Orientering Killi-biotoop in Nano 50liter


Vandaag een hele rit gedaan dwars door Vlaanderen om thuis te komen met :
IMG_2634.JPG

20 Afrikaanse glasgarnalen,
En een hoop plantjes! De lang verwachte bolbitis! Pistia als drijfplant en ceratropteris.

De Pistia kwam uit een vijver (oeps!!) dus alle planten even in een 30mg/l waterstofperoxide oplossing voor enkele uren om alle beestjes er uit te krijgen! Verder nog heel wat andere plantjes gescoord voor in de andere bak waaronder ook een klein plukje riccia dat hier ook in komt.

IMG_2635.JPG
 
Geweldig! Zijn de garnalen de Desmocaris trispinosa? Die zijn geweldig!
 
  • Leuk
Waarderingen: yov
Geweldig! Zijn de garnalen de Desmocaris trispinosa? Die zijn geweldig!
Inderdaad de desmocaris tripinosa! 20 stuks waaronder 1 hoog zwanger vrouwtje! De jongen zullen al snel rondzwemmen! :)
 
Plantjes zitten er in! Wat is 50liter toch snel vol!

IMG_2644.JPG

IMG_2645.JPG
 
Het aquarium vandaag!
Zoals reeds vermeld wil ik op de bodem nog wat kiezel. Mss. Nog een catapa blad bij? (Kan je dit overdosereren?)

IMG_2744.JPG


3 van de vrouwtjes samen.
IMG_2745.JPG


De mannetjes samen is een probleem natuurlijk... maar genoeg plaatsen om zich weg te stoppen!
IMG_2747.JPG


IMG_2749.JPG


En zoals altijd met kilis laten de eitjes niet lang op zich wachten!! Al is het deze keer toch wel zeer snel! Zeker omdat de visjes maar 5maand oud zijn!! Er moet toch waarheid in zitten dan dat vissen zich meer thuis voelen in een biotoop correct aquarium!?
IMG_2751.JPG
 
Vandaag is helaas ook een grote angst bewaarheid geworden! Deze vissen zijn enorme springers. En al zeker de mannetjes als deze onderling wat schermutselen. 2 van de 4 mannetjes hebben in deze korte tijd de openingen in het aquarium weten te vinden en zijn dus op de grond beland... Helaas vandaag pas opgemerkt... Grootste openingen zijn afgesloten. Morgen ga ik in de br*co kijken of ze douche afsluitstrips hebben.
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB14pJa...scherm-afdichting-waterdichte-strips-voor.jpg
s-seal-douche-strip-douche-rubber-seal-douche-deur-bad-scherm-afdichting-waterdichte-strips-voor.jpg
 
Jammer van die mannetjes, maar de bak is schitterend geworden!
 
Bedankt @Peter74 en @John. !

Ik ben zoals reeds gezegd nog niet 100% tevreden van de bodem... de drijfplanten beginnen op punt te komen! Oude wortels zijn allemaal gelost en vervangen door nieuwe jonge wortels!

De eerste eitjes beginnen zich ook te ontwikkelen! Maar het is een beetje vervelend dat deze visjes elke dag een paar eitjes leggen en niet in 1 keer een hele hoop! Kan je deze eitjes ook behandelen als die van seizoensvissen? Dus droog opslaan op turf en ze dan na een maand ofzo opgieten?
 
Een paar gedroogde eikenbladeren op de bodem geeft ook een mooi natuurlijk effect.
De eitjes zijn prima te verzamelen en ongeveer twee weken te bewaren in turf.
Als de oogjes geheel ontwikkeld zijn is meestal het moment om weer water toe te voegen.
Voordeel is dat ze allemaal tegelijk uitkomen. Weet je al wat je met de jongen gaat doen(40-50 stuks heb je er zo....)?
Als het bakje helemaal is dichtgegroeid komen er vanzelf wel een paar jongen groot, lijkt mij makkelijker.

Groetjes John.
 
Wat een rotgevoel he, als je vissen eruit springen. Die afdekstrips hebben bij mij enorm geholpen, ben daarna geen vis meer kwijtgeraakt. Mooie transparante strip ook, die je uitgekozen hebt. Beter dan mijn witte! ;)
 
@John. Ik heb 1 blad liggen nu maar het zijn er van het type XXL ... Dus ik weet niet hoeveel ik er in kan doen op 50liter? (of kan dit niet veel kwaad?)

Dus met de Turf werkt ook met deze killi's? (Zijn geen 1 jarige vissen he!) Hoe zie ik het dan, ik neem een botervlootje vul het met vochtige turf en leg alle eitjes hier op? Zodra alle eitjes in dit vlootje oogjes hebben (14 dagen na de laatste zijn toegevoegd ongeveer?) vul ik het op?

Of "meng" ik ze echt onder de turf?

Ik heb wel een aantal aquarium winkels hier in de omgeving die voor de juiste prijs wel interesse zouden hebben. En tjah 50 jong speldenprikjes wel! maar volwassen vissen van 6 maanden.... Denk dat ik nog ver van 50 stuks ben ! :p

@Esthersvisjes Ja echt rot! Met de kast eens wat te verzetten vind ik ook onmiddelijk zowat de helft van mijn garnalenbestand terug achter het aquarium.... Deze was een google afbeelding hoor ;)! Ik wou de locale handelaars steunen door zelf uit te zoeken wat ik nodig heb... Maar helaas in een ruime straal nergens te vinden! Online wel voor telkens 25-50 euro voor een stukje !

Ik heb dan maar op Aliexpr*s een heeleboel verschillende soorten besteld! zal wel 1 tussen zitten die (hopelijk!) doorzichtig is?
 
@John. Ik heb 1 blad liggen nu maar het zijn er van het type XXL ... Dus ik weet niet hoeveel ik er in kan doen op 50liter? (of kan dit niet veel kwaad?)

Dus met de Turf werkt ook met deze killi's? (Zijn geen 1 jarige vissen he!) Hoe zie ik het dan, ik neem een botervlootje vul het met vochtige turf en leg alle eitjes hier op? Zodra alle eitjes in dit vlootje oogjes hebben (14 dagen na de laatste zijn toegevoegd ongeveer?) vul ik het op?

Of "meng" ik ze echt onder de turf?

Ik heb wel een aantal aquarium winkels hier in de omgeving die voor de juiste prijs wel interesse zouden hebben. En tjah 50 jong speldenprikjes wel! maar volwassen vissen van 6 maanden.... Denk dat ik nog ver van 50 stuks ben ! :p

@Esthersvisjes Ja echt rot! Met de kast eens wat te verzetten vind ik ook onmiddelijk zowat de helft van mijn garnalenbestand terug achter het aquarium.... Deze was een google afbeelding hoor ;)! Ik wou de locale handelaars steunen door zelf uit te zoeken wat ik nodig heb... Maar helaas in een ruime straal nergens te vinden! Online wel voor telkens 25-50 euro voor een stukje !

Ik heb dan maar op Aliexpr*s een heeleboel verschillende soorten besteld! zal wel 1 tussen zitten die (hopelijk!) doorzichtig is?

Ik deed het wel eens met vochtige turf. Zorgde dat het meestal net iets vochtiger was dan verse shag. In zo'n seal-zakje en donker wegleggen. Maar was persoonlijk meer van de natuurlijke methode als de soort het toeliet.
 
@Peter74 in het artikel hebben ze het over 20 eitjes per dag! :-0 ik heb er nu 2-8 van vier vrouwtjes.over 48 uur! Ze zijn natuurlijk nog niet volwassen. Ik heb ze gekocht op 5 maanden n zouden normaal pas leggen vanaf 7-8.

@jeffrey ik probeer het eens vanaf volgend weekend. Hoe lang legde je deze dan opzij?

Hoe pak ik de jongen aan? Ik zou ze met Artemia kunnen voeren maar overal lees ik dat ze de eerste weken gewoon in het bakje blijven. Is een zuurstofpompje of klein aquarium dan overbodige Luxe het begin? Is natuurlijk wel handig omdat je zo heel wat ruimte kan besparen!

Nog een mooie foto die ik niet achter kon houden!
IMG_2864.JPG


En vandaag nog een verstekeling gevangen!
IMG_2866.JPG
 
Vandaag geboren! Reeds 2 jongen! :-D
IMG_2906.JPG

Nu al Artemia voeren of pas vanaf morgen?
 
Inmiddels 8 jongen! Maar ik vind amper nog eitjes ... zowel van de Lagos als de Epiplatys dagety. Of ze zitten in een Leg stop of ze prefereren de drijfplanten....
 
IMG_2945.JPG
De vershillende afsluitstrips zijn toegekomen!
Vanavond eens experimenteren wat er het best zal passen.
 
Ziezo! Aquarium is uitgerust met de strips zodat de vissen en garnalen er niet meer uit kunnen springen.
IMG_2954.JPG
IMG_2955.JPG


Het dekseltje word nog vervangen door een op maat geprint dopje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Al sinds de start van dit klein bakje stoor ik mij er aan dat het licht maar brand tot 20:00 en dan plots uit is. Vandaag is daar verandering in gekomen. Ik heb de tc420 aangesloten en voor de avond rgb voorzien. Ik wou alles mooi en strak houden dus heb ik de rgb voorzien in een zelfde lichtbalk als wat er al op stond.

Veel bouwverslag is hier niet aan maar toch geef ik enkele foto's mee en zijn vragen zeker welkom.
IMG_3042.JPG
IMG_3044.JPG
IMG_3046.JPG
IMG_3047.JPG
IMG_3064.JPG
 
Beetje oud onderwerp het bovenstaande, maar ben me wat aan het oriënteren op een nieuw biotoop waaronder ook de killi`s.
Ik lees veel dat de eitjes in turfmolm o.i.d gelegd worden wat je dan licht vochtig in een zak moet bewaren enz enz.
Maar heeft een van jullie ervaringen met wat er gebeurt als je dat niet doet? Dus als je de eitjes gewoon op de bodem of planten laat zitten.

Komen ze dan niet uit? Of worden ze opgegeten?
 

Terug
Bovenaan