overstappen naar extern filter , nu of wachten?


MarcovanDam

Member
Lid geworden
4 januari 2023
Berichten
16
Leeftijd
57
Ik heb 4 sluiers gered uit een 60 literbak, zie mijn post in voorstellen. Ik kon maximaal 180 liter kwijt, wat nog krap aan is voor 4 sluiers. Het is een Juwel Vision bak met het best wel forse binnenfilter. Nu denk ik dat het verstandig is om die eruit te halen zodat ik nog wat extra watervolume krijg, scheelt toch weer 5 liter.
Met als extra voordeel dat een extern filter meestal als een betere optie gezien wordt als ik hier zo lees.
Ik denk aan een Eheim proffesional 4+ 250, daar lees ik wel goede reviews over. Als deze met media wordt geleverd zijn er dan nog aanpassingen aan de media die een verbetering zijn voor het filter?

De situatie in de oude bak was zo slecht dat ik besloten heb om de gok te wagen om met de oude bodem en filtermedia (spons) in de nieuwe bak over te gaan zonder indraaien. In het binnenfilter van Juwel heb ik wat extra cirax en buisjes geplaatst. Ik hou de waterwaardes goed in de gaten en heb de komende weken tijd voor regelmatige waterwissels.
De beslissing te kiezen voor een buitenfilter is nu pas genomen, de bak draait inmiddels 4 dagen.
Wat is nu verstandig qua volgorde, eerst een paar weken blijven draaien zoals het nu is, dan een buitenfilter bijplaatsen en de beide filters een 3 a 4 weken laten draaien en dan de oude weghalen? Of het buitenfilter nu al direct bijplaatsen en de beide filters samen een x aantal weken laten draaien en dan de oude weghalen?
Of nu meteen het buitenfilter plaatsen, de media uit het binnenfilter daarin doen en meteen het binnenfilter uitschakelen? Het laatste heeft mijn voorkeur, ik moet nog wat luchtslangen wegwerken en andere zaken in het aquarium doen dus dan kan ik dat meteen combineren.
Alvast dank voor het advies!
 
Ik zou er zeker een buitenfilter op zetten met sluiers. Op 180 liter mag je wel aan bv een filter denken met een capaciteit van 1000 liter. Je kan de interne ook laten zitten maar ik ik vindt die dingen niet mooi in de bak.
Je bak is niet ingedraaid dus ik zou veel verversen met de sluiers en zelf zou ik zsm de buitenfilter erbij nemen.
 
En dan nog wel de oude mee laten draaien of wat media overzetten naar de externe en die meteen alles laten doen en de binnen weghalen?
 
Als je de oude toch tzt wil verwijderen, dan zou ik dat nu direct doen en het filtermateriaal overzetten naar je nieuwe externe filter.
 
Ok super. Dan natuurlijk de hamvraag , welk filter. Ik lees zoveel verschillende meningen. In ieder geval 900 a 1000 liter per uur. Eheim en JBL lijken de beste keuze te zijn, maar welke uitvoering dan. Stil en zuinig zijn belangrijker dan de aanschafprijs.
 
Of het externe filter eerst nog door het interne laten zuigen.en als de externe sterker is dan kun je de beide pompen aanlaten , want krijg je je een sterkere stoming/filtering.
Ik vond dat wel te doen ofschoon er in geen enkele van me juwelbakken meer zo een ingelijmd filter bevindt kun je voorstellen dat het vh ene naar het andere filter gaat zo.
 
Ik wil juist graag het oude filter eruit halen om zo wat meer volume water en zwemruimte te hebben.
Ik zie dat de Eheim echt maar net in mijn kastje past, de JBL is iets kleiner dus die heeft wel mijn voorkeur dan. Als ik zo kijk kan ik in die ook wat makkelijker mijn oude media kwijt op de plaats van de vele blauwe sponzen. Daar zitten er wel erg veel van in en die zijn niet zo heel nuttig toch?

Het zou dan deze worden, 900 liter per uur:

JBL CRISTALPROFI e902 greenline​

 
Laatst bewerkt:
Hoi @MarcovanDam - Marco.
Bedenk wel dat je netto de helft overhoudt 450 liter/h.

Bij 4 sluiers zou ik eerder denken aan 2 JBL buitenfilters waarmee je meer filtervolume hebt maar dat is jouw keuze. Jij beslist.
 
Mmm 2 wordt me wel een beetje teveel, maar ik zou dan de 1502 beter nemen denk ik?
 
Ok super. Dan natuurlijk de hamvraag , welk filter. Ik lees zoveel verschillende meningen. In ieder geval 900 a 1000 liter per uur. Eheim en JBL lijken de beste keuze te zijn, maar welke uitvoering dan. Stil en zuinig zijn belangrijker dan de aanschafprijs.
Denk eraan dat je netto debiet bijna nooit wordt aangegeven. Halveer, veiligheidshalve, de aangegeven debiet waarde maar.. JBL doet dit overigens wel in de gebruiksaanwijzing. Zelf had ik op mijn Juwel Rio 180 een JBL 1502 die een netto debiet had van zo'n 900 ltr/uur. Wat overigens niet te veel was.
 
En dan nog wel de oude mee laten draaien of wat media overzetten naar de externe en die meteen alles laten doen en de binnen weghalen?
Als de bestaande media makkelijk kan worden overgezet naar het nieuwe filter is het maar net wat je zelf makkelijker vindt.
 
Als je kiest voor de eheim dan zou ik gaan voor de 4+ 350 of 600. Qua prijs scheelt het niet veel en het geeft toch weer wat extra capaciteit.
 
De JBL is operationeel! Leuk werk weer, en hij stroomt lekker. De oude is ook al verwijderd, dat scheelt echt veel ruimte en is veel mooier :thumbs:
Morgen tijdens de waterwissel proberen de kit zo veel mogelijk te verwijderen dan zijn we weer een grote stap voorwaarts! :DD
 
Morgen tijdens de waterwissel proberen de kit zo veel mogelijk te verwijderen dan zijn we weer een grote stap voorwaarts! :DD
Ik kan je dit aanbevelen. Heb er goede ervaringen mee, ook bij kitresten van een achterwand verwijderen.
 
Dat ziet er handig uit, dank je! Ik was met een stanley mes aan het pielen, maar dat werkt onhandig en is niet ongevaarlijk :oopss:.
 
De JBL is operationeel! Leuk werk weer, en hij stroomt lekker. De oude is ook al verwijderd, dat scheelt echt veel ruimte en is veel mooier :thumbs:
Morgen tijdens de waterwissel proberen de kit zo veel mogelijk te verwijderen dan zijn we weer een grote stap voorwaarts! :DD
Lekker bezig ik ben trouwens erg benieuwd naar je leuke sluiers. Wij hebben vandaag een aquatlantis splendid 120 cm en 240 liter gereserveerd/gekocht daar ga ik ook sluiers in houden. Daar komt een jbl 1502 buitenfilter op. Sluiers zijn extreme vervuilers. Ik raad je aan om zo i zo 1 keer per week de halve bak misschien iets meer te verversen. En wat planten erin als waterpest daar zijn ze zo i zo dol op. En Java varen. Wat voor bodem heb je erin.
 
Mijn hele relaas met foto`s staat hier: https://aquaforum.nl/threads/nieuwe-sluiereigenaar.179325/

Waterwaardes blijven goed, ik ga morgen weer een flinke waterwissel doen en de luchtslangen wegwerken, plantjes wat herschikken op de nieuwe ruimte die is vrijgekomen, de kitresten van het filter weghalen en de inlaat en uitstroom van het filter wat beter plaatsen.
Wat is hier de opinie over een spraybar? Ik lees dat sluiers niet van veel stroming houden, maar je wilt wel zoveel mogelijk vuil wegfilteren door stroming natuurlijk. Met een spraybar kan ik de stroming wat meer spreiden. Ik wil de instroom met spraybar links op de korte kant en dan de inlaat in de linker achterhoek.
Dan de verwarmer ook daarheen dan zit alles mooi bij elkaar achter de hoge Argentijnse Wegebree.
 
Mijn hele relaas met foto`s staat hier: https://aquaforum.nl/threads/nieuwe-sluiereigenaar.179325/

Waterwaardes blijven goed, ik ga morgen weer een flinke waterwissel doen en de luchtslangen wegwerken, plantjes wat herschikken op de nieuwe ruimte die is vrijgekomen, de kitresten van het filter weghalen en de inlaat en uitstroom van het filter wat beter plaatsen.
Wat is hier de opinie over een spraybar? Ik lees dat sluiers niet van veel stroming houden, maar je wilt wel zoveel mogelijk vuil wegfilteren door stroming natuurlijk. Met een spraybar kan ik de stroming wat meer spreiden. Ik wil de instroom met spraybar links op de korte kant en dan de inlaat in de linker achterhoek.
Dan de verwarmer ook daarheen dan zit alles mooi bij elkaar achter de hoge Argentijnse Wegebree.
Ik zou kijken of je de spraybar op de achterwand kan plaatsen en dan met de gaatjes naar beneden gericht richting de bodem of tegen de achterwand aan gericht je moet even kijken wat nog wel wat stroming geeft de planten moeten wel wat in beweging blijven. Anders krijg je vuil ophoping en kans op algen ook.
 

Terug
Bovenaan