Wat is er nieuw

Osmose water voorbereiden voor lagere ph?

• Onderwerp starter Onderwerp starter bart12345
  • Startdatum Startdatum
B

bart12345

Guest
Ik heb nu een aantal weken een osmose apparaat en ik wissel wekelijks 40 liter water in mijn bak. daar voeg ik dan 30 liter osmose en 10 liter kraanwater voor terug in de bak. Ik dacht, de kh zal wel zakken, en omdat ik co2 toevoeg zal de ph wel sneller zakken. Nu heb ik het 3x gedaan maar behalve dat de kh van 8 naar 6-7 is gezakt merk ik weinig effect op de ph.

Nu speelde ik met het idee om met eikenblad extract de ph van het osmose water naar beneden te trekken (6 ofzo) en dit wekelijks toe te voegen tot mijn bak rond de 6.0-6.5 zit, en die waarde daar dan op te houden.

Het leiding water hier heeft een ph=gh=kh=8.

Nu is mijn vraag: moet ik doorgaan met 75-25 osmose/leidingwater verversen en komt het vanzelf goed? Of kan ik met eikenextract de ph van het verversingswater omlaag halen? En naar welke ph waarde maak ik die dan, wat is de dosering en moet ik wachten na het toevoegen van extract met verversen?

Andere tips om de ph te verlagen zijn altijd welkom, maar ik filter liever niet over turf. Een beetje gelig water is ok (dat krijg ik al van het hout) maar een echt verkleurde bak vind ik persoonlijk niet zo mooi.

Theoretisch zou je KH naar 1/4 van de waarde moeten gaan. Echter zitten er dingen in de bak waardoor de KH kan stijgen?

Ik zou niet je osmosewater met eikenextract mengen, maar eerder je kraanwater, dit is namelijk veel "stabieler"

Theoretisch zou je KH naar 1/4 van de waarde moeten gaan. Echter zitten er dingen in de bak waardoor de KH kan stijgen?

Niet dat ik weet. Die was altijd 7-8, en de ph 7.2-7.5, ik vermoed door de co2 en stukken hout niet dezelfde waardes als het leidingwater.

Ben er niet zo heel erg in thuis maar dacht dat het effect van eikenextract maar tijdelijk was dus geen stabiele waarde geeft aan het water.

Je hebt een juwel 180. Dus ongeveer 150 liter water. Met jouw verversen duurt het best lang voor je KH zakt.

Je pH gaat pas echt zakken als je KH rond de 4 zit. Dat zou 50-50 zijn.
Ik zou je bak daarom steeds verversen met puur osmose tot je daar komt.

Daarnaast kan het zo zijn, dat er kalk in je aquarium zit. Dit merk je aan een steeds oplopende KH.

Dus als de KH 4 is direct na verversen, en een week later weer 6-7 dan zit er kalk in je bak.

Je zult dit er dan echt uit moeten halen. Het kan een steen zijn. Maar het kunnen ook schelpjes in het zand/grind zijn.

Je hebt een juwel 180. Dus ongeveer 150 liter water. Met jouw verversen duurt het best lang voor je KH zakt.

Rio 240 zelfs. Ik gok netto 200l, dus ik doe 20% waterwissels met 40 liter.

Zou ik dan (veilig) bijvoorbeeld 2x per week 20% kunnen gaan wisselen komende weken met puur osmose. Steeds na waterwissels KH noteren en steeds voor de wissel meten en kijken hoe de kh zich gedraagt door de dagen heen? Om zo de kh versneld te laten zakken.

En stel ik ben straks bij een kh van 4. Zorg ik er dan voor dat de kh van het "verse" water bij waterwissels ook 4 is? Door bijvoorbeeld osmose met leidingwater aan te lengen of een middel te gebruiken?

Tot slot: is co2 dan de beste manier om mijn ph (blijvend) te verlagen met die kh van 4, of zijn er nog andere trucs (behalve turf)?

Dat kan zeker. Na 1 verversing zit je op een KH van 6.4 week later op 5.12 week 3 op 4.1. In theorie.

Het makkelijkste is 50-50 kraanwater. Maar als je niet tevreden bent met het kraanwater. Dan kun je puur osmose gebruiken met mineralen uit een pot.

Je hebt neem ik aan toch ook planten? Dan is CO2 ideaal. Je zult merken dat je met een lage KH, veel minder CO2 nodig hebt om aan de juiste pH te komen.

Daarnaast is de CO2 bij die lage KH ook beter beschikbaar voor de plant. Dat heeft met het buffer vermogen te maken.

Je hebt neem ik aan toch ook planten? Dan is CO2 ideaal. Je zult merken dat je met een lage KH, veel minder CO2 nodig hebt om aan de juiste pH te komen.

Jazeker:
Jo2FfZchW_r2vc67mMUnAgykFQXDMRrm.png

Hartstikke bedankt voor de duidelijkheid. Dan ga ik het zoals je beschrijft aanpakken! Komende weken flink de waarden bijhouden en de co2 kraan wat dichter draaien bij de lagere kh indien nodig.

Ben er niet zo heel erg in thuis maar dacht dat het effect van eikenextract maar tijdelijk was dus geen stabiele waarde geeft aan het water.

Dat klopt inderdaad:deal:

Oh ja, stel ik heb straks een kh=4. Met co2 trek ik dan mijn ph omlaag. Stabiliseert het effect van de co2 op de ph waarde dan?

Anders gezegd, Lage kh --> co2 invloed op ph --> Ph zakt. Is dan afhankelijk van de bpm hoe ver de ph zakt? Eigenlijk wordt er continu co2 toegevoegd, dus zou de ph dan niet in oneindigheid dalen? Of is er een soort rekensom a la: 100 liter water, kh=4, 60bpm continu, stabiele ph van 6.5.

ik denk niet dat hier een werkbare rekensom voor bestaat, een ander fenomeen ken ik wel, try on error, maar wel met grote oplettendheid

Ja, ik vroeg me ook meer af of de ph verlaging op een gegeven waarde stabiliseert met water van een kh4 en een bpm van x

absoluut, de kh is heeft een bufferende werking op de ph. dus er zal zeker een stabiele waarde ontstaan, maar er is bij mij niet bekend dat je deze "stabiliteit" van te voren kan be- of uitrekenen

kort door de bocht, maar puur als voorbeeld
kh 4
60 bpm
ph 6.8

kh 2
60 bpm
ph 5.9

dus ja er ontstaat een stabiel evenwicht, afhankelijk van de diverse factoren

Perfect, dan is het duidelijk. Bedankt!

Eigenlijk wordt er continu co2 toegevoegd, dus zou de ph dan niet in oneindigheid dalen?

Door uitwisseling met de lucht en verbruik door de planten wordt het dan ook verbruikt.

Vanochtend een waterwissel (20%) gedaan met 100% osmose. Kh was tussen 6 en 7 voor de wissel (begon te verkleuren bij de 6e drup en werd knalgeel bij de 7e). Na een uurtje nog een keer gemeten en kh zoals verwacht naar 5 nu. Ph 7.3 voor de wissel. Ik ben benieuwd of dit nu gaat zakken als de co2 zo aanslaat. Iemand enig idee Hoe lang de daling van de ph duurt en na hoeveel tijd zich dit stabiliseert.

Oh ja, na de volgende waterwissel zal de kh dan 4 zijn. Hier wil ik hem dan graag op houden, door 50/50 osmose leidingwater te doen zoals eerder gesuggereerd. Meng ik dit dan voordat het de bak ingaat of kan ik gewoon eerst 20 liter osmose en daarna 20 liter leidingwater toevoegen?

Denk dat het weinig uitmaakt want bij de garnalen kieper ik gewoon de osmose erbij. In de bak mengt zich dat dan wel weer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan