Osmosewater


K

Keviin_O

Guest
hallo allemaal

Ik heb hier enkele vragen ,
Als je een osmosetoestel aanschaft is de wateropbrengst 1/4 dus als je een aqua van 300 l hebt en je vult 150 osmose water heb je 600 l water verspild zijn er geen andere oplossing zodat je geen hopen water speelt ? Zou graag zuid amerikaanse vissen houden maar moet rond de 6ph geraken ?
 
Je kunt ook met turf werken.
 
Zou dit genoeg zijn juist de turf op gewoon leidingswater ?
 
Turf heeft wel als nadeel dat het uitwerkt en dat je het op tijd moet vervangen om schommelingen te voorkomen. Ook kleurt het water vaak wat bruin.
 
Je kunt ook met turf werken.
Uit het leidingwater komt bij hem een KH van 15 en een ph van 8, volgens zijn teststripje, dan werkt turf niet echt veel.

Maar als het goed is zal hij druppeltestjes halen, dan weten we het zeker:)
 
De test is besteld nu w8 tot hij wordt afgeleverd :rolleyes:
 
Regenwater is ook nog een optie maar niet altijd even goed beschikbaar natuurlijk :)
 
Heb een regenput maar dat is niet goed ?
 
Geen idee, de mensen van wie ik weet dat ze regenwater gebruiken halen dit uit een kunststof/houten ton.

Weet niet waar de put van is gemaakt? Cement?
 
Dan zit je nog bij de winterdag met een probleem denk ik.
 
Ja bij ons wordt dat gedaan is een put van 10.000 liter word gebruikt voor wasmachiene enz zit een koolstoffilter tussen in winter bevriest dat niet ..
 
Geen idee, de mensen van wie ik weet dat ze regenwater gebruiken halen dit uit een kunststof/houten ton.

Weet niet waar de put van is gemaakt? Cement?
Cement geeft weer een hogere pH.
En waar zijn de dakgoten en regenpijpen van gemaakt? Als deze van zink zijn (of koper als je rijk bent) lijkt me regenwater ook niet optimaal, ook het lood bij de schoorsteen of muuraansluitingen kan in het water uitlogen.
 
Idd zijn zinken goten dus is dit ook weer geen opplosing ?
 
Als je een tweede RO membraan achter je eerste membraan plaatst, dan krijg je in eens een hele andere uitkomst. Je kwaliteit RO water gaat iets achteruit omdat je je afval water nog een keer gebruikt, maar is nog steeds prima water.

Ik heb het niet nagemeten, maar op basis van wat ik zie, zit de verhouding ongeveer op 1 : 1.

Dus als je grote hoeveelheden RO nodig hebt, gewoon ff een aanpassing doen en het is ineens een stuk makkelijker om te verwezenlijken.
 
Ja bij ons wordt dat gedaan is een put van 10.000 liter word gebruikt voor wasmachiene enz zit een koolstoffilter tussen in winter bevriest dat niet ..

Ik heb een collega die in Barendrecht woont. Die heeft ook een ouderwetse regenput onder zijn huis.
Die gebruikt dat altijd voor zijn aquarium.

Ik denk dat dit water behoorlijk geschikt is. Zeker omdat er ook een wasmachine op loopt.

Je hebt al filtering over kool. Je kunt hier eens een hoop testen op loslaten.

PH, KH, GH, Nitraat en fosfaat. Dan heb je een goed beeld.

Je kunt evt. een waterverbetermiddel gebruiken als je bang bent voor de zinken dakgoot.
Maar als daar water doorheen stroomt, dus niet langdurig in staat. Is het geen probleem.

Wel jaarlijks uw goten goed schoonhouden.

Maar ik denk dat je hier beter water uit krijgt, dan uit een regenton.
 
Ja heb mijn test besteld zodra dat de test binnenkomt test ik kraanwater en regenput water zodat ik hier goed advies krijg ;)
 
Ik heb de test gekregen ,
En getest zoals het moets zo het volgende is
Kraanwater : ph 7,5
: kh 11

Regenwater : ph 6
: kh 4
 
Graag info :help::help:
 

PH en KH zijn mooi. Nu wil je eigenlijk ook weten of het water schoon is. Dus nitraat en fosfaat.
En voor het nette ook de GH.

Ik zou het water wel over kool filteren. Maar dat gebeurde al toch?

Je zou er evt wat watervoorbereider in kunnen doen. Maar dat hoeft wellicht ook niet.
 
Van wat moet ik dit testen ? Van regenwater ? Ja word over kool gefiltert
 
GH : 3
Nitriet blijft op 0,5mgl staan
Fosfaat 0 mgl
 
Nitriet is ook 0mgl ik had dit niet goed gecontroleerd was de rode schijn van de dop op het flesje :rolleyes:
 
En zit er ook nitraat en fosfaat in?
 
Fosfaat is 0 mgl
Nitraat 10mgl
 
Netjes lijkt me maar planten hebben wel wat fosfaat nodig dus dat zal je zo nodig kunnen toevoegen.
 
Ik ga van een collega zijn juwel 350l overnemen hoeveel regenwater moet ik er indoen en moet ik over turf filteren of niet
 
Lijkt wel een wondermiddeltje Dirk;)
 
Er zijn ook RO apparaten met 1/3 opbrengst. Als je die 2 in serie zet heb je ruim 60% opbrengst. Je hebt wel een booster pomp nodig.
Osmoseapparaten niet in een aquariumwinkel kopen, In een normale winkel kosten ze weinig.
Je hebt ook maar 1 keer voorfilter en het koolfilter nodig. Enkel 2 membranen.
 
Dag dirk kan ik deze gebruiken zonder dat ik turf filter ? En hoeveel liter regenwater moet ik gebruiken voor een juwel 350?
Ja dat is inplaats van.

Ik zou zeggen als hem nog niet hebt koop een ec meter.
Dan meet je de waarde van he kraanwater en het regen water.
Als je weet hoe hoog je de ec wil hebben. Is het een kwestie van uitrekenen.

B.v.

Kraan 600
Regen 20
50% kraanwater geeft dan 310.
25% kraan geeft dan 165
 
Gezien de waardes van het regenwater zou ik dit gaan gebruiken.

Ik zou wel nog een GH test kopen als ik jou was. Want dan kun je bepalen op je er nog wat GH+ mineralen aan toe moet voegen. Zoals saltyshrimp beeshrimp GH+. Dit laat de KH met rust.

Nitraat is niet zo erg. Want als je planten gaat houden hebben die dat nodig.

Ik zou het regenwater wel ieder seizoen eens testen op KH, GH, Nitraat en fosfaat. Dan weet je welke kwaliteit je in het aquarium gooit.
Tevens kun je dan de hoeveelheid mineralen aanpassen. En de hoeveelheid plantenvoeding.

Bovenstaande waardes moet je ook regelmatig gaan meten in je aquarium. Totdat deze stabiel wordt.
Dan weet je wat je wekelijks bij moet sturen.
Je moet jou aquarium gaan leren kennen. En ieder aquarium is uniek.

Ik zou als ik jou was een los systeem plantenvoeding kopen.
Dus Nitraat, fosfaat en sporen apart. Dit kun je kant en klaar kopen (duur) of met poeders (goedkoper).
Waarom ik geen all in one aanbeveel. Je hebt al nitraat in je water. En dan zou het met all in one uiteindelijk scheeflopen. Teveel nitraat.
Maar daar kom je pas achter als het aquarium een half jaar ofzo draait.
Maar je zult er ook eerst vertrouwd mee moeten worden.

Je hebt hoe dan ook minimaal 3 weken de tijd om je daarin in te lezen. Want je aquarium moet toch opstarten.

Hier op het forum is er heel veel info. En als je niet weet waarvoor je iets moet toevoegen of juist niet. Vraag het!
 
Ja dat is inplaats van.

Ik zou zeggen als hem nog niet hebt koop een ec meter.
Dan meet je de waarde van he kraanwater en het regen water.
Als je weet hoe hoog je de ec wil hebben. Is het een kwestie van uitrekenen.

B.v.

Kraan 600
Regen 20
50% kraanwater geeft dan 310.
25% kraan geeft dan 165

Misschien al wat hoog gegrepen Dirk.
 
Ok ff in normale taal nu :D

Dus ik start het aqua op met alleen maar regenwater en doe er filterzand hout en planten in.. en laat alles 4 weken indraaien ..
 

Terug
Bovenaan