Wat is er nieuw

Orchidarium Fozzy

Fozzy

Well-known member
Lid geworden
3 januari 2009
Leeftijd
66
Het terrarium/paludarium gebeuren bleef toch kriebelen, en dus ga ik iets nieuws opstarten.
Het wordt een terrarium van 30x30x60cm zoals de foto. Plan is in elk geval dat er GEEN kikkers oid in komen.
Ik wil hem inrichten met hoofdzakelijk Mini-orchideeën en andere planten die in een vochtige en redelijke temperatuur kunnen overleven. De foto met inrichting is ff een ideetje via ChatGPT. De keuze van de planten en dan vooral de orchideeën is niet wat ik in gedachten heb. Die zoek ik wel via de sites van terrariumplanten.
Als achterwand en inrichting zat ik te denken aan kurkplaat en stammetjes. Heb ook wel over Hygrolon doek nagedacht maar dat vindt ik zo statisch.

De huisvesting is besteld. Vd week even naar de Ikea voor een ladenkast waar die op komt te staan.
Het zal een langdurig process worden want orchideetjes groeien meestal niet erg snel, dit is wel bekend bij kenners denk ik.

IMG_0515.webp
IMG_0520.webp
IMG_0518.png

Mooi nieuw avontuur Albert. Uiteraard een volg. Voor miniatuurtjes zou je eens bij Akerne in België kijken kijken. De kwaliteit van de planten die ik daar kocht was altijd goed.
Ik zie dat momenteel bij miniatuurtjes niet heel veel staat op de website maar ik heb de rest van de website niet bekeken nu. Ik weet niet waar hij de grens legt als het om miniatuur gaat of niet. Je kunt hem tzt altijd een mail sturen.

Mooi nieuw avontuur Albert. Uiteraard een volg. Voor miniatuurtjes zou je eens bij Akerne in België kijken kijken. De kwaliteit van de planten die ik daar kocht was altijd goed.
Ik zie dat momenteel bij miniatuurtjes niet heel veel staat op de website maar ik heb de rest van de website niet bekeken nu. Ik weet niet waar hij de grens legt als het om miniatuur gaat of niet. Je kunt hem tzt altijd een mail sturen.
Ik heb wel enkele shops, Rana Heerlen en Araflora heb ik wel eens wat gehaald. En ik zal ook eens mailen met Bert Westermann in Uelsen, net over de grens hier. Bij deze laatste heb ik wel eens rondgestruind in zijn kassen.

ik ben benieuwd, ik ken dit helemaal niet, maar als zie wat het kan worden 😍, ik ga dit project volgen

Nu zie ik eigenlijk altijd dat de verlichting net zoals bij een aquarium bovenaan is geplaatst.

Geeft een verticale lichtbron/strip aan stijlen voorzijde (links en rechts) niet mooiere lichtverdeling en planten/bloemen zich dan naar voren richten?

Nu zie ik eigenlijk altijd dat de verlichting net zoals bij een aquarium bovenaan is geplaatst.

Geeft een verticale lichtbron/strip aan stijlen voorzijde (links en rechts) niet mooiere lichtverdeling en planten/bloemen zich dan naar voren richten?
Je bedoelt zoiets denk ik.
IMG_0521.webp

Maar ik heb deze besteld van Arcadia: https://www.terramania.nl/jungle-dawn-led-bar-15-watt

Leuk idee! Mijn orchideeën komen hiervandaan, maar dat is vooral omdat ik er vlakbij woon en ik het leuk vind er dan meteen in de kassen te kijken. Ze hebben veel, het gaat van gangbaar en redelijk geprijsd tot extreem zeldzaam (hun duurste planten zijn net zo duur als een auto).

https://orchideeen-shop.nl/collections/mini-orchideeen

Leuk idee! Mijn orchideeën komen hiervandaan, maar dat is vooral omdat ik er vlakbij woon en ik het leuk vind er dan meteen in de kassen te kijken. Ze hebben veel, het gaat van gangbaar en redelijk geprijsd tot extreem zeldzaam (hun duurste planten zijn net zo duur als een auto).

https://orchideeen-shop.nl/collections/mini-orchideeen
Ja, die ken ik, en @NicoleE volgens mij ook… 😉.

Laatst bewerkt:
Mijn vrouw pakt regelmatig de planten in daar als ze het wat drukker hebben. Het gaat overal naar toe, binnen en buiten Europa zelfs.

Laatst bewerkt:
Supergaaf! Deze ga ik volgen!

Dus dit was er aan het borrelen bij jou :DD

Ik ben benieuwd!

Wat een mooie! Waar heb je die gekocht?
Bij petsplace online hebben ze een kurkplaat van 90x30 voor een tientje geloof ik. Ik heb er 1 gekocht voor in mijn terrariumpje.
Heel mooi ding!

Mooi ding hoor!

Wat een mooie! Waar heb je die gekocht?
Bij petsplace online hebben ze een kurkplaat van 90x30 voor een tientje geloof ik. Ik heb er 1 gekocht voor in mijn terrariumpje.
Heel mooi ding!
https://www.gerbilshopqueenies.nl/terrarium---gerbilarium/habiterra-terraria/.

Kurk heb ik besteld bij Kurk24. Samen met wat takken.
https://www.kurk24.nl/products/achterwand-terrarium-kurkplaat-forest-60x295cm

Ik ben heel benieuwd ook. Leuk, weer eens wat anders!

En hij staat op een Storklinta 4 ladenkast vd Ikea, vanmiddag ff gehaald in Hengelo. 4 lades dus de bak staat mooi op hoogte.
Als je trouwens kikkertjes erin zou willen raad ik een ander terrarium aan, want volgens mij zijn deze modellen niet echt fruitvliegproef bij het deurtje.
Nu heb ik dat probleem niet want er komt geen levende have in.

IMG_0528.jpeg
IMG_0529.jpeg

Nieuwe lamp binnen. Arcadia Jungle Dawn Smart Led Bar LumenIZE 18Watt, 2534 lumen, temp. 6200Kelvin mooie Zwarte uitvoering.
Dimbaar middels de app.dus daar maar eens in verdiepen hoe ik het schema maak. Niet zo moeilijk in tijdvakken van een half uur.
Morgen de bodembedekking en hopelijk ook de bestelde kurkwanden enz. Maar ik vraag me af of dpd wel in t weekend bezorgd.
IMG_0532.jpeg
IMG_0531.jpeg
IMG_0533.jpeg

Maar ik vraag me af of dpd wel in t weekend bezorgd.
Hangt er vanaf welk product de webshop gekocht heeft.

Oh wauw, wat een leuk project! Die ga ik zeker volgen!

Hangt er vanaf welk product de webshop gekocht heeft.
Nou, DPD komt niet meer vandaag. staat nog steeds op depot voor uitlevering, bij tracking staat wel in planning voor vandaag maar dan had de status al wel aangepast geweest. Dus dat wordt dan maandag waarschijnlijk.

Nou, DPD komt niet meer vandaag. staat nog steeds op depot voor uitlevering, bij tracking staat wel in planning voor vandaag maar dan had de status al wel aangepast geweest. Dus dat wordt dan maandag waarschijnlijk.
Wat jammer!

Als ze vandaag zouden komen had je normaal gesproken denk ik ook een mail gehad met het verwachte bezorgmoment. Ik krijg zo'n mail altijd in de ochtend, zo tegen 9 of 10 uur. Bezorging dan meestal tegen 13 uur.

Wat jammer!

Als ze vandaag zouden komen had je normaal gesproken denk ik ook een mail gehad met het verwachte bezorgmoment. Ik krijg zo'n mail altijd in de ochtend, zo tegen 9 of 10 uur. Bezorging dan meestal tegen 13 uur.
Psies ja. Net zoals van dhl of ptt. Dpd zie ik bijna nooit in t weekend.

achterwand kurk zit erin op achter- en 1 zijkant zodat je er van 2 zijden in kunt kijken.
Ook een paar stammen vastgelijmt er komt nog wel wat op de bodem te staan is het idee. Nu eerst laten staan en uitharden dan zien we later wel hoe het verder gaat zijn.
Diepte is op een foto moeilijk weer te geven.
IMG_9898.jpeg
IMG_9899.jpeg

Het is nu al mooi!

Ziet er goed uit, erg mooie stukken hout,

Bodem zit erin. Hydrokorrela afgedekt. Daarop een mix van Bark, ochidee grond, Spaghnum mos en Actieve kool(tegen schimmels. 2 plantjes erin die ik over had van het flessenproject. Nu ff stekken scoren via MP. Maar dat wordt na t weekend.

IMG_9910.jpeg
IMG_9911.jpeg

We have lift off.

Het begin is er! 😀

Gisteren een druk handsproeier besteld. En een mini ventilator op usb. Stroomverbr 1Watt. Smorgens een paar uur aan eerst om de luchtstroom wat te verspreiden en de luchtvochtigheid wat te verminderen. Zien of dit voldoende is zo.
IMG_9918.jpeg
IMG_9920.jpeg

Ik had destijds de ventilatoren 24/7 aan.
Is die handsproeier met een hele fijn nevel?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan