Wat is er nieuw

Oude hobby nieuw leven ingeblazen: mijn Rio 125(Ronald78)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ronald78
  • Startdatum Startdatum
De bak mag wel als zwaar beplant worden aangemerkt, zeker als je het nog wat laat uitgroeien, dus ik stem voor heavily :deal:
Alleen is de reden van je vraag mij niet duidelijk :juggle:

Oh, ik lees hier en daar over de mate van beplanting in aquaria. Ik was eigenijk benieuwd hoe mijn bak ervoor staat qua mate van beplanting 🙂

Dit is mijn huidige visbestand:

Honinggoerami 1 x
Panda platy 2 x
Kardinaal tetra 6 x
Otocinclus 4 (of 3) x
Ancistrus 1 x
Japonica garnaal 12 x

Ik twijfel of ik nog vissen aan mijn bak zal toevoegen. Een grotere school vond ik wel mooi. Maar de tetra's vond ik wat saai en de tetra's bleken (in mijn vorige baksamenstelling met het zand) gevoelig voor ziekten.

De enig overgebleven goerami vul ik liever niet aan tot een koppel, want dan zou ik er wellicht ooit barbelen bij kunnen zetten.

En ander koppel erbij zou kunnen, maar dat is ook een lastige keuze. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de zwaardrager. Alleen wordt die wel wat groot.

Hebben jullie nog suggesties wat ik zou kunnen doen?

Leuk bakje Ronald 🙂

Een zwaarddrager (als je het hebt over de gangbare Xiphophorus hellerii) wordt inderdaad wat groot in combinatie met zijn activiteit voor een Rio 125.
Wat betreft barbelen: je bent kennelijk op de hoogte van een fabeltje. Barbelen zijn geen vinnenbijters. Ja, dat gaat sommige soorten doen als ze worden gehouden met te weinig exemplaren in te kleine aquaria, maar dat is dus een fout van de verzorger en niet van de barbeeltjes zelf en geen reden voor deze status.

Ok�, ik had het op hobbykwekers gelezen van barbelen en vissen met sprieten / lange vinnen. Maar....zonet zag ik dat de enige goerami levenloos in het groen lag 🙁 Ik weet niet wat het is net deze goerami soort, maar bij mij doen ze het niet goed en blijken ze bijzonder kwetsbaar.

Ik las op een vissenwinkel website dat zwaarddragers kunnen in bakken van 60cm. Dat is dan toch helemaal geen doen?

Hier een foto van hoe mijn bak er nu uitziet. Het draait goed, planten groeien en vissen lijken zich happy te voelen (en er is nauwelijks sterfte) 🙂

Visbestand
Platy 4 x (2 x Panda en 2 x blauw)
Afrikaanse blauwoogjes 9 x
Kardinaal Tetra 4 x
Otocinclus 4 x
Laetacara Dorsigera 2x
Japonica garnalen 10 x

Plantenbestand
Bacopa Caroliniana
Hygrophila difformis
Anubias
Vallisneria spiralis
Heudelotii bolbitis
Javamos
Cryptocoryne becketii

DSC_0501~01~01.jpg

Mooi! Wist je dat je anubias en javavaren ook op de achterwand kan prikken met een bijvoorbeeld een open nietje? Als je dat tegen de bovenrand doet valt er een mooie schaduw onder die enorm veel diepte geeft aan je inrichting.

Ziet er leuk uit, maar ligt het aan mij of lijkt je continu tester heel blauw?

Die is wat blauwig, ik had net water ververst.

Mooi! Wist je dat je anubias en javavaren ook op de achterwand kan prikken met een bijvoorbeeld een open nietje? Als je dat tegen de bovenrand doet valt er een mooie schaduw onder die enorm veel diepte geeft aan je inrichting.

Thanks, en goede tip! Als ik weer eens een verandering ga doorvoeren, hou ik deze in het achterhoofd.
Mooie frisse bak hoor.

Dank je 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan