Wat is er nieuw

Overloop zonder gaten in het aquarium

Apisto

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 december 2015
Website
web.aquaforum.nl
Hallo beste aquarianen,

Ik was zonet even aan het rondneuzen op Aliexpress.
Nu kwam ik dit tegen: een heel eenvoudig systeem wat ook veilig is bij stroompanne en overstroming van de bioloog.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan, het leek me wel nuttig voor de toekomstige doe-het-zelvers die geen gaten willen boren in hun aquarium.

https://nl.aliexpress.com/item/New-...8.0&pvid=d05689e7-afaf-40fe-92a9-6f94d25fa4a5

Groeten Apisto

Wij hebben een soortgelijk iets zelf gemaakt, een overflow en daar laat je het aquarium ook intact

Wij hebben een soortgelijk iets zelf gemaakt, een overflow en daar laat je het aquarium ook intact

Ook een stuk goedkoper :deal:

Maar die van de TS ziet er wel strakker uit.

Ook een stuk goedkoper :deal:

Maar die van de TS ziet er wel strakker uit.

Wij hebben er een hmf voor zitten zodat er geen planten/visjes/garnaaltjes de afvoer in verdwijnen, dus die hele overflow zie je toch niet.
We hadden er eerst stukjes filterspons op gedaan op de overflow maar die verstoppen om de haverklap en dan loopt je aquarium over.

Nog een aanvulling: wij zijn bezig op de overflow een grotere uitstroom erop te zetten (zo'n 4 cm doorsnee terwijl de afvoer 22 mm is) waardoor de afvoer sneller gaat omdat je de meegezogen lucht makkelijker kwijtraakt door de vergrote uitstroommond.

Ik heb best veel met deze dingen gewerkt, en naar mijn mening werken ze perfect.

Het enigste wat je moet onthouden is dat de overloop stil kan vallen als er lucht in komt. Heb je dus co2 of heb je parelende planten dan kan dat langsaam in de pijp gaan zitten en moet je hem opnieuw afzuigen.

Maar ze werken perfect. Zelf maken is wel echt een berg goedkoper, en dan kun je hem ook precies passend maken.

Een andere optie is een hang-on-back overloop. Ze zijn vrij prijzig (vergelijkbaar met de overloop van Apisto's link), maar strakker dan zo'n diy pvc overloop. In Spanje zijn ze vrij populair, maar ik heb ze in Nederland nog nooit gezien.
Hang On Overflow Box.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan