Osmosewater & voeding

  • Onderwerp starter It's Good To Be Bad
  • Startdatum

I

It's Good To Be Bad

Guest
Sinds vandaag heb ik een osmose apparaat in mijn bezit en wil ik mijn CR's op osmosewater gaan houden. De CR's werden bij de kweker op osmosewater gehouden maar ik houd ze zelf op kraanwater. Ik weet dat het beter is voor zowel garnaal als mijn PH verlagende bodem om osmosewater te gebruiken vandaar deze investering.

Ik heb nu een vraag over het gebruik van osmose water. Ik weet dat het bij osmosewater noodzakelijk is om een GH/KH+ middel te gebruiken voor de hardheid van het water. Stel dat ik 50% kraanwater en 50% osmose water ga gebruiken heb ik dan ook nog steeds een GH/KH+ middel nodig of is dit bij gebruik van 50% kraanwater overbodig?

Ook heb ik nog een vraag over het gebruik van voeding voor mijn CR's. Ik heb mijn CR's nu ongeveer 2 maanden en gebruik vanaf het begin mondjesmaat CrustanGran van Dennerle. Ik merk alleen dat dit voer erg lang blijft liggen en de garnalen er bijna niet naar omkijken. Soms begint het voer zelfs te verschimmelen en haal ik dit uit het aquarium. Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen? Kan ik misschien beter ander voer gebruiken en zoja welk voer is volgens jullie geschikt?

Ik heb trouwens maar 10 CR's in mijn 20l nano cube mocht dit nog verder helpen.
 
Ik zou zelf geen kraanwater gebruiken en wel om de reden die Backplay hier verteld:

Water verversen zonder carbonaten/bicarbonaten (osmose) en met (kraanwater) heeft een verschillende invloed op je aquasoil.
De gebakken klei en het organisch materiaal hebben heel veel plaatsen met een negatieve lading (anionen), die dus positieve (kationen) deeltjes aantrekken. De capaciteit van de bodem om die kationen aan te trekken heet de 'cation exchange capacity'. De meeste plaatsen zullen bezet worden door calcium, magnesium, kalium en waterstofionen (H+). De hoeveelheid waterstofionen gaat bepalen op welke pH je bodem blijft hangen, en mits die hoeveelheid waterstofionen afhangt van het soort materiaal dat in de bodem word gebruikt is er dus een verschil in pH tussen al de aquasoil's. Mits organisch materiaal een veel hogere CEC heeft, gaat een bodem met meer van dit materiaal een lagere pH geven.
Er zijn een paar zaken, zoals de pH, die invloed hebben op welk van deze kationen word opgenomen/vervangen, maar dan dwalen we te ver af.
Je bodem ziet er dan ongeveer zo uit:


Als je met kraanwater ververst gaan b.v. de carbonaten reageren met de H+ in je bodem, waardoor er een vrije plaats word gecreëerd omdat de H+ weg valt. Op die vrije plaats gaat er zich een kation hechten, en de kans is groot dat het calcium of magnesium word. Dus als je met kraanwater ververst verlies je op deze manier zowel een deel van je KH en GH. Het grote nadeel hiervan is dat je hierdoor telkens H+ verliest waardoor de pH dus stilaan zal stijgen. En door die stijgen gaan er ook van alle andere voedingsstoffen verwisseld worden.
Als je met osmose en GH+ ververst ga je dat verlies van H+ niet/miniem hebben en word er dus geen plaats vrijgemaakt voor b.v. calcium, waardoor je GH stabiel blijft.
Hopelijk is het wat duidelijk.
 
Maakt het dan nog uit of je met GH+ of met GH/.KH+ ververst?
 
Ik merk alleen dat dit voer erg lang blijft liggen en de garnalen er bijna niet naar omkijken. Soms begint het voer zelfs te verschimmelen en haal ik dit uit het aquarium
Dan kun je beter minder voeren. Ze vinden dan waarschijnlijk genoeg ander voedsel in je bak. Een blad (catappa, moerbei oid) is ook nuttig om erin te leggen.
 
Precies liever een kh van 0.
En de crystal hou je doorgaans als het een hoge gradatie is op alleen osmose met ph verlagende bodem.
Aan te raden is de GH+ van Saltyshrimp die gebruik ik ook voor mijn crystals en ze doen het er prima op.

Over het eten wellicht voer je te veel?
 

Terug
Bovenaan