Overwennen garnalen na transport


B

Bart87120

Guest
He, voor de eerste keer heb ik garnalen online gekocht via een veilingsite, ze worden ma opgestuurd en zouden een dag onderweg zijn. Hou vang ik die beestjes na zo'n stresvolle onderneming op? Het zijn citroengarnaaltjes en ze worden verstuurt met postnl
 
Kleine emmer.

Beestjes met water en al uit het zakje in de emmer gieten.

Druppelmethode gebruiken om over te wennen.

Zo lekker een uurtje of 1 a 2.

Daarna garnalen uitvangen en in de bak zetten.
 
Rich heeft het al prima uitgelegd. Zelf gebruik ik vaak een ijsbak van 1 liter en doe daar de helft oud water in en dan om het kwartier een klein beetje eigen water toevoegen. Na 1-2 uur kunnen ze dan prima over. Daarbij zijn het vrij sterke garnalen.
 
Ok, ik zit alleen nog een beetje met het mogelijke temperatuurverschil tussen het water in het emmertje en het uiteindelijke aquarium wat op een 23 graden staat
 
Je kan eventueel het bakje vlakvoor het overzetten even in de bak laten drijven of er een verwarming bij indoen als dat kan. Zelf heb ik dat nooit gedaan en als je de bak iets onderwater houdt heel rustig dan laat je er heel langzaam water inlopen en zo mengt zich dat. Dan de bak omkieperen zeg maar. Zelf heb ik nog nooit problemen hiermee ondervonden hoor.
 
Qua temperatuurverschil is het echt belangrijk dat ze niet van koud naar warm gaan!
Daar kunnen ze slecht tegen.
Dus ik zou na de druppelmethode altijd even controleren of de temperaturen gelijk zijn en anders wat aanpassen.

Garnalen hoeven niet op 23 graden, kunnen ook makkleijk op kamer temperatuur, maar wellicht heb je er andere dieren bij zitten die wel wat warmer willen.

Mochten ze bij vissen komen, zorg dan dat er voldoende schuilplekken zijn voor de citroentjes n de vorm van mos bijvoorbeeld.

Mag ik vragen waar je ze gekocht hebt?
Ik wist namelijk niet dat er ook veiling sites zijn voor garnalen :D
 
Als ze in een breeder bag zitten (geen zuurtstof bij het zakje) dan moet je in elk geval niet in het aquarium hangen om te acclimatiseren. Gewoon zakje in emmertje omkiepen en druppels van je eigen water erbij.
 
Op een facebookgroep genaamd garnalen auction nl/be je moet je aanmelden bij een beheerder en dan wordt je aanvaard
 
Garnalen zijn aangekomen, ze zijn nog aan't overwennen
1494937331578-70336248.jpg
 
Ja hoor, met de citroentjes zelf gaat het goed. Der is alleen een groot draadalg probleem ontstaan. Ik probeer het nu handmatig wat bij te houden maar het ziet er niet uit
 
Heb je misschien het licht lang aan want dit komt door een co2 tekort. Zelf heb ik de verlichting rond de 9 uur aan. Of je hebt er wellicht teveel licht boven?
 
Het licht staat 8 uur aan, het is een superfish wave 15 bakje met een led lampje van 3 watt. Waarschijnlijk heb ik de alg zelf geimporteerd met een stukje mos toe tevoegen dat al een geruime tijd in een emmertje voor het raam stond.
Mijn plan van aanpak ziet er nu zo uit

Draad alg zoveel mogelijk verwijderen, van ramen grind...
Planten terug snoeien
Waterwissel van 30%
Verduisteren vor 24 uur
Terug 30% water wisselen
Verduisteren voor24 uur
En daarna drijfplantjes gaan kopen

Gaat dit werken of heeft verduisteren geen zin
 
Heb je een foto van je bakje Bart?

Draadalg is idd vaak een kwestie van te veel licht.


Edit: we reageerden tegelijk.

In een superfish heb je niet snel te veel licht.
Je kunt in de middag ook even een pauze inlassen in je lichtschema.


Je aanpak is heel goed!

Zoveel mogelijk handmatig blijven verwjderen.
Als het op je plantjes zit, van onder af aan naar boven werken.
Dat gaat het gemakkelijkste.

Verduisteren helpt super goed en daarna drijfplantjes erin ook.

Beetje garnalen proof plantenvoeding erin helpt ook altijd wel.
 
Hoe kom je nou bij draadalg? lijkt meer op blauwalg,google maar eens.
Guppen zijn ook niet echt een goede combinatie met dwerggarnalen trouwens hoor.
 
Heb het ff gegoogeld en lijkt inderdaad meer op blauwalg, feit blijft dat ik er vanaf moet.
In iedergeval bedankt om de foto te bekijken.
Heb een stappenplan gegoogeld, int kort
Verduisteren voor 3 dagen
Zo goed mogelijk reinigen, alg weghalen
Filter uitspoelen
Luchtsteentje plaatsen
Nitraat toevoegen(heb ik niet in huis)

Lijkt dit jullie wat?
 
En daarna komt het met een beetje pech weer terug :juggle:

Hoe groot is de bak en wat voor filter draait erop?
 
Het is een nano bakje van netto zo'n 12 liter met een extern hang on filter van aquelle versamax
 
De plantjes bewegen een klein beetje, ik denk dat ik ook geen dode plaatsen heb. Heb speciaal de superfish filter eruit gesloopt en vervangen door deze hang on filter.

Bedankt om mee te denken
 

Terug
Bovenaan