Overzicht maanvissen "Pterophyllum scalare"


Patrickbakx

Well-known member
Lid geworden
11 september 2022
Berichten
52
Leeftijd
50
Weet iemand een site waar je de verschillende maanvissen kan op zoeken met naam erbij
Gaat dan ook om de kleur/streep varianten waar de naam bekend van is.
 
 
Van de Pterophyllum scalare heb je meerdere varianten van in het wild. Elke locatie kent in principe zijn eigen kleurpatroon. Op de website www.pterophyllumnederland.com zie je wat varianten voorbij komen van wildvarianten. En wat op de site staat, is nog maar een kleine selectie aan kleurslagen die in het wild voorkomen.

Bij kweekvarianten heb je ook verschillende kleurslagen, maar daar ben ik verder niet op de hoogte, meer van de wildvarianten.
 
goede info.. Ja ben aan het kijken ofdat ik mijn redback ga uitbreiden met andere kleur variant.. Weet niet ofdat een goed idee is.. (maar zie dat sommige verschillende maanvissen ook in het zelfde leefgebied naast elkaar wonen).
 
Qua eenheid zou ik persoonlijk voor 1 soort houden. Er zijn inderdaad wel soorten die samen voorkomen in het gebied. De Santa Isabel en de Pterophyllum leopoldi zijn daar een mooie voorbeeld van. Die zou je prima kunnen houden. Maar in een bakmaat van rond de 2m zou ik wel voor 1 soort gaan. Wil je wat verandering hebben qua vorm en gedrag, dan is de Mesonauta wel een leuke aanvulling.
 
Ben nog aan het rondkijken om misschien iets anders erbij te doen. Maar zoek wel een vis die absoluut geen planten eter is (heb de severum gehad maar die sloopte de planten uiteindelijk) Mijn bak word over een tijdje opnieuw ingericht (nieuw hout/planten). dus was aan het rondkijken voor opties wat bij een maanvis goed kan. (en bij geophagus).
 
met manen en geo's heb je al twee vrij forse soorten te pakken.. zou je het daar niet bij laten?
 
Misschien dat het ook hierbij blijft. Was beetje aan het oriënteren wat mogelijk is en kan. Ik zou nog ruimte hebben voor een koppel. Maar moet wel passen uiteraard(en mooie vis vinden)
 
Ja een koppel vinden is altijd al lastig. Zelfs met een man en vrouw weet je niet of ze een koppel vormen.
Ik zou het hier ook bij laten hoor.
 
En wat kleinere vissen weet ik ook niet. Beetje aan het rondneuzen wat dan weer bij maanvissen kan. De bolivan ram (of variant)vind ik dan wel weer wat hebben. Maar is niet echt een groep vis denk ik.

 
Ik weet niet wat je al hebt of hoe groot de bak is maar ik heb bij de manen 8 Blauwe Koningszalmen.

 
En wat kleinere vissen weet ik ook niet. Beetje aan het rondneuzen wat dan weer bij maanvissen kan. De bolivan ram (of variant)vind ik dan wel weer wat hebben. Maar is niet echt een groep vis denk ik.

ik heb er 12 in mn bak, dat gaat goed hoor. alleen of je ze bij Geo's moet houden..
 
Heb 8 maanvissen en 6x geophagus in de bak. Zitten in een 200x60 bak met 2 filters erop
 
Wat is het bestand momenteel in je bak, als ik vragen mag?

Mesonauta kunnen ook plantendlopers zijn. Ik heb juist mijn Mesonauta eruit gehaald omdat die steeds mijn planten uit de bodem trok en opvrat.
 
Misschien dat het ook hierbij blijft. Was beetje aan het oriënteren wat mogelijk is en kan. Ik zou nog ruimte hebben voor een koppel. Maar moet wel passen uiteraard(en mooie vis vinden)
Nu heb je nog ruimte. Over een jaar niet meer. De Geo's zijn nog mar een cm of 14 zei je in een ander topic
 
Ja klopt. Was me aan het oriënteren if iets mogelijk was. Maar denk dat ik het gewoon bij deze 2 laat.
 

Terug
Bovenaan