Overstap naar malawi


Corydora-lover

Well-known member
Lid geworden
9 januari 2019
Berichten
140
Leeftijd
58
Locatie
Luyksgestel
Website
weerstationluyksgestel.nl
Hallo allen,

Momenteel heb ik nog een juwel vision 260 met ZA vissen en planten.
Deze bak staat te koop, iemand interesse in deze mooie bak, incl co2 extern filter ed.
Als mijn bak verkocht is wil ik oversytappen naar een malawibak.
Nu lees ik dat er Utaka en rover, Mbuna en Aulonocara ook wel Peacock bakken zijn.

Wat is het verschil tussen deze vissen?

Alvast bedankt voor de info
 
Leuk! wat voor bak gaat het worden?

Er worden wat oude & nieuwe, en Amerikaanse en Nederlandse termen door elkaar heen gebruikt in de communicatie, snap dat het verwarrend kan werken :))

de volgende indeling is m.i. de handigste om te hanteren:

Mbuna
Keizerbaarzen (Aulonocara)
Vrijzwemmers
Rovers

Mbuna: kustbewoners in rotshabitatten, herbivoren.
Keizerbaarzen: zowel kustbewoners als dieper in het meer, overgangshabitat tussen rots en complete leegte in, omnivoren.
Vrijzwemmers: komen dieper in het meer voor, habitat houd vooral zand in met her en der een steen, omnivoor.
Rovers: komen dieper in het meer voor, zelfde habitat als vrijzwemmers, carnivoor.

is dit dan helemaal juist? nee.
er zijn keizerbaars soorten die diep in het meer voorkomen, en vrijzwemmers die dicht bij de Mbuna habitats vertoeven.
zelfs rovers komen in de Mbuna habitats voor, maar dan vooral voor de jacht.

Mbuna combineren door hun dieet lastig met de andere soorten, bij Mbuna's moet je ook denken aan een bak vol steen waarbij de andere soorten wat/veel meer zwemruimtes eisen.

Wat kan is afhankelijk van bakmaat, voor de kleinste rover soorten moet je toch al denken aan minimaal 2 meter bakken, ga je voor de grootste soorten moet je toch al snel denken aan bakken van 4meter.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie,

Ik denk dat het Mbuna gaat worden, die blijven een beetje klein.
Maar ik moet me nog helemaal orienteren.

Waar kan ik bijv maansteen vinden en moet eerst mijn huidige bak nog verkopen
 
Bedankt voor je reactie,

Ik denk dat het Mbuna gaat worden, die blijven een beetje klein.
Maar ik moet me nog helemaal orienteren.

Waar kan ik bijv maansteen vinden en moet eerst mijn huidige bak nog verkopen

Mbuna, kleurrijk en lekker actief!

Maansteen, ik zeg: niet aan beginnen.
scherpe steensoort, kans op beschadigingen als de vissen gaan jagen op elkaar (en dat doen ze :)))
Verder geeft het gigantisch veel stoffen af aan het water waardoor de waterhardheid de pan uitstijgt, ook dit wil je m.i. niet hebben.

Breuksteen, Maas/Rol keien, Grauwacke zijn m.i. veel beter om te gebruiken.
 
Bedankt voor de tips. Als ik mijn bak verkocht heb komt er een juwel vision 450, 150cm. Groter kunnen we niet kwijt.

Maansteen worden het dan niet.
Ardennen breuksteen is dat wat
 

Terug
Bovenaan