Overstap naar Malawi cichliden


K

Kevin1990

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb sinds 3 maanden mijn eerste aquarium van 1m20x40x55cm. De bedoeling was om er een gezelschapsbak van te maken met kardinaal tetras, corydoras en mikrogeophagus ramirezi. Voorlopig heb ik de kardinaaltetratjes en corydoras al rondzwemmen. Met de ramirezis heb ik bewust nog gewacht omdat mijn ph te hoog is (7,5-8). Nu liep ik gisteren rond in de aquariumwinkel en viel mijn oog op de malawi cichliden (mbunas). Wat een prachtige vissen!

Nu mijn vraag: ik denk eraan om over te schakelen naar een aquarium voor cichliden. Ik kan mijn volledig visbestand naar een familielid brengen+planten en decoratie. Nu ligt er zand in dus dit ga ik logischerwijs houden. Mag ik mijn aquarium gevuld laten met het water die er nu al in is omdat dit al ingedraaid is, of moet ik volledig vanaf 0 beginnen en terug 3-4 weken indraaien zonder vis? Graag jullie hulp. Alvast bedankt!
 
Nog een vraagje: ik heb nu eigenlijk een prachtige tak liggen (geel omcirkeld) die al een mooi scuilplaatsje heeft (rood omcirkeld). Maar mag hout in een malawi aquarium of houden ze er niet zo van? Zou daarrond dan de nodige rotsen voorzien natuurlijk.
20210418_072202.jpg
 
Hallo iedereen,

Ik heb sinds 3 maanden mijn eerste aquarium van 1m20x40x55cm. De bedoeling was om er een gezelschapsbak van te maken met kardinaal tetras, corydoras en mikrogeophagus ramirezi. Voorlopig heb ik de kardinaaltetratjes en corydoras al rondzwemmen. Met de ramirezis heb ik bewust nog gewacht omdat mijn ph te hoog is (7,5-8). Nu liep ik gisteren rond in de aquariumwinkel en viel mijn oog op de malawi cichliden (mbunas). Wat een prachtige vissen!

Nu mijn vraag: ik denk eraan om over te schakelen naar een aquarium voor cichliden. Ik kan mijn volledig visbestand naar een familielid brengen+planten en decoratie. Nu ligt er zand in dus dit ga ik logischerwijs houden. Mag ik mijn aquarium gevuld laten met het water die er nu al in is omdat dit al ingedraaid is, of moet ik volledig vanaf 0 beginnen en terug 3-4 weken indraaien zonder vis? Graag jullie hulp. Alvast bedankt!

Malawi's springen altijd erg in het oog! zijn lekker actieve en kleurrijke visjes.
Dat het water is ingedraaid, is een foute gedachte, water draait niet in (oftewel water bevat niet de benodigde bacteriën om vuil om te zetten).
Je bodem & filtermedia in het filter bevatten dit wel! dus ookal vervang je 100% van je water, als je de bodem & het filter ongemoeid laat dan blijft je bak biologisch gezien stabiel.

Het is (zeker bij Malawi's) ook wel aan te raden om regelmatig water te verversen, denk aan zo'n 30% per week (maar beetje afhankelijk van de bezetting in de bak).

Nog een vraagje: ik heb nu eigenlijk een prachtige tak liggen (geel omcirkeld) die al een mooi scuilplaatsje heeft (rood omcirkeld). Maar mag hout in een malawi aquarium of houden ze er niet zo van? Zou daarrond dan de nodige rotsen voorzien natuurlijk. Bekijk bijlage 323709

Dat zal niet voor problemen moeten zorgen :))
Ze kunnen niet heel goed tegen looizuren, maar een stukje hout gaat niet voor problemen zorgen.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan