Osmose water maken

Aankomend weekend wil ik voor het eerst osmose-water aanmaken m.b.v. SaltyShrimp GH+ en een TDS-meter maar vind de theorie nogal lastig en wil het graag goed doen natuurlijk.

Het plan is in kleine stapjes het osmosewater aan te harden en tussentijds met een druppeltest te controleren of het gewenste GH-waarde bereikt is. Op die manier hoop ik te kunnen bepalen hoeveel ppm het gewenste GH-niveau geeft om op die manier de volgende keer alleen m.bv. de TDS-meter osmose aan te maken. Tot zover hoop ik dat mijn gedachte de juiste is....toch ?

Maar.....wat doe je met de GH-waarde die op dat moment in je bak heerst? Is die niet van invloed op de juiste hardheid die je aan moet maken?
 
Osmose heeft als het goed is geen Kh-Gh en amper geleidbaarheid. Je kan dus met dat Gh+ de geleidbaarheid op de juiste waarde brengen. Wij brengen het hier op zo n 200Us voor de TB.

Als wij de Us op zo n 200 maken dan is de Gh rond de 5. Dat is voor hier prima verder.
Zitten er in die Gh+ ook mineralen?
Wij hebben hier een potje Bee Shrimp mineral Gh+.
 
Ik heb inderdaad ook SaltyShrimp - Bee Shrimp Mineral GH+.

Wat is de relatie tussen ppm/microsiemens/Us ?

Is zie het al: Mirosiemens = Us :petjeaf:
 
't is �s, anders schrijf je beter microsiemens.
JE hebt ook ms, millisiemens, wordt gebruikt in zoutwater.
1ms = 1000�s
 
Klopt! Op mijn scherm had ik het streekje er even met pen bij gezet maar dat heeft ie niet overgenomen zie ik. Gek zeg! :juggle: :engel:

Maar de waardes van de bak zijn dus geen factor begrijp ik. :thumbs:
 
Winston Churchill in tha house zie ik ?
 
Niwla zei:
Ik heb inderdaad ook SaltyShrimp - Bee Shrimp Mineral GH+.

Wat is de relatie tussen ppm/microsiemens/Us ?

Is zie het al: Mirosiemens = Us :petjeaf:

Die Bee Shrimp gebruiken wij dus ook en met een geleidbaarheid van 240 hebben we een Gh van 6 ongeveer. Ze doen het er prima verder op zoals je hebt gezien hier.
 
Ik doelde op de hoofdletter S ;)

geleidbaarheid
�S/cm
 
Maar was het nou muggezifterij of muggenzifterij ..... Hahaha

Het is weekend! :chef:
 
Gister mijn marktplaats-osmose apparaat 2 uur door laten spoelen. Daarna gaf hij een TDS van 8 ppm. Niet slecht volgens mij. De opbrengst was heel laag maar dat ligt waarschijnlijk aan de druk op de kraan. Vandaag 10 liter aangemaakt en met gh+ aangehard tot 180ppm.

Edit: Ow jee.... Ik vind het al te makkelijk gaan.... 180ppm is geen 180 microsiemens.... Oops. Ik heb net de bak gemeten. Die meet nu 180ppm = 281ppm..... Garnalen moeten dus nog even wachten :stom:
Volgende keer osmose aanmaken tot 128ppm = 200 microsiemens
 
Ik moet ook wel even wachten alvorens ik 10 liter heb hoor en hier is het iets van 18 uS dacht ik.
 
Ik maak tot nu toe osmose aan met koud water en hang er daarna een verwarmingselement in om dit op temp te krijgen zodat het de bak ik kan. Op het tappunt heb ik echter ook warm water tot mijn beschikking. Heeft warm water een negatief effect op de werking van het osmose-apparaat ?
 
Dat durf ik niet te zeggen. ik laat het eerst 1 dag staan in de woonkamer en gebruik het dan bij de garnalen.
 
Terug
Bovenaan