Osmose water maken

E

Edwin 1973

Guest
Ik weet er staat heel veel over op het forum maar ik moet wel 100x inlogen om wat te kunnen doen weet ook niet wat dat is.
Maar nu denk ik gaat het maar vragen dan kan ik in de hoop het van de week kan lezen.
Wij zijn begonnen met een zee bakje een Sera Marine 130 bak draait al maar ik moet wel een eind rijden om Zeewater te halen. Nu heb ik bij de aankoop van het Aquarium ook een osmose apparaat gekregen en ben me er in gaan verdiepen maar kom nog op wat aantal vragen.
Ik gaat het water maken op zolder daar hebben we een aansluiting voor water maar dat is gewoon koud water en lees dat dat vermindering van water geeft.
Nu heb ik een grote Emmer waar ik het wil in opslaan moet deze persee een deksel hebben en hoe moet ik het bewaren.
Ik hoef maar een plus minus 20 liter in de 2 weken te hebben.

Groeten Edwin

294671edwin_1973_0_82_20160204_16.jpg
 
Ik gebruik het bij de garnalen en laat het direct in een jerrycan lopen en daar bewaar ik het ook netjes direct in. In een open emmer kan er natuurlijk wel vuil en van alles inkomen.
 
Hoi John,

Duurde ff kan wel inloggen maar als ik dan op een onderwerp klikt moet ik weer in loggen.
Maar ik moet er zout water van maken en dan schijn je er een luchtpompje en een stromingspompje er in moeten hangen klopt dat.

Groet Edwin
 
20 liter?
Zou gewoon demi water kopen of zo.
Informeer eens bij een carwash of zo. Goedkoper en even goed. :)
 
Ik bewaar het voor de garnalen gewoon in die jerrycan en doe er geen luchtpompje of wat dan ook in verder.


@Jurgen
Zoiets moet wel in de buurt zitten dan en voor 40 euro heb je al een osmoseapparaat ;)
 
Ik heb een Osmose apparaat er bij gekregen en demi water moet ik een eind voor rijden Jurgen.
Benzine is nu 1 maal duurder als water dus volgens mij moet dat te doen zijn voor 20 liter in de 2 weken.
Maar nu ik gaat het gebruiken voor zee water klopt dat dan wat ik zij John over dat die pompen?

Groet Edwin
 
Demi water verkopen ze in elke supermarkt hoor. :)
50-60cent per 5 liter.

Maar als je de filter hebt kan je hem evengoed gebruiken :)

Als je het op zolder zal maken zal uw grootste vijand druk zijn, niet temperatuur.
De watertemperatuur is zowat overal in huis dezelfde. Komt allemaal uit de grond.

Maar een osmosefilter heeft beter zo'n 4-5 bar. Op zolder zal je dat zeker niet halen. Eerder de helft.
Die van mij hangt in de kelder. Werkt heel goed.

Je kan het opvangen door met een boosterpomp te werken. Maar kost ook wel wat.
 
Hier alleen in liter flessen dus ;(

Dat van die pompen kan Jurgen wellicht zeggen. Ik gebruik het zonder dus.
 
Ik heb een simpel osmose apparaat. Het hangt ook op zolder.
Het is ongeveer een liter per kwartier.
Zomers iets betere opbrengst dan in een koude winter.

Ik heb een 30 liter jerrycan (camping winkel), hierin bewaar ik het water.
Geen pompje, alleen een dop erop.

Ik gebruik het tevens voor de espressomachine.
 
OP de leiding staat normaal 1-2 bar. Met 1 -2 dagen krijg je toch wel een jerrycan vol.

Zou er wel een vlotter op maken, of je zet hem ergens in, met overstromen.
 
2 Bar maar?
In mijn kelder hier 4.5 bar.
I consider myself lucky :)
 
Is wel 2 verdiepingen omhoog ,he.

Hier in het flat staat al een boosterpomp. voor 4 verdiepingen.


Omlaag gaat beter.
 
Ik heb een osmose apparaat op zolder dat. 90 liter per dag aan osmosewater kan geven. Ik sluit hem aan op de kraan als ik osmosewater nodig heb en laat het water dan in een vat van 60 liter lopen. Zo'n wit vat met rode deksel, te koop bij veel campingwinkels. Ik doe dit vaak 's nachts. In een avond en nacht is mijn vat vol. Om te voorkomen dat ik moet gaan dweilen ( is wel eens gebeurd) heb ik er een overloopje opgemaakt die uitkomt in de gootsteen ernaast.
Ik heb geen luchtpomp op het water staan. Wel gebruik ik het osmosewater vaak een paar dagen later. Het is dan al wat warmer geworden door de omgevingstemperatuur.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
O ja, mijn jerrycan is al meermalen overgelopen maar gelukkig staat die op de grond in de douche dus dat kan geen kwaad. Maar je moet er wel om denken ja.
 
Heb hem op zolder staan ben hem nu aan het testen
Grote emmer 50 liter neer gezet en daar een fles in van 1,5 liter spul aan gezet en eens
kijken met de timer hoe snel hij 1,5 liter vol heb.
Had alleen ruzie dat het slangetje waar de osmose uit komt lekte heb er nu 1x een wikkel witte tape om gedaan en nu lijkt het te zijn opgelost.

749295edwin1973_0_82_20160206_11.jpg


428142edwin1973_0_82_20160206_11.jpg


995388edwin1973_0_82_20160206_11.jpg
 
Hoe weet je zeker dat je osmose water aan het maken bent?
Dit kan je meten oke maar zijn er nog andere eigenschappen aan waar je het kan zien ?
 
hahahaha, tja, wat uit het slangetje komt ,zou je moeten meten.
Neem maar aan ,dat het osmose is,hoor.

Waarom hang je hem niet aan de muur? 2 gaatje boren, klip ,klak ,klaar. en gelijk hoger.

Aan de kleur te zien, is hij niet zo jong meer ,he.
Alleen de oranje is nieuw?

op die oranje,daar hoort een OPEN o clipje op te zitten, die het slangetje vast houd.in dat sleufje.
 
GH = 0, KH = 0
Geleiding moet spectaculair laag zijn.
Ideaal is 0 �s/cm maar in de praktijk onder de 20�s/cm
 
De eerste liters zijn niet bruikbaar als hij nieuw is.
Zeker de eerste 50 liter weg gooien.
 
Klopt en ook bij het opnieuw gebruiken altijd kort laten lopen voordat je het water opvangt in je emmer of wat dan ook maar. In de slangen blijft water achter en dat is dan "oud" water zeg maar. Ik laat hem in de regel 1 minuut stromen en doe de slang dan in mn jerrycan.
 
Oke JurgenD.

Nee hij is niet nieuw die jongen heeft hem een half jaar gebruikt.
Zat alleen te kijken had de manuel gedownload maar kwam er snel achter dat
de slangetjes niet aangesloten zitten zo als hoort kwa kleur.
Heb net de eerste 1,5 liter zelf water gemaakt in 45 Minuten.
 
Eenmaal het membraan is gebruikt, moet deze ook nat blijven. Dus apparaat aangesloten laten. Of indien je het afkoppeld, de slangen afdoppen.

Een osmose apparaat haalt minimaal 95% van de opgeloste mineralen uit het water.
Heb je een geleidbaarheids meter, dan kun je dit eenvoudig controleren.
Bij een ingangswaarde van 100 uS moet je osmose water lager zijn dan 5 uS.

Ik zelf heb kraanwater van 475 uS en osmosewater van 15 uS.
dus 96.8% zuivering.
 
Ach de kleur maakt denk ik weinig uit, zolang ze maar goed aangesloten zitten en je niet het afvalwater opvangt om te gebruiken.
Ik heb de oranje voor het afvalwater en de blauwe om op te vangen. Wit voor de aanvoer vanaf de kraan. Zolang je zelf maar weet welke slang waarvoor dient kan er weinig misgaan denk ik.
 
Hoi Marcel,

Nee zo meter heb ik nog niet maar dat is wel handig denk ik om aan te schaffen.
Gaat straks eens zo'n ding bestellen wat is een beetje goede zie nammelijk allemaal
verschillende prijs klasse.

Groet Edwin
 
Ik heb de geleidbaarheidsmeter van Voltcraft. is wat duurder maar de electrode kun je vervangen en hij is degelijk.
 
op die oranje,daar hoort een OPEN o clipje op te zitten, die het slangetje vast houd.in dat sleufje.

Dat houd het slangetje vast, als dat terug naar binnen schiet, valt de oranje eraf.!!!!

En dan? Natte boel.
of buig er een draadje omheen.
 
Edwin 1973 zei:
Hoi Marcel,

Nee zo meter heb ik nog niet maar dat is wel handig denk ik om aan te schaffen.
Gaat straks eens zo'n ding bestellen wat is een beetje goede zie nammelijk allemaal
verschillende prijs klasse.

Groet Edwin

De meter die John aangeeft heb ik ook. Werkt goed.

Deze: https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-lwt- ... 01139.html
 
Ja je betaald iets meer maar hij is prima en ook de verwisselbare elektrode is een pre vind ik.
 
Marcel Bedankt ik gaat eens kijken of ik hem kan bestellen.
Hoe doe je deze berekening die jij hier aan geef?

Ik zelf heb kraanwater van 475 uS en osmosewater van 15 uS.
dus 96.8% zuivering.

Bertus dat ringetje zit er aan maar denk dat hij iets scheef is gaan zitten waardoor hij lekte.
En ophangen komt goed ik heb de ophang beugels er niet bij maar die gaan we wel ff fiksen bij Gamma.

Vriendelijke groet Edwin
 
Nu heb ik eens gebeld naar onze LFS of hij er 1 had maar nee stonden in bestelling maar hij had wel
een TDF meter en hij zij dat is net zo goed en wat goed koper ook.
Wat zeggen de geleerde hier?

Groet Edwin
 
Edwin 1973 zei:
Nu heb ik eens gebeld naar onze LFS of hij er 1 had maar nee stonden in bestelling maar hij had wel
een TDF meter en hij zij dat is net zo goed en wat goed koper ook.
Wat zeggen de geleerde hier?

Groet Edwin

Een TDS (total disolved solids) is een geleidbaarheids meter. Maar ipv dat deze de absolute waarde (uS micro Siemens) aangeeft. Geeft deze een TDS waarde. Dit is het aantal uS x een factor. En juist deze factor kan verschillend zijn.
Voor tuinders en voor drinkwater heb je andere factoren.
Dus aangezien ik chemisch analist ben, houd ik van absolute waardes. De factor kan ik er zelf ook wel aan hangen.
1 uS is meestal 0,64 ppm TDS.
 
OKe Marcel.

Maar zou de meter goed genoeg zijn om te meten.
Ik maak van het osmose water straks zout water maakt dat wat uit dan ik zag ook dat het kwa kosten
ook niet heel veel uitmaakt die jullie hebben kosten iets van 68� en die TDF die hij had koste 50 euro.

Groet Edwin
 
Edwin 1973 zei:
OKe Marcel.

Maar zou de meter goed genoeg zijn om te meten.
Ik maak van het osmose water straks zout water maakt dat wat uit dan ik zag ook dat het kwa kosten
ook niet heel veel uitmaakt die jullie hebben kosten iets van 68� en die TDF die hij had koste 50 euro.

Groet Edwin

Is het echt een TDF meter? Of bedoel je TDS?

Je kunt die meter wel gebruiken, maar als je de factor niet weet, dan meet je iets. Maar wat?
Maar als je eenmaal vertrouwd bent met de getallen, dan zal het niet veel uitmaken.

Als je er zout water van maakt, is zo'n meter erg handig. Je kunt dan gelijk meten of je zout gehalte klopt.
Als jou vaste recept altijd een x waarde geeft, dan zorg je dat je altijd op die waarde uitkomt bij het bereiden van je water.
 
Edwin 1973 zei:
Maar ik moet er zout water van maken en dan schijn je er een luchtpompje en een stromingspompje er in moeten hangen klopt dat.

Als je eenmaal het zout hebt toegevoegd moet het 'zeewater' in beweging blijven. Vandaar het stromingspompje. Hoeft echt geen duur ding te zijn met veel vermogen. Als het water maar in beweging blijft. Een (extra) luchtpompje is niet direct nodig maar kan nooit kwaad natuurlijk.
Vergeet je het verversingswater niet eerst op temperatuur te brengen alvorens je het in je aquarium doet?

Gr Robin
 
Ik zit niet zo in het zoutwater moet in bekennen dus is mijn vraag waarom het perse in beweging moet blijven :).
Zout is erg mooi maar moeilijker dan zoetwater en duurder.Vandaar dat ik het bij zoet heb gehouden tot op heden.
 
Terug
Bovenaan