Oriënteren naar het hebben van een aquarium


G

Gast156

Guest
Goedemiddag,

Ik heb me zojuist aangemeld op dit forum, omdat ik me aan het oriënteren ben in het houden van een aquarium. Dit is een toekomstplan, niet iets wat nu per direct moet gebeuren. Ik weet niet zo goed onder welk kopje ik deze vraag kan stellen, dus ik hoop dat ik goed zit.

Ik heb me nooit echt gericht op het houden van vissen. Nu heeft iemand die ik ken voor het eerst een aquarium aangeschaft en ben ik als gezelschap meegegaan om de eerste vissen in het water te doen. Onverwachts ben ik volledig aangestoken met haar nieuwe hobby, ik vond het werkelijk prachtig. Ik ga binnenkort verhuizen en het lijkt me leuk om toe te werken naar het hebben van mijn eigen, eerste aquarium. Ik heb gisteren een bezoekje gebracht aan een speciaalzaak voor aquarium en terrarium dieren, maar daar kreeg ik ook niet echt antwoorden, want mijn vraag is zo breed. Ik zie door de bomen het bos niet meer, alles is zó mooi. Ik zag prachtige alen (ik vond deze écht fascinerend), piranha's, soorten schoolvissen, roofvissen, zoutwater vissen... Ik voelde me als een vis in het water:D


Zoals ik al zei, heb ik me nooit gericht op het houden van vissen. Alles is mooi, maar niet alles kan samen en is geschikt voor hetzelfde water (je hebt koud water, tropisch water, zout water..)
Mijn voorkeur gaat uit naar een ruime bak waar verschillende soorten in kunnen. Wat is dan de beste categorie?
Zout water pas ik sowieso.

Er komt daarnaast wel meer bij kijken dan enkel een bak vol water en vissen met wat planten en decoratie, maar wat precies? Hoe onderhoud je een aquarium? Natuurlijk wil ik ook weten hoeveel zoiets ongeveer gaat kosten qua aanschaf en maandelijkse kosten, maar ik begrijp dat het wat lastig is in te schatten zo. Het hangt af van zoveel factoren.
 
Welkom op het forum
Je begin is al goed , want voordat je met de hobby wilt beginnen heb je je aangemeld op een aquarium forum.
Ga gewoon is een aantal topics op het forum langs die belangrijk voor je zijn om de juiste kennis op te doen.
Ook kan je veel leren van de fouten die er door anderen gemaakt zijn.
Na een tijdje ga je waarschijnlijk een idee krijgen welke vissen je wilt hebben en dan kan je gaan inventariseren wat je nodig zal hebben om deze vissen te houden.

Succes
 
Welkom!
 
Welkom op het forum.
 
Welkom, je bent hier aan het goede adres voor advies, en heel goed dat je je eerst verdiept.

Mijn eerste advies: ga niet teveel op advies van winkelpersoneel in: die staan daar vooral om snel winst te maken!
 
Welkom!

Je zou kunnen beginnen met een nano aquascape, maar als het virus al hardnekkig oversloeg kan je misschien beter investeren in een groter aquarium.
Sowieso zou ik niet te moeilijk beginnen en veel rondlezen bespaart veelal onnodige kosten en onnodige ellende. Want bepaalde planten en vissen vragen wel een zekere techniek.
Ik ben nu een klein half jaartje bezig en ben nog steeds een leek, maar is wel altijd leuk om te blijven leren.
 

Terug
Bovenaan