otocinclus affinis


Rubz

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2016
Berichten
2,221
Leeftijd
34
Kunnen jullie mij wat vertellen over de eetgewoontes van deze vis? Eet hij mijn planten kaal in deze bak (Pogostemon Helferi en brazliaanse klimop?) Tips en advies is altijd welkom!

Medebewoner microdevario kubotai. Ik zit namelijk te twijfelen tussen garnalen en de otocinclus affinis.
Alvast bedankt!
IMG-20161113-WA0006.jpeg
 
plus veel plezier met zoeken naar de echte affinis. Ook op de gelinkte website gaat het weer eens fout. Zie planetcatfish voor info.
 
Bedankt voor de reacties. Dan was mijn volgende idee om dan de octocinclus aan te schaffen voor mijn Rekord600. Die is qua inrichting wel geschikt en zit wel aardig wat bruinalg in. Dan zou ik de Japonica overplaatsen naar deze bak. Een probleem (denk ik).De ph van het water in de rekord600 zit tegen de 8 aan. Iemand ervaring met deze vissen op een ph van ga maar vanuit 8?

plus veel plezier met zoeken naar de echte affinis. Ook op de gelinkte website gaat het weer eens fout. Zie planetcatfish voor info.
Ik heb vaag ergens gelezen dat een andere 'dwerg' octocinclus wordt verkocht onder de naam affinis, klopt dat?
 
vittatus
macrospilus
hoppei
mariae
huaorani
batmani
vestitius

Zomaar een paar Otocinclus die sterk op elkaar lijken.
En allemaal lijken ze meer op elkaar dan op de echte affinis.
Totaal onbegrijpelijk, als gewoon even wordt nagekeken hoe een echte affinis eruit ziet.
De enige echte affinis: http://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=1083
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt Ruben, ik heb vorige week de Otocinclus affinis gekocht, maar ik wilde de vittatus. Nu blijkt volgens de info van Ivo (of Mascha?) het toch de vittatus te zijn.
 
dus als ik het goed begrijp is dit ( klik ) dus ook een vittatus ipv affinis
 
Nee, de vittatus heeft een dwarsstreep die doorloopt tot in de staartwortel.

Bekijk al die soorten eens op planetcatfish:

tekening op rug
dwarsstreep die doorloopt en tot waar
vorm zwart in aanzet staart
onder andere
 
ik kaap heel even je topic hoor Ruben.

Nee, de vittatus heeft een dwarsstreep die doorloopt tot in de staartwortel.

Bekijk al die soorten eens op planetcatfish:

tekening op rug
dwarsstreep die doorloopt en tot waar
vorm zwart in aanzet staart
onder andere

dan zou het of de mariae of de macrospilus moeten zijn... mariae?
 
Geen probleem. Qua tekening maakt het me niet zoveel uit. Ik wil natuurlijk wel weten wat ik koop. Ik herhaal de vraag nog even: Kunnen Otocinclussen op een ph van 8? Ik heb nu een aantal keer gelezen dat 7.5 nog wel kan maar daarna echt niet meer.
 
Zo'n harde grens is lastig te trekken. Er is bovendien nog meer van belang: KH, GH, opgeloste mineralen.
 
@Rubz Ik heb 4 affinis en ook 8 helferi staan. Die eten ze niet op, maar mjin bak heeft meer schuilplekken. Ik merk dat ze graag op het spiderwood liggen, tegen het glas maar ook vaak speuren naar algen. Behalve de andere waterwaardes is mijn pH 7 trouwens.

Dit is mijn SF60 bak waar ze in zitten, de foto is wat ouder er zitten ook vuurgarnalen in nu...

IMG_5336.jpg
 
Zeker weten welke ondersoort je koopt blijft lastig bij otocinclus. Het zijn wat mij betreft de ideale plantverzorgers, ze poetsen de hele dag door.
Bruine (opstart) alg is zo van je planten en stenen verdwenen. Ook smurrie wat je op hout krijgt, dat net in je bak zit, vreten ze graag.

PH 8 zit je gemiddeld wel op of over de bovengrens . .

Meest veilig zit je waarschijnlijk toch rond de 6,5 tot 7
 
Bedankt voor de reacties, even voor de duidelijkheid. De ph in de bak op de foto hierboven is 7. Ik zal er nog over nadenken. Het is namelijk de bedoeling dat het allemaal wat meer begroeid is.
 
@Rubz Ik heb 4 affinis en ook 8 helferi staan. Die eten ze niet op, maar mjin bak heeft meer schuilplekken. Ik merk dat ze graag op het spiderwood liggen, tegen het glas maar ook vaak speuren naar algen. Behalve de andere waterwaardes is mijn pH 7 trouwens.

Dit is mijn SF60 bak waar ze in zitten, de foto is wat ouder er zitten ook vuurgarnalen in nu...

Wat voer je ze bij?
 
Oke bedankt. Ik heb vandaag de eerste garnalen overgezet naar de bak hierboven. Af en toe even een paar... Denk dat ik ook voor een klein schooltje affinis ga in de 60cm.
 
Of ze echt alg eten is nog maar de vraag, ik heb ook geregeld gelezen dat ze bepaalde micro-organismen eten die zich in de algen bevinden. Mogelijk zit hier wel een kern van waarheid in, daarom doen de vissen het ook beter in een bak die niet heel steriel is. Een voorbeeld hiervan is het aquarium wat Gertbl had/heeft staan en waar ze zich ook voortgeplant hebben (Gebeurt niet vaak in aquaria): http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1102330&page=1
 
Of ze echt alg eten is nog maar de vraag, ik heb ook geregeld gelezen dat ze bepaalde micro-organismen eten die zich in de algen bevinden. Mogelijk zit hier wel een kern van waarheid in, daarom doen de vissen het ook beter in een bak die niet heel steriel is. Een voorbeeld hiervan is het aquarium wat Gertbl had/heeft staan en waar ze zich ook voortgeplant hebben (Gebeurt niet vaak in aquaria): http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1102330&page=1

interessante link! Ik heb mijn besluit genomen. Er komen geen octocinclussen in de 80 cm. Ze komen veel beter tot hun recht in mijn kleine bakje. Dan delen ze de bak met 12 Neon Tetra. Zou een 6 tal octocinclus vittatus daar genoeg ruimte in hebben?
 
interessante link! Ik heb mijn besluit genomen. Er komen geen octocinclussen in de 80 cm. Ze komen veel beter tot hun recht in mijn kleine bakje. Dan delen ze de bak met 12 Neon Tetra. Zou een 6 tal octocinclus vittatus daar genoeg ruimte in hebben?

Ja hoor, dat lijkt mij geen probleem. Heel veel zwemmen ze ook niet ;)
 
Ik wilde nog een tip geven die ik kreeg. Let op je water temperatuur.

Ik had die op 27 staan en ze hingen op 1 plek en dat was het. Ik ben beter gaan kijken naar welke temperatuur goed voor alle vissen zou zijn en kwam op 23 uit. Resultaat is veel actievere vissen zeker de otocinclus.
 
Ik wilde nog een tip geven die ik kreeg. Let op je water temperatuur.

Ik had die op 27 staan en ze hingen op 1 plek en dat was het. Ik ben beter gaan kijken naar welke temperatuur goed voor alle vissen zou zijn en kwam op 23 uit. Resultaat is veel actievere vissen zeker de otocinclus.

Bedankt, 27 graden is voor veel vissen aan de warme kant. Ik heb de temperatuur nu op 24/25 graden
 

Terug
Bovenaan