Oude guppen en ineens CO2


Man-met-bril

Active member
Lid geworden
5 februari 2020
Berichten
34
Leeftijd
62
Ik heb een nieuwe bak en heb daar mijn guppen in gedaan, die uit een niet CO2 aquarium komen. CO2 is iets van 20ppm. Heb zo'n drop cheker en die is groen, niet geel.

Nu zwemmen mijn oude guppen heel veel aan de oppervlakte.
Als alle guppen dat zouden doen zou ik zeggen oops, iets te hard van stapel met de CO2 ,maar de kleintjes scharrelen vrolijk over de bodem en de mannetjes doen nog steeds wat mannetjes guppen doen.
Heb nu een luchtsteen al meer dan een week erin maar dat geeft geen verschil in gedrag.
Klopt met wat ik weet van mensen. Wij mens hebben niet zozeer last val zuurstof te kort (uiteindelijk wel natuurlijk) maar de drang om te ademen komt door CO2 opbouw in ons bloed.

Wonderlijke is dat ze ook niet echt lucht happen.
In mijn oude bak zaten ze ook bovenin maar toen dacht ik dat dat was omdat ze lekker onder de lamp lagen te zonnen.

Zouden die oude guppen zicht niet, of minder snel aanpassen aan meer CO2 in het water? Iemand hetzelfde gehad?

Het moet bijna wel de CO2 zijn. Na een flinke waterwissel zwemmen ze weer allemaal overal.

Of zwemmen bij jullie sommige guppen ook altijd tegen de oppervlakte aan?
 
Zou me niks verbazen als de co2 de oorzaak is, co2 hoort ook helemaal niet in die hoeveelheden in het water het is een kunstmatig toegevoegd iets waar veel vissen nog best veel moeite mee hebben, vind het ook zwaar overradet dat co2, het hoort niet in een aquarium is mijn mening
 
Hoelang draait je bak waar je dit nu ziet? Ik zou eerder denken aan teveel nitriet omdat ze na een verversing vrij rond zwemmen.
 
Heb je alleen guppen in die bak? en geef je drijvend voer?
het kan ook zo zijn dat de grootste meest ervaren vrouwtjes de beste plek opeisen
of direct omhoog zwemmen als je in de buurt bent want misschien komt er eten.
 
Hier een filmpje.. misschien iets te lang, 35 seconden, maar scharrelende guppen op de bodem en onder de oppervlakte hangende.

Misschien is het gewoon de temperatuur en is het bovenin warmer.

Ik denk dat ik het nog een weekje aankijk want echt bedreigend ziet het er niet uit.



@jessicapilon Nitriet kan ik me haast niet voorstellen 1200+ liter en ~50 guppen en tot nu to elke week 50% water verversing.
@bart125 Vorige bak had van die springtails op het wateroppervlak. Misschien zijn ze daar nog steeds naar op zoek?
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik het bekijk is er weinig aan de hand hoor. Guppen zitten ook vaak aan het oppervlak en zolang ze eten en actief zijn zou ik me geen zorgen maken.
 
Foute boel hoor als ik dit zo zie. Dit is geen normaal gedrag. Ook het feit dat er bellen aan de oppervlakte blijven plakken (hoge oppervlaktespanning) is een red flag. Dat zie je vaak bij een te hoge nitriet. De bak draait ook maar kort. (In hoeverre zijn er ingedraaide filters/inrichting meeverhuisd?)

Het is inderdaad wel zo dat je veel liters hebt. Gek.
Toch zou ik z.s.m. ammoniak en nitriet meten. Liefst met een druppeltest. Houd daarvoor eventueel wat "vies" aquariumwater apart tot je aan een test kunt komen. En dan eerst een flink deel van het water verversen.

Het kan zijn dat de meetwaarden van de genoemde stoffen OK zijn. Dan komt het misschien alsnog puur door de CO2. Ik zou de CO2 hoe dan ook direct uitzetten nu, tot de oorzaak helder is.
 
Dat zie je vaak bij een te hoge nitriet
Dit was ook mijn eerste gedacht maar goed de TS gaf aan dat dit eigenlijk niet kan. Ik ben dan ook wel benieuwd hoelang deze bak draait.
 
Bak draait nu max een maand. Wel met filtermateriaal uit oude bak maar waarschijnlijk niet genoeg. Elke week 50% water verversen (voorlopig).
Heb filter van de week schoongemaakt en dat voelde (rook) goed.

Hoe langer ik er naar kijk hoe meer ik het gevoel heb dat er niet zo veel aan de hand is.
Er is wel iets aan de hand, zeker, maar het is niet zo erg.

Reden is dat ik het gevoel heb dat het elke dag beter gaat, dat ik niet één gup verloren heb, dat ze onmiddellijk naar het raam komen zwemmen als ik er voor sta en eten doen ze ook als vanouds.

Ik heb al vrij lang aquaria en deze guppen liggen niet op apegapen, dat weet ik zeker.
 
Heb je al de no2 en de nh3/4 eens gemeten voor de want hij draait nog maar net dus dat zou best eens de oorzaak kunnen zijn.
 
de guppen aan de bovenkant zijn maar heel kort in beeld.

over de guppen die het grootste deel van de tijd in beeld zijn zou ik me geen zorgen maken
 

Terug
Bovenaan