Oude rio 180 opnieuw in gebruik nemen


Madridista

New member
Lid geworden
7 februari 2012
Berichten
1
Locatie
Noord-Brabant
Hi,

na een afwezigheid uit de hobby voor bijna 9 jaar, heb ik nu weer de tijd en ruimte om een aquarium op te zetten.
Ik ben in 2013-14 gestopt met mijn rio180. Die heeft sindsdien droog in de schuur gestaan. Heeft hierbij (bijna) niets geleden.
Echter vraag ik me af hoe het met de kitranden zal staan. Wat is de beste optie?

- aquarium vullen met water en kijken of ie ergens lekt - zo nee, gewoon in gebruik nemen.
- bij voorbaat al kitranden vervangen (is dat makkelijk te doen?)
- iets anders

Alvast bedankt!
 
- aquarium vullen met water en kijken of ie ergens lekt - zo nee, gewoon in gebruik nemen.

en een weekje laten staan
 
Ja ik denk dat het een gok blijft want @Ed Tensen heeft net een kleine bak lek gehad die ook droog had gestaan.
 
Het is en blijft een gok idd....
 
vullen op een veilige plaats desnoods buiten in de tuin en kijken wat er gebeurd
je niet af laten schrikken door de lange tijd droog staan voordeel heeft in de schuur gestaan mist goed neer gezet (geen spanningen op de bak/glas) zal het wel los lopen.
 
Je moet toch indraaien uiteindelijk. Zou het wel durven. Gwn visueel nalopen of je gekke dingen ziet, dan vullen en paar dagen laten staan en als dat goed gaat gaan opzetten en indraaien. Ook als je naden zou gaan vervangen loop je altijd een risico dat je naad niet goed is dus dat zou ik niet bij voorbaat al doen. Succes.

Gr
Stefan
 
Siliconenkit heeft geen water nodig om goed te blijven. Of een bak nou droog staat of gevuld is maakt niet uit. Wil je zekerheid dan zou ik de bak van nieuwe seals voorzien, dat is niet moeilijk en met een beetje handigheid in een uurtje of twee gedaan.
 
Toch lees je volgens mij wel regelmatig dat een bak die lang droog heeft gestaan kort daarna lekt raakt. Volgens mij heeft Ed dat ook recent meegemaakt en ik vraag me af wat daarvan dan de oorzaak kan zijn als de kit niet kan uitdrogen.
 
Toch lees je volgens mij wel regelmatig dat een bak die lang droog heeft gestaan kort daarna lekt raakt. Volgens mij heeft Ed dat ook recent meegemaakt en ik vraag me af wat daarvan dan de oorzaak kan zijn als de kit niet kan uitdrogen.
Ik denk dat het meer te maken heeft met de elasticiteit die afneemt na verloop van jaren. Wanneer de bak dan een tijd leeg heeft gestaan wil de kit niet meer meegeven met de belasting van het water waardoor er lekker ontstaan.
 

Terug
Bovenaan