Wat is er nieuw

Osmosewater (waterwissels)

RoyalGrizzly

Well-known member
Lid geworden
16 augustus 2025
Leeftijd
59
Een tijdje geleden vroeg ik hier hoe ik het best waterwissels kon doen. Toen werd aangeraden om niet met een ton te werken, maar rechtstreeks vanuit de kraan te vullen voor het gemak.
Ondertussen had ik mijn partner zover gekregen dat ik een 24 meter slang mocht leggen van de berging naar het aquarium voor de waterwissels.

Maar na een test met de JBL ProAquatest SiO2 (Silicaat) blijkt echter dat ons leidingwater meer silicaat bevat dan het maximum dat de tester kan meten.
Op advies van de aquariumwinkel zal ik best een osmoseapparaat (MyAqua 1900) plaatsen. Dat betekent wel dat ik in de berging weer een toestel moet bijplaatsen en dus waarschijnlijk toch met een ton van 150 liter zal moeten werken.

Mijn vraag: wat zijn de eenvoudigste en netste manieren om waterwissels te doen met osmosewater?

Het begint nogal een gedoe te worden om gewoon een waterbakje in je living te hebben dat rust zou moeten uitstralen 🙄

Vergeet dan niet om een hars filter te bestellen bij de myaqua1900 want deze set word zonder harsfilter geleverd.

Silicaat hoeft geen probleem te zijn.
Daarnaast zijn de tests ook niet altijd betrouwbaar.
Gewoon starten en zien of je langdurig problemen blijft houden met diatomen voor je je vanalles op de hals haalt.

Vergeet dan niet om een hars filter te bestellen bij de myaqua1900 want deze set word zonder harsfilter geleverd.
Moet deze in de plaats van 1 van de 3 cartridges komen of nog extra aangesloten worden?

Je kan 1 van de 2 koolfilters eruit halen en hem daarmee omwisselen. Zelf heb ik de arka myaqyua multifilter erachter hangen.
IMG_7772.png
IMG_7771.png

Een tijdje geleden vroeg ik hier hoe ik het best waterwissels kon doen. Toen werd aangeraden om niet met een ton te werken, maar rechtstreeks vanuit de kraan te vullen voor het gemak.
Ondertussen had ik mijn partner zover gekregen dat ik een 24 meter slang mocht leggen van de berging naar het aquarium voor de waterwissels.

Maar na een test met de JBL ProAquatest SiO2 (Silicaat) blijkt echter dat ons leidingwater meer silicaat bevat dan het maximum dat de tester kan meten.
Op advies van de aquariumwinkel zal ik best een osmoseapparaat (MyAqua 1900) plaatsen. Dat betekent wel dat ik in de berging weer een toestel moet bijplaatsen en dus waarschijnlijk toch met een ton van 150 liter zal moeten werken.

Mijn vraag: wat zijn de eenvoudigste en netste manieren om waterwissels te doen met osmosewater?

Het begint nogal een gedoe te worden om gewoon een waterbakje in je living te hebben dat rust zou moeten uitstralen 🙄
Ik heb de 3800 incl harsfilter en doe 250L/u ongeveer.
Het 6mm slangetje wat uit het apparaat komt kan je wss nog achter een plint verstoppen en word je vriendin helemaal gelukkig.

Gwn rechtstreeks en remineraliseren in het aquarium zelf

Heb osmoseapparaat ondertussen geïnstalleerd. Uurtje laten draaien en ga nu C2 vervangen door de Resin-filter

Bijlagen

• tempImageZMhIyU.jpg
    tempImageZMhIyU.jpg
    3.5 MB · Weergaven: 13
Zit c2 voor of na het membraan?
De DI moet na het membraan en sediment en kool er voor namelijk.

Eerst door het fijnfilter dan Carbon 1 Dan membraan en dan Carbon 2.
Resin kan dan op de c2

Zit c2 voor of na het membraan?
De DI moet na het membraan en sediment en kool er voor namelijk.
zie tekening

Bijlagen

• Scherm­afbeelding 2025-11-13 om 17.11.59.png
    Scherm­afbeelding 2025-11-13 om 17.11.59.png
    599.2 KB · Weergaven: 6
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan