Uit ervaring weet ik met Juwel vanaf 1986 dat deze bakken oud kunnen worden en 20jaar en langer mee kunnen gaan en in een aantal bejaardenhuizen stonden onder onderhoud van een Aqauriumzaak die ze onderhield.
Jaren 90 waren er poosje slechte procductie bakken van Juwel op de markt die vaak gingen lekken en zelfs de kitnaden losscheurde van het glas dacht ergens 1994-1996 daarna zijun ze met complete aquariums gekomen met ingebouwd filter en verwarming.
Na de intrede van de Juwel Vision in 1998 zijn er eigenlijk nooit geen kit problemen meer geweest met de Rio lijn, 2006 kwam de T5 higlite erbij maar zelden gehoord over lekkende bakken of slechte kitranden dan hoop geklaag over de verlichting dat te fel was en mensen vaak folie of de buizen deels gingen afplakken zonder Bio Co2 of een installatie.
Bakken die vanaf dat jaar zijn gebouwd is er niet veel aan verander in de Rio en Vision lijn omdat het gewoon een prima aquarium is voor dat geld , ook de nieuwe SBX kast die er toen is onde rgekomen is weer een mooie verbetering op het uiterlijk.
2017 is Led met SBX kast een standaard geworden bij Juwel, zelden hgeb ik gehoord dat deze bakken maar een korte levensduur hebben of slechte kitranden..
Mijn Rio dateerd uit 2013 (Juwel zilveren plaatje midden op de bak) is dus nu 6jaar oud en er zijn oudere types (Juwel plaatje rechts Rio 300-400) die al ruim 15jaar probleemloos meegaan, ook het oudere type met het Gouden plaatje dacht 2006-2010 zijn weinig problelem mee geweest.
Het ligt er echt aan hoe de bak is opgeslagen als hij leeg staat maar bij normale temperaturen uit de zon en zonder vorst zal deze kit niet uitdrogen, dit gebeurt ook niet in je badkamer met de kitranden die soms wel 15-20jaar meegaan en dan nog felxible zijn alsof ze nieuw zijn wanneer je ze eruit gaat snijden.
Ik ken een kennis die heeft zijn Juwel Rio 300 al 24jaar draaien in zijn woonkamer dus zo oud kan kit gewoon worden mits je er normaal mee omgaat, maar 2e hands kopen zou ik alleen doen als de bak net leeg is gehaald dan weet je bijna wel zeker dat hij niet lekt of ergen verkeert lang droog heeft gestaan zoals een te warme schuur in de zomer of een winter met vorst.
Snap ook soms niet waarom mensen Juwel afraden terwijl je een hoop waar voor je geld krijgt vergleken met andere merken die soms 2x zo duur zijn en ook daar zijn wel eens problemen met lekken of slechte kitraden ook al komt het zelden voor maar het gebeurt.
Dus gewoon als je 2e hands een bak koop de kitranden nalopen of ze niet los zitten en scheurtjes vertonen.. maar je had al een andere bak gevonden..