Oryzias minutillus


Jelle Touwen

Well-known member
Lid geworden
11 maart 2013
Berichten
1,899
Locatie
wageningen
Ik twijfel of deze soort bij de killivissen of de regenbogen hoort, maar ik zet het hier maar neer.

Heeft iemand ervaring met dit visje?
Ik ga mijn 60cm weer eens proberen te plakken en wil daar ene betta biotoop van maken met 1 man en een schooltje bijpassende vissen. Oryzias minutillus zou in het zelfde gebied moeten leven als de betta, maar ik weet niet of ze qua gedrag bij elkaar passen. Zijn ze niet te druk? Zijn ze verkrijgbaar? Ik heb ze nog nergens gezien. Seriously fish geeft een bakmaat van 40-20 aan als minimum, zij zitten over het algemeen laag. Is 60-30 groot genoeg?
 
Vroeger behoorde de Rijstvisjes tot de familie van de Cyprinodontidae, de eierleggende tandkarpers, ook wel Killivissen genoemd. Tegenwoordig zijn deze visjes ondergebracht in een aparte familie Adrianichthyidae, schoffeltandkarpers. De Oryzias minutillus blijft zeer klein (< 2 cm), dus die 60 cm is zeker voldoende. Ik zet echter wel vraagtekens bij het feit dat je ze zou willen samen houden met Betta's. Het zou wel eens af kunnen lopen in een feestmaal voor de Betta's, ik zou niet graag dat risico willen lopen. Ik weet ook niet of ze wel zo goed verkrijgbaar zijn
 
Ow, sorry zie nu inderdaad dat ik halve info gegeven heb. Het gaat inderdaad om een Betta splendens (of voorzover je het splendens mag noemen). Ivo, jij hebt je vast in biotoop correcte soorten verdiept, voor je rimboe bak.
 
Niet specifiek voor de splendens, want dat bakje is een gezelschapje.

Wel wat info paraat:
- Kaartje
- The Siamese fighting fish: Well-known generally but little-known scientifically en SPECIES DIVERSITY, DISTRIBUTION AND HABITAT CHARACTERISTIC OF WILD BUBBLE NESTING BETTA (Betta spp.) IN THAILAND.
- B. mahachaiensis en B. samoriantalis, staan ook wat kaartjes in.
- Fish biodiversity in the Mekong status, threats, tools and partners.
- A Revised Taxonomic Account of Ricefish Oryzias (Beloniformes; Adrianichthyidae), in Thailand, Indonesia and Japan en Oryzias songkhramensis, A New Species of Ricefish
(Beloniformes; Adrianichthyidae) from Northeast Thailand and Central Laos
, ook hier kaartjes.
- Via http://fish.mongabay.com/data/ecosystem_index.htm even het rivierenstelsel opzoeken

000.png
001.png
 
Via Mongabay had ik inderdaad al gezocht, toen kwam ik op dit soortje uit. De bedoeling is om de bak zonder verlichting en pomp tr laten draaien, daarom wil ik niet een te groot bestand. Maar jullie denken dat O. minutillus te klein is voor bij Betta splendens?
 
Het grootste probleem zal zijn dat dit visje vrijwel nergens te vinden is.
 
Ok, in dat geval ga ik op zoek naar iets anders, ik zal eens een topic openen in samenstelling visbestand.
 

Terug
Bovenaan