Wat is er nieuw

osmose of kraanwater

anomalie

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2019
Ik heb een rio 125 die net is opgestart. Ik vraag me af of ik gewoon met leidingwater kan verversen of dat ik beter een osmose apparaat kan kopen.
De ph mijn kraanwater is ongeveer 7,5 met een dh van ongeveer 6.
De waarden die ik nu in mijn aquarium meet; ph 7 en kh 6 (fluctueert nog een beetje)
Voor mijn planten en (toekomstige) vissen wil ik naar een ph van ongeveer 6.5.
Nu heb ik gelezen over osmose, turf en ph-min middeltjes.

Wat zouden jullie een beginneling adviseren op dit vlak?
Osmose apparaatje en zelf het water "bereiden" om zo de ph en kh te sturen?
Of turf in het filter of gewoon middeltjes aan het kraanwater toevoegen.

Een beginneling zou ik adviseren te verversen met kraanwater. Dit omdat de ph van een acceptabele waarde is voor (makkelijke) beginnersvisjes 😉. Stabiele waardes zijn belangrijker dan precieze eisen. Probeer eerst eens de waterwaardes over een langere periode stabiel te krijgen en te houden. Daarna kun je altijd kijken naar osmose

Voor mijn planten en (toekomstige) vissen wil ik naar een ph van ongeveer 6.5.

Volgens mij doen planten het in de regel ook prima op een ph van 7.5 hoor en welke visjes wil je dan houden op de gewenste ph?

Ik wil onder andere Boraras brigittae houden. (of een andere boraras soort)
Verder corydoras hastatus en dario dario.

Het ging me ook een beetje om de co2 toevoeging, nu vliegen die bellen al door de bellenteller terwijl ik vandaag op 14.7 ppm co2 zit.
Ik begreep dat er met een lagere ph meer co2 in het water kan worden opgenomen, maar het zit er dik in dat ik de klok heb horen luiden maar nog naar de klepel zoek... 😉
Ik heb veel gelezen deze week over alle verschillende waterwaarden in het aquarium en hoe het verband houd met elkaar maar het moet nog even op zijn plek vallen zullen we maar zeggen.
En ik vind het nog moeilijk om het in de praktijk toe te passen.

Probeer eerst eens de waterwaardes over een langere periode stabiel te krijgen en te houden. Daarna kun je altijd kijken naar osmose
Dat ga ik zeker doen!
De planten staan er net een week in, daarvoor heeft het al een dag of tien gedraaid met alleen de bodem en stenen.
Ik heb vandaag de nitrietpiek en ga dadelijk of morgenochtend water verversen.
Drie dagen geleden heb ik wat vloeibare plantenvoeding toegevoegd omdat mijn n02, no3 en nh4 allemaal bijna nul waren.
Daarna heb ik in drie dagen de nh4 weer terug zien lopen van 0,8 naar 0,1. De no3 van 1 naar 10 zien gaan en de n02 van 0,05 naar 1 zien schieten.
Er zitten nog geen bewoners in het aquarium, en ik weet niet of de no2 ook schadelijk is voor de planten.
Moet ik de bacterien gewoon even de kans geven om zich tegoed te doen aan al die no2 of moet ik toch zo snel mogenlijk verversen?

Hartelijk dank voor de reacties!

osmose, gewoon altijd osmose of iig geen kraanwater.

Het geeft je volledige controle over de waterwaarden, wat fijn is want de meeste vissen, ook die jij noemt, doen het beter op water dat zachter/zuiverder is dan kraanwater.
Dat geld ook voor het overgrote deel van de planten, en als je de TDS onder de 200 houdt is de kans op algen ook een stuk minder.

er zijn geen garanties, en ook op kraanwater kun je een mooie bak maken, maar ik zou nooit terugwillen op kraanwater omdat gezonde vissen en gezonde planten in een algvrij aquarium imo een stuk gemakkelijker is met osmose oid.

Ik zou dan ook kiezen voor osmose; dat is het meest stabiel en dus het makkelijkst.
Ik heb de hastatus hier overigens op kraanwater zitten, maar dat is hier wel ietsje lager qua ph/dh dan bij jou. 🙂

Moet ik de bacterien gewoon even de kans geven om zich tegoed te doen aan al die no2 of moet ik toch zo snel mogenlijk verversen?
Dat is juist waarom je indraaien zonder vis doet, zodat je de no2 kan laten stijgen en zo het aquarium gaat indraaien. Lekker laten zitten dus en dat moet vanzelf minder worden en zodra het weer 0 is zou je kunnen stellen dat er een stikstofkringloop op gang is en je aquarium 'ingedraaid'.

Ik heb nu twee bakkies met turf en ben zelf erg overtuigd, de planten gaan ook vreselijk goed in die twee bakkies. Maar er leiden meerdere wegen naar Rome. Je kraanwaterwaardes zijn iig prima zat. En een aquarium met vissen, hout en catappabladeren is sowieso al wat zuurder dan kraanwater.

Ik snap niet waarom je zou verversen als je nitriet meet en nog geen vissen hebt. Lekker die bacteriën laten cultiveren joh. fotootje? Ben erg nieuwsgierig hoe de bak erbij staat 🙂

Ik heb nu twee bakkies met turf en ben zelf erg overtuigd, de planten gaan ook vreselijk goed in die twee bakkies. Maar er leiden meerdere wegen naar Rome. Je kraanwaterwaardes zijn iig prima zat. En een aquarium met vissen, hout en catappabladeren is sowieso al wat zuurder dan kraanwater.

Ik snap niet waarom je zou verversen als je nitriet meet en nog geen vissen hebt. Lekker die bacteriën laten cultiveren joh. fotootje? Ben erg nieuwsgierig hoe de bak erbij staat 🙂
Nitrificerende bacteriën zitten niet in je water dus daar help je geen bacteriekolonie mee om zeep?

Nitrificerende bacteriën zitten niet in je water dus daar help je geen bacteriekolonie mee om zeep?
Nitrificerende bacteriën zitten niet in het water dat klopt maar no2 wel die nodig is voor deze bacteriën om verder te groeien. Nu verversen verstoor je dus wel degelijk dit proces en zou ik dus ook niet aanraden.

Nitrificerende bacteriën zitten niet in het water dat klopt maar no2 wel die nodig is voor deze bacteriën om verder te groeien. Nu verversen verstoor je dus wel degelijk dit proces en zou ik dus ook niet aanraden.
True; maar een en ander is ook afhankelijk van het type bodem. Heb je er bijvoorbeeld Amazonia of Tropica of vergelijkbaar in liggen; dan hou ik me toch aan de aangeraden waterwissels. De bak voedingsstoffen de eerste weken die vrijkomt is echt enorm en dat brengt weer andere problemen met zich mee.

Dit voelt een beetje als krom lullen wat recht is. Ja uitzonderingen zijn er overal en altijd. Bij gebruik van sommige soils komt een gebruiksaanwijzing en ja die zou ik dan volgen. In principe niet verversen tijdens indraaien alleen op het eind een flinke verversing doen.

Dit voelt een beetje als krom lullen wat recht is. Ja uitzonderingen zijn er overal en altijd. Bij gebruik van sommige soils komt een gebruiksaanwijzing en ja die zou ik dan volgen. In principe niet verversen tijdens indraaien alleen op het eind een flinke verversing doen.
Dat kan ik dan ook zeggen van jouw term 'in principe'.....

Zie de noodzaak van osmose water niet helemaal 🙄. Misschien wat meer filmpjes kijken hoe dieren in de natuur leven. pH 6 of 7.. wat gebeurt er bij een overstroming... ja veel rotzooi en afwijkende waterwaarden.
Water apart in een ton om chloor eruit te krijgen snap ik nog maar osmose.. hou het lekker in een laboratorium ipv lab visjes te kweken :DD (kom maar op met de lange tenen waar ik zojuist op ben gaan staan!)

Zie de noodzaak van osmose water niet helemaal 🙄. Misschien wat meer filmpjes kijken hoe dieren in de natuur leven. pH 6 of 7.. wat gebeurt er bij een overstroming... ja veel rotzooi en afwijkende waterwaarden.
Water apart in een ton om chloor eruit te krijgen snap ik nog maar osmose.. hou het lekker in een laboratorium ipv lab visjes te kweken :DD (kom maar op met de lange tenen waar ik zojuist op ben gaan staan!)
Prima.

Dat jij de noodzaak ergens niet van inziet wil niet zeggen dat die niet bestaat.
En de vrije natuur vergelijken met een afgesloten aquarium is appels met peren.

:petjeaf:

Dat kan ik dan ook zeggen van jouw term 'in principe'.....
Want? Jij forceert mij om die term te gebruiken. In principe zou de onuitgesproken standaard moeten zijn waarbij je altijd nog rekening zou moeten houden met uitzonderingen. Dat jij nu zo'n uitzondering, die geen fundering heeft in dit topic, aanhaalt begrijp ik niet. Zo kan je altijd en overal wel iets vinden om tegen aan te schoppen. Slecht geslapen?

Prima.

Dat jij de noodzaak ergens niet van inziet wil niet zeggen dat die niet bestaat.
En de vrije natuur vergelijken met een afgesloten aquarium is appels met peren.

:petjeaf:
Wat is de noodzaak dan ?

Ik geef enkel aan dat een constante pH over het algemeen niet zo nauw komt aangezien de dieren daar normaal mee overweg kunnen. Er staat niet dat je je aquarium maar moet laten overstromen 🙄

Nitrificerende bacteriën zitten in je filter maar komen daar alleen als er nitriet in je water zit. Snap niet waarom je denkt dat ik denk dat je daar bacteriën mee om zeep brengt hihi maar ik zal wel onduidelijk zijn geweest. Anyways, dat gemuts met verversen terwijl er geen vissen in je bak zitten, dat snap ik niet zo. Tenzij zo’n malle bodem dat afdwingt. Maar het lijkt soms alsof newbies enorm bang zijn voor nitriet, dat in hun bak meten en denken; whaaa paniek! Verversen!

Wat is de noodzaak dan ?

Ik geef enkel aan dat een constante pH over het algemeen niet zo nauw komt aangezien de dieren daar normaal mee overweg kunnen. Er staat niet dat je je aquarium maar moet laten overstromen 🙄
Een constante ph, of welke waarde dan ook, is mijn inziens in een aquarium van groter belang dan in de natuur omdat het een afgesloten en gecontroleerde omgeving betreft; raakt een of meerdere waarden uit balans is dat in de natuur niet zo'n groot probleem omdat het zichzelf daar snel genoeg weer stabilliseert, in een aquarium heb je die luxe niet. Bovendien gaan sommige vissen nu eenmaal beter op zuurder water dan andere, waardoor je dus voor sommige vissen een hogere en voor andere een lagere ph-waarde (en kh/gh/etc) nastreeft. Zelfde met temperatuur.

Als ik temperatuur en ph even mag platslaan om te vergelijken; het is makkelijker om met een verwarmingselement je water op een bepaalde temperatuur te houden dan om de haverklap bijvoorbeeld warm water uit de kraan te halen. Zo is de ph stabiel houden makkelijker met osmosewater dan met turf of ph-min, even los van wie tevreden is over het gebruik van turf of poeders want dat kan natuurlijk prima.

Maar het lijkt soms alsof newbies enorm bang zijn voor nitriet, dat in hun bak meten en denken; whaaa paniek! Verversen!

Klopt; maar snap ik wel ergens - hier op 't forum graag het 9/10 keer over dat als je nitriet meet, je je zorgen moet maken. Als je alleen die berichten leest, krijg je natuurlijk een bepaald beeld van nitriet an sich. En waarschijnlijk als je googelt op 'nitriet aquarium' krijg je ook allemaal paniekverhalen als resultaat, zonder dat je als beginneling precies weet wat nitriet is of doet.

Om alle misverstand nog even (hopelijk) de wereld uit te helpen: in een opstartende bak waar nitriet in zit zonder levende have en zonder voedingsbodem; is voor mij ook geen noodzaak om direct te wisselen - er zijn echter meer dan genoeg opstartende bakken waar je nitriet meet waar wisselen wel aan te raden is, omdat ze dus bijvoorbeeld een voedingsstoffenrijke bodem bevatten - en die situatie werd tot dusver buiten beschouwing gelaten. Ik lees in de posts van TS immers niet terug welk type bodem hij heeft, daarom benoemde ik het.

Woon je in Nederland en heb je geen wildvang vissen - - > gewoon water uit de kraan gebruiken. Osmose is niet nodig, water verspillend.

Ben je beginner - - - > gewoon water uit de kraan gebruiken. Osmose maakt de kans op ongelukjes alleen maar groter.

Dus ben je beginner geen bijzondere wildvang vissen.

Woon je in België is het een ander verhaal want daar kan de waterkwaliteit slecht zijn oa door het gebruik van chloor als zuivering.

Tav nitriet. In een indraaiende bak zonder vissen prima, je bacteriën hebben dat nodig om op te bouwen. Zitten er vissen in moet je nitriet gewoon nul zijn. Dus meet je nitriet is het wisselen.

Bedankt allemaal voor de reacties, het uiteenlopende advies maakt het er niet per se gemakkelijker op, maar dat ben ik inmiddels gewend. 😉

Nitrificerende bacteriën zitten in je filter maar komen daar alleen als er nitriet in je water zit. Snap niet waarom je denkt dat ik denk dat je daar bacteriën mee om zeep brengt hihi maar ik zal wel onduidelijk zijn geweest. Anyways, dat gemuts met verversen terwijl er geen vissen in je bak zitten, dat snap ik niet zo. Tenzij zo’n malle bodem dat afdwingt. Maar het lijkt soms alsof newbies enorm bang zijn voor nitriet, dat in hun bak meten en denken; whaaa paniek! Verversen!

Dat is ook de moeilijkheid als newbie, als ik bijvoorbeeld zoek op google: "no2 schadelijk voor planten"
Dan krijg ik inderdaad alleen maar paniekverhalen over teveel no2 en meteen verversen, ik kon de info gewoon niet vinden of het schadelijk is of niet voor de planten.
Vandaar dat ik ververst heb, maar ik denk dat er nog zat no2 in het water zit om de bacterien te laten groeien.
Ik zal straks nog eens een druppeltests doen en de resultaten posten.

Nadat ik jullie reacties heb gelezen en nog wat op internet heb rondgestruind neig ik naar een osmose apparaatje.
Daar koop ik dan een 50 liter vat bij om het osmose water in op te vangen, en dan kan ik het water op de gewenste waarden brengen in dat vat.
Ik heb nog een oude verwarming om het op temperatuur te brengen, en een oud 600 liter pompje om het water het aquarium in te pompen.

fotootje? Ben erg nieuwsgierig hoe de bak erbij staat 🙂

Ik zal straks wat foto's maken, ik wilde zowiezo effe mijn album updaten vanavond.
Volgens mij gaat het nog niet zo slecht; de meeste planten (op een paar na) beginnen zichtbaar aan te slaan en ik heb eigenlijk nog geen alg kunnen ontdekken.
Ik heb wel bruine schimmel ontdekt op het hout. (was eerst witte schimmel) Ik weet niet of dat erg is, daar zal ik ook een foto van maken.

.

Waarom begin je niet gewoon zonder. Osmose water kun je later als het nodig is (je je water waarden niet krijgt waar je ze hebben wilt) altijd nog toevoegen.

Osmose verdubbelt (of verdrievoudigd) je water verbruik, zorgt er voor dat je weer stoffen moet gaan toevoegen die je eerder weer uit het water hebt gehaald (is dus gewoon complexer) en je hebt een lagere ph buffer waardoor je makkelijker je vissen vergast als je over een paar weken besluit co2 toe te gaan voegen.
Dat is namelijk waarom mensen met planten bakken hun ph willen verlagen. Niet zozeer omdat het ph zo nodig op een bepaald pijl willen hebben maar omdat je een bepaalde hoeveelheid co2 in je water wil hebben voor je plantjes.

PH van 7,5 ha voor de meeste vissen prima. Alleen als je vissen heel schoon, zacht of specifiek water nodig hebben heeft het zin om op osmose over te stappen. De meeste vissen doen het echter prima op Nederlands kraanwater.

Laatst bewerkt:
Ik heb net wat fotos gemaakt, dit is mijn bak op dit moment.
IMG_20201106_142244_resized_20201106_022627176.jpg

IMG_20201106_142301_resized_20201106_022626739.jpg

Ik heb ook nog even het water getest.
ph 7
kh4
gh4
no2 0,3
no3 5
nh4 0,05
po4 0

Waarom begin je niet gewoon zonder. Osmose water kun je later als het nodig is (je je water waarden niet krijgt waar je ze hebben wilt) altijd nog toevoegen.

Dat was in eerste instantie ook een beetje het plan, want ik had gedacht dat de tropica bodem de ph wel wat verder zou doen dalen.
Ik zit nu op 13 ppm met de co2 maar ik zit ook al op 150 bellen per minuut, dus ik dacht dat ik omlaag moest met mijn ph.
Moet ik toch gewoon die co2 kraan verder opendraaien?

Daarom zei ik ook dat ik nog naar de klepel zocht....

Tsja, de melk horen klotsen maar niet weten waar de tepel hangt hebben we allemaal wel eens last van 😉

Volgens mij zijn je waterwaarden prima en je pH zal vanzelf nog wat zakken als je de co2 opschroeft. Daar heb je geen osmosewater voor nodig.

Tsja, de melk horen klotsen maar niet weten waar de tepel hangt hebben we allemaal wel eens last van 😉
hahaha die kende ik nog niet, maar dat is inderdaad het geval. 😂

Volgens mij zijn je waterwaarden prima en je pH zal vanzelf nog wat zakken als je de co2 opschroeft. Daar heb je geen osmosewater voor nodig.

Dan zal ik daar eens mee beginnen. 👍

Ik zal een uitgebreide update doen in mijn album met foto's en waterwaarden.

Zie bijvoorbeeld deze tabel; je mag nog een stuk hoger met je co2. En je fosfaat is 0 (maar zit ook wel in je soil) dus dat is wel een aandachtspunt; met name voor je plantjes die het uit de waterkolom halen.

Zie bijvoorbeeld deze tabel; je mag nog een stuk hoger met je co2. En je fosfaat is 0 (maar zit ook wel in je soil) dus dat is wel een aandachtspunt; met name voor je plantjes die het uit de waterkolom halen.
Ja aan de hand van die tabel had ik al begrepen dat mijn co2 omhoog mag, maar ik dacht dat meer dan 150 bellen per minuut al heel veel was.
Dat is weer zo'n geval van de klepel en de tepel.

Ik heb net ook een update gepost in mijn album met mijn metingen deze week. Ik snap ook niet dat ik geen fosfaat meet, en ik kon geen info vinden of dat in de tropica voeding zit.

Wat noodzaak is, zijn passende waterwaarden voor de vissen die ook enigszins stabiel gehouden worden. Dat omstandigheden in de natuur vaak grillig en dus suboptimaal zijn wil niet zeggen dat het goed is om in het aquarium ook suboptimale omstandigheden na te streven. Met de juiste verzorging worden vissen in het aquarium veel ouder dan in de natuur. En waterwaarden zijn absoluut een peiler van goede verzorging.

Met osmose water of demiwater als uitgangspunt kun je iedere gewenste waterwaarde bereiken. Gebruik je leidingwater dan is de speelruimte veel beperkter. Nou hoeft dat niet erg te zijn als het kraanwater precies past bij de vis die je hebt. Maar in heel veel gevallen zijn pH, KH GH, en vooral TDS/EC hoger dan optimaal is voor de vissen. pH en KH/GH kun je met turf of zuren nog wel iets verlagen maar de TDS/EC dalen daarbij vaak nauwelijks of stijgen zelfs. Waardoor dat halfbakken oplossingen zijn.

Osmose is relatief goedkoop en maakt het een stuk gemakkelijker om de juiste waterwaarden te handhaven voor vissen, planten etc. Dus noodzaak misschien niet altijd, maar zeker nuttig in heel veel gevallen.

De belangrijkste waterwaarden zijn naar mijn mening temperatuur, pH en TDS/EC
voor die eerste twee heb je osmose niet nodig, voor die laatste is er eigenlijk geen alternatief.

Ik heb ook nog even het water getest.
ph 7
kh4
gh4
no2 0,3
no3 5
nh4 0,05
po4 0
Met deze waarden vind ik het pure onzin om nog verder te verlagen en om met Osmose aan de gang te gaan. Zeker voor een beginner.

Met deze waarden vind ik het pure onzin om nog verder te verlagen en om met Osmose aan de gang te gaan. Zeker voor een beginner.
Dat laatste snap ik niet.

en op een soil bodem is kraanwater gieten volgens mij echt heel erg zonde. Het is een relatief dure bodem die met voldoende voeding en osmose water jaren mee kan. Maar met kraanwater na een paar maanden zijn werking begint te verliezen omdat het vol calcium en magnesium gaat zitten. Dat de waterwaarden er nu prima uitzien is een vertekend beeld. De hardheid en pH verlagende eigenschappen zullen de komende maanden langzaam stijgen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan