Osmoseapparaat produceert geen 0 TDS water


Joey kempvis

Well-known member
Lid geworden
17 juni 2015
Berichten
115
Locatie
Omgeving Oss
Hallo allemaal,

Ik heb sinds vandaag een omgekeerd Osmoseapparaat aangeschaft. Het is een 3-fase Osmoseapparaat die 285L per 24 uur produceert. Ik had het apparaat aangesloten een 60 minuten door laten spoelen zoals aangegeven. Nu meet ik met mijn TDS meter een waarde van 8 ppm, hoort dit geen 0 ppm te zijn? Kan het kwaad dat mijn TDS 8 is als ik het water ga gebruiken om caridina garnalen te houden? Als 8 TDS geen gewenste waarde is, wat kan ik dat doen om de TDS naar 0 te krijgen. Alvast bedankt :)
 
Ja dit klopt.

een 3 fase osmose toestel haalt heel veel uit het water, maar net niet alles.
98-99% zuivering uit het hoofd.

Wil je echt op 0 TDS uitkomen, dan moet je nog een DI filter erachter hangen.
Deze moet je echter relatief vaak vervangen (afhankelijk van je verbruik), die gaan +/- 3000L mee geloof ik.

Voor caridina garnalen maakt dit echter geen hol uit, en is een beginwaarde van 8 helemaal top.
namate je osmosetoestel ouder wordt (en gebruikt wordt), zal je de TDS ook voorzichtig verder zien oplopen.
Maar tot 30 TDS zou ik maar daar geen zorgen over maken.
 
@RichD1011 Oke bedankt voor de opheldering. Ik heb nog een andere vraag de hier buiten staat. Ik ga morgen beginnen met het opstarten en inrichten van mijn aquarium en ik wil dit graag met het forum delen. Onder welke categorie moet ik die plaatsen? In de babbelbox?
 
Nee met een 3 fase apparaat krijg je geen 0 TDS.
Zonder DI hars krijg ik gemiddeld een TDS van 5 bij een TDS van 10 verving ik altijd de Sedimentfilter en Koolfiilter dan krijg je gewoon geen zuiver water meer.
Ik heb er sinds een jaar een DI harsfilter al fase 4 echter vervang ik het hars nu om de 6 maanden zodra ik weer een TDS meting krijg. Het hars kost ongeveer 12,50 en daar kan ik 2x de vulling mee vervangen.

een TDS van 30 zou ik zeker niet meer acceptabel vinden aangezien je dan GH en KH gaat meten in de osmose en dat wil je juist niet bij Garnalen.
 
Een goed apparaat haalt er zo n 95% uit minimaal dus als je kraanwater 500uS is dan zit je al snel rond de 25 uS. Dat had ik hier dan ook maar met een DI filter erbij was dat 0-1 uS.

een TDS van 30 zou ik zeker niet meer acceptabel vinden aangezien je dan GH en KH gaat meten in de osmose en dat wil je juist niet bij Garnalen
Dat weet je niet want de uS die je meet bestaat vaak voor een groot deel uit silicaten omdat die lastig eruit worden gefilterd.
 

Terug
Bovenaan