Otocinclus affinis/vittatus


A

Anoukvdm

Guest
Hoi,

Ik heb een vraagje.

Ik heb een klein aquarium (18 liter) met wat 5 vuurtetra's. Nu heb ik er ook vrij veel alg in en zat te denken aan een aantal dwerg meervallen. Nu vroeg ik me af of dit verstandig is. Zeker omdat ze toch wel in een groepje gehouden moeten worden.

Stel ik ga ze houden, hoe zit het dan met de temperatuur? Mijn aquarium staat nu op 27 graden.
 
Nee, dit is niet verstandig. Hoewel dit soort vissen algeneters worden genoemd eten zo nauwelijks alg. Ze inzetten om algen te bestrijden heeft geen nut. Ze moeten in groepen van minimaal 5/6 gehouden worden en dit past absoluut niet in je bakje.
 
Laatst bewerkt:
met thea eens, niet verstandig. Wat wel verstandig is een ander huis te zoeken voor je vuurtetra's of een grotere bak te kopen. En je temperatuur omlaag te halen naar 25.

Heb je een foto van de algen?
 
Misschien is een groepje Japonica garnalen een beter idee, die weten volgens mij wel raad met een aantal soorten alg, en zijn wat geschikter voor jouw maat aquarium. Misschien is het ook een idee om er proberen achter te komen waar de alg vandaan komt, zodat je maatregelen kunt treffen om nieuwe algengroei te voorkomen...
 
Je bent nog niet zo lang bezig met de hobby gok ik zo?

18 liter is echt bar weinig voor vissen, wil je de vuurtetra's een visvriendelijk onderkomen geven dan moet je echt denken aan minimaal een 50x30x30 bakje. constant 27 graden is trouwens veel te warm voor je vuurneons, dit verkort alleen maar de levensduur. 22 graden is warm zat.

nog is een aantal Oto's toevoegen gaat hem m.i. echt niet worden, deze vissen zijn trouwens ook zeer uitval gevoelig en moeten het liefst in een aquarium geïntroduceerd worden die al meerdere maanden draait ivm het te vinden voedsel. Voertabletten ect komen ze bijna niet aan namelijk.

Is wellicht niet het antwoord waar je op hoopte, maar kan het niet leuker maken :)
 
Je bent nog niet zo lang bezig met de hobby gok ik zo?

18 liter is echt bar weinig voor vissen, wil je de vuurtetra's een visvriendelijk onderkomen geven dan moet je echt denken aan minimaal een 50x30x30 bakje. constant 27 graden is trouwens veel te warm voor je vuurneons, dit verkort alleen maar de levensduur. 22 graden is warm zat.

nog is een aantal Oto's toevoegen gaat hem m.i. echt niet worden, deze vissen zijn trouwens ook zeer uitval gevoelig en moeten het liefst in een aquarium geïntroduceerd worden die al meerdere maanden draait ivm het te vinden voedsel. Voertabletten ect komen ze bijna niet aan namelijk.

Is wellicht niet het antwoord waar je op hoopte, maar kan het niet leuker maken :)
Ik sluit me hier inderdaad bij aan. Wellicht dat het weinig water ook voor schommelingen kan zorgen wat resulteert in de algen.. een foto zou kunnen helpen om jou te helpen.
Een kleinere hoeveelheid water is namelijk gevoeliger voor vervuiling (bijv door overvoeren of dode planten enzo), omdat je er gewoon niet zo veel water is.
Om het in perspectief te zetten; de hoeveelheid ranja die je nodig hebt om een glas water een kleurtje te geven is niet heel veel. Gooi je dit in een bak van 50L, zie je nauwelijks wat gebeuren.
Nu zeg ik niet dat dit zo 1op1 werkt, maar het heeft wel een duidelijk beeld denk ik
 
Dank je wel allemaal voor jullie reactie. Dan worden het dus geen oto's,

https://www.aquaforum.nl/media/20180627_195421.1153/
https://www.aquaforum.nl/media/20180627_195441.1154/

Dit bovenstaande linken zijn 2 foto's van m'n alg, waar dus om gevraagd werd.

Ik heb me inderdaad nooit heel erg verdiept in de hobby. Het is wel zo dat ik dit aquarium nu zo'n 2 jaar heb, daarnaast is het wel zo dat ik pas verhuisd ben en hierdoor dus het aquarium leeg moest. Waardoor het wel weer pas allemaal opgestart is.
 
Ik sluit me ook bij het bovenstaande aan.
Ik zelf zou pas vanaf 30 liter dieren permanent in een aquarium houden en dan garnalen of een betta.
Het beste kan je kijken voor een 60 cm (of groter:)) en aangezien dit een beginner maat is kan je deze soms vrij goedkoop op marktplaats vinden

edit

in een 60 cm kunnen trouwens ook japonica garnalen en deze kunnen je een aardig eind op weg helpen om algen onder controle te houden
 
Ook in een 18 liter bakje kun je, met geduld en wat moeite best iets heel moois maken, maar dan zonder visjes of alleen een paar echte dwergen. Je algen worden waarschijnlijk gevoed door de overmaat aan voedingsstoffen die uit voerresten en vissenpoep bestaan. Ook direct daglicht ( zon) is een echte algenveroorzaker. De stoffen die bv garnalen ( en daar zijn zeer mooie bij!!) uitscheiden zijn heel wat minder "vervuilend" en daarnaast lusten garnalen wel pap van algen.
 
Ook in een 18 liter bakje kun je, met geduld en wat moeite best iets heel moois maken, maar dan zonder visjes of alleen een paar echte dwergen.
Met dit advies krijg je vast een boze mail van de BKVM (Belangenvereniging van kleine mensen https://www.bvkm.nl/ ) ;) :p

Als je het nu over dwergvisjes had dan was het anders. :p
 
Hallo, ik heb een bak van 30 liter. Hierin zou ik graag 4 pareldanio's in willen houden en 4 crydora's pygmaeus. Nu zeggen ze in de winkel dat ik voor de algen dan ook nog 3 Ottocinclussen nodig heb. Ik vind dit te veel. Is een zebraslak hier niet genoeg voor? En is het beslist nodig om een algeneter én een bodemopruimer in je aquarijm te hebben? Ik was namelijk eerst van plan om 6 corydorassen pygmaeus te houden, omdat ze graag in een groep leven. Daar zou ik dan 2 zebraslakken bij nemen en dat zou het dan zijn. In de winkel zeggen ze dat daar weinig aan is, omdat de corydora pygmaeus zich vooral op de bodem ophoudt. Ik heb echter gelezen dat ze ook graag in het midden zwemmen en dus best leuk zijn om naar te kijken. Ook vind ik mijn bak te klein om er ook nog eens een 3 ottocinclussen bij te doen. Wat is nu wijsheid? Ik lees zoveel verschillende verhalen. Ik heb wel een boek gelezenover het houden van een nano aquarium en welke vissen daar in zouden kunnen. Daar houden ze het meestal bij een schooltje van bv. Boraras Brigittaes of iets vergelijkends in combinatie met 3 dwerg pantsermeervallen. K heb een foto bijgevoegd van mijn bak die nog aan het indraaien is zonder vis.
IMG_20191024_113431.jpg

Graag jullie ideeën hierover.

Groetjes Gerda
 
ik heb een bak van 30 liter.
Persoonlijk zou ik in 30 liter alleen garnalen en speciale vissen houden (pareldanio en corydoras vallen daar niet onder)

4 pareldanio'
Uit ervaring weet ik dat pareldanio's (galaxy rasbora's of danio margaritatus) heel schuw zijn in kleine groepen.
Daarom zou ik ze eigenlijk niet in bakken kleiner dan 60 cm houden.
 
30 liter is te klein voor pareldanio. Die trekt graag eens een baantje.
hou het hier op garnalen en een paar slakken.

Cory's: minstens 6, beter 10, maar wel in een grotere bak!
 
De pygmeaus is een scholenvisje die zeker gezien zijn formaat het slecht doet in groepjes kleiner dan 10 stuks, en ze zwemmen vooral in de middenzone inderdaad, hele leuke vis om naar te kijken, ik heb ze hier in een 60-liternano gehad waar ze het goed deden maar nu ze in een bak van 1 meter zitten vertonen ze veel leuker gedrag, dus eigenlijk kun je ze beter niet in jouw bakje doen.
Otosinclussen zijn ook scholenvisjes die je best met minimaal 10 stuks kan houden maar zoals gezegd: je bakje is te klein daarvoor, om algen te bestrijden gebruik ik netrinaslakken en dat werkt net zo goed.

Anyway: wat kan wel in je bakje: koppeltje dwergkreeftjes (CPO) bijv. hele leuke diertjes en nergens bang voor en laten d ebeplanting met rust, en ene groepje leuke vuurgarnalen of blue dreamgarnalen bijv. daar kun je er gerust 20 van in doen, en de combinatie met die kreeftjes gaat ook gewoon goed is mijn eigen ervaring
 
Persoonlijk zou ik in 30 liter alleen garnalen en speciale vissen houden (pareldanio en corydoras vallen daar niet onder)

Hoi DAFW, wat bedoel je met speciale vissen? Ik vind het namelijk wel leuk om er een paar vissen in te houden naast wat garnalen. In het boek over nano aquariums wat ik heb gelezen, hadden ze het ook over boraras brigittae en aanverwante visjes of de ember tetra.

Ik lees hier ook dat een betta man wordt geadviseerd. Dat vind ik persoonlijk nogal sneu. Zo'n grote vis in een kleine bak en ook hou ik niet van hun inactiviteit en hun lange vinnen. Ik vind het een doorgefokte vis die ongelukkig oogt in de winkels. Dan vind ik een betta vrouw nog mooier.

Graag hoor ik van je welke vissen je bedoelt.

Iedereen trouwens bedankt voor de antwoorden. Vuurgarnalen zijn ook heel leuk, maar voor je het weet, heb je een bak vol en wat moet je daar dan weer mee? Dan zou ik eerder gaan voor de Amanogarnaal, want die schijnt heel goed algen te eten en kan zich in zoet water niet voortplamten. Ook de zebraslak lijkt mij inderdaad een goed alternatief voor de ottocinclussen. In de winkel zeiden ze echter dat die slakken gaten in je planten maken, maar daar hoor ik veel verschillende verhalen over.

Maar is het zo dat je beslist algeneters én bodemopruimers nodig hebt? Dat is namelijk de reden waarom ze in de winkel 3 corydora pygmaeus en 3 otocinclussen aanraadde.
 
Nicolientje, helaas vind ik kreeften echt niet leuk. Zelfs wat eng om naar te kijken:br:. Bedankt voor het meedenken!
 
Killerfish, zou een beta vrouw dan ook kunnen? Die vind ik mooier. En kun je daar garnalen bij houden of eet ze die op?
 
Maar is het zo dat je beslist algeneters én bodemopruimers nodig hebt? Dat is namelijk de reden waarom ze in de winkel 3 corydora pygmaeus en 3 otocinclussen aanraadde.
Nee het onderhoud moet je zelf doen met of zonder bodembewoners of algeneters, je moet ze dus alleen nemen als je ze leuk vind om te houden.

speciale vissen
Het is mogelijk om sommige killivissen in een 30 liter te houden (mocht je dit overwegen moet je je wel goed inlezen)

boraras brigittae en aanverwante visjes of de ember tetra
boraras brigittae zou wel kunnen denk (verder geen ervaring mee dus kijk alleen naar de afmeting), ember tetra's vraag ik me af bij mij zwemmen die naar mijn mening toch net iets teveel.

Vuurgarnalen zijn ook heel leuk,
Klopt maar je hebt genoeg andere kleuren (geel,blauw en groen om maar even wat te noemen) en naast de rode kan je de andere kleuren vrij makkelijk kwijt op bijvoorbeeld markplaats

corydora pygmaeus
Dit is trouwens niet echt een bodembewoner, mocht je ooit nog wat groters nemen dan kan je kijken naar corydoras habrosus (ongeveer net zo groot en een echte bodembewoner)

In de winkel zeiden ze echter dat die slakken gaten in je planten maken
Ik zou geen advies meer aan deze winkel vragen:juggle:, ik heb zelf meerdere zebra slakken in meerdere aquaria en ik heb nog nooit gezien dat ze gaten maken.
Het zijn inderdaad prima algeneters maar let er wel op dat ze echt veel algen eten en je ze op ten duur dus moet gaan bijvoeren.

Zeker als je een vrouw neemt inplaats van een man kan dat prima.
Je zou ook kunnen kijken naar een plakat betta (mannelijk,geen lange vinnen en over het algemeen net iets kleurrijker dan een vrouw)
Mocht je tijd hebben dan is er volgend weekend vivarium daar staan altijd een aantal kwekers van betta's en zitten dus hele mooie exemplaren bij (ga wel vroeg ze zijn snel weg)
 
DafW, bedankt voor je uitgebreide antwoord :) Ik zal me gaan verdiepen in de killivissen. Volgens mij werd daar, naast de borarassen en de ember tetra, ook over gesproken in het boek over nano aquaria dat ik aan het lezen ben. Bedankt voor de tip!

Helaas is het vivarium voor mij erg ver weg dus dat gaat hem niet worden. Wie weet komt het nog eens een keer dichter bij mij in de buurt.

Ik ben er in ieder geval uit dat ik 1 of 2 appelslakken neem en ik ga me nog wat verder verdiepen in het soort vis. Of een groepje van 7 borarassen of wellicht een killivis.

Groetjes Gerda
 
Alhoewel de boraras soortjes van zichzelf erg klein zijn, zou is ze niet snel in een bak van minder dan 50cm houden, omdat ze toch ook best actief zijn heb ik hier gemerkt.
 

Terug
Bovenaan