Wat is er nieuw

Oude bak ontsmetten

In een lage dosis zal het ongetwijfeld goed gaan in de meeste gevallen. Dat het op tijd uiteenvalt. Je moet wel weten wat je doet. 🙂

Van fouten maken kun je leren. Ik heb zelf genoeg fouten gemaakt met aquariums, en uiteindelijk ben ik nu erg tevreden over mijn resultaat. Alleen het welzijn van dieren is natuurlijk wel van belang. De vissen tijdelijk over plaatsen bij gebruik van grote dosis waterstofperoxide is een oplossing. Of kleine dosis waterstofperoxide toedienen bij de alg lokaal met een klein spuitje is ook een oplossing.
 
Maar hoeveel doseer je dan van bijvoorbeeld de 3% variant? Zijn daar richtlijnen voor te vinden ergens?
Dit vond ik op internet: "volgens de geleerde is 50 ml waterstofperoxide per 200 liter aquariumwater veilig te gebruiken".

Maar ik heb wel eens veel meer gebruikt. Ook in combinatie met easycarbo.
 
Waterstofperoxide heeft invloed op de bacteriecultuur. Maar alleen indien er te veel waterstofperoxide gebruikt wordt. Maar ik denk dat het effect reuze mee valt. Ik heb zelf ook geen schade ervaren door gebruik. Ik heb wel gemerkt dat een grote dosis juist erg goed is tegen alg.
Ja daarom en ik dacht dat het snel uiteen zou vallen maar in mn link van eerder staat dat het soms dagen kan duren en dan stapelt het zich wel op. Volgens mij gaat uiteenvallen meestal vrij snel maar ja................................
Gino haalt dit eigenlijk ook aan bij een te hoge dosering.
 
Ja daarom en ik dacht dat het snel uiteen zou vallen maar in mn link van eerder staat dat het soms dagen kan duren en dan stapelt het zich wel op. Volgens mij gaat uiteenvallen meestal vrij snel maar ja................................
Gino haalt dit eigenlijk ook aan bij een te hoge dosering.
De bacteriecultuur zit in de aquarium bodem en in het filter materiaal. Hoe deze twee zijn opgebouwd zijn zal bepalend zijn hoe snel de bacteriecultuur beschadigd raakt bij een veel te grote dosis waterstofperoxide. Indien er alleen grof grind en goedkope mechanische filtermateriaal gebruikt wordt, dan zal de bacteriecultuur kwetsbaar zijn voor waterstofperoxide, en sneller beschadigen. Maar indien de bodem bestaat uit dichtere structuur, en het filtermateriaal bestaat uit fijne biologische filterkorrels, dan zal naar mijn idee de bacteriecultuur meer beschermd zijn, en daardoor snel herstellen na gebruik van waterstofperoxide. Dat denk ik althans. Maar ik denk dat het beschadigen door waterstofperoxide reuze mee valt. Wie niet waagt wie niet wint. 😉
 
Gelet op wat ik las hoop ik dat @biljoenblik nog iets kan zeggen over hoe snel het afbreekt in onze bakken.
 
Gelet op wat ik las hoop ik dat @biljoenblik nog iets kan zeggen over hoe snel het afbreekt in onze bakken.
Doorgaans is de veilige dosering wel binnen 8 uur uitgewerkt.
Voor 3% peroxide kun je 25 ml op 100 liter veilig gebruiken.

Daar gaan je bacterien niet dood van.
 
Doorgaans is de veilige dosering wel binnen 8 uur uitgewerkt.
Ik las dus in mn link van ons natuur genot dat het vaak van de waarden afhangt en dat het ook dagen kan duren maar dat zal dan wel in extreme situaties het geval zijn.
 
Ik las dus in mn link van ons natuur genot dat het vaak van de waarden afhangt en dat het ook dagen kan duren maar dat zal dan wel in extreme situaties het geval zijn.
Dat hangt daar zeker vanaf. Doorgaans gebruik je het bij problemen, dus breekt het ook snel af.
Maar in zuiver water, kan het wel wat langer actief blijven.
Het breekt ook af door licht.

En dan ook meerdere dagen achter elkaar? Gezien de uitwerkingstijd van 8 uur?
Dat kan ook. Maar in een lege bak zou ik gewoon 3x over doseren. Kan toch geen kwaad. Zitten geen dieren of nuttige bacterien in.
 
Dat kan ook. Maar in een lege bak zou ik gewoon 3x over doseren. Kan toch geen kwaad. Zitten geen dieren of nuttige bacterien in.
Zou je dan de lege bak vullen met water, waterstofperoxide erbij in en dan bijvoorbeeld 24 uur laten staan?
 
Ik denk dat algen na 3 maanden droog staan wel gewoon dood zijn.. dus ontsmetten is naar mijn idee niet nodig..gewoon goed schoonmaken zodat al het groen weg is en dan klaar.. als je vervolgens evt weer algen krijgt na de opstart, komt dat niet door de spoortjes alg die er nog in zaten maar door wat er mis gaat in de bak op dat moment.
 
Ik heb nu drie dagen aan één stuk mijn staghorn en hout ingespoten met 2 spuiten van 30ml (dus 60ml) in totaal op een 250 (lees 200/220 netto) liter bak en al mijn visjes en garnalen zijn nog happy en ik zie geen rare dingen tot zover.
Had bij de lokale DA drogist 1 liter fles gekocht voor volgens mij slechts € 3,49 ongeveer.
 
Wat is er mis met de goeie ouwe Groene Zeep?
Ontsmet, maakt schoon, is niet agressief en is niet milieubelastend.
Als er nog spoortjes in zitten heeft je bak er geen last van.

Onze oma's en moeders gebruikten het al voor van alles en nog wat.
En (o)ma's weten wat ze doen.
Da's algemeen bekend.

(Overigens gaat het volgens mij geen moer uit maken voor de alg.
De alg die er zat is na drie maanden dood en de nieuwe ontstaat toch wel onder de voor die alg juiste omstandigheden. Dus daar hoef je het niet voor te doen.)
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan