Wat is er nieuw

Overweging CO2

Uhm, welke soort strip is een goede vraag.
Ik kocht gewoon een ledstrip van 5 meter, 1080 lumen, 4000k.
En ook een RGB om in de ochtend een iets warmere kleur te krijgen.
Verder is er inderdaad wel wat "afval" in de vorm van bladeren, maar dat vind ik juist wel een natuurlijke uitstraling hebben.
Overvoeding lijkt me wel sterk, ik heb sinds ongeveer 2 maanden geen bodemvoeding gebruikt, enkel elke week een dosis easylife profito, en vanaf deze week ook 7ml carbo.

Uhm, welke soort strip is een goede vraag.
Ik kocht gewoon een ledstrip van 5 meter, 1080 lumen, 4000k.
En ook een RGB om in de ochtend een iets warmere kleur te krijgen.
Verder is er inderdaad wel wat "afval" in de vorm van bladeren, maar dat vind ik juist wel een natuurlijke uitstraling hebben.
Overvoeding lijkt me wel sterk, ik heb sinds ongeveer 2 maanden geen bodemvoeding gebruikt, enkel elke week een dosis easylife profito, en vanaf deze week ook 7ml carbo.

Ok, je houdt van bakken met weinig licht. Dan heb je de juiste keuze gemaakt. Of je planten daar ook blij mee zijn weet ik dan weer niet.

Hoi Apisto

Als je ooit wel goed groeiende planten gehad hebt met je huidige verlichting zou ik een andere oorzaak zoeken.
Je blauwalg heb je deze overal bodem, hout ,achterwand ,planten ,bioloog

Hoi Apisto

Als je ooit wel goed groeiende planten gehad hebt met je huidige verlichting zou ik een andere oorzaak zoeken.
Je blauwalg heb je deze overal bodem, hout ,achterwand ,planten ,bioloog
Nee het lijkt alleen op de plekken te zitten met veel verlichting, dus op de top van het hout, vanboven op de achterwand etc.
De planten hebben het in deze bak overigens nooit echt goed gedaan hoor.

Nee het lijkt alleen op de plekken te zitten met veel verlichting, dus op de top van het hout, vanboven op de achterwand etc.
De planten hebben het in deze bak overigens nooit echt goed gedaan hoor.

Had je film gekeken in je album en zag idd blauwalg op je hout , de bodem en bladeren zag ik dit niet onmiddellijk wat me verraste .
Bent je zeker dat je hout of achterwand niet oplost/rot in je aquarium dit zou wel een de oorzaak van je blauwalg kunnen zijn.

Planten zijn licht nodig en dat heb je veel te weinig. Dus gaan ze het ook in de toekomst niet goed doen. Koop degelijk licht hardware en laat deze rommel voor wat het is.

Blauwalg kan ontstaan wanneer je in de bodem rommelt en hierdoor een ammonium piek veroorzaakt wordt. Vervuiling door rottende planten of een vervuild filter kan ook zorgen voor blauwalg. Meet je nitraat eens? Misschien heb je daar een tekort. Is je watercirculatie voldoende? Wat je in ieder geval al kan doen; zorg dat je, zodra je blauwalg ziet, het verwijderen al is het ook elke dag. Ververs je water net 50%. Maak je filter schoon. Je hebt dus wat te doen!

We zijn ondertussen een dikke maand verder, ik heb de verlichtingsintensiteit verhoogd van 60 naar 80%, de bruinalg is zo goed als weg, maar ik heb nu wel enorm last van blauwalg...
Ik voeg dagelijks 7ml carbo toe, en met een ph rond de 7 en een kh rond de 3-4.
Toch vertrouwde ik niet echt op de CO2 tabel, en heb i keen dropchecker aangeschaft, deze staat al een week donkerblauw.
De HN plant groeit echt zeer goed en maakt meerdere uitlopers, maar de echinodorus blijft wat steken. Er komen nu wel iets lichtere bladeren tevoorschijn, maar blijven bedekt met fijne groene haartjes.
Maar dat soort alg is het minste van mijn zorgen, die blauwalg is andere koek..
Iemand nog tips?
Carbo is geen CO2, je kan een dropchecker hebben of ph/kh tabel maar dat gaat nooit aangeven dat/of er genoeg CO2 in je water zit als je geen echte CO2 toevoegt

Blauwalg is een bacterie die zich manifesteert in een bak met slechte stroming of beroerd onderhouden aquarium.

Je groene wol op de bladeren komt door een gebrek aan CO2 en/of voeding.

Zou eerst je blauwalg aanpakken middels een black-out en tijdens de black-out je CO2 set aanschaffen en installeren, na de black-out blu-exit doseren en je CO2 aanzetten en instellen.

Carbo is geen CO2, je kan een dropchecker hebben of ph/kh tabel maar dat gaat nooit aangeven dat/of er genoeg CO2 in je water zit als je geen echte CO2 toevoegt

Blauwalg is een bacterie die zich manifesteert in een bak met slechte stroming of beroerd onderhouden aquarium.

Je groene wol op de bladeren komt door een gebrek aan CO2 en/of voeding.

Zou eerst je blauwalg aanpakken middels een black-out en tijdens de black-out je CO2 set aanschaffen en installeren, na de black-out blu-exit doseren en je CO2 aanzetten en instellen.
Dat zijn duidelijke instructies, bedankt!
Heeft een CO2 set veel zin met de 'slechte' verlichting?
Ik deed wat opzoekwerk, en zag dat er ook verschil zat in het soort spectrum dat de verlichting uitstraalt. Hebben w het dan enkel over de kleuren of over nog andere eigenschappen van de verlichting?

Ik deed wat opzoekwerk, en zag dat er ook verschil zat in het soort spectrum dat de verlichting uitstraalt. Hebben w het dan enkel over de kleuren of over nog andere eigenschappen van de verlichting?
In de basis is wit licht voldoende.
Ook als je dropchecker gruwelijk blauw is maakt je verlichting niet meer uit voor je CO2 gebrek zegmaar.

Een eerste vereiste voor je planten is dat er een bruikbare lichtintensiteit beschikbaar is voor een periode van zo'n 8 uur. (Dus exclusief dimtijden) Dan heb je het over de, voor de planten, bruikbare kleuren die in het witte licht zitten. Wanneer het licht wat gelig (warmwit) is bevat het veel rood terwijl koudwit veel blauw bevat, beide nodig voor planten. Je kan niet zeggen dat CO2 set wel of niet nodig is voor slechte verlichting. Je moet kijken wat je plantenbestand vraagt! Wanneer je dit weet, en daar kan je gewoon op googelen, gaat je dit toepassen. Eerst de lichtvraag, daaruit volgt de CO2 vraag en overige bemesting. Maar de strips die je hiervoor aangaf zijn ongeschikt voor aquariums, ik zou eerst een kijken naar degelijke vervanging.

Een eerste vereiste voor je planten is dat er een bruikbare lichtintensiteit beschikbaar is voor een periode van zo'n 8 uur. (Dus exclusief dimtijden) Dan heb je het over de, voor de planten, bruikbare kleuren die in het witte licht zitten. Wanneer het licht wat gelig (warmwit) is bevat het veel rood terwijl koudwit veel blauw bevat, beide nodig voor planten. Je kan niet zeggen dat CO2 set wel of niet nodig is voor slechte verlichting. Je moet kijken wat je plantenbestand vraagt! Wanneer je dit weet, en daar kan je gewoon op googelen, gaat je dit toepassen. Eerst de lichtvraag, daaruit volgt de CO2 vraag en overige bemesting. Maar de strips die je hiervoor aangaf zijn ongeschikt voor aquariums, ik zou eerst een kijken naar degelijke vervanging.
In dit verhaal zal het aanpassen van de verlichting (bijna) geen verschil bieden gezien de dropchecker netjes blauw blijft en de omschreven algen wijzen op een CO2 gebrek wat dus betekent dat er meer licht word aangeboden dan verwerkt kan worden met de “natuurlijke” CO2 productie.
Je kan hier een mooie ADA lamp boven hangen of een daytime matrix etc maar dat gaat de algen enkel erger maken omdat er dan nog meer licht komt wat algen gaat voeden

In dit verhaal zal het aanpassen van de verlichting (bijna) geen verschil bieden gezien de dropchecker netjes blauw blijft en de omschreven algen wijzen op een CO2 gebrek wat dus betekent dat er meer licht word aangeboden dan verwerkt kan worden met de “natuurlijke” CO2 productie.
Je kan hier een mooie ADA lamp boven hangen of een daytime matrix etc maar dat gaat de algen enkel erger maken omdat er dan nog meer licht komt wat algen gaat voeden

Ts vraagt of een CO2 set zin heeft met slechte verlichting. Daar reageerde ik op. Dat heeft namelijk geen zin. Hij gebruikt strips die hem 216 lumen per meter bieden. Dat is gewoon niets. Als hij plantengroei wil moet hij beginnen bij het begin. Dat is degelijke verlichting. Zonodig kan hij daarna nog wel eens denken aan een CO2 set.

Ts vraagt of een CO2 set zin heeft met slechte verlichting. Daar reageerde ik op. Dat heeft namelijk geen zin. Hij gebruikt strips die hem 216 lumen per meter bieden. Dat is gewoon niets. Als hij plantengroei wil moet hij beginnen bij het begin. Dat is degelijke verlichting. Zonodig kan hij daarna nog wel eens denken aan een CO2 set.
Zou het andersom doen, je CO2 kraan kan je verder opendraaien naarmate de vraag toeneemt als je meer en beter licht hebt.
Eerst je verlichting vervangen voor meer en mooier licht gaat denk ik de algen enkel erger maken.
In mijn optiek moet je eerst voeding en CO2 op orde hebben voordat je de licht intensiteit kan verhogen.

Zou het andersom doen, je CO2 kraan kan je verder opendraaien naarmate de vraag toeneemt als je meer en beter licht hebt.
Eerst je verlichting vervangen voor meer en mooier licht gaat denk ik de algen enkel erger maken.
In mijn optiek moet je eerst voeding en CO2 op orde hebben voordat je de licht intensiteit kan verhogen.
Dit is een discussie die ik vaker voer....😀😀😀Naar mijn mening is de eerste vereiste licht! Bij geen of te weinig licht gaat een plant niet eens groeien en vraagt dan ook niet naar CO2. Vroeger heb ik bakken gehad zonder extra CO2. Maar wel met net genoeg licht om groei mogelijk te maken van je plantjes al maakte dit de keuze al meer beperkt. Je ziet dit trouwens ook weer terug in de gouden driehoek, licht staat in de top. Licht bepaalt of er al of niet CO2 vraag is en hoeveel, niet andersom. Wanneer je een plant koopt zie je, in de omschrijving, altijd wat de lichtvraag is van je exemplaar. De CO2 en trouwens de overige bemestingsvraag wordt daaruit afgeleid.
gouden_driehoek-600x600.jpg

Laatst bewerkt:
Klopt al vraag ik me af of dat altijd juiste info is. Een plant heeft vaak een bredere range. Dus vaak kan een plant ook minder licht toe dan is aangegeven.

Maar daar gaat het toch niet om? Je vis kan waarschijnlijk ook leven met minder voedsel. Daar wordt hij alleen niet beter van. Het zelfde geldt voor een plant! Dat er een zekere tolerantie is maar goed ook want wij moeten in onze bakken kiezen voor een gemiddelde. Maar voorop staat wél het beste gemiddelde. En waarom zou je twijfelen aan de geven info?

Het ging me meer om mn eerste zin dat de info vaak niet klopt en nogal verschilt per bedrijf. Hierdoor is het soms lastig om een goede keuze te maken bij de verlichting die jij kan bieden.

Maar wat Ben zegt zit toch weer enigszins een kern van waarheid in. Ja dat eitje is zo blauw als een tientje. Maar de Ts had de overweging om met co2 te beginnen. Tuurlijk doen planten wel wat maar dan bereik je nimmer zo'n mooie bak als Ben heeft. En de bakken van John ik heb er meerdere gezien. Ik mag graag dingen van Ben lezen en ook tuinkabouter. Zeker op licht technies gebied.

Eigen ervaring met die strips is qua zicht het geeft een zeer mooi effect maar na een jaar bleeft de mooie plantenpracht uit. Het groeide wel maar niet mooi genoeg.

Tuinkabouter gaf destijd een heel leuk voorbeeld. We zetten duizend waxine lichtjes of een fietslampje bij elkaar. Van veraf zien we hee er brand wat. Ga je ernaast staan met een degelijke bouwlamp dan zie je het mijlen ver. Ik vond dat destijd een prachtig voorbeeld toen ik ook met strips bezig was. Tja Ben noemt het altijd hardware hihi.

Ik heb destijds degelijke leds opgehaald. Ik gaan geen merken noemen maar achteraf valt de prijs wel mee in vergelijking met strips. Tja achteraf.......

Als de verlichting niet toereikend dan is de kans groot als er niks opgenomen word. Het is lastig ik ben er zelf ook twee jaar mee bezig geweest. Toevoeging van co2 nodig of niet. Zie ook heel vaal lowtech bakken met gewoon een t8 van de gamma erboven die juweeltjes zijn om te zien.Maar de driehoek die Ben een paar post laat de theorie erachter wat duidelijker. Ja het is niet makkelijk ben ook jaren aan het sukkelen geweest en nog zeker op buitenlandse forums.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan