organice nutriens / chemical nutrients in search of n


gpatton

Well-known member
Lid geworden
28 december 2018
Berichten
2,077
Leeftijd
33
kunnen wij in ons aqrium organice nutriens meer beschik baar maken?
van wegen de hogen kosten van chemical nutriens dit jaar gaan veel boer over op organice methode en gebruiken blijkbaar biostimulant compost notil om met minder nutriens zelfde resultaten te krijgen
kalk is een belangrijken factore merk ik en micro nutriens wat zou je nog meer kunnen doen om alles beschik baar te maken voor de planten ?
en veel mensen testen ook niet op organice nutriens blijk baar.
 
Ik denk dat je door organische stoffen uit het afval niet voldoende voeding krijgt want anders was sporen toevoegen niet nodig.
Op welke organische stoffen zou je willen testen dan?
 
dat veel nutriens woorden gebonden aan metalen en die kan je niet meten met normalen test ik snap het ook niet maar dat verhaal dat er niet genoeg is voeding is lijkt mijn niet geval.
onze aqriums als der een hogen bioload is zijn het net motors op nitro .
micro nutriens heb je maar heel weinig van nodig voor goeden resultaten
 
Er is inderdaad weinig van nodig maar er zijn weinig bakken die zonder micro s kunnen en die dat kunnen hebben dan erg weinig licht denk ik.
Goede mircro s hebben een chelaat en zullen dan niet zo snel binden met metalen zodat de plant het kan opnemen en door de chelaten zijn ze makkelijker opneembaar.
 
ja micro nutriens zijn belangrijk en kalk maar wat is nou de idealen omstandig heid om er voor te zorgen dat AL de nutriens beschikbaar zijn en dus niet gaan binden aan metalen op langer termijn bijvoorbeeld ?
 
wat zijn chelaten want als ik het google woord ik niet zoveel wijs
 
Bedoel je dan een soort Walstad aquarium.
Of een vorm van organische bemesting door vervuiling maximaal laten miniraliseren + te filteren over organisch materiaal
 
wat zijn chelaten want als ik het google woord ik niet zoveel wijs

Ik probeer het uit te leggen zoals het in mijn hoofd zit. Dan wordt ik vast wel gecorrigeerd :)

Plantenvoeding heeft heel veel verschillende stoffen die nodig zijn voor de planten.
Die stoffen worden aangeboden in een vorm waarin ze nuttig zijn voor de plant, waarin ze goed opgenomen kunnen worden.

Sommige stoffen zouden in het water een verbinding aan kunnen gaan, of een reactie(?), waardoor ze een vorm zouden krijgen waardoor ze niet meer nuttig zijn voor de planten.

Om dat te voorkomen worden chelaten gebruikt. Dat zijn andere stoffen die zich op een bepaalde manier binden aan de stoffen die je voor je planten wil behouden, waardoor die stoffen in het water in hun huidige vorm blijven, waardoor planten ze kunnen blijven gebruiken.

Chelaten zijn daarmee (en ik zeg het niet 100% goed, maar hier komt het ongeveer op neer), stoffen, een middel, die worden toegevoegd aan bepaalde stoffen in plantenvoeding, om te voorkomen dat die in het water niet meer, of minder opneembaar zijn voor planten.

Ijzer is daar een voorbeeld van. Dat is in 1 vorm goed bruikbaar, maar wordt in water snel een andere vorm die bijna of helemaal niet meer bruikbaar is voor een plant. Dat zou zonder chelaat veranderen.

Dat is ook een nadeel van bijvoorbeeld actieve kool in een aquarium. Die kool neemt dan niet perse die stoffen uit de plantenvoeding, maar wel de chelaten. Daardoor verliest plantenvoeding met actieve kool dus een deel van zijn werking.
 
Klopt en het voorkomt dat de voeding gaat binden aan andere stoffen en dat het makkelijk opneembaar is. Er zijn verschillende soorten chelaten en het hangt van het soort af of het goed en lang werkt.
 
ik moet hier bijvoorbeeld kleine water wissels doen anders groeie me planten niet voor de kh, maar de groeie die ik zie in bakjes in ongekent met 100 garnalen heel de bak vol met wier en dan ook nog munt planten.
maar dan moet ik dus wel de juisten omstandig heid creeren en vuil zie ik dan ook niet veel dat zou technies gezien alemaal opgenomen moeten woorden.
 
kunnen wij in ons aqrium organice nutriens meer beschik baar maken?
van wegen de hogen kosten van chemical nutriens dit jaar gaan veel boer over op organice methode en gebruiken blijkbaar biostimulant compost notil om met minder nutriens zelfde resultaten te krijgen
kalk is een belangrijken factore merk ik en micro nutriens wat zou je nog meer kunnen doen om alles beschik baar te maken voor de planten ?
en veel mensen testen ook niet op organice nutriens blijk baar.
Er zijn zeker wel mogelijkheden.

Dat boeren naar kunstmest grepen kwam doordat men veel meer en vaker wilden oogsten.
Waar van oudsher 2 oogsten gedaan werden. Gaan er nu wel 4 of 5 oogsten.
Dan heb je ook zeer veel voeding nodig.

Maar kringloop landbouw begint weer aan een opmars.

In het aquarium zijn we steeds meer en langer licht gaan geven. En ook. steeds veel eisender planten gaan houden.

Met veel licht is er ook veel vraag naar voeding. Dus moet je dat met mineralen toevoegen en dan is ook ineens het toevoegen van co2 een must.
Gebeurd in de tuinbouw (kassen) ook. Dan groeien de gewassen ook sneller.

Maar als jij relatief makkelijke planten hebt, die je onder zwak licht traag kunt laten groeien. Dan heb je geen toevoegingen nodig.
Dan zorgen verversingen en mineralisatie (composteren) voor voldoende voeding.

Wijlen Adriaan Briene heeft hier een artikel over geschreven.

 
ik moet hier bijvoorbeeld kleine water wissels doen anders groeie me planten niet voor de kh,
Volgens mij is de kh alleen een buffer voor de ph maar daar kan @biljoenblik vast wel iets over zeggen. Kortom planten doen niks met de kh behalve een paar die aan biogene ontkalking kunnen doen. Vallisneria kan dat goed als ik het goed heb.
 
Volgens mij is de kh alleen een buffer voor de ph maar daar kan @biljoenblik vast wel iets over zeggen. Kortom planten doen niks met de kh behalve een paar die aan biogene ontkalking kunnen doen. Vallisneria kan dat goed als ik het goed heb.
Misschien is de kh ook niet de reden voor de groei van de planten, maar juist de micronutrienten die in het water zitten.
Spoortje ijzer, koper, mangaan, etc.
 
Klopt Marcel behalve als een plant met biogene ontkaling de kh aanspreekt omdat er te weinig co2 aanwezig is.
 
Er zijn zeker wel mogelijkheden.

Dat boeren naar kunstmest grepen kwam doordat men veel meer en vaker wilden oogsten.
Waar van oudsher 2 oogsten gedaan werden. Gaan er nu wel 4 of 5 oogsten.
Dan heb je ook zeer veel voeding nodig.

Maar kringloop landbouw begint weer aan een opmars.

In het aquarium zijn we steeds meer en langer licht gaan geven. En ook. steeds veel eisender planten gaan houden.

Met veel licht is er ook veel vraag naar voeding. Dus moet je dat met mineralen toevoegen en dan is ook ineens het toevoegen van co2 een must.
Gebeurd in de tuinbouw (kassen) ook. Dan groeien de gewassen ook sneller.

Maar als jij relatief makkelijke planten hebt, die je onder zwak licht traag kunt laten groeien. Dan heb je geen toevoegingen nodig.
Dan zorgen verversingen en mineralisatie (composteren) voor voldoende voeding.

Wijlen Adriaan Briene heeft hier een artikel over geschreven.


Erg interessant stuk. Ook interessante informatie over hoe je je bak met planten goed kan houden met een minimum aan plantenvoeding. Het belang van goede mineralisatie (door oa de juiste voeding voor bewoners).

Leuk, ik had deze al een tijdje niet meer gelezen.
 
@gpatton , ik kan me vergissen, maar ik denk dat in het stuk dat Biljoenblik linkt een stuk staat waar jij misschien ook iets aan kan hebben?
Bijna onderaan staat de kop of het nodig is plantenvoeding toe te voegen. En daar vertelt de schrijver een aantal dingen die misschien interessant kunnen zijn?
 
 
Ik begrijp niet helemaal wat je wilt.

Tpepassing van kalk (calciumcarbonaat) op de bodem in land en tuinbouw is voor het bijsturen van de pH. Door bemesting en afbraak van organisch materiaal verzuurt de bodem, met calciumcarbonaat wordt dat tegengegaan en dat zorgt voor een betere opname van voedingsstoffen, bodemstructuur en bodemleven. Teveel kalk toevoegen heeft overigens een averechts effect. Bij hoge pH waarden zijn voedingstoffen nog slechter opneembaar voor de meeste planten.

Ook een aquarium verzuurt van nature met name door de omzetting van ammoniak. Maar wij bufferen dat middels waterverversingen waarmee de KH (zuurbufferend vermogen) op peil houden. Daarmee voegen we defacto een beetje calciumbicarbonaat toe. Natriumbicarbonaat (baksoda) en kaliumbicarbonaat worden in het aquarium ook wel toegevoegd om de KH te verhogen en zo de pH te sturen. Calciumcarbonaat (kalk) is slecht oplosbaar en verhoogt de pH in het aquarium al snel veel te veel. Daarom is het niet geschikt voor het aquarium.


In het aquarium voegen we voedingstoffen op twee manieren toe:

in organische vorm, hoofdzakelijk dmv visvoer. en soms deels in de vorm van organisch materiaal in een bodem oid.
in synthetische vorm, in de vorm van plantenvoeding (kunstmest) dat kan vloeibaar of als bodembemesting etc.

In principe kan dat eerste voldoende zijn. Maar het is nogal een blackbox. Het is vaak onbekend wat er precies in het voer zit, het is onbekend welk deel er in de vis achter blijft, het is onbekend hoe snel bacteriën en ander bodemleven de voedingstoffen beschikbaar maken voor planten en welk deel ze voor zichzelf gebruiken, Het is onbekend welk deel door mechanische filtering wordt weggehaald etc.

Al die factoren maken dat de bekende flesjes, poeders en capsules meer zekerheid geven kwa bemesting. Je weet een stuk preciezer wat je toevoegt en je kunt individuele elementen bij sturen. Er blijven overigens altijd verliezen, door opname van sporenelementen door microorganismen, reacties van stoffen onderling waardoor ze neer kunnen slaan, en moeilijker opneembaar of uitgefilterd kunnen worden.

Uiteindelijk maakt het ook niet heel veel uit hoe een voedingstof in het aquarium terecht komt. Planten nemen het overgrote deel van de voedingstoffen op in minerale vorm. Organische meststoffen worden dus eerst door bacteriën afgebroken tot het weer afzonderlijke mineralen zijn en die worden vervolgens door de plant opgenomen. Als je plantenvoeding in organische vorm toevoegd krijg je dus ook vooral veel meer bacterïen en andere microorganismen die dat organisch materiaal afbreken. Over het algemeen is de ervaring dat het afbreken van grotere hoeveelheden organisch materiaal in het aquarium algen groei stimuleerd en plantengroei remt. Organische meststoffen zou ik dus ook niet snel aanraden voor het aquarium.
 
Op welke manier remmen organische stoffen de plantengroei Tonio? Halen planten niet ook stikstof uit organische stoffen zoals eiwitten en koolhydraten?
 
eiwitten bevatten stikstof idd, en fosfor, zwavel etc. Koolhydraten zijn koolstof waterstof en zuurstof

Planten kunnen ook wel organisch gebonden stoffen opnemen, maar dat zijn vaak grote moleculen, die passen niet zomaar door de "deurtjes" in de celwanden waar bijv losse nitraat moleculen wel doorheen passen. Dat maakt het veel lastiger om ze op te nemen en vervolgens te transporteren door de plant. Het grootste deel van voeding komt daardoor in minerale vorm de plant binnen.

bij de afbraak van organisch materiaal komen hummusstoffen vrij, ook wel DOC (dissolved organic carbon) Dat is een enorme verzameling aan verschillende stoffen, met verschillende eigenschappen die daarmee ook vrijwel ieder biologisch proces in het aquarium kunnen beinvloeden. Sowieso verkleuren ze het water en vangen daarmee licht af. Maar er is bijv ook onderzoek waar uit blijkt dat bepaalde stofjes de cellen van planten kunnen beschadigen, of iig een stress reactie veroorzaken. En dat ze fotosynthese kunnen belemmeren door de elektronenoverdracht te verstoren. Tegelijkertijd zijn er ook wel positieve effecten waar genomen. In de natuur lijkt het zo te zijn als DOC concentraties toenemen de hoeveelheid waterplanten en het aantal soorten waterplanten afneemt. Waarbij de totale concentratie en samenstelling veel verschil kunnen maken. Tegelijkertijd stoten planten zelf ook veel DOC uit. Hoe het allemaal werkt en elkaar beinvloed is niet helder, Maar het lijkt mij zeer aannemelijk dat organische stoffen in het aquarium ook invloed hebben op heel veel processen.

Ik denk dat heel veel mensen de ervaring delen dat als vuil zich ophoopt in het aquarium er problemen ontstaan die vrij snel verdwijnen na een poetsbeurt. Het is moeilijk te bewijzen hoe dat kan. Paar weken terug was er een discussie over gebrekkige plantengroei in een aquarium zonder te verversen. Hoe kan dat, ik weet het niet precies maar denk dat het heel goed mogelijk is dat het ophopen van organische substanties daarbij een rol kan spelen.
 
eiwitten bevatten stikstof idd, en fosfor, zwavel etc. Koolhydraten zijn koolstof waterstof en zuurstof

Planten kunnen ook wel organisch gebonden stoffen opnemen, maar dat zijn vaak grote moleculen, die passen niet zomaar door de "deurtjes" in de celwanden waar bijv losse nitraat moleculen wel doorheen passen. Dat maakt het veel lastiger om ze op te nemen en vervolgens te transporteren door de plant. Het grootste deel van voeding komt daardoor in minerale vorm de plant binnen.

bij de afbraak van organisch materiaal komen hummusstoffen vrij, ook wel DOC (dissolved organic carbon) Dat is een enorme verzameling aan verschillende stoffen, met verschillende eigenschappen die daarmee ook vrijwel ieder biologisch proces in het aquarium kunnen beinvloeden. Sowieso verkleuren ze het water en vangen daarmee licht af. Maar er is bijv ook onderzoek waar uit blijkt dat bepaalde stofjes de cellen van planten kunnen beschadigen, of iig een stress reactie veroorzaken. En dat ze fotosynthese kunnen belemmeren door de elektronenoverdracht te verstoren. Tegelijkertijd zijn er ook wel positieve effecten waar genomen. In de natuur lijkt het zo te zijn als DOC concentraties toenemen de hoeveelheid waterplanten en het aantal soorten waterplanten afneemt. Waarbij de totale concentratie en samenstelling veel verschil kunnen maken. Tegelijkertijd stoten planten zelf ook veel DOC uit. Hoe het allemaal werkt en elkaar beinvloed is niet helder, Maar het lijkt mij zeer aannemelijk dat organische stoffen in het aquarium ook invloed hebben op heel veel processen.

Ik denk dat heel veel mensen de ervaring delen dat als vuil zich ophoopt in het aquarium er problemen ontstaan die vrij snel verdwijnen na een poetsbeurt. Het is moeilijk te bewijzen hoe dat kan. Paar weken terug was er een discussie over gebrekkige plantengroei in een aquarium zonder te verversen. Hoe kan dat, ik weet het niet precies maar denk dat het heel goed mogelijk is dat het ophopen van organische substanties daarbij een rol kan spelen.
ik heb dus een mos dat lijkt op wier en dat staat bijvoorbeeld bekend om dat het veel carbon opneemt welke boven water groeiende planten doen dat ?
 

Terug
Bovenaan