Ozon in het aquarium


trotsemammie

Well-known member
Lid geworden
15 oktober 2011
Berichten
3,247
Leeftijd
46
Locatie
Grootebroek
Wie gebruikt er ozon in het aquarium?
Ik heb dit apparaatje al 3 jaar ongebruikt in de kast liggen, het zat bij de koop in van mijn vorige aquarium.
De vorige eigenaar had gezecht dat het heel effectief werkt maar als je het niet goed gebruikt kan het fataal aflopen voor je vissen.
Daarom durf ik het niet te gebruiken.
Het schijnt je water te zuiveren ofzoiets.
 
Ik dacht dat dit alleen bij zoutwater aquariums werd gebruikt. Uit mijn tijd van vijvers werd het ook wel eens bij koi vijvers gebruikt. Ik kan je verder niet helpen, je schrijft namelijk zelf al dat ozon helpt om je water te reinigen/ontsmetten.
 
Heb dat Philips ding eigenlijk altijd naar tevredenheid gebruikt, nooit nadelige dingen opgemerkt
 
Ik denk dat bij kundig gebruik het geen kwaad kan. Het werkt net als waterstofperoxide las ik en ook daarbij geldt dat je moet weten wat je doet.
 
Ik heb deze vraag ook gesteld op Facebook om daar de ervaringen van anderen te horen.
Toen ik onderstaande antwoord las heeft dat mij toch wel doen besluiten geen gebruik te maken van het apparaatje:


Als je ozon gaat gebruiken is het verstandig om er een Active koolfilter achter te zetten
De geoxideerde deeltjes worden dan opgevangen.
In de biotoop kan het koolfilter nadelig zijn
Zonder kool niet doen

Lees je goed in in de waardes ed

Niet goed doen is gevaarlijk zo niet dodelijk voor jezelf en alles wat leeft

20190410_082401.jpg
20190410_082059.jpg
20190410_082141.jpg
 
Van wie waren die antwoorden? Gebruikers, of vertellers?

Er wordt ook veel opgeklopt, he.

Met foute antwoorden.
 
Van wie waren die antwoorden? Gebruikers, of vertellers?

Geen idee, ik het op een aquarium groep gezet.
De 1 zegt, geen probleem kan je gewoon gebruiken de ander zegt niet doen en 1 iemand zij het antwoordt in het vorige bericht
 
Lastig Thea met zoveel verschillende reacties.

Dat is zeker lastig, ik ga hem niet gebruiken heb ik besloten, het schijnt alle bacteriën te doden dus ook de goede.

Wie er geïnteresseerd is in het apparaatje mag me een berichtje sturen
 
Heb je altijd met een nieuw product.

Had er vroeger ook niet van gehoord, tot ik het bij het drinkwater bedrijf ook zag.
 
Dat is zeker lastig, ik ga hem niet gebruiken heb ik besloten, het schijnt alle bacteriën te doden dus ook de goede.

Wie er geïnteresseerd is in het apparaatje mag me een berichtje sturen

Ja maar die in je filter zitten en in de bodem gaan die dan ook gedood worden? Wouter heeft hem naar tevredenheid gebruikt dus dat kan dan haast niet zou ik denken.
 
Is de werking (werking als in:effect) niet hetzelfde als bij de Chihiros gen.3 op de vissen stand?
 
Dat is zeker lastig, ik ga hem niet gebruiken heb ik besloten, het schijnt alle bacteriën te doden dus ook de goede.

Wie er geïnteresseerd is in het apparaatje mag me een berichtje sturen


Hoe kom je daar bij? DE goeie bacterie zitten in je filter.
Daarbuiten niet.
 
Maar die jij hebt heeft ongeveer de zelfde werking als een UV-C lamp, alleen groter.
 
Ik heb geen ervaring met dit apparaat. Ik kijk er alleen van op dat er mensen zijn die dit willen gebruiken.

Wat ik er van lees, helpt het om geelheid die ontstaat als waterwissels uitblijven, weg te werken. Dus niet het vuil te verwijderen, maar op te delen in kleinere delen waardoor het niet meer geel oogt. En daarvoor gebruik je dan een gas wat kankerverwekkend is, voor mens en dier, wat giftig is voor vissen, en waarvoor je dus de uitstroom al over actieve kool moet filteren om de mogelijk aanwezige giftige reststoffen uit het water te verwijderen. Kool, wat zelf ook al helpt om de verkleuring te verwijderen, maar dan door het fysiek te verwijderen door het te binden.

Wat ik lees bindt de ozon zich aan alles wat het tegenkomt, en dus ook de goede bacteriën. En verder zet het nitriet om in nitraat, waardoor je je bacterie-cyclus verstoort, en je bij het stoppen met gebruik een gedeelte van de cyclus moet heropbouwen.

Ik snap het echt niet. Waarom zou wie dan ook een apparaat als dit in zijn aquarium willen?

En dat de waterzuivering het gebruikt is een non-argument. Dan kan je ook wel een fles met chloor in je aquarium kiepen, want dat werkt in een zwembad ook uitstekend.

Gaat de liefde voor apparatuur soms niet wat ver?
 
Ik heb geen ervaring met dit apparaat. Ik kijk er alleen van op dat er mensen zijn die dit willen gebruiken.

Wat ik er van lees, helpt het om geelheid die ontstaat als waterwissels uitblijven, weg te werken. Dus niet het vuil te verwijderen, maar op te delen in kleinere delen waardoor het niet meer geel oogt. En daarvoor gebruik je dan een gas wat kankerverwekkend is, voor mens en dier, wat giftig is voor vissen, en waarvoor je dus de uitstroom al over actieve kool moet filteren om de mogelijk aanwezige giftige reststoffen uit het water te verwijderen. Kool, wat zelf ook al helpt om de verkleuring te verwijderen, maar dan door het fysiek te verwijderen door het te binden.

Wat ik lees bindt de ozon zich aan alles wat het tegenkomt, en dus ook de goede bacteriën. En verder zet het nitriet om in nitraat, waardoor je je bacterie-cyclus verstoort, en je bij het stoppen met gebruik een gedeelte van de cyclus moet heropbouwen.

Ik snap het echt niet. Waarom zou wie dan ook een apparaat als dit in zijn aquarium willen?

En dat de waterzuivering het gebruikt is een non-argument. Dan kan je ook wel een fles met chloor in je aquarium kiepen, want dat werkt in een zwembad ook uitstekend.

Gaat de liefde voor apparatuur soms niet wat ver?

Je kletst uit je nek.
Ga nou eerst eens alles goed doorlezen.
Nu zwam je gewoon in de ruimte.

Als we alles afkraken wat er uitgevonden wordt .wordt het tijd dat je wat gaat leren.
 
Ik moet zeggen dat ik het in dit verhaal met bertus eens ben.

De ozon die word toegevoegd aan het aquarium is net als peroxide binnen enkele seconde volledig ontbonden.

Met een beetje gezond verstand kan je wel bedenken dat die reactie tijd veel te kort is om de bacterie cultuur aan te tasten die in je filter leeft..
Ook de concentratie kan in geen geval hoog genoeg worden dat het schadelijk kan worden voor mens en dier omdat de apparaten op een bepaald aquarium volume gedimensioneerd.

Mocht het onverhoopt toch een schadelijke concentratie behalen heb je denk ik meer uitdagingen dan alleen je ozon...

Ik heb het apparaat 3-4 jaar gebruikt in mijn vision 450, nooit problemen gehad.
De vissen waren goed op kleur, had geen algen en NO3 was nooit over de 30 en PO4 nooit over 2.
Ook toen ik het apparaat heb uitgezet geen merkbare stijging gezien in NO3.
NO2 is nooit meetbaar geweest in de bak, het argument dat je bacterie cultuur dan opnieuw opgebouwd moet worden is dus ook blote reet..
Ook “geoxideerde delen” afvangen met actieve kool slaat nergens op, als je al iets in je water hebt dat geoxideerd moet worden en vervolgens afgevangen moet worden zou ik toch eerst contact opnemen met je waterleverancier..
 
Ik heb deze vraag ook gesteld op Facebook om daar de ervaringen van anderen te horen.
Toen ik onderstaande antwoord las heeft dat mij toch wel doen besluiten geen gebruik te maken van het apparaatje:


Als je ozon gaat gebruiken is het verstandig om er een Active koolfilter achter te zetten
De geoxideerde deeltjes worden dan opgevangen.
In de biotoop kan het koolfilter nadelig zijn
Zonder kool niet doen

Lees je goed in in de waardes ed

Niet goed doen is gevaarlijk zo niet dodelijk voor jezelf en alles wat leeft

Bekijk bijlage 271105 Bekijk bijlage 271106 Bekijk bijlage 271107
Dat kool erachter zetten lijkt me niet juist. Immers ozon wordt vrij snel weer omgezet naar zuurstof nadat het kort z'n oxiderende werking waar nodig gedaan heeft. Er zouden geen giftige stoffen of nadelig oplossingen, na de oxidatie processen, achter mogen blijven.
 
Je kletst uit je nek.
Ga nou eerst eens alles goed doorlezen.
Nu zwam je gewoon in de ruimte.

Als we alles afkraken wat er uitgevonden wordt .wordt het tijd dat je wat gaat leren.


Het is makkelijk om te roepen dat ik in de ruimte zwam, maar ik zou dan graag van je lezen wat van wat ik zeg, niet klopt.

In wat ik hier schreef, ontken ik niet de algemene werking van ozon.
 
Ik heb geen ervaring met dit apparaat. Ik kijk er alleen van op dat er mensen zijn die dit willen gebruiken.

Wat ik er van lees, helpt het om geelheid die ontstaat als waterwissels uitblijven, weg te werken. Dus niet het vuil te verwijderen, maar op te delen in kleinere delen waardoor het niet meer geel oogt. En daarvoor gebruik je dan een gas wat kankerverwekkend is, voor mens en dier, wat giftig is voor vissen, en waarvoor je dus de uitstroom al over actieve kool moet filteren om de mogelijk aanwezige giftige reststoffen uit het water te verwijderen. Kool, wat zelf ook al helpt om de verkleuring te verwijderen, maar dan door het fysiek te verwijderen door het te binden.

Wat ik lees bindt de ozon zich aan alles wat het tegenkomt, en dus ook de goede bacteriën. En verder zet het nitriet om in nitraat, waardoor je je bacterie-cyclus verstoort, en je bij het stoppen met gebruik een gedeelte van de cyclus moet heropbouwen.

Ik snap het echt niet. Waarom zou wie dan ook een apparaat als dit in zijn aquarium willen?

En dat de waterzuivering het gebruikt is een non-argument. Dan kan je ook wel een fles met chloor in je aquarium kiepen, want dat werkt in een zwembad ook uitstekend.

Gaat de liefde voor apparatuur soms niet wat ver?

Lees maar na
 
Ik moet zeggen dat ik het in dit verhaal met bertus eens ben.

De ozon die word toegevoegd aan het aquarium is net als peroxide binnen enkele seconde volledig ontbonden.

Met een beetje gezond verstand kan je wel bedenken dat die reactie tijd veel te kort is om de bacterie cultuur aan te tasten die in je filter leeft..
Ook de concentratie kan in geen geval hoog genoeg worden dat het schadelijk kan worden voor mens en dier omdat de apparaten op een bepaald aquarium volume gedimensioneerd.

Mocht het onverhoopt toch een schadelijke concentratie behalen heb je denk ik meer uitdagingen dan alleen je ozon...

Ik heb het apparaat 3-4 jaar gebruikt in mijn vision 450, nooit problemen gehad.
De vissen waren goed op kleur, had geen algen en NO3 was nooit over de 30 en PO4 nooit over 2.
Ook toen ik het apparaat heb uitgezet geen merkbare stijging gezien in NO3.
NO2 is nooit meetbaar geweest in de bak, het argument dat je bacterie cultuur dan opnieuw opgebouwd moet worden is dus ook blote reet..
Ook “geoxideerde delen” afvangen met actieve kool slaat nergens op, als je al iets in je water hebt dat geoxideerd moet worden en vervolgens afgevangen moet worden zou ik toch eerst contact opnemen met je waterleverancier..


Hoe kom je erbij dat ozon en waterstofperoxide binnen enkele seconden volledig ontbonden zijn?

Het verhaal in de volgende link vertelt iets anders over waterstofperoxide, en ik heb hier nog geen onderzoeken voorbij zien komen die iets anders beweren.

http://catweazle.rgkoelman.nl/(S(oluzoe55olipjsrpdegtdqvk))/artikelen/h2o2.aspx

Naar ik heb begrepen wordt ozon op verschillende manieren toegepast. Volgens mij is het te eenvoudig alles wat ik zeg af te schieten zonder te kijken naar welke manier we het over hebben Rare zin maar ik hoop dat je het begrijpt:)

Ik heb begrepen dat ozon enerzijds wordt gebruikt in aparte units, danwel ruimten apart van het zwemwater, en dan in hoge hoeveelheden, om het water van alle onzuiverheden te ontdoen. Als ik het verkeerd heb begrepen dan lees ik het uiteraard graag. Als je alle onzuiverheden uit je water wil hebben, zal je altijd meer moeten toevoegen dan je nodig hebt, of in elk geval zoveel dat er een resthoeveelheid overblijft die niet heeft gereageerd. Dat betekent dat in het gezuiverde water wat wordt meegenomen naar het zwemgedeelte, een onbekend restant ozon kan zitten, indien er weinig aanbod van onzuiverheden was.
Aangezien ozon slecht is voor je vissen (uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid), is het slim om in het geval van zo'n installatie de hoeveelheid ozon te meten, of zekerheidshalve uit te filteren met kool. Naar ik heb begrepen wordt hiervoor doorgaans gekozen voor kool.

Anderzijds is er de toepassing zoals die van Philips, waarbij ozon direct in het zwemwater wordt ingebracht. Dan in lagere hoeveelheden. In een reactie van een philips medewerker op dit forum, over dit onderwerp, is de uitgestoten hoeveelheid ozon zo laag, dat hij alleen werkt in de kolom van de uitstoot, dus vanaf de uitstoot tot aan het wateroppervlak. Ook geeft hij aan dat de hoeveelheid zo laag is dat de werking is gebaseerd op een toepassing van 24uur per dag.

Ik lees veel lovende woorden over de toepassing van ozon in aquaria. Ik lees dat ze schrijven dat ozon zich, in die werkzame kolom zeg maar, bindt aan de organische vervuiling. En aan slechte bacteriën. Want die komen beide voor in die kolom waar de stof werkt natuurlijk en de goede bacteriën zullen zich doorgaans ergens anders bevinden. Maar wat ik ook lees is dat ozon niet discrimineert. Het heeft voorkeuren in waar het zich aan bindt, maar wie zegt dat het zich niet bindt aan cellen van de vissen die door dezelfde waterkolom zwemmen

In een draadje hierover op dit forum, lees ik van verschillende mensen dat hun corydorassen het er zo enorm goed op doen. Dat ze veel levendiger worden. Is er al eens onderzoek gedaan naar de reden van het "levendiger" worden? Kan het ook zijn dat juist de bodemvissen geraakt worden door de ozon, en dat ze geprikkeld/geirriteerd worden hierdoor? Onrustiger? Ik zeg niet dat het zo is, maar ik zou dat zelf graag willen weten voor ik het zomaar ging toepassen

Ik heb het gehad over een gedeeltelijke heropbouw van een bacteriecultuur. En dat heeft niets te maken met een blote reet. Het enige wat ik daar zeg is, je verstoort de normale bacterie-cyclus. Ozon zet je no2 om in no3. Dat is heel handig uiteraard. Maar dat betekent ook dat de bacteriën die dat normaalgesproken doen zullen afnemen in aantal want, minder werk. Als je dus weer overschakelt op geen ozon, zou je mijns inziens rekening moeten houden met een mogelijk vertraagde omzetting, omdat je bacteriën die functie weer moeten overnemen. Ook zal er een groter aanbod komen van organisch vuil, omdat de ozon dat niet meer voor zijn rekening neemt. Niks geen blote reet. Gewoon logisch. Tenzij, je zo weinig ozon toevoegde dat het effect verwaarloosbaar was?

Ik vind het fijn voor je dat jij het apparaat naar tevredenheid gebruikt. Als je niet tevreden was, was je er wel mee gestopt neem ik aan.

Maar jouw ervaring alleen overtuigt mij niet van het nut van dit apparaat voor aquaria in het algemeen en ook niet van de veiligheid ervan.

Ik denk dat soms te makkelijk gegrepen wordt naar middelen die potentieel gevaarlijk kunnen zijn.
En kreten als, ohhhhh, iedereen die zijn gezonde verstand gebruikt, weet dat ozon en waterstofperoxide binnen enkele seconden zijn afgebroken, dat soort kreten schept een soort tellsell achtig beeld. Gebruik ozon, altijd helder water, geen nitrietpieken meer, volledig veilig voor mens en vis, want het pakt alleen de slechte dingen aan en is binnen enkele seconden volledig onschadelijk gemaakt.

Dat is naar mijn mening, ozon/waterstofperoxide door een roze bril.

In mijn eerdere stuk heb ik het vooral ook over het nut. Wij hebben zonder ozon geen of zelden nitriet in onze bak, en als we dat wel hebben weten we dat we op zoek moeten naar de oorzaak.
 

Het is erg makkelijk als iemand iets zegt, te zeggen je kletst uit je nek (of welke variant er op dan ook).

Als ik vraag met welk gedeelte je het niet eens ben, quote je mijn stuk en zeg je lees maar. Mag ik daar uit opmaken dat je het met niets in mijn stuk eens bent?

Je gaf een linkje van lenntech. En dat is opdat ik mijn kennis op dit gebied kan vergroten? Lenntech, leverancier van waterzuiveringsinstallaties. Iets van, Wij van WC-eend? Adviseren WC-eend?

En ja, ik ben verder gaan lezen. In de drinkwater zuiveringsinstallaties, filteren ze na het gebruik van ozon het water, om de mogelijk aanwezige resten ervan af te vangen.

Bovendien, wat John zei, de vissen zwemmen niet in dat vat waarin ze het drinkwater reinigen wel? Dat is een reinigingsproces Alvorens het middel naar de klant te sturen, ze reinigen het niet met ozon terwijl je er je mond mee staat te spoelen.

En ja, ik ben geïrriteerd door deze reactie van je. In mijn stuk staat niets over dat ik het nut van ozon ontken. Er staat ook niet dat ik alle gebruik/toepassing ervan binnen de aquariumwereld slecht vind.

Ik gooi wel vragen op over het nut.
Ik denk dat nut en potentieel gevaar altijd tegen elkaar moeten worden afgewogen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat, ook binnen de aquariumwereld, ozon zijn toepassing kan hebben. Ik denk alleen ook dat ozon, de toepassing ervan in een aquarium, potentieel gevaarlijk kan zijn, en dat er mensen zijn die blind daarvoor zijn, of willen zijn.

Wat is, voor iemand met een normaal aquarium, het nut van ozon in zijn bak? Ozon desinfecteert. Waarom moet het aquarium gedesinfecteerd worden? Was er niet iets met, als je zorgt voor een redelijk, niet overmatig visbestand, en je pleegt voldoende onderhoud, dan heb je niet tot zelden last van slechte bacteriën? Dan is de balans in je bak dusdanig dat alles floreert? Waarom zou je in zo'n verantwoorde, goed lopende bak een desinfectiemiddel gaan toepassen?
Want dat is wat het is, je gaat je aquarium en het water er in, desinfecteren Waarom zou je dat doen met een middel wat potentieel gevaarlijk is? Want van alle dingen die ik hier gelezen heb is dat nog wel de gevaarlijkste boodschap, dat ozon niet gevaarlijk kan zijn. Dat kan het wel.

Denk je nu echt dat meneer Philips jouw belang in het oog heeft bij het ontwikkelen van zo'n ozon-apparaat? Of dat van je vissen? Dat dat is waarom ze het apparaat op de markt brachten met de reclamekreet dat je nog maar 2x per jaar je water hoefde te verversen als je het gebruikt? Ik denk van niet. Ik denk dat ze geld willen verdienen aan diezelfde persoon die ook 3 maanvissen in een nano-cube van de intratuin stoppen Omdat het zo leuk staat. Aan iemand die in de ruimste zin van het woord problemen heeft in zijn bak, en die leest dat met dat ozon-apparaat alle problemen voorbij zijn zonder verdere inspanning. Kortom, aan mensen die zich graag laten verleiden door reclame, zonder kritisch te kijken naar het product zelf. Een nieuw wondermiddel.


Ik denk dat in dit geval, jij degene bent die zich gebrekkig heeft laten informeren, niet ik.
 
Als laatste wat ik er over schrijf, misschien dat dat duidelijker maakt wat ik bedoel..

Als ik op dit forum kom, en ik klaag dat mijn planten het niet goed doen, terwijl licht en voeding absoluut optimaal zijn, dan zal er ongetwijfeld iemand roepen CO2.

En dat is goed, want de kans is inderdaad groot dat dat mijn probleem gaat oplossen.

Maar ik ben heel blij, dat er dan tegelijkertijd iemand is die roept pas op, co2 hoort in je aquarium maar het kan gevaarlijk zijn voor vissen als je niet... En de rest.

Dus ja, ik denk dat ozon in sommige gevallen een oplossing kan zijn voor een probleem. Ik denk nog steeds dat, net zoals in de meeste gevallen van skimmer, uv etc, het meer gezocht moet worden in het aanpakken van de oorzaak, visbezetting, onderhoud. Maar ook in dat geval kan je de keuze voor ozon maken.

Maar maak die keuze bewust, terwijl je goed geïnformeerd bent over de mogelijke risico's.
 
Laatst bewerkt:
Nee Bertus, dat is makkelijk gezegd. Hier kom jij niet zomaar mee weg.

Op elk ding heb je voordelen en nadelen.

Nu ipv dat mensen moeten zoeken. ga jij maar even uitleggen waarom. Jij dat roept, dan moet je het ook onderbouwen. kan je dat niet, dan graag stoppen met het geblèr. thanks,

Of je nou wel of niet gelijk heb is terzijde nu.

Je kan niet zeggen is niet goed en dan zeggen zoek maar op of lees maar na. nee dan onderbouw je het maar. jij wilt inmiddels jou mening geven!
 
Nee Bertus, dat is makkelijk gezegd. Hier kom jij niet zomaar mee weg.

Op elk ding heb je voordelen en nadelen.

Nu ipv dat mensen moeten zoeken. ga jij maar even uitleggen waarom. Jij dat roept, dan moet je het ook onderbouwen. kan je dat niet, dan graag stoppen met het geblèr. thanks,

Of je nou wel of niet gelijk heb is terzijde nu.

Je kan niet zeggen is niet goed en dan zeggen zoek maar op of lees maar na. nee dan onderbouw je het maar. jij wilt inmiddels jou mening geven!
Je degelijk inlezen kan geen kwaad zou ik zeggen.
Dus als iemand zegt lees maar na dan is dat niet raar en hoeft er op deze wijze niet worden gereageerd lijkt me.
Wat voor alle middelen betreft gebruik het zoals het bedoelt is.
kwestie van balans zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Je degelijk inlezen kan geen kwaad zou ik zeggen.
Dus als iemand zegt lees maar na dan is dat niet raar en hoeft er op deze wijze niet worden gereageerd lijkt me.
Wat voor alle middelen betreft gebruik het zoals het bedoelt is.
kwestie van balans zoeken.


Ik begrijp wat je bedoelt. maar als jij iets vindt ( een mening hebt). dan moet jij het onderbouwen. dan moet ik het niet uitzoeken.
Er is een reden waarom men hier wat vraagt.

Ik vraag hier zelf dingen omdat ik persoonlijke ervaringen wil weten.

voorbeeld is als ik ga uitzoeken naar hoe groot een ancistrus wordt. zie ik overal 12 13cm.
Vraag ik het hier op AF. dan krijg ik te horen van Bertus welk veel Ancistrussen heeft. dat ze 20 cm kunnen worden.


Dus je kan veel dingen na lezen op internet. maar persoonlijke ervaringen van mensen die het zelf hebben of hadden, is in mijn opinie waardevoller.

Maar ik weet hoe Bertus is in zijn communicatie. welk als je hem niet kent heel agressief over kan komen, en als je hem vaker ziet dan weet hoe hij iets zegt.

Maar als jij ergens niet mee eens bent of je mening wilt geven. Onderbouw het dan, ik bedoel het zeggen van lees maar na, is gewoon onzin. is gewoon blèren in het wild.

als je dat zegt, zeg dan niks.
 

Terug
Bovenaan