti.

Bijna goed! puntius semifasciolatus "schuberti". een kweekvorm onstaan eind jaren 40 (1948) door viskweker Thomas schubert in Toronto.

Deze vis hou je beter niet te warm. 16-22 is warm zat. Omdat ze toch 10cm worden is een minimale bakmaat van 1 meter aan te raden.

Verschillen tussen de geslachten.

Man
v27-SSWnWOwVM45Y-z7tudK8ia53tuGW.jpeg


Vrouw
Puntius-Semifasciolatus-05.jpg


Jonge dieren (man boven, vrouw onder)
5383_5.jpg


De wildvorm (mannen) die je vrijwel nooit aangeboden ziet.
v27-SSWnWOwVM45Y-z7tudK8ia53tuGW.jpeg
 
Vind je dat niet een beetje mierenn***** aangezien deze vis vrijwel overal aangeduid staat als Barbus schuberti? Kan geen twijfel over bestaan welke vis er bedoeld wordt dacht ik zo.
 
Ik ben het liefste zo volledig mogelijk. Vandaar ook mijn uitgebreide reactie.
 
Klopt, maar Jones geeft op die manier ook wel de naam waaronder je de meeste hits krijgt als je gaat zoeken.
Op dezelfde manier: 'Puntius hexazona' geeft veel meer google hits dan de thans geldende naam Systomus hexazona: http://www.fishbase.org/summary/Systomus-hexazona.html
Ik zie jou de honinggouramie om deze reden (dat heb ik je wel eens zien uitleggen) ook nog steeds met Colisa aanduiden, althans in ieder geval herinner ik het me van een paar maanden geleden ;)

~ Ivo
 
Het is momenteel zo dat groothandels deze vis nu ook beginnen aan te duiden met Puntius semifasciolatus "Schuberti". En ik hanteer meestal de namen die groothandels gebruiken.

Daarbij is de de naam Puntius semifasciolatus "Schuberti" ookal aardig ingeburgert(al kun je onder de oude naam ook zat vinden).

De naam Colisa chuna is sinds 2005 3x veranderd zelfs ook weer in Colisa chuna en weer terug. Daarom hou ik bij deze vis de naam Colisa chuna nog even aan.
 
Nu we toch aan het aanvullen zijn: in Belgi� wordt ie vaak als 'brokaatbarbeel' aangeboden. Ik hoop dat je er meer dan die twee op de foto hebt (als je bak groot genoeg is dan). Het zijn vreedzame groepsvissen, gemakkelijke eters zelfs behoorlijk gulzig. Bij mij kaapten ze het eten voor andere vissen hun neus gewoon weg. Ik heb nooit ondervonden dat ze bewust andere vissen lastig vallen, een behoorlijke groep is wel 'aanwezig' in je bak omwille van de opvallende kleur en het formaat. In een niet te fel verlichte bak (drijfplaten) zijn ze op hun gemak en gedragen ze zich als rustige zwemmers.
 
ik heb er helaas maar 2, kwamen uit een 60cm bakje die weg moest. zitten bij mij in de 2 meter dus zwemmen kunnen ze zeker!
maar als je intresse hebt, ik wil mijn bestand wat gaan aanpassen ;)
 

Terug
Bovenaan