rjoemman
Well-known member
Dan zou ik iets lager verder zoekenAls je de tepel gevonden hebt, zou ik me nie meer druk maken om de co2 hoor. 😆
Dan zou ik iets lager verder zoekenAls je de tepel gevonden hebt, zou ik me nie meer druk maken om de co2 hoor. 😆
Zodra ik een tepel heb gevonden maak ik me nergens meer druk over. 😄Als je de tepel gevonden hebt, zou ik me nie meer druk maken om de co2 hoor. 😆
Dat is zeker zo. Vooral op het gebied van waterchemie is dat het geval. Bij het op laten groeien van vissen is het bijvoorbeeld vaak nodig om zo schoon mogelijk water te bieden zonder nitraat bijvoorbeeld. En voor een beplant aquarium is nitraat juist weer nodig als voedingsstof. Je zal een equilibrium moeten vinden en dat zal per aquarium verschillen! Daarom probeer ik zelf ook altijd uit te leggen waarom ik dingen adviseer zodat je zelf die informatie kunt toepassen op jouw eigen aquarium en dat zal niet altijd 1 op 1 zijn.Ik krijg de indruk dat de "aquascape-aquarianen" het toch net wat anders benaderen als de "vis-aquarianen", maar misschien is dat wat kort door de bocht.
Hoe denk jij dat osmose dat gaat oplossen? Want als daar al een oplossing voor is door bijvoorbeeld het water op te slaan in een regenton en die apart te verwarmen dan kun je dat met kraanwater ook toepassen 😉Ik denk dat ik op termijn toch voor osmose water ga, dan kan ik het aanmaken en regelen zoals ik wil.
Ik heb nu ook elke keer een paar graden temperatuurverschil als ik het aquarium met de slang ververs, misschien dat de toekomstige vissen dat ook niet zo fijn vinden.
Daar heb je helemaal gelijk in, osmose zelf lost dat niet op, dat kan inderdaad gewoon met een regenton en een oude verwarming.Hoe denk jij dat osmose dat gaat oplossen? Want als daar al een oplossing voor is door bijvoorbeeld het water op te slaan in een regenton en die apart te verwarmen dan kun je dat met kraanwater ook toepassen 😉
Osmose is prima hoor maar het is net even een extra stap die je neemt en zou ik, net als andere hierboven, niet direct adviseren als dit je eerste aquarium is. En dat is toch zo? Eerst maar eens visjes houden en daar ervaring mee op doen alvorens je het hele diepe in duikt. De keus is natuurlijk aan jezelf.
Ik heb zelf een 250L plastic vat staan, ooit eens gekregen van iemand uit de aquarium hobby. Daar gaat kraanwater in en laat ik gewoon gedurende een aantal dagen op kamertemperatuur komen en gebruik ik bij verversen. Tot 50% verversen gaat dat nog prima en zakt het water een graad of twee maximaal. Dat vind ik nog acceptabel. Vaak ververs ik nog minder hoor en dan zie je de temperatuur amper zakken. Ik gebruik dus geen verwarming in die ton wel zit er standaard een grote bruissteen bedoelt voor vijvers in om het water in beweging te houden. En er zit een oude fonteinpomp in die zorgt draagt als pomp via een tuinslang naar verschillende aquaria. Onderhoudsdag bij mij in huis loop ik altijd met een tuinslang overal langs haha.Daar heb je helemaal gelijk in, osmose zelf lost dat niet op, dat kan inderdaad gewoon met een regenton en een oude verwarming.
Dat was ook een beetje het idee; een 60 liter tonnetje met verwarming en een pompje, in plaats van die tuinslang op de mengkraan.
Ik ga zowiezo zo'n tonnetje kopen om te verversen, dan kan ik later altijd nog aan osmose beginnen als ik wil.
.
Daar heb je deels gelijk in. Maar het is niet zo dat "vis-aquarianen" als @rjoemman en ik tegen osmose water zijn. Ook wij hebben een bak vol met planten en @rjoemman mengt ook osmose water bij in zijn bak. Niet omdat het water bij hem uit de kraan slecht is (in tegendeel), maar omdat het water uit een menggebied is en dus varieert in hardheid wat het sturen van de PH wat bemoeilijkt door wat osmose water bij te mengen maakt hij de variabelen kleiner zonder dat hij zijn water weer helemaal vanaf de grond op moet bouwen zoals wel nodig zou zijn als je 100% osmose water gebruikt. (want in puur water kan niets leven / groeien).Ik krijg de indruk dat de "aquascape-aquarianen" het toch net wat anders benaderen als de "vis-aquarianen", maar misschien is dat wat kort door de bocht.
vandaar een 60 liter ton, dan kan ik altijd tot 50 % verversen, Ik heb maar een aquarium van 125 liter......voorlopig. 😉Ik heb zelf een 250L plastic vat staan, ooit eens gekregen van iemand uit de aquarium hobby. Daar gaat kraanwater in en laat ik gewoon gedurende een aantal dagen op kamertemperatuur komen en gebruik ik bij verversen. Tot 50% verversen gaat dat nog prima en zakt het water een graad of twee maximaal.
Daarom zei ik ook al dat het kort door de bocht was, ik begrijp dat jullie niet "tegen osmose" zijn.Daar heb je deels gelijk in. Maar het is niet zo dat "vis-aquarianen" als @rjoemman en ik tegen osmose water zijn.
Misschien ooit....Discus, discus die stressende tosti's komen er hier niet in hoor...
hahaha, ieder zijn ding.....Discus, discus die stressende tosti's komen er hier niet in hoor...
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.