Wat is er nieuw

Osmose

stef.u

Well-known member
Lid geworden
28 juli 2020
Leeftijd
26
Goeiemorgen iedereen

Ik zou in de toekomst waarschijnlijk osmose gebruiken.
Hierbij zou ik graag van leden die dit gebruiken hun opbouw enzovoort willen weten.
Ook wat moet ik toevoegen van mineralen enzo verder.
Mvg

Waarvoor gebruik je de osmose want je kan het ook mengen met kraanwater. Ik gebruik puur osmose voor garnalen en voeg dan voor de gh de gh+ mineral toe.

Hangt inderdaad van je wensen af wat je moet toevoegen. Waar wil je het voor gebruiken?

Ik heb een osmoseapparaat in de berging die een regenton vult. In de regenton zit een water niveau schakelaar. Zodra de ton vol zit met osmosewater schakelt de schakelaar de watertoevoer naar het osmoseapparaat af. Op de regenton heb ik ook nog een overstort in de wastafel, voor het geval de schakelaar blijft hangen. Tegenwoordig meng ik osmosewater met kraanwater tot een KH waarde van 5. Ik doe dan 85 liter kraanwater en 15 liter osmosewater. Voorheen gebruikte ik veel meer osmosewater, maar tegenwoordig doe ik dit niet meer.

Ik gebruikte eerder veel meer osmosewater, en dan voegde ik mineraal+ poeder toe om het water weer harder te maken. Op deze manier filterde ik het silicaat uit het aquariumwater. Maar na maanden op deze manier water aan maken kreeg ik de indruk dat er voor mijn type aquarium er te veel bestandsdelen uit het water gefilterd werden door het osmoseapparaat, en deze werden helaas niet aangevuld door het mineraal+ poeder wat ik toe voegde. Want mijn planten gingen in die maanden steeds iets verder achteruit. Toen ik weer meer kraanwater ging gebruiken in mijn aquarium gingen mijn planten ineens een stuk beter groeien. En kraanwater is ook nog een stuk goedkoper dan al dat mineraal+ poeder. 🙂
En voor mijn type aquariums hoef ik niet zo'n lage KH te hebben.

Mijn fout van de weinig informatie.

Ik zou dus osmose gebruiken voor het volgende. Vooral voor de vissen.
Wat op mijn lijstje staat hebben +- GH 5-6 nodig.
De vissen zijn .
Dwerg knorgoerami
Ringbandsnoekje
Corydoras habrosus.

Aqua zal 1 meter of 1meter 20 zijn

Ga je het gebruiken icm aquasoil?
Jaa, zal niet volledig Aqua soil zijn.
Wil iets bereiken zoals op de foto

Bijlagen

• Screenshot_2024-10-08-11-15-49-282_com.google.android.youtube.jpg
    Screenshot_2024-10-08-11-15-49-282_com.google.android.youtube.jpg
    339 KB · Weergaven: 18
Dat zijn mooie plannen.
Aangezien ik geen verstand heb van vissen kan ik je ook niet verder adviseren.

Wat op mijn lijstje staat hebben +- GH 5-6 nodig.
De vissen zijn .
Dwerg knorgoerami
Ringbandsnoekje
Corydoras habrosus.
Ik zou die moeite niet doen. 🙂 Deze vissen (en bijna alle vissen) gaan heel goed op gewoon kraanwater, of dat nou aan de zachte of aan de harde kant is. De getallen die artikelschrijvers noemen voor de waterwaarden zijn in veel gevallen als fictief te beschouwen.

Waarvoor gebruik je de osmose want je kan het ook mengen met kraanwater. Ik gebruik puur osmose voor garnalen en voeg dan voor de gh de gh+ mineral toe.
gh+ , das eentonig .
Krijg je dan geen gebreksverschijnselen ?

Ik zou die moeite niet doen. 🙂 Deze vissen (en bijna alle vissen) gaan heel goed op gewoon kraanwater, of dat nou aan de zachte of aan de harde kant is. De getallen die artikelschrijvers noemen voor de waterwaarden zijn in veel gevallen als fictief te beschouwen.
Weet niet maar weet in Nederland dat GH altijd al aan de lage kant is ik ben namelijk van Antwerpen, ga verhuizen naar Hoboken en daar zou gh 12 zijn.
Dit is degelijk te hard voor deze bepaalde vissen. Waar ze zich goed bij voelen.
Ook al in het verleden genoeg vissen gehad zonder te bekijken welke waarden ze nodig hadden dood zijn gegaan.
Dit waren namelijk
Corydoras pygmaeus en boraras chilli/briggitae.
Heb liever dat de vissen zich goed voelen in het water

Weet niet maar weet in Nederland dat GH altijd al aan de lage kant is ik ben namelijk van Antwerpen, ga verhuizen naar Hoboken en daar zou gh 12 zijn.
Dit is degelijk te hard voor deze bepaalde vissen. Waar ze zich goed bij voelen.
Ook al in het verleden genoeg vissen gehad zonder te bekijken welke waarden ze nodig hadden dood zijn gegaan.
Dit waren namelijk
Corydoras pygmaeus en boraras chilli/briggitae.
Heb liever dat de vissen zich goed voelen in het water
Persoonlijk heb ik nog nooit een vis horen klagen over de precieze hardheid van het water. Er is ook geen wetenschappelijke onderbouwing te vinden voor de hele specifieke waardes die vaak in artikelen genoemd worden. Bijvoorbeeld dat uit onderzoek zus of zo blijkt dat een bepaalde vissoort het minder doet bij GH 10 dan bij GH 5.

Vissen gaan dood aan van alles en nog wat. 9 van de 10 keer heeft een hobbyist geen goed idee van wat er allemaal speelt in een bak, op biologisch en "medisch" niveau. Het zou me daarom erg verbazen als je hard kon maken (voor jezelf, want het hoeft geen debat te zijn) dat bij jouw dode vissen destijds een specifieke waterwaarde hen fataal is geworden. Afgezien van duidelijke gifstoffen natuurlijk.

Deze hobby is in de eerste plaats een hobby en geen wetenschap. En dat is okee. De consequentie van die manier van aanvliegen is wel dat mensen in allerlei onbewezen dingen geloven. En daar dan tijd, geld en moeite in steken. Bijvoorbeeld dat ze tig keer water gaan verversen (want hormonen, want nitraat etc), of dingen menen te moeten poetsen, of denken dat ze allerlei apparatuur en zakjes poeders nodig hebben om te voldoen aan de eisen van hun vissen. Ik vind het zo zonde. 🙂 De hobby is door dingen die mensen zichzelf en elkaar aanpraat al veel mensen kwijtgeraakt denk ik.

Bij een hoge GH waarde, en daarbij dan ook een hogere KH waarde, zal de PH waarde ook snel te hoog zijn. Want hoe hoger de KH waarde, hoe meer co2 toegevoegd moet worden om een goede lagere gewenste PH te krijgen. Daar is een tabel van.
Voor vissen is naast de GH waarde de PH waarde ook van belang. Deze PH waarde is vaak voor vissen gewenst tussen 6 en de 7, en het liefst wat meer stabiel.
Ik kijk daarom meer naar de KH waarde als ik hardheid meet, want deze heeft invloed op de PH. Als ik de KH waarde weet dan zal de GH waarde ook wel goed zijn. Ik meet dus de GH waarde niet zo vaak...
En de PH waarde meet ik met de ph electrode op mijn co2 systeem.

Maar dat is mijn methode. Ik ben ook geen wetenschapper. 😉

Overigens weet ik niet hoe slecht het zal zijn voor vissen als de GH en PH waardes erg afwijken van de voorgeschreven waarde voor de betreffende vis. Ik zelf hou mijn vissen op de voorgeschreven waardes...

Ik kom hier even op terug.
2 weken geleden toch besloten om bakje te veranderen. Hierbij heb ik de stenen die GH verhoogde verwijderd Gh was toen 14. Kh 8-9 PH 7.5. De stenen waren Seiyu stones.
Hierbij ook besloten om via Turf te gaan filteren,
De GH en Kh zakte even razend snel omlaag van GH 14 ---> 9 ---> 7 --->5 op paar dagen tijd, KH 9 ---> 7 ---> 3 ook op paar dagen tijd. Ik dacht even ohnee dit gaat verkeerd lopen.

Maar na dag 4 begin het mooi te stabiliseren. Nu is er al een 10 dagen lang dat ik GH 5 KH 2 en PH 7 meet, ook met waterwissels erbij blijft het zo. Benieuwd of het binnenkort dan ga stijgen of niet.

Momenteel wel trots over dat het zo verloopt

Als je gaat verversen met kraanwater dan zal de turf moeten werken en dat raakt eens uitgewerkt. Zover ik weet laat de turf waterstofionen vrij die worden ingenomen door stoffen waardoor de gh zakten met meer waterstofionen zakt ook de ph.

Hier staat de uitleg te lezen:

https://aquainfo.nl/turf-in-het-aquarium/

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan