osmose en ph verlagende bodem?


J

Juliusvanegmond

Guest
hoi allemaal ik ben van plan om een bakje van 25 liter te maken voor de kweek van spotted head pinto garnalen f1.
ik ga dan osmose water met salty shrimp GH+ gebruiken.
ik vroeg me alleen af of ik dan ook een Ph verlagende bodem gebruiken of is dat niet nodig?
alvast bedankt!
gr julius
 
Hagt vooral af van de waardes waar je heen wilt.. eigenlijk de waardes van het water waar de garnalen op zijn gekweekt, daar zullen ze het namelijk het beste op doen.
Er zijn er zat die ze houden op een ph-verlagende bodem met kraanwater, anderen kiezen weer voor een combinatie met osmosewater aangelengd met kraanwater, of zelfs puur osmosewater, logischerwijs wel met toegevoegde mineralen.
Zelf heb ik cr's op Akadama met kraanwater en ze kweken de pan uit..
Nadeel is dat de werking van Akadama minder lang zal zijn dan in combinatie met osmose.

Dus eigenlijk wil je weten op wat voor soort water de aan te schaffen garnalen gehouden worden, dat zijn namelijk de waardes waar je idealiter heen wilt.
 
Ben het met mark eens hoor. In de regel zullen deze op een erg lage ph/kh worden gekweekt dus de kans is erg groot dat je toch een ph verlagende bodem moet gebruiken.
Maar het is verstandig eerst te informeren op welke waarden ze zijn gekweekt, al neem ik even voor het gemak aan dat dit lage waarden zullen zijn.
Ook de geleidbaarheid is volgens garnalenkwekers best wel belangrijk.

Heb je al ervaring met garnalen want dit is niet de makkelijkste keus zoals je zal begrijpen.
 
Nee, het zijn niet de makkelijkste..
Ben zelf nog niet ervaren dus durf het werken met osmose nog niet aan :juggle:
En dan vooral in combinatie met een ph-verlagende bodem, die langzaam z'n werking verliest natuurlijk, daardoor (neem ik aan) zul je constant bij de verversingen moeten sturen met je verhoudingen osmose/kraanwater/mineralen-zouten..
Maar goed, misschien zie ik het te moeilijk ;)
 
Ik krijg binnenkort zelf de cb met F1 gen. Ik moet dan wel de ph verlagende bodem gebruiken omdat ze nu op een ph van rond de 6.3 zitten. Verversen ga ik met osmosewater. Met mineralen breng ik dan de Us op zo n 200.
Het is bij deze garnalen wel even zaak om uit te vogelen hoe je de juiste waarden krijgt.
 
dankjuliewel!
ik heb besloten omdat ik het 100% goed wil doen en veel kweek wil toch een ph verlagende bodem te gebruiken!
ik heb gekozen voor ADA aquasoil amazonia.
ik hoop snel een paar zebra pinto's te verwachten ;)
Groeten julius
 
Ik hoop dat het gaat lukken. Het zijn geen goedkope garnaaltjes weet ik.
ben benieuwd naar foto s als dat kan binnenkort.

@Mark
Hier in Delfzijl woont een kennis met zo n 25 bakken met garnalen en die gebruikt deze bodem dus ook. Hij is er heel erg over te spreken en heeft deze dus aanbevolen. ik ken hem zelf ook niet hoor.
Deze man heeft ook vele soorten en gradaties zitten namelijk. daar komen mij cb met F1 gen dus vandaan die ik binnenkort ga nemen. Samen met een paar Panda s.
 
ik hoop zeker ook dat het gaat lukken! ik ben nu nog op vakantie maar als ik terug ben in nl 1 augustus ga ik alles bestellen en hoop ik voor de 4e het bakje af te hebben!
ik laat hem dan denk ik 4 a 5 weken indraaien tot ik zeker ben dat alle waarden goed zijn en dat ga ik de garnalen bestellen!
foto's komen zeker ik ga ook een dagboek beginnen!
ik heb er zin in!
 
Ik denk dat ik ook rond die tijd alles heb en ga laten indraaien. Ik neem alleen de cb F1 met een paar Panda s erbij.
 
klinkt leuk! ik had ook F1 cb's waren echt heel leuk!
ik had veel met eitjes en shadow panda's een paar kinkong's en een red wine als nageslacht.
toen dacht ik op een dag laat ik een mooi plantje er bij doen :)
en toen de volgende ochtend 300 euro aan garnalen weg... :(
 
en het is toch weer akadama geworden in plaats van amazonia omdat het mij toch goedkoper uitkomt! en de webwinkel waar ik amazonia wilde gaan kopen vertrouw ik niet 100%.
 
Ja die was dus bespoten. Dat is zonde he.
Akadama werkt ook prima maar ja dat gaat minder lang mee denk ik. Wat ik noemde is voor mij ook de eerste keer hoor. Ik moet ook de werking nog gaan ondervinden.
 
sorry voor de verwarring maar het is toch weer amazonia geworden haha.
ik wilde net akadama gaan bestellen is het net uitverkocht...
dus nu maar amazonia besteld.
morgen heb ik het.
 
maar inderdaad enorm zonde :(
 
Haha, net uitverkocht. Kan gebeuren dus. Ja je leest het regelmatig hoor dat mensen plantjes bij garnalen niet hebben voorgespoeld. Ik zet ze altijd 5 dagen in een emmer te weken en ververs dagelijks dit water ook nog eens.
 
ja sinds dien doe ik dit ook! maar tot nu toe is garnalen houden nog nooit echt een succes geweest bij mij ook door de enorme hoeveelheid koper in mijn water :(
zelfs mn zeewater poetsgarnaal verloren...
dat zijn trouwens echt hele leuke sociale beetjes die je handtam kan maken :)
 
Kun je dan niet beter met pure osmose gaan werken en dat met mineralen op orde brengen??
Anders wordt het een dure hobby. ik ben de vorige groep cr s verloren door de porceleinziekte maar de nieuwe groep gaat erg lekker tot nu toe. Ze blijven gevoelig jammer genoeg.
 
ik ben sinds ik mijn poetsgarnaal ben verloren met pure osmose begonnen.
ik twijfel of ik misschien toch een nep ada amazonia heb gekocht omdat de verpakking op de site er anders uit ziet dan de verpakking op google afbeeldingen.
hier heb ik het net besteld:
http://www.devisvoerwebwinkel.nl/access ... -3l-detail

weet iemand of dit klopt?
 
ik denk dat het wel klopt aangezien op de vivarium beurs ook bij deze mensen heb gekocht heel aardige mensen maar als je kijkt zie je aan de bovenkant dat er geen ADA boven staat en de oranje letters zijn anders.
maar het zal wel een oude of nieuwe verpakking zijn hoppelijk
 
ik zat ook over die glassgarten te twijfelen maar ik dacht ADA is een bekend merk dus better safe than sorry :)
 
Ja daarbij komt dat ik alleen akadama heb gebruikt en dus geen ervaring heb ermee.
 
Tja je leest diverse meningen zie ik wel daar.
 
Juliusvanegmond zei:
ik twijfel of ik misschien toch een nep ada amazonia heb gekocht omdat de verpakking op de site er anders uit ziet dan de verpakking op google afbeeldingen.
hier heb ik het net besteld:
http://www.devisvoerwebwinkel.nl/access ... -3l-detail

weet iemand of dit klopt?

Als offici�le dealer kan je het jezelf niet veroorloven om nep spul te gaan verkopen.

Als dit de eerste keer is dat je met zo een bodem werkt, lees je dan eerst wat in. Er zit heel wat ammonium in de Amazonia 1, en moet er dus in de beginperiode veel ververst worden.
Veel van die bodems worden op dezelfde plaats ontgonnen, en in de fabriek krijgen ze per merk een verschillend zakje en word er soms iets toegevoegd (ammonium) zoals bij die van ADA. Dus zoveel verschil is er niet tussen veel bodems.
 
kellemes zei:
Bekend merk zegt me niks.. je kunt beter afgaan op ervaringen.
Vind het spul van ADA vooral errug prijzig ;)
Iets meer info nog, over dit soort bodems..
http://garnalenenkreeftenforum.nl/viewtopic.php?f=78&t=20020

Vind echt al dat spul van ADA extreem overdreven duur.......

Heb er zelf Aquatic Nature Pro Soil in liggen werkt ook goed houd me ph rond de 6.5 en kh rond 0-1.
Overigens ook niet echt goedkoop spul.
 
ik ben er van op de hoogte dat er veel ververst moet worden.
dit is geen probleem het is toch een klein bakje dus dat is maximaal 5 minuten elke dag.
ik heb me ingelezen over de werking van amazonia en hoe het werkt.
ik heb het ook gekozen door veel positieve reacties maar het merk telde ook mee voor mij.
ik vind ongeveer alles van ADA ook erg duur maar nu maakte het niet veel uit omdat de bodem niet heel veel duurder was dan de rest van alle garnalen bodems dus ik dacht dan doe ik het gelijk maar goed. :)
 
Al die bodems die de ph verlagen zijn aan de prijs vind ik.
 
Juliusvanegmond zei:
ik ben er van op de hoogte dat er veel ververst moet worden.
dit is geen probleem het is toch een klein bakje dus dat is maximaal 5 minuten elke dag.
ik heb me ingelezen over de werking van amazonia en hoe het werkt.
ik heb het ook gekozen door veel positieve reacties maar het merk telde ook mee voor mij.
ik vind ongeveer alles van ADA ook erg duur maar nu maakte het niet veel uit omdat de bodem niet heel veel duurder was dan de rest van alle garnalen bodems dus ik dacht dan doe ik het gelijk maar goed. :)

Dat is dan goed nieuws!

Vind persoonlijk die bodems niet nodig. Heb al veel zogenaamd gevoelige garnalen op gewoon inert substraat gehouden, 400�s. En dat ging/gaat altijd prima.
 
Hangt natuurlijk ook af van wat je wilt met je garnalen, als je een zichzelf in stand houdende populatie wilt hoef je niet perse optimale kweekresultaten na te streven, met alle maatregelen van dien..
Toch denk ik dat je het beste ervoor kunt zorgen dat de omstandigheden niet al teveel afwijken van de omstandigheden bij de kweker. Die lopen voor bepaalde garnalensoorten soms drastisch uiteen.
 
backplay zei:
Juliusvanegmond zei:
ik ben er van op de hoogte dat er veel ververst moet worden.
dit is geen probleem het is toch een klein bakje dus dat is maximaal 5 minuten elke dag.
ik heb me ingelezen over de werking van amazonia en hoe het werkt.
ik heb het ook gekozen door veel positieve reacties maar het merk telde ook mee voor mij.
ik vind ongeveer alles van ADA ook erg duur maar nu maakte het niet veel uit omdat de bodem niet heel veel duurder was dan de rest van alle garnalen bodems dus ik dacht dan doe ik het gelijk maar goed. :)

Dat is dan goed nieuws!

Vind persoonlijk die bodems niet nodig. Heb al veel zogenaamd gevoelige garnalen op gewoon inert substraat gehouden, 400�s. En dat ging/gaat altijd prima.

Op welke doel je dan?? De cb met F1 gen en de Pamda s bijvoorbeeld worden vaak op een erg lage ph gekweekt namelijk.
Ik krijg ze ook binnenkort en die zitten op een ph van net 6 en een kh van 1 en een Us van rond de 200.
Veel hangt denk ik af van waar ze op zijn gekweekt.
 
Begrijp dat de originele waterwaardes altijd wel een rol spelen, zeker voor de generatie die je overneemt. Als het verschil te groot is kan er uitval zijn. Mijn persoonlijke ervaring is dat de generaties erna daar niet meer moeilijk over doen, en dat een gezond leefmilieu dmv veel begroeiing en genoeg verversen een veel grotere impact heeft.
Snel word er bij mij niet gekweekt, er zitten predatoren mee in het aquarium.


jessicapilon zei:
Op welke doel je dan??
Buiten de fantasie Neocaridina's, een mix van TBR-bee. Uit de laatste komt zowat van alles uit.
Onlangs de deze nog toegevoegd:
634324_0_82_shrimp_tbee.jpg
 

Terug
Bovenaan