Wat is er nieuw

Oude hobby nieuw leven ingeblazen: mijn Rio 125(Ronald78)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ronald78
  • Startdatum Startdatum
R

Ronald78

Guest
Ik heb mijn oude hobby weer opgepakt, ik heb weer een aquarium gekocht. Hier post ik af en toe wat updates van mijn bak. Feedback (liefst constructief) is van harte welkom!

Afgelopen weekend heb ik een Rio 125 gekocht, zand, hout en enkele planten. In de zandbodem heb ik voedings kleibolletjes geplaatst. Vandaag heb ik de bak weer leeggehaald, omdat ik het folie aan de achterzijde geen porum vond. Ik heb er een Juwel achtergrond in gelijmd. Nu ben ik redelijk tevreden, maar ik ga nog wel op zoek naar kleine plantjes voor de voorgrond (mos, gras of begroeiing voor het hout).

20150914_211449~01~01~01~01.jpg

Qua vissen ben ik er nog niet uit, maar daar heb ik nog tijd voor.

Thanks! Kleine aanpassing: ik heb een kokosnoot geplaatst en met javamos bekleed. Ook heb ik nog mos in enkele kieren van het hout rechts gedaan. En de javavaren links heb ik verwijderd. Daarvoor in de plaats is een Anubias Nana gekomen.

20150919_182647~01~01.jpg

Watertest bij de dierenwinkel gedaan en deze was goed. De eerste bewoners zijn er: 11 paracheirodon axelrodi en 5 Caridina Japonica.

Ik ben geen kenner op het gebied van planten, maar ik zie dat je meerdere Anubias in je grindbodem hebt geplaatst.
Dit zijn echter epifyten en groeien dus op je hout of op stenen.
Die kan je er op binden met behulp van visdraad.

De A. nana zoals je aanhaalt en rechts- en linksachter zie ik ook 2 Anubias species.

Voor de rest ziet het er nog steeds leuk uit en hoop ik dat je plantjes goed gaan groeien, dan gaan de bewoners zich zeker thuisvoelen!

Die horen inderdaad niet in de grond, maar op hout of steen gebonden, de Anubias.... Verder is het een mooie bak!

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb 4 anubias planten (2 nana en 2 congensis), waarvan er eentje op hout staat. Op internet had ik gelezen dat de anubias bij voorkeur op hout of steen geplaatst wordt, maar dat het ook in de grond geplaatst kan worden (zolang de wortelstok maar bovengronds blijft). Het wordt een hele klus om die met een volle bak water nog op hout of steen te binden. Als het even kan, laat ik het liever zo.

Ik heb 2 anubiassen in het grind staan. Doen het prima, wortelstok moet wel boven het grind staan.

Ik heb de anubias planten vandaag nog even goed nagekeken. Eentje had een zacht stukje bij de wortelstok, die heb ik op een steentje gezet. De andere hebben hun wortelstok mooi boven het zand en zien er goed uit!

Vandaag heb ik mijn visbestand aangevuld met nog eens vijf Caridina Japonica garnalen, vijf Otocinclussen en een koppel Honinggoerami's.

Mijn bak is nu 'klaar'. Volledig ingerichtingericht, alle planten en vissen die ik wil.

20151007_195254~01~01.jpg

20151007_195321~01~01.jpg

12 x paracheirodon axelrodi
2 x colisa chuna
2 x xiphophorus maculatus panda
10 x Caridina Japonica
6 x Otocinclus

Bedankt! Wel raar, ik ben een Platy Panda kwijt. Zit er sinds gisteren in. Voor zover ik kan, heb ik de bak nagezocht. Ik zie wel ��n Platy (met een specifiek vlekje op de vin, duidelijk herkenbaar), maar de andere heb ik niet gezien en niet kunnen vinden. Weird!

Update van de bak:

20151029_204746~01~01~01.jpg

De hygrophila groeit als kool, die heb ik fors terug gesnoeid. Sinds een week of twee heb ik ook drijvende planten, Limnobium laevigatum. Vermenigvuldigt als een razende, gooi wekelijks planten ervan weg. Ook het javamos op de kokosnoot slaat sinds een week goed aan. En vandaag nog een mosbal gekocht.

Ondanks een ziek visje ben ik tevreden met mijn bak!

Mooie bak en fijn dat de planten zo goed groeien! Voeg je nog plantenvoeding toe? Nog een tip: bied tegen verzendkosten je snoeiafval te koop aan, zijn vast genoeg mensen die je er erg blij mee kunt maken. 😉

Ik heb dagelijks 4ml Easy carbo toegevoegd, maar dit overweeg ik af te bouwen naar 2ml. Daarnaast voeg ik wekelijks 12,5ml Profito toe.

Meest recente update:

img_20160228_200614~01~01.jpg

Ik heb nog al wat problemen met de bak gehad. Hopelijk is daarvan het einde in zicht (met hulp van hier, waarvoor dank!). Desondanks vind ik de bak er mooi bij staan. Rode planten zijn weg, die kreeg ik onvoldoende aan de praat. Ergens tussen de ellende van de bak, zit ook nog een baby platy panda 🙂

img_20160228_200705~01~01.jpg

Welk bakje bedoel je? Rechtsachter is het interne filter, daarvoor de co2 flipper. Links een co2 indicator (ei). Ik heb geen baby bakje 😉

Er ligt nog zand in, geen grind. Ik wil wel de overstap maken naar grind om problemen met een rottende bodem te voorkomen. Daar heb ik wel last van gehad. In een ander topic van mij is te zien dat de bodem wel aangetast was door rotting. Nu ziet het er gelukkig en stuk beter uit. De bodem wissel heb ik uitgesteld vanwege een panda baby, die is me te klein om te kunnen vangen (ben bang dat ik die over het hoofd zie bij de wissel).

Hier een update. Het verwijderen van de zandbodem en het plaatsen van zwart grind heeft de bak enorm goed gedaan. Planten gaan goed, vissen ogen levendig 😉

img_20160517_214259~01~01~01~01~01.jpg

Ik vind het er alleszins veel beter uitzien met zwart grind, mooi gedaan 😉

Hey bedankt 🙂 Ik heb dan ook goede hulp gekregen bij enkele probleempjes die ik met de bak gehad heb 🙂

Zwart grind, altijd goed! Komt ook mooi uit bij al je groen. Netjes :thumbs:

Ik kan het niet zo goed inschatten, zouden jullie mijn bak omschrijven als heavily planted of medium planted?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan