Wat is er nieuw

osmose of kraanwater

Als je de tepel gevonden hebt, zou ik me nie meer druk maken om de co2 hoor. 😆
Zodra ik een tepel heb gevonden maak ik me nergens meer druk over. 😄

Ik vind het wel grappig dat de adviezen zo uiteenlopen, dat was met advies over de verlichting ook zo.
Ik krijg de indruk dat de "aquascape-aquarianen" het toch net wat anders benaderen als de "vis-aquarianen", maar misschien is dat wat kort door de bocht.
Dat er meer wegen naar Rome leiden heb ik dan ook al vaak gelezen op dit forum.

Ik denk dat ik op termijn toch voor osmose water ga, dan kan ik het aanmaken en regelen zoals ik wil.
Ik heb nu ook elke keer een paar graden temperatuurverschil als ik het aquarium met de slang ververs, misschien dat de toekomstige vissen dat ook niet zo fijn vinden.
We hebben zo'n vervelende mengkraan waar de temperatuur niet hetzelfde blijft.

Ik krijg de indruk dat de "aquascape-aquarianen" het toch net wat anders benaderen als de "vis-aquarianen", maar misschien is dat wat kort door de bocht.
Dat is zeker zo. Vooral op het gebied van waterchemie is dat het geval. Bij het op laten groeien van vissen is het bijvoorbeeld vaak nodig om zo schoon mogelijk water te bieden zonder nitraat bijvoorbeeld. En voor een beplant aquarium is nitraat juist weer nodig als voedingsstof. Je zal een equilibrium moeten vinden en dat zal per aquarium verschillen! Daarom probeer ik zelf ook altijd uit te leggen waarom ik dingen adviseer zodat je zelf die informatie kunt toepassen op jouw eigen aquarium en dat zal niet altijd 1 op 1 zijn.

Ik denk dat ik op termijn toch voor osmose water ga, dan kan ik het aanmaken en regelen zoals ik wil.
Ik heb nu ook elke keer een paar graden temperatuurverschil als ik het aquarium met de slang ververs, misschien dat de toekomstige vissen dat ook niet zo fijn vinden.
Hoe denk jij dat osmose dat gaat oplossen? Want als daar al een oplossing voor is door bijvoorbeeld het water op te slaan in een regenton en die apart te verwarmen dan kun je dat met kraanwater ook toepassen 😉
Osmose is prima hoor maar het is net even een extra stap die je neemt en zou ik, net als andere hierboven, niet direct adviseren als dit je eerste aquarium is. En dat is toch zo? Eerst maar eens visjes houden en daar ervaring mee op doen alvorens je het hele diepe in duikt. De keus is natuurlijk aan jezelf.

Hoe denk jij dat osmose dat gaat oplossen? Want als daar al een oplossing voor is door bijvoorbeeld het water op te slaan in een regenton en die apart te verwarmen dan kun je dat met kraanwater ook toepassen 😉
Osmose is prima hoor maar het is net even een extra stap die je neemt en zou ik, net als andere hierboven, niet direct adviseren als dit je eerste aquarium is. En dat is toch zo? Eerst maar eens visjes houden en daar ervaring mee op doen alvorens je het hele diepe in duikt. De keus is natuurlijk aan jezelf.
Daar heb je helemaal gelijk in, osmose zelf lost dat niet op, dat kan inderdaad gewoon met een regenton en een oude verwarming.
Dat was ook een beetje het idee; een 60 liter tonnetje met verwarming en een pompje, in plaats van die tuinslang op de mengkraan.
Ik ga zowiezo zo'n tonnetje kopen om te verversen, dan kan ik later altijd nog aan osmose beginnen als ik wil.

Het is inderdaad mijn eerste aquarium en ik moet nog veel leren, maar ik ben nou eenmaal zo iemand die het ook meteen goed aan wil pakken, terwijl ik me ook wel besef dat het niet meteen allemaal vlekkeloos zal verlopen.

.

Laatst bewerkt:
Daar heb je helemaal gelijk in, osmose zelf lost dat niet op, dat kan inderdaad gewoon met een regenton en een oude verwarming.
Dat was ook een beetje het idee; een 60 liter tonnetje met verwarming en een pompje, in plaats van die tuinslang op de mengkraan.
Ik ga zowiezo zo'n tonnetje kopen om te verversen, dan kan ik later altijd nog aan osmose beginnen als ik wil.

.
Ik heb zelf een 250L plastic vat staan, ooit eens gekregen van iemand uit de aquarium hobby. Daar gaat kraanwater in en laat ik gewoon gedurende een aantal dagen op kamertemperatuur komen en gebruik ik bij verversen. Tot 50% verversen gaat dat nog prima en zakt het water een graad of twee maximaal. Dat vind ik nog acceptabel. Vaak ververs ik nog minder hoor en dan zie je de temperatuur amper zakken. Ik gebruik dus geen verwarming in die ton wel zit er standaard een grote bruissteen bedoelt voor vijvers in om het water in beweging te houden. En er zit een oude fonteinpomp in die zorgt draagt als pomp via een tuinslang naar verschillende aquaria. Onderhoudsdag bij mij in huis loop ik altijd met een tuinslang overal langs haha.

Daar heb je deels gelijk in. Maar het is niet zo dat "vis-aquarianen" als @rjoemman en ik tegen osmose water zijn. Ook wij hebben een bak vol met planten en @rjoemman mengt ook osmose water bij in zijn bak. Niet omdat het water bij hem uit de kraan slecht is (in tegendeel), maar omdat het water uit een menggebied is en dus varieert in hardheid wat het sturen van de PH wat bemoeilijkt door wat osmose water bij te mengen maakt hij de variabelen kleiner zonder dat hij zijn water weer helemaal vanaf de grond op moet bouwen zoals wel nodig zou zijn als je 100% osmose water gebruikt. (want in puur water kan niets leven / groeien).
In onze eigen bak gebruiken we geen osmose water omdat het voor onze vissen en planten niet nodig is, en het water uit de kraan van prima kwaliteit is.

Daarbij is het denk ik ook persoonlijk hoe je je bak wil draaien. Als je alles tot op de laatste komma wil kunnen controleren moet je uiteindelijk wel met osmose water aan de gang. Maar in 95% van de gevallen is het voor je vissen en planten niet nodig (we boffen in Nederland dat er nergens meer met chloor wordt gezuiverd en hebben gewoon erg goed kraanwater) en ook niet per se beter terwijl het wel weer tijd en geld en extra handelingen kost. Daarbij is het vaak als je start al lastig genoeg om je bak goed in te draaien, je vissen en planten in leven te houden zonder dat je extra complexiteit aan je bak toevoegt.

En hoewel je hele topics vol kunt discussiëren over de vraag wel of geen osmose, het nut en noodzaak van een soil en of het wel of niet een goed idee om kraanwater op een soil te gebruiken en dat allemaal valide discussies zijn zie ik hier in dit topic vooral iemand die zelf aangeeft net te beginnen met zijn eerste bakje, die praat over Osmose, turf (tijdelijk effect) en ph + / - middelen (nooit aan beginnen) waarvan de bak nog niet eens is ingedraaid, de planten nauwelijks zijn geworteld, die zijn eerste algen explosie nog moet krijgen, waar nog geen levende have in zit, die nog op zoek moet naar de juiste hoeveelheid C02 en licht en voer voor zijn bak.

Dan denk ik alleen, hou het vooral simpel. Stabiliseer eerst de bak maar zoals hij is. Met een KH / GH van vier heb je al een Co2 buffer van niets als je die dan ook nog verder omlaag gaat halen met osmose water in een relatief klein bakje waar Co2 in wordt toegevoegd (ik hoop geen topic te zien "vissen vergast" kies ik er inderdaad voor om te zeggen blijf maar op kraanwater en ga eerst maar een paar maanden draaien. En als je planten of vissen last hebben van het feit dat je geen osmose water gebruikt (wat ik met deze waterwaarden me niet kan voorstellen behalve als je exotische vissen gaat houden (waarvan je je weer moet afvragen of je daarmee moet willen beginnen) kun je dat altijd later nog toevoegen. Maar stap voor stap.

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een 250L plastic vat staan, ooit eens gekregen van iemand uit de aquarium hobby. Daar gaat kraanwater in en laat ik gewoon gedurende een aantal dagen op kamertemperatuur komen en gebruik ik bij verversen. Tot 50% verversen gaat dat nog prima en zakt het water een graad of twee maximaal.
vandaar een 60 liter ton, dan kan ik altijd tot 50 % verversen, Ik heb maar een aquarium van 125 liter......voorlopig. 😉

@Rebtor; Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg, super! 👍

Daar heb je deels gelijk in. Maar het is niet zo dat "vis-aquarianen" als @rjoemman en ik tegen osmose water zijn.
Daarom zei ik ook al dat het kort door de bocht was, ik begrijp dat jullie niet "tegen osmose" zijn.
Ik had allang gezien dat die grote discusbakken ook niet zo simpel zijn om goed te houden.
Ik ga deze week zo'n tonnetje scoren om te verversen, en dan kijk ik gaandeweg verder hoe het met de bak gaat.

Discus, discus die stressende tosti's komen er hier niet in hoor...

Mijn beslissing om osmose te gebruiken zou afhangen van de waterwaardes die uit de kraan komen .
Tot een 6 kh zou ik puur op kraanwater draaien.
Is de kh hoger zou ik een osmose/kraanwater mengsel maken om naar een 2-3kh te kunnen sturen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan