Overweging CO2


Apisto

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 december 2015
Berichten
1,269
Locatie
Belgie, Temse
Website
web.aquaforum.nl
Hallo beste aquarianen,

Alhoewel ik van veel hout, en weinig verlichte bakken hou, wil ik toch graag wat mer groen in de Zuid-Amerika bak.
Voorlopig staan er echinodorus en HN in, echter groeit de echinoduros niet en staat vol met bruinalg.
De HN doet het redelijk, maar ook niet super.

Nu dacht ik eraan om een CO2 set aan te schaffen, maar ik vroeg me af of dit wel iets zal veranderen aan de situatie, gezien ik absoluut geen ervaring heb met het toevoegen van CO2.
De verlichting staat ongeveer op 60% gedurende de dag, en dan met zon op en ondergang inclusief ongeveer 12 uur aan.
De echinodorus is zoals eerder vermeld, volledig bedekt met bruinalg, en maakt af en toe een nieuw blad aan, maar groeit niet.

Graag jullie mening
Groeten Apisto

Bijgevoegd een voorbeeldfoto van Gert Blank, waarbij een weelderige plantengroei te zien is bij relatief gedempte verlichting.

9403393506_6e90429486_b.jpg
 
Hallo beste aquarianen,

Alhoewel ik van veel hout, en weinig verlichte bakken hou, wil ik toch graag wat mer groen in de Zuid-Amerika bak.
Voorlopig staan er echinodorus en HN in, echter groeit de echinoduros niet en staat vol met bruinalg.
De HN doet het redelijk, maar ook niet super.

Nu dacht ik eraan om een CO2 set aan te schaffen, maar ik vroeg me af of dit wel iets zal veranderen aan de situatie, gezien ik absoluut geen ervaring heb met het toevoegen van CO2.
De verlichting staat ongeveer op 60% gedurende de dag, en dan met zon op en ondergang inclusief ongeveer 12 uur aan.
De echinodorus is zoals eerder vermeld, volledig bedekt met bruinalg, en maakt af en toe een nieuw blad aan, maar groeit niet.

Graag jullie mening
Groeten Apisto

Bijgevoegd een voorbeeldfoto van Gert Blank, waarbij een weelderige plantengroei te zien is bij relatief gedempte verlichting.

Bekijk bijlage 281055

Je kan best een bak hebben met gedempte belichting. Maar dat vraagt dan wel een bepaalde planten keuze. Zo heb je nu een Hydrocleys nymphoides die juist een intense verlichting wil. Er zijn Echnodorus soorten die met minder toekunnen maar je vermeldt niet welke soort je hebt. Vertel dus even wat er precies in je bak staat. Waterwaarden zijn ook altijd zinvol. Welke verlichting heb je precies en is dit al of niet dimbaar? Vroeger had ik een bak zonder CO2 niet omdat ik dat wilde, er was gewoon niet anders. Deze had een zeer beperkte verlichting en water verversen deden we zo eens in de twee, drie maanden. De plantenkeuze was dientengevolge ook beperkt maar het kon dus wel. Dus ook voor jouw bak zijn er die mogelijkheden maar geef eerst de gevraagde informatie door.
 
Hebben de HN en de Echinodorus wel voldoende bodemvoeding bij de wortels?
 
Je kan best een bak hebben met gedempte belichting. Maar dat vraagt dan wel een bepaalde planten keuze. Zo heb je nu een Hydrocleys nymphoides die juist een intense verlichting wil. Er zijn Echnodorus soorten die met minder toekunnen maar je vermeldt niet welke soort je hebt. Vertel dus even wat er precies in je bak staat. Waterwaarden zijn ook altijd zinvol. Welke verlichting heb je precies en is dit al of niet dimbaar? Vroeger had ik een bak zonder CO2 niet omdat ik dat wilde, er was gewoon niet anders. Deze had een zeer beperkte verlichting en water verversen deden we zo eens in de twee, drie maanden. De plantenkeuze was dientengevolge ook beperkt maar het kon dus wel. Dus ook voor jouw bak zijn er die mogelijkheden maar geef eerst de gevraagde informatie door.
PH: 6,5
KH: 3,5
GH: 6,5
NO3:50
PO3: 5
Verlichting is ledverlichting, 6 strips met controller
echinodorus bleheri, die volgens mij best wel gedimd aankan.
Water verversen gebeurt om de wek of om de 2 weken.

Hebben de HN en de Echinodorus wel voldoende bodemvoeding bij de wortels?
Lijkt me wel, ik stop om de 2 weken een capsule osmocote erbij, en die kunnen normaal toch voor enkele maanden voeding voorzien.
 
Zover ik weet krijg je meer de bruinalgen door teveel belasting van je bak. Dat is ook de reden dat je ze vaak ziet bij de opstart. Elke 2 weken een capsule is niet nodig hoor want die kunnen inderdaad maanden meegaan.
 
Zover ik weet krijg je meer de bruinalgen door teveel belasting van je bak. Dat is ook de reden dat je ze vaak ziet bij de opstart. Elke 2 weken een capsule is niet nodig hoor want die kunnen inderdaad maanden meegaan.
Ik denk niet dat mijn bak overbezet is, ze zitten 12 Hyphessbryon Epsei, 12 corydorassen en 4 biotodoma's in, op 450liter lijkt me dat best oké.
 
Ik zie dat de no3 en de po4 ook flink hoor zijn maar kan niet vinden of je de EI gebruikt.
 
Nee, ik denk dat je geen koolstofbron in de vorm van CO2 nodig hebt. En àls er een behoefte is van de plant kan je makkelijk af met een vloeibare koolstofbron. :thumbs:

Ik denk dat je probleem van tegenvallende groei toch gezocht moet worden in je voeding/ bemesting
en de manier hoe je een meting van het water maakt... Want die gegevens lijken mij zeer onwaarschijnlijk.
 
Hoe zijn die waarden gemeten en heb je niet een meetfout gemaakt?
 
Een meetfout kan altijd natuurlijk, maar ik heb al meerdere keren deze waardne gemeten, maar ik zal binnenkort eens een nieuwe koffer kopen.
Ik meet met de testkoffer van colombo, al is deze al wel enkele jaren oud.
Ik gebruik geen EI, maar ik voer wel veel diepvries voer.
En vloeibare koolstofbron, easylife carbo bijvoorbeeld?
 
PH: 6,5
KH: 3,5
GH: 6,5
NO3:50
PO3: 5
Verlichting is ledverlichting, 6 strips met controller
echinodorus bleheri, die volgens mij best wel gedimd aankan.
Water verversen gebeurt om de wek of om de 2 weken.


Lijkt me wel, ik stop om de 2 weken een capsule osmocote erbij, en die kunnen normaal toch voor enkele maanden voeding voorzien.
Wanneer je een KH van 3.5 hebt met daarbij een Ph van 6.5 dan zou je te véél CO2 hebben. PO3, typo? Dan zal wel PO4 moeten zijn, denk ik. Maar ik vind NO3 50 met PO4 5 wel in verhouding maar wel erg hoog. Hoe meet je eigenlijk? Kloppen deze waarden wel? Je Echinodorus blerheri heeft voor een optimale groei een normale licht intensiteit nodig.
 
Ik zou deftig 75% verversen om van die vele No3 af te geraken en zo wss ook de bruine alg.
 
Ik denk dat je probleem van tegenvallende groei toch gezocht moet worden in je voeding/ bemesting
Ik ga toch meer in de richting van te weinig verlichting, voeding is er voldoende met de capsules en de aanwezige nitraat en fosfaat,
Bruine alg ontstaat ook bij te schaarse verlichting namelijk, dit weet ik van mijn oude bak, weinig licht en altijd bruine bladeren laag in de bak.

En wat de foto van Gert Blank betreft, wellicht is deze in de avond genomen met gedimd licht? die bak is erg donker namelijk, te donker voor weelderige plantengroei als je het mij vraagt.
Heb je ook een foto van je eigen bak?
 
Laatst bewerkt:
Ik ga toch meer in de richting van te weinig verlichting, voeding is er voldoende met de capsules en de aanwezige nitraat en fosfaat,
Bruine alg ontstaat ook bij te schaarse verlichting namelijk, dit weet ik van mijn oude bak, weinig licht en altijd bruine bladeren laag in de bak.
Heel juist.
 
Ik zou deftig 75% verversen om van die vele No3 af te geraken en zo wss ook de bruine alg.
Water wordt bijna wekelijks 70% ververst, dus daar ligt het niet aan lijkt me.
Ik heb een paar weken geleden de verlichting net iets minder gezet, omdat ik dacht als ik toch geen CO2 toevoeg hebben de planten misschien niet voldoende CO2.
Misschien dan toch maar eens proberen verlengen dan.
 
Misschien dan toch maar eens proberen verlengen dan.
Of verhogen? De meeste Echinodorussen kunnen wel zonder Co2, de HN weet ik niet, maar deze vangt wel altijd meer licht door de drijvende bladeren, wellicht dat ie het daarom wel redelijk doet
 
Bruine alg ontstaat ook bij te schaarse verlichting
Naar mijn ervaring enkel bij de combinatie met te veel macro elementen (nitraat fosfaat)
Ik had vroeger een aquarium van 240l waarop welgeteld 10w aan ledverlichting stond (5x2w leeslampjes van de ikea)
In deze bak kwam geen enkele vorm van extra plantenvoeding.
De planten bleven allemaal mooi groen maar groeiden wel heel traag.
Maar nergens was 1 algje te bespeuren.
 
Water wordt bijna wekelijks 70% ververst, dus daar ligt het niet aan lijkt me.
Ik heb een paar weken geleden de verlichting net iets minder gezet, omdat ik dacht als ik toch geen CO2 toevoeg hebben de planten misschien niet voldoende CO2.
Misschien dan toch maar eens proberen verlengen dan.
Als je nitraat zo nog op 50 staat zou ik je dan aanraden om naar minimaal 2x per week 50% over te stappen.
Tenzij je nitraat toevoegd met plantenvoeding.
Dan zou ik veranderen van plantenvoeding naar een soort zonder nitraat
 
Water wordt bijna wekelijks 70% ververst, dus daar ligt het niet aan lijkt me.
Ik heb een paar weken geleden de verlichting net iets minder gezet, omdat ik dacht als ik toch geen CO2 toevoeg hebben de planten misschien niet voldoende CO2.
Misschien dan toch maar eens proberen verlengen dan.

Wanneer je metingen kloppen (?) heb je, zoals ik al eerder zei, te veel CO2! Een Kh van 3.5 bij een PH van 6.5 maakt dat je 32.7 mg/ltr. CO2 hebt. Zo tussen de 15 en 25 mg/Ltr is een goede waarde.
 
Naar mijn ervaring enkel bij de combinatie met te veel macro elementen (nitraat fosfaat)
Ligt er ook een beetje aan waar de Nitraat en Fosfaat vandaan komen, is het puur van de organische belasting dan zou het mischien kunnen ja.
 
Ik ga toch meer in de richting van te weinig verlichting
Nee, geloof ik absoluut niet in.
Mijn beste gok is Ts heeft problemen met z'n planten omdat ie teveel voedingscapsules gebruikt.
Om de 2 weken een voedingscapsule gebruiken die normaal gesproken een paar maanden tot een half jaar mee kunnen gaan
is vragen om een nutrient lockdown, waardoor de conditie van de plant steeds slechter gaat worden. Zou een goede verklaring zijn voor zijn gemeten waterwaarden.
 
PH: 6,5
KH: 3,5
GH: 6,5
NO3:50
PO3: 5

Toch maar even een andere testmeting doen, PH6.5 en KH3.5 lijk mij in een aquarium zonder Co2 toevoegen onmogelijk en al zeker als je een matig visbestand hebt met planten erin.
Voedingscapsules en osmoscote zijn niet om de 2weken nodig en je overbemest de plant zodat het wortelstelsel dichtslaat en de plant wat al genoemd is in een lockdown terecht komt, je kan het vergelijken met na de winter wanneer planten langs de weg er bruin uit zien door het zout dat gestrooid is.. door overvloed aan zouten slaan de wortels dicht en kunnen geen water en voedingstoffen meer opnemen dit gebeurt ook met overbemesting van meststoffen voor planten.
PO3 zal wel PO4 zijn en 5 is veel te hoog en heb je een grote organische overschot in het water dat neerslaat op de planten en mede door weinig licht bruin algen op bladeren gaat veroorzaken, 50% waterwissel is echt wel nodig en als het kan wat minder diepvries geven dit bevat natuurllijk de nodige fosfaten. misschien zijn bodem waffers of granulaat/sticks een oplossing om minder met diepvries te voeren.

Bemesting bij de wortels capsules gemiddeld 6weken dat ze werken en osmoscoten werken 3-4maanden, dus niet meer vervangen om de 2weken en capsules pas na 6weken geven, omdat je matig licht hebt zullen de planten ook niet veel opnemen dus je kan gerust die capsules om de 8weken in de grond duwen.
Hoeveel licht je hebt boven je aquarium is ook belangrijk, enichdoras Bleri heeft minimaal 10-15lumen nodig de liter water en bij 20lumen de liter groeid hij optimaal, ik zou van 60% naar 70% gaan omdat verlengen van je lichtduur niet veel gaat helpen omdat de lichtitensiviteid erg laag is wat je geef in de belichtingsduur en de plant er weinig aan heeft om nog langer dan 12uur te gaan belichten.
 
Wordt er toevallig over turf gefilterd? Dan kun je namelijk je KH meting niet meer vertrouwen en elke conclusie die daaruit getrokken wordt zal onjuist zijn. Zoals velen al gezegd hebben zou een KH van 3.5 bij een PH van 6.5 betekenen dat je juist teveel co2 in je aquarium hebt daarom vermoed ik turf filtering of PH verlagende bodem o.i.d.
 
Bruine alg ontstaat ook bij te schaarse verlichting namelijk, dit weet ik van mijn oude bak, weinig licht en altijd bruine bladeren laag in de bak.

Volgens mij kan het als je planten door te weinig licht niet of amper groeien en dus geen stoffen opnemen. Bij teveel belasting door bv rottend materiaal kan je dan bruinalg krijgen maar goed de oorzaak is dan niet direct te weinig licht maar het niet goed groeien van de planten waardoor deze kunnen doodgaan en geen stoffen meer opnemen en de bak soms kunnen belassten. Je ziet namelijk bruinalg bij zowel bakken met veel als met weinig licht. Maar goed dat is meer mijn eigen ervaring hoor. Er zijn duizenden soorten diatomen en wellicht zijn er ook soorten die het bij minder licht extra goed doen maar dat wil niet zeggen dat minder licht ook de oorzaak is denk ik.
 
Hier nog een stukje van de site van Cornelius:

Je krijgt bijna altijd last van bruine (opstart)alg. Het zijn Diatomeeën en wij noemen ze onterecht 'bruine alg' in onze bakken.
Deze term is echter niet helemaal correct, want echte bruine algen (Phaeophyceae) zijn een andere groep, die, op enkele uitzonderingen na, niet voorkomt in zoet water.
Eigenlijk is het een kiezelwier.
Je ziet het als 1e verschijnen in nieuwe bakken. Dat komt omdat er nog geen andere algen zijn waarmee ze concurreren. Pas een paar weken na de opstart worden ze vanzelf
verdrongen door groene alg. En als de plantmassa in onze bakken eenmaal goed zijn ontwikkeld -in gezondheid en volume- verdwijnt meestal ook de groene alg.

Ze hebben silicaat nodig voor hun 'skelet' en dat is weer in genoeg hoeveelheden aanwezig in ons leidingwater. Een gebrek aan concurrenten zoals andere algen en ander soort micro-organismen in een bak zal hun reproductiesnelheid verhogen. In zo'n situatie maakt het feitelijk niet uit of het een opstartende bak is of een bak wat al een geruime tijd draait. Bakken die niet 'ingedraaid' zijn of biologisch niet stabiel zijn, die blijven altijd wel last houden van bruinalg.
 
Bij teveel belasting door bv rottend materiaal kan je dan bruinalg krijgen
Dat is wel herkenbaar ja van mijn oude bak, veel vissen en een relatief klein filter.
En dan ook nog eens te weinig licht zal het alleen maar versterken denk ik, omdat de planten dan maar matig groeien en daardoor vatbaarder zijn voor algen/aanslag

maar goed de oorzaak is dan niet direct te weinig licht maar het niet goed groeien van de planten
En waardoor groeien de planten dan slecht? ik zou zeggen te weinig licht:D
In het geval van Apisto zijn er voedingstoffen voldoende voor de genoemde planten, dus dan zou de bak (zoals omschreven in het stuk van Cornelius) niet stabiel zijn, en dat kan ook wel eens komen door te weinig licht waardoor de planten niet goed genoeg groeien?

Laten we het houden op vervuiling én te weinig licht?
 
Oké, bedankt voor de uitgebreide reacties.
Ik ga dan maar eerst eens de intensiteit verhogen, en minder capsule gebruiken.
Ik heb een groot stuk hout in de bak, en regelmatig ook wat bladeren en turf, dus die organische belasting kan i kwel ergens begrijpen.
Alvast bedankt voor alle reacties, nu kunnen weer even verder met de tips.
:iloveyou:
 
Zover ik heb begrepen van andere leden die ook bladeren gebruiken zal dat amper voor organische belasting zorgen.
 
We zijn ondertussen een dikke maand verder, ik heb de verlichtingsintensiteit verhoogd van 60 naar 80%, de bruinalg is zo goed als weg, maar ik heb nu wel enorm last van blauwalg...
Ik voeg dagelijks 7ml carbo toe, en met een ph rond de 7 en een kh rond de 3-4.
Toch vertrouwde ik niet echt op de CO2 tabel, en heb i keen dropchecker aangeschaft, deze staat al een week donkerblauw.
De HN plant groeit echt zeer goed en maakt meerdere uitlopers, maar de echinodorus blijft wat steken. Er komen nu wel iets lichtere bladeren tevoorschijn, maar blijven bedekt met fijne groene haartjes.
Maar dat soort alg is het minste van mijn zorgen, die blauwalg is andere koek..
Iemand nog tips?
 
We zijn ondertussen een dikke maand verder, ik heb de verlichtingsintensiteit verhoogd van 60 naar 80%, de bruinalg is zo goed als weg, maar ik heb nu wel enorm last van blauwalg...
Ik voeg dagelijks 7ml carbo toe, en met een ph rond de 7 en een kh rond de 3-4.
Toch vertrouwde ik niet echt op de CO2 tabel, en heb i keen dropchecker aangeschaft, deze staat al een week donkerblauw.
De HN plant groeit echt zeer goed en maakt meerdere uitlopers, maar de echinodorus blijft wat steken. Er komen nu wel iets lichtere bladeren tevoorschijn, maar blijven bedekt met fijne groene haartjes.
Maar dat soort alg is het minste van mijn zorgen, die blauwalg is andere koek..
Iemand nog tips?
Ik denk dat je teveel voeding in je bodem hebt en/of voedingsrijk water en dat de blauwalg bacterie al aanwezig was. Je hebt 2 planten zoals je zei volgens mij waarvan 1 het niet goed doet. Je lichtintensiteit is verhoogd waardoor de algen tot bloei komen. Ik had de planten er uitgehaald als dat je belemmerd van bodem schoonmaken. En dan wat nieuwe planten erbij gedaan. Uiteraard de blauwalg mee afgezogen. Wat is de temperatuur van je bak overigens? Misschien een mooie drijfplant die je kan helpen wat overtollige voedingstoffen af te toppen.
 
Die ledstrippen hebben ook geen beste naam. Heb ze ook een jaar gehad met alle gevolgen van dien. Heb er nu degelijke leds in en heb er een pracht aquarium voor terug gekregen. Wat voor strippen gebruik je?
 
We zijn ondertussen een dikke maand verder, ik heb de verlichtingsintensiteit verhoogd van 60 naar 80%, de bruinalg is zo goed als weg, maar ik heb nu wel enorm last van blauwalg...
Ik voeg dagelijks 7ml carbo toe, en met een ph rond de 7 en een kh rond de 3-4.
Toch vertrouwde ik niet echt op de CO2 tabel, en heb i keen dropchecker aangeschaft, deze staat al een week donkerblauw.
De HN plant groeit echt zeer goed en maakt meerdere uitlopers, maar de echinodorus blijft wat steken. Er komen nu wel iets lichtere bladeren tevoorschijn, maar blijven bedekt met fijne groene haartjes.
Maar dat soort alg is het minste van mijn zorgen, die blauwalg is andere koek..
Iemand nog tips?

Blauwalg ontstaat vaak door een teveel aan afval stoffen. Bodem, rottende bladeren, te veel voeding een vervuild filter. Maar ook een slechte waterdistributie kan op bepaalde plekken voor blauwalg zorgen. Een nitraat tekort komt vaak voor bij blauwalg problemen. Misschien in je bodem gerommeld? Daardoor kan er een amoniumpiek voorkomen. Vervuiling opruimen. Filter glas, bodem etc. Blauwalg zodra je het ziet verwijderen. Waterverversen minimaal 50%. Kijk je watercirculatie na. Voeg eventueel nitraat toe. Als het te erg wordt moet je misschien naar een verduistering toe.
 
Dat je dan niet over de belichting begint Ben. De belasting is zo hoog omdat de planten geen kloten doen.
 
In andere topics boor je het de grond in maar nou is de verlichting de hardware eel oke en loop je te jammeren over voeding
 
De ledstrips bedoel ik. Zijn al vele topics over geweest.
 

Terug
Bovenaan