Overal slakken!


Puntslakken ja.
Maar posthoorn kan een plaag worden, .

Ook puntslakken KUNNEN een plaag worden hoor maar met een beetje beid tijdens het voeren gebeurt dat niet zo snel.
 
Ja, dat is zo. Maar ,in die grote bakken krijgen ze ook meer.
 
Als je last heb van poelslakken. Check je filter. Ik ben tijden bezig geweest om ze uit te roeien. Flubenol en dan later zag ik ze weer rond struinen. Dit dood niet de eitjes van de slakken. Zaten zelfs in filter slangen.

IMG_0538.JPG
IMG_0535.JPG
 
Ongelofelijk wat een eitjes in dat filter zeg.
 
Dat is 1 mand buitenkant, heb er 8. Zaten helemaal vol ook op het media, in de sponsen. Gek werd ik ervan. Sluiers in de badkuip en flubenol erin dan later zag ik weer die krengen rond sluipen. Alles checken maar in aquarium niets te zien. Planten eruit. Ze bleven maar aan waaien.

Ging ik me filter eens schoon maken en zag ik volwassen, baby slakken en die slijmerige plakken in me filter. Slangen met borstel erdoor heen en ja hoor ook hele ladingen van die krengen.

Ben er totaal maanden mee bezig geweest.
 
Met 1 flesje haal ik er hier een 50+ per dag uit, en elk slakje minder geeft geen eitjes meer af.
Een paar Anatome Helena kan daarnaast ook prima werk verrichten.
Aan de andere kant, die lusten die sierslak van haar ook... De beste manier is inderdaad de slakkenval. En... ik heb dat zelf ook wel gedaan, elke dag vangen. Soms haalde ik er wel zo'n 50 per dag uit. Dat is even volhouden maar de aanhoud(st)er wint ook hier!
 
Ik heb besloten om toch flubenol te gaan gebruiken op mijn nieuwe aquarium aangezien momenteel niet alleen meer slakken een probleem vormen in mijn aquarium... witte springende kreeftachtige beestjes op de ruit, hydra, witte kronkelwormpjes in het water en planaria op de ruit... een complete explosie aan opstartbeestjes dus, en voor mij duidelijke reden om toch over te gaan op chemische bestrijding.
 
Wat voor een eitjes zijn dit!? En wat zijn deze wormpjes en wat kan ik er tegen doen???

204D6F13-C710-473A-ADB9-186A0FACE74D.jpeg


6938C3AF-EEF8-47BD-9B3E-AEB50D0457A6.jpeg


BE6C5116-40EB-448F-ABFD-BFE6271A0AA7.jpeg


6480D08B-26E8-468C-BD01-78EC69EF3B33.jpeg
 
Het zit jou ook niet mee hè? De eitjes weet ik niet, de wormpjes lijken sterk op planaria.
Ik mis alleen een duidelijke spitse kop, die spitse kop hebben ze volgens mij niet altijd. Ik zou goed kijken of je er met spitse kop kunt vinden, eventueel even met een vergrootglas.

planaria.jpg
 
De foto’s zijn met een macrolens gemaakt. Dus ik denk niet dat dichterbij kijken mogelijk is haha. Ze zien er echt allemaal zo uit als deze.

De eitjes zitten alleen aan de wortels van de drijfplanten viel me op.
 
En het zit me zeker niet mee idd... :(
 
Ik ben begonnen aan een flubenol kuur maar ik ga zometeen een maand op vakantie... dus kan het maar eenmalig doen. In mijn vakantie doet wel iemand anders mijn waterwissels maar die snapt er verder niet zoveel van dus zo’n kuur wacht ik dan liever mee tot ik terug ben...

Ik ga nu echt met een bezorgd gevoel op vakantie omdat er zoveel tegen zit en Bubbel zo gestresst lijkt...
 
Heb een gedetailierde aqaurium guide achter gelaten zodat degene die mijn waterwissels en voeren gaat doen precies weet hoe en wat:

12861D0C-409A-4E1B-8A04-886F05F1C6D8.jpeg


EB3185DB-6B32-44FE-B464-9A14DAF94A97.jpeg


7D668E03-8C88-48CD-AE35-241DAF6B0F02.jpeg
 
Haha, als het dan nog verkeerd gaat weet ik het ook niet meer:D
(Uit nieuwsgierigheid: wat is de menselijke manier? :engel:)
Kernwapens, radbraken, vierendelen, gewoon laten lijden en net doen alsof je het niet ziet of iets in de geest...
Dat is de 'normale' menselijke manier:rolleyes::(
Ik heb besloten om toch flubenol te gaan gebruiken op mijn nieuwe aquarium aangezien momenteel niet alleen meer slakken een probleem vormen in mijn aquarium... witte springende kreeftachtige beestjes op de ruit, hydra, witte kronkelwormpjes in het water en planaria op de ruit... een complete explosie aan opstartbeestjes dus, en voor mij duidelijke reden om toch over te gaan op chemische bestrijding.
Heb niks met chemische middeltjes, alleen maar symptoombestrijding. Je moet de oorzaak aanpakken(zoals Willem al zegt). Ook die hydro onstaaat bijv. In een bak waar veel gevoerd wordt.

Dus uitvangen met bijv. een stukje komkommer en minder voeren en zorgen dat er geen rottende dingen in de bak liggen.;)
 
Haha, als het dan nog verkeerd gaat weet ik het ook niet meer:D

Kernwapens, radbraken, vierendelen, gewoon laten lijden en net doen alsof je het niet ziet of iets in de geest...
Dat is de 'normale' menselijke manier:rolleyes::(

Heb niks met chemische middeltjes, alleen maar symptoombestrijding. Je moet de oorzaak aanpakken(zoals Willem al zegt). Ook die hydro onstaaat bijv. In een bak waar veel gevoerd wordt.

Dus uitvangen met bijv. een stukje komkommer en minder voeren en zorgen dat er geen rottende dingen in de bak liggen.;)

Het probleem is alleen een beetje dat je planaria niet kunt bestrijden met komkommer. En bovendien komen de slakken er ook niet op af (heb ik al geprobeerd). Ik heb zoveel mogelijk slakken gevangen en een appart slakken aqaurium gemaakt van mijn oude aquarium die ik nog had draaien.
 
Als je een Flubenol kuur doet, moet je wel om de 2 weken herhalen totdat de problemen voorbij zijn.
Dubbele dosering is geen probleem en nog steeds geen gevaar voor de bewoners.
De kuur moet nadien inderdaad nogmaals gebeuren, aangezien de eitjes resistent zijn tegen Flubenol.
 
Als je een Flubenol kuur doet, moet je wel om de 2 weken herhalen totdat de problemen voorbij zijn.
Dubbele dosering is geen probleem en nog steeds geen gevaar voor de bewoners.
De kuur moet nadien inderdaad nogmaals gebeuren, aangezien de eitjes resistent zijn tegen Flubenol.

Ik had het gelezen idd, dus dan komt zeker goed :).
 
das een geen slechte planaria is een ronde kop niks aan de hand ik zou gewoon veel minder voeren zouden die slaken ook gewoon moeten stopen met kweken
 
das een geen slechte planaria is een ronde kop niks aan de hand ik zou gewoon veel minder voeren zouden die slaken ook gewoon moeten stopen met kweken

Dat noem je dan volgens mij ook geen planaria want die hebben puntkoppen.
 
Slakken zijn enorm effeciënte beestjes, poelslakken kunnen 95% van wat ze eten benutten voor groei, Daarmee halen ze enorm veel voedingstoffen uit het water. Beete schoonmakers die je kunt krijgen. Daar moet je niet vanaf willen, daar moet je een standbeeld voor neerzetten!
 
Ik heb ook behoorlijk "last"kleine slakjes die te klein zijn om door een Sera slakkenvanger binnen gehouden te blijven.
Ik heb Hornbach zand erin voor mijn Brochus Splendens en die korrel is best fijn en hierdoor krijgen ze enorme baardharen LOL!! Heb er 16 in een 270L bak dus gebruik ik veel losse schuilplekken en planten op kokos of hout om de bak makkelijk leeg te trekken voor onderhoud of veranderingen tbv stroming te testen. Of zieke vissen te vangen oid.

Die kleine slakjes krijg ik dus niet handmatig van mijn zand echter lukt het wel om een aantal van de planten te schudden en dan de bovenlaag van het grind met een buisje en slang af te hevelen naar een 10L emmer met een fijne zeef. Had ik in 10 minuetn snell ca 200 in de zeef zitten. Grind weer terug in bak.Ook heb ik planten op hout en schuilplaatsjes/kokosnoot welke ik makkelijk eruit kan halen en als die boven water zijn zijn de slakken er heel snel vanaf.

Had ik gisterenochtend gedaan en vanochtend had ik bijna geen slakken meer op mijn ruiten en planten zitten.

Ik denk met af en toe herhalen een werkbare oplossing is.
Ook denk ik er over na om iets te verzinnen om de slakken in mijn potfilters en slangen tegen te gaan. Ik zou eigenlijk een opvangreservoir moeten maken tussen bak en potfilter waar het meeste vuil bezinkt en de slakken niet de potfilter in kunnen. Mischien is dit ook een probeersel om het mechanisch vuil door slakken te verwerken. In ieder geval zou ik mijn filters minder vaak schoon hoeven te spoelen.

Ook merk ik dat mijn aanzuigkorven horizontaal moeten liggen vlak boven het zand ipv vertikaal om beter het vuil op te zuigen dan denk ik dat er in de bak ook minder blijft liggen en de populatie slakken lager kan zijn.

mvg, Erik

ps, Is er hier op het forum ook ge-experimenteerd met vuil opruimers in sumps?
 
Laatst bewerkt:
Snap het probleem van slakken niet zo zolang ze niet aan je planten beginnen is het juist nuttig om ze te hebben, ze eten namelijk allerlei organische afval op en vissen poep+vroer dat tussen het grind verdwijnd + vaak ook algen + torenslakken houden de bodem juist in beweging zodat lucht en vuil niet op hoopt of de bodem dicht slibt.

Torenslakken komen vaak mee met het grind met eitjes of nieuwe planten, ze zijn erg nuttig voor je bodem en ruimen organische afval op en voerresten + vissenpoep.
Ze kunnen een plaag worden als je overvoert en populatie in de honderden kan gaan lopen die savonds als het licht uit is allemaal tegen de ruiten op kruipen.
Maar slakken worden niet meer als het voer aanbod, dus ga je minder voeren zal de populatie gaan slinken in aantal, in mijn rio kruipen er genoeg van ruim 1cm groote door het grind en ik laat ze lekker hun gang gaan zolang ze van de planten afblijven zie ik ze al welkome opruimers.

Posthoorn slakken is een ander verhaal, deze komen enkel met nieuwe planten mee.
Ze eten over het algemeen veel organische stoffen zoals dood blad van planten en algen, ze kunnen zeker een plaag gaan worden als er teveel zijn dan kunnen ze uit voedselnijd aan de planten beginnen en met name zachte planten zoals de vaantjes plant, belgies groen, klimopje en zachte drijfplanten zoals het eikenblad varentje.
Maar over het algemeen zal de populatie zichzelf in toom houden door voedsel aanbod en de planten wel met rust laten, ik heb ze al jaren in grote getalen en zelfs in het filter kruipen ze rond maar planten doen ze niks mee dan het dode blad en algen er vanaf eten.
Hier komen ze niet op de komkommer af ook niet de torenslakken, wel zijn ze gek op discus granulaat wat wel een tussen het grind terecht komt.. dus opgeruimd staat netjes zeg ik dan maar.

Poelslakken moet je niet willen in het aquarium, deze zijn echt een probleem met voortplanten dat een populatie in enkele maanden van 2 slakjes naar 50tallen kunnen uitgroeien + poelslakken zijn echte groen eters dus alles wat eetbaar is wordt opgepeuzeld dus op den duur gaan ook de planten eraan geloven om geconsumeerd te worden door deze veelvraten.
Stevige planten laten ze wel met rust maar ze gaan het proberen om het toch te eten en dat zie je aan de randjes van plantenbladeren, ook kan je ziektes krijgen van de poelslak en hij kan giftige stoffen afscheiden die vissen kan schaden daarom kan je deze maar beter weg houden uit je aqaurium.
Heb je ze in je bak.. dan zal het een langdurige zaak worden om ze uit te roeien omdat ze zoveel eitjes dumpen in de gekste hoekjes, 1x flubanol ga je het niet mee redden je zal zeker elke 2weken een kuur moeten doen om de uitgekomen slakeneitjes deze slakjes te doden en dat kan wel enkel maanden gaan duren. dus 3x 4x behandelen met flubenol bij poelslakken is geen uitzondering.
 

Terug
Bovenaan