Wat is er nieuw

Overleden kongo tetra

milwauker

New member
Lid geworden
29 september 2022
Leeftijd
32
Zoals de titel al zegt hebben wij een overleden kongo tetra. Ik zag de vis een tijdsbestek van een paar uur heel erg achteruit gaan. Ik denk dat het hele process nog geen 10 uur heeft geduurd.
Het begon met een dikke buik en een rode vlek. De vis was toen ook boven in de bak aan het hangen. Hierop heb ik een aquarium gevuld en wilde de vis hier in doen. De vis begon toen al raar op en neer te zwemmen in het grote aquarium en heb hem snel overgeplaatst. De vis bleef nog enige tijd zwemmen/hangen en draaide op een gegeven moment op z'n zij en was weg.

Water waardes van het grote aquarium op het moment van overlijden.

Nitriet 0
Nitraat 18mg/l
Gh 4
Kh 3
Ph 6,6
Chloor 0
Co2 20mg/l

hebben jullie enig idee wat er mis kan zijn? Ik verlies liever niet meer vis. Al ziet de rest en top uit en eet geweldig
20220928_212059.jpg
20220928_212110.jpg

Dat is wel hard gegaan zeg! 🙁

Die zwelling en verkleuring van de buik zijn ook vandaag pas begonnen? Hoe zeker weet je dat die vis gisteren nog helemaal normaal oogde? Qua gedrag en uiterlijk.

Op jouw laatste foto lijkt het wel alsof er lucht in de buik zit. Alsof je naar de condens kijkt in een natte ballon zeg maar...

Ik kan me niet echt voorstellen dat een zwemblaas zomaar opzwelt, of dat een interne bloeding zo'n buik geeft. Misschien toch (of óók) iets bacterieels aan de hand geweest. Het beeld lijkt op dat van "Hemorrhagic Septicemia", al is die zwelling dan nog steeds frappant als die zo snel is opgekomen.

heey gino88,

Bedankt voor je reactie zover. Sochtends als ik de dieren voer om 7 uur dan zie ik mijn beestjes even, tot een uur of 4 dan ben ik weer thuis. Sochtends was mij geen vreemd gedrag of een vis opgevallen. Terwijl smiddags de vis er duidelijk uitsprong. Vandaar dat ik vermoed dat de fysieke symptomen binnen 10 uur zich hebben ontwikkeld. Ongetwijfeld zal er eerder wat aan de hand zijn geweest, maar wat?

De vrouwtjes kongo's heb ik nu ruim 4 maanden en zijn wel afkomstig uit import. De mannetjes zijn al ouder maar geen idee of dit import of nakweek is.

Op internet heb ik eigenlijk maar 1 ziekte gevonden en dat was buikwaterzucht. Al vind ik op de dikke buik na het niet echt overeenkomen.

Of het iets bacterieel is dat kan natuurlijk en dat is ook de rede dat ik vrees voor de rest van mijn bestand. Al ogen deze allemaal prima.

Ik voer hikari stick en meelwormen. Soms ook levendvoer. Met name de witte muggenlarven.
Af en toe bloedwormen en krekels voor de slangenkop. De krekels ivm de kongozalmen dat zijn net piranha's die eten alles en krekels zijn voor de meeste net te groot.

Als die meelwormen niet verveld zijn, zijn ze behoorlijk hard. Ik ben weleens op het forum tegengekomen dat dat problemen kan opleveren, omdat ze dan door de maag-/darmwand kunnen prikken. Het klinkt alsof dit het zou kunnen (?) zijn. Misschien eens even wat googlen en met een scherp mesje in de buik kijken? (Als je dat durft tenminste..., ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen weggelegd is.)
Ik hoop voor je dat dat het is, daar is relatief eenvoudig wat aan te doen en dan zou het bij eentje moeten blijven en dan hoef je je verder over de rest geen zorgen te maken.

Geen gekke theorie van Lysia. Misschien is er in de spijsvertering iets verkeerd gegaan, is dat geïnfecteerd geraakt en is er zo in korte tijd een hele "bacterieload" uit die darmen gekomen...

Als je het aandurft (ik zou het te smerig vinden; überhaupt al dat jij die vis vastpakt 😋) is opensnijden inderdaad een mogelijkheid. Het lijkt er tot nu toe nog het meest op dat dit een "incident" is, en niet per se dat er iets structureel mis is met de levensomstandigheden. Maar het blijft vaak lastig om achteraf zekerheid te krijgen.

Beste lysia en gino,

De vis had ik weggegooid in de groenbak. Deze zag er niet al te appetijtelijk uit, dat ik deze niet meer opensnij. Sorry, ook ik heb mijn limiet. Wel is dat een goede optie om zoiets uit te sluiten in de toekomst.

Ik voer al ruim een jaar die meelwormen, maar iets kan 100 keer goed gaan en 1 keer niet natuurlijk. Ik ga dit zeker even onthouden.
De betreffende vis was ook redelijk klein nog.

Een vis vast houden vind ik geen enkel probleem, ontleden tot op zekere hoogte maar, doe dit niet dagelijks gelukkig. Eigenlijk nooit haha.

Wat betreft de hulp met uitzoeken of dit een voorkomende ziekte is, zou ik dat alsnog graag horen, desnoods via een pb. Mijn vissen zien er nogsteeds goed uit. Hierdoor zou ik zeggen dat ik voor nu geen hulp meer nodig heb. Dus enorm bedankt voor het snelle meedenken. Heb geen oplossing maar ben zeker wat wijzer.

Graag gedaan en succes!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan