Overstappen LED


Ruben01

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2016
Berichten
5,229
Leeftijd
22
Locatie
Twente
hoi allemaal,


Hier een beginner op dit gebied:D. Ik zou graag willen overstappen op LED, omdat het me heel gaaf lijkt deze te programmeren met zonsopgang etc. en omdat ik nu een zuid-amerikaans biotoop heb, en mijn tl-buis die erboven hangt bijna geen licht geeft op de bodem...
Nu snap ik hier bijna niks van, ben me ook aan het inlezen over dit, maar ik kom niet echt verder. Vandaar dat ik maar hulp vraag:daisy:.

Ik heb een beetje rondgeneusd, en dacht erover dit of dit te halen. En dan laten aansturen door een tc-420, zou dit kunnen? Hoe kan ik het dan het best vastmaken?
Of raden jullie wat anders aan?


Het maakt niet zoveel uit hoeveel het kost, als het maar onder de 300 euro ofzo blijft:)

Alvast bedankt,
Ruben
 
en omdat ik nu een zuid-amerikaans biotoop heb, en mijn tl-buis die erboven hangt bijna geen licht geeft op de bodem...
Is dit een van de punten welke je met led wil oplossen, of is het meer de zonsop en ondergang welke je wilt creëren?
 
De haalbaarheid hangt ook een beetje van je bakmaat af.

50cm of hoger kom je al bijna niet meer weg met (HVP) strips

Alles is aan te sturen met een tc420, vraag is meer wat je precies wilt aansturen
 
Is dit een van de punten welke je met led wil oplossen, of is het meer de zonsop en ondergang welke je wilt creëren?
Ja, ik hoop het daarmee op te lossen:engel:
50cm of hoger kom je al bijna niet meer weg met (HVP) strips
De bak is 60*30*40 (l*b*h), blackwater.
Alles is aan te sturen met een tc420, vraag is meer wat je precies wilt aansturen
Wat zou je er dan allemaal meer mee kunnen?
Dit las ik dat je ermee kunt: dag- en nachtverlichting, zonsopgang, zonsondergang, schemering, bewolking en maanlicht.;)
 
Dat kan je er allemaal mee aansturen ja, de rgb strips kan je per kleur en tijd instellen zodat je de gewenste kleur combinatie krijgt en alles langzamer steeds feller gaat branden tot het percentage wat je als daglicht nodig hebt, het is voornamelijk de sterkte en de intensiteit welke je nodig hebt om de bodem goed en naar wens te belichten.
 
Ik had zelf de strips van HVP op mijn 80 cm bak, 2 wit en één RGB in het midden, de bak was 40 cm hoogte en was een prima plantenbak geworden met deze leds, zie mijn onderschrift van de 80cm oud.

Vul onderstaande vragen op hun site maar eens in, dan krijg je een idee en een prijs indicatie.
http://www.hvpaqua.nl/c-2700170/lichtwijzer/
 
Ik had zelf de strips van HVP op mijn 80 cm bak, 2 wit en één RGB in het midden, de bak was 40 cm hoogte en was een prima plantenbak geworden met deze leds, zie mijn onderschrift van de 80cm oud.

Vul onderstaande vragen op hun site maar eens in, dan krijg je een idee en een prijs indicatie.
http://www.hvpaqua.nl/c-2700170/lichtwijzer/
Bedankt!
Doseerpompen, magneet ventielen, relais.
Maar dat is niet interssant voor jou op dit punt.
Denk wel dat hvp de mooiste en compleetste oplossing kan geven
Bedankt! Daar kun je veel mee! En ik maar denken dat het alleen voor LED is:D
Dus voor hvp gaan?

Die controller die bij dit pakket zit, is denk ik een tc420, juist?

Zonder controller kost het: 156,75
Met: 211,75

Dan kost die controller dus: €55,- terwijl ik hem hier voor €34,95 kan krijgen. Apart bestellen?;)
 
De TC420 is inderdaad en ook via onze Chinese vrienden veel goedkoper te krijgen, er bestaat tegenwoordig ook een versie die via de wifi loopt :!dus hoef je de pc daar niet op aan te sluiten om te programmeren.
 
De TC420 is inderdaad en ook via onze Chinese vrienden veel goedkoper te krijgen, er bestaat tegenwoordig ook een versie die via de wifi loopt :!dus hoef je de pc daar niet op aan te sluiten om te programmeren.

Tja, koop hem toch liever via een Nederlands bedrijf. Steun ik hier de economie, en werkgelegenheid een beetje. Mensen zitten hier te zeuren, dat er geen werk is, en de economie slecht draait. Maar iedereen koopt in China, en steunt de chinese economie. Vind je het dan gek dat het langer duurt totdat de economie hier bijtrekt...:juggle:

Sorry dat dit er hier nu uitvliegt, maarja wou het toch even zeggen.;););)
 
Haha dat mag hoor, en ergens heb je nog gelijk ook, maar als je geld kan overhouden kan je dat ook weer in Nederland uitgeven.
Maar onder mijn vorige post heb ik nog even een optie aangegeven.
 
Haha dat mag hoor, en ergens heb je nog gelijk ook, maar als je geld kan overhouden kan je dat ook weer in Nederland uitgeven.
Maar onder mijn vorige post heb ik nog even een optie aangegeven.
Die had ik nog niet gezien, :oops:

Er zitten twee verkooppunten hier in de buurt, in Enschede!
De waterlelie en Burfitt's Aquarium world. Dan ga ik daar maar even kijken:D
Dus als ik dat pakket haal, en los die controller, heb ik dan alle benodigdheden?;)
 
Die had ik nog niet gezien, :oops:

Er zitten twee verkooppunten hier in de buurt, in Enschede!
De waterlelie en Burfitt's Aquarium world. Dan ga ik daar maar even kijken:D
Dus als ik dat pakket haal, en los die controller, heb ik dan alle benodigdheden?;)
Die twee zitten nu samen in 1 gebouw zag ik net:D;)
 
Nog een vraagje, hoelang kun je ongeveer met de hvp balken?
 
Geen idee van, ik heb ze nu al een paar jaartjes dagelijks branden.
 
Geen idee van, ik heb ze nu al een paar jaartjes dagelijks branden.
Best lang dus:D


Op de site staat 30.000 tot 50.000 branduren.
30000:8= 3750
3750:365=Ongeveer 10 jaar!
Klopt dit? Vind het wel heel lang;)
 
Daar staat led wel om bekend, vaak is de koeling of warmte afgifte het belangrijkste punt, daarom is de behuizing van de hvp ook aluminium welke makkelijk warmte afstaat.
 
Daar staat led wel om bekend, vaak is de koeling of warmte afgifte het belangrijkste punt, daarom is de behuizing van de hvp ook aluminium welke makkelijk warmte afstaat.
:thumbs:

Dan ga ik morgen maar even naar enschede, en kom dan thuis met LED hopelijk:D
Moet ik nog ergens aan denken of ergens opletten ofzo?

Benodigdheden:
  • 1X 46CM Wit 7.000K
  • 1X 46CM RGB
  • 1X 46CM Wit 7.000K
  • 1X 48W power adapter
  • 1X Kabelconnector
  • 3X RVS klemmenset
  • 1X 5 kanaals controller
Nog meer nodig?;)
 
Volgens mij is je lijstje goed zo, hooguit nog even controleren of je thuis wel genoeg ruimte over hebt om de stekkers in te doen.
Welke TC420 ga je nemen, de gewone uitvoering of de wifi? of hebben ze deze optie daar niet?
 
Volgens mij is je lijstje goed zo, hooguit nog even controleren of je thuis wel genoeg ruimte over hebt om de stekkers in te doen.
Welke TC420 ga je nemen, de gewone uitvoering of de wifi? of hebben ze deze optie daar niet?
Ze hebben daar volgens mij alleen de gewone...
Wifi zag ik alleen bij de chinezen.....:(;)

Straks maar wat ruimte in het kastje maken, er ligt daar nu van alles en nog wat:D;)
 
Succes, we zien de mooie zonsopkomst en ondergang foto's wel verschijnen evenals de avondverlichting.
 
Het aansluiten en programmeren is een fluitje van een cent, even goed nadenken en gaan, het lukte mij zelfs erg snel.
 
Nog een vraagje: hoeveel watt zij deze ledbalken? Staat er niet bij...;)
 
Geen idee van Ruben, misschien even een mailtje of een belletje aan wagen?
Gemaild, binnen 10 minuten antwoord!:cool:

Ze zijn 8 watt per stuk, dus 24 watt voor 3 stuks. Mijn tl is 15 watt....
Maarja hij staat ook niet de hele dag op volle sterkte dus ik hoop dat ik nog wat stroom bespaar.:engel:;)
 
Dat snelle antwoord is "gewoon" bij HVP en dit is mijn en anderen hun ervaring :D
 
Tja, koop hem toch liever via een Nederlands bedrijf. Steun ik hier de economie, en werkgelegenheid een beetje. Mensen zitten hier te zeuren, dat er geen werk is, en de economie slecht draait. Maar iedereen koopt in China, en steunt de chinese economie. Vind je het dan gek dat het langer duurt totdat de economie hier bijtrekt...:juggle:

Sorry dat dit er hier nu uitvliegt, maarja wou het toch even zeggen.;););)

En heel belangrijk. Er is een serie TC420 die de error 'null' geeft.
Dan kun je er niets mee. Koop je hem in NL, dan gewoon een andere vragen met garantie.
In China, heel gedoe.
 
En heel belangrijk. Er is een serie TC420 die de error 'null' geeft.
Dan kun je er niets mee. Koop je hem in NL, dan gewoon een andere vragen met garantie.
In China, heel gedoe.
Bedankt voor de tip Marcel!!:thumbs:
 

Terug
Bovenaan